Zasady postępowania przy wykonywaniu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii zadań związanych z monitorowaniem zobowiązań pozacenowych wynikających z umów zawieranych w procesach prywatyzacji i komunalizacji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiT.2018.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 maja 2018 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII
z dnia 17 maja 2018 r.
w sprawie zasad postępowania przy wykonywaniu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii zadań związanych z monitorowaniem zobowiązań pozacenowych wynikających z umów zawieranych w procesach prywatyzacji i komunalizacji

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8.08.1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r., poz. 392 oraz z 2015 r., poz. 1064) oraz art. 109 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. 2016 poz. 2260) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Ustala się obowiązujące w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, zwanym dalej "Ministerstwem", zasady postępowania przy wykonywaniu zadań związanych z monitorowaniem zobowiązań pozacenowych wynikających z umów zawieranych w procesach prywatyzacji i komunalizacji, zwane dalej "Zasadami".
2. 
Zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie podziałem zadań pomiędzy komórki organizacyjne zasady dotyczą realizacji zadań związanych z monitorowaniem zobowiązań pozacenowych wynikających z:
1)
umów sprzedaży akcji lub udziałów, zwanych dalej "prywatyzacją pośrednią",
2)
umów wniesienia przedsiębiorstwa do spółki,
3)
umów sprzedaży przedsiębiorstwa,
4)
umów o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania w trybie art. 39 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2017 r., poz. 1055 z późn. zm.), zwanych dalej "prywatyzacją bezpośrednią",
5)
umów nieodpłatnego zbycia akcji lub udziałów na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, zwanych dalej "komunalizacją",
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
DZA - należy przez to rozumieć Departament Zobowiązań i Analiz;
2)
DBG - należy przez to rozumieć Departament Budżetu Gospodarki;
3)
DP - należy przez to rozumieć Departament Prawny;
4)
DNP - należy przez to rozumieć Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
5)
dyrektorze DZA - należy przez to rozumieć dyrektora oraz zastępcę dyrektora DZA;
6)
właściwym członku kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie nadzorującego prace komórki organizacyjnej;
7)
umowie/ach - należy przez to rozumieć umowę/y "prywatyzacji pośredniej", umowy "prywatyzacji bezpośredniej", umowy "komunalizacyjne";
8)
zobowiązaniach pozacenowych - należy przez to rozumieć zobowiązania inwestora inne, niż: zobowiązania do zapłaty ceny za akcje, zobowiązania wynikające z wartości przedsiębiorstwa wniesionego do spółki ustalonej w umowie lub statucie spółki, zobowiązania do zapłaty ceny za sprzedane przedsiębiorstwo lub zobowiązania do zapłaty należności z tytułu oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania;
9)
zobowiązaniach kapitałowych - należy przez to rozumieć zobowiązania dotyczące podwyższenia kapitału zakładowego, jego opłacenia i zarejestrowania;
10)
zobowiązaniach inwestycyjnych - należy przez to rozumieć zobowiązania do dokonania inwestycji w wysokościach i terminach określonych w umowie, ze źródeł określonych postanowieniami umowy, w tym dotyczące zarówno aktywów trwałych, jak i obrotowych;
11)
karze umownej - należy przez to rozumieć karę umowną, jak również kwotę gwarancyjną oraz inne rodzaje sankcji finansowych zabezpieczających należyte wykonanie zobowiązań pozacenowych;
12)
inwestorze - należy przez to rozumieć podmioty, będące stroną umów zawartych ze Skarbem Państwa, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz związki jednostek samorządu terytorialnego będące stronami umów nieodpłatnego zbycia akcji;
13)
gwarancie - należy przez to rozumieć podmiot udzielający gwarancji wykonania przez inwestora zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej;
14)
sprzedawcy - należy przez to rozumieć Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra właściwego do spraw gospodarki;
15)
zintegrowanym systemie baz danych - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w art. 114 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2016 r. poz. 2260);
16)
akcjach - należy przez to rozumieć również udziały;

Rozdział  II

Ewidencjonowanie zobowiązań pozacenowych wynikających z umów

§  3. 
1. 
DZA ewidencjonuje podpisane umowy i aneksy do nich. Kopie zawartych umów DZA przekazuje do DBG i DNP.
2. 
W terminie 30 dni od dnia podpisania umowy DZA ewidencjonuje zawarte w niej zobowiązania pozacenowe w zintegrowanym systemie baz danych.
3. 
Ewidencjonowanie polega na wprowadzeniu do zintegrowanego systemu baz danych, o którym mowa w par.2 pkt 15, w module "Monitorowanie i nadzór" przynajmniej poniżej wymienionych danych:
1)
treści zobowiązań pozacenowych, określając typ zobowiązania, datę początku zobowiązania, datę końca zobowiązania, wartość zobowiązania, opis zobowiązania, kraj pochodzenia inwestora, sankcje za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, zabezpieczenie sankcji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, postanowienie umowy, z którego zobowiązanie to wynika oraz inne informacje wymagane przez informatyczny system bazodanowy;
2)
informacji określających stan realizacji zobowiązania z podaniem dokumentu potwierdzającego realizację wraz z datą tego dokumentu.
4. 
Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 2, DZA wprowadza do zintegrowanego systemu baz danych w następujący sposób:
1)
każdorazowo, po uzyskaniu przez DZA informacji o stanie realizacji zobowiązania i akceptacji stanu ich wykonania przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora DZA działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa;
2)
w terminie doraźnym, tj. w terminie 30 dni od dnia upływu terminu wymagalności wykonania zobowiązania określonego w umowie lub od dnia upływu określonego w umowie terminu sporządzenia albo dostarczenia przez inwestora sprawozdania z realizacji zobowiązań;
3)
w trybie ogólnego nadzoru, w systemie rocznym, w terminie do dnia 31 marca każdego roku za rok ubiegły.
5. 
Najpóźniej na trzy miesiące przed upływem określonego w umowie terminu wykonania zobowiązania inwestycyjnego i kapitałowego, DZA występuje do inwestora z wnioskiem o udzielenie informacji dotyczących ewentualnego zagrożenia wykonania zobowiązania i wprowadza do zintegrowanego systemu baz danych informacje w zakresie zagrożeń wykonania zobowiązania.
6. 
DZA corocznie dokonuje weryfikacji danych zawartych w zintegrowanym systemie baz danych dotyczących przebiegu realizacji zobowiązań pozacenowych, w terminie do dnia 31 marca każdego roku za rok ubiegły.

Rozdział  III

Monitorowanie zobowiązań pozacenowych wynikających z umów

§  4. 
1. 
Monitorowanie zobowiązań pozacenowych wynikających z umów polega na analizowaniu stanu realizacji przez inwestorów zobowiązań pozacenowych, co do zgodności z zapisami umów, a w szczególności:
1)
wysokości zainwestowanych środków;
2)
terminowości ich realizacji;
3)
zakresu przedmiotowego;
4)
terminowości składania sprawozdań.
2. 
Analiza stanu realizacji zobowiązań pozacenowych następuje, o ile na to pozwala umowa, na podstawie:
1)
sprawozdań składanych przez inwestorów, w terminach ustalonych w umowie lub na podstawie opinii biegłych powołanych przez sprzedawcę lub inwestora;
a)
w przypadku wątpliwości co do jakości, rzetelności i wiarygodności składanych sprawozdań lub opinii biegłych, DZA, , może dokonać wyboru biegłego lub eksperta na koszt Ministerstwa, celem weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniu, określenia stopnia realizacji zobowiązania pozacenowego, uzupełnienia badania przeprowadzonego przez innego biegłego,

w przypadku, gdy umowa nie przewiduje zobowiązania inwestora do takiej czynności;

b)
inwestor może być zobowiązany do przedstawienia opinii biegłego, weryfikującej przedkładane sprawozdanie. Wybór biegłego następuje w sposób określony w umowie;
c)
wybór biegłego może wymagać akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora DZA działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa;
2)
kontroli przeprowadzonych przez sprzedawcę odpowiednio u inwestora lub w spółce, na każdym etapie realizacji zobowiązań, po złożeniu przez inwestora sprawozdania z realizacji zobowiązania pozacenowego, sprawozdania informującego o zakończeniu realizacji zobowiązania pozacenowego lub po złożeniu sprawozdania końcowego, w szczególności w przypadku, gdy występują wątpliwości co do jego rzetelności i zgodności ze stanem faktycznym, lub gdy zastrzeżenia budzi stan wykonania zobowiązań;
3)
odpowiedzi, wyjaśnień, uzupełnień i innych dokumentów, przekazywanych przez inwestora, składanych w odpowiedzi na wystąpienia kierowane do inwestora w przypadku wątpliwości co do stanu, zakresu, terminu, realizacji zobowiązania.
3. 
W celu dokonania czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2 pkt 2:
1)
właściwy członek kierownictwa Ministerstwa lub dyrektor DZA działający na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa, podejmuje decyzję o przeprowadzeniu czynności kontrolnych i udziela pełnomocnictwa pracownikom DZA mającym dokonać kontroli;
2)
upoważnieni pracownicy dokonują czynności kontrolnych w zespołach liczących co najmniej dwóch pracowników, spośród których dyrektor DZA wyznacza koordynatora Zespołu;
3)
zakres kontroli określa pełnomocnictwo, o którym mowa w pkt.1);
4)
czynności kontrolne poza Ministerstwem przeprowadzane są w ramach podróży służbowej, zgodnie z zasadami obowiązującymi w Ministerstwie;
5)
pracownicy DZA ustalają stan faktyczny dotyczący realizacji zobowiązań pozacenowych na podstawie dokumentów zebranych w toku czynności kontrolnych i w porównaniu ich ze stanem faktycznym w zakresie przewidzianym umową;
6)
z czynności kontrolnych upoważnieni pracownicy sporządzają protokół zawierający stosowne wnioski, który wraz z notatką przedkładany jest do akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora DZA działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa.
4. 
W przypadku, gdy na etapie analizy stanu realizacji zobowiązań pozacenowych zawartych w umowach prywatyzacyjnych powstaną wątpliwości co do interpretacji zapisów tych umów, w tym możliwości określenia wysokości żądania kary umownej oraz w przypadku odwołania się inwestorów lub gwaranta od naliczonej kary umownej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań pozacenowych wynikających z tych umów, DZA występuje do DP lub Prokuratorii Generalnej RP o wykładnię formalno-prawną treści tej umowy i stanowisko co do możliwości skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, przedstawiając jednocześnie własne stanowisko w sprawie.
5. 
DZA przy wyjaśnianiu wątpliwości, o których mowa w ust. 4, może konsultować się i zasięgać opinii oraz pozyskiwać stosowną dokumentację od inwestora, gwaranta, od organu założycielskiego lub organu, który w imieniu Skarbu Państwa zawierał umowę prywatyzacyjną.
6. 
Wyniki analizy przeprowadzonej przez DZA przedstawiane są odpowiednio w notatce zawierającej raport okresowy lub końcowy o stanie realizacji zobowiązań pozacenowych, której wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
7. 
W przypadku, gdy wyniki analizy wskazują, że zobowiązania pozacenowe realizowane są zgodnie z zapisami umowy, notatka zawierająca raport okresowy podpisywana jest przez sporządzającego go pracownika, parafowana przez nadzorującego pracę naczelnika i zatwierdzana przez dyrektora DZA, a informacje w niej zawarte wprowadzane są do zintegrowanego systemu baz danych zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 1.
8. 
W przypadku, gdy wyniki analizy wskazują, że zobowiązania pozacenowe zrealizowane zostały zgodnie z zapisami umowy, notatka zawierająca raport końcowy przekazywana jest do właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora DZA, działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa, celem poinformowania i zatwierdzenia zarekomendowanych w niej działań, a informacje w niej zawarte wprowadzane są do zintegrowanego systemu baz danych zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 1.
9. 
W przypadku, gdy wyniki analizy wskazują, że zobowiązania pozacenowe nie zostały wykonane lub zostały wykonane nienależycie, notatka zawierająca raport okresowy lub końcowy podpisana zgodnie z ust. 8 przekazywana jest do właściwego członka kierownictwa Ministerstwa celem poinformowania i przyjęcia rekomendowanych w niej działań, a informacje w niej zawarte wprowadzane są do zintegrowanego systemu baz danych zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 1 lub 2.
10. 
Zatwierdzone rekomendacje, o których mowa w ust. 9, stanowią podstawę do przeprowadzenia odpowiednich działań przez DZA.
11. 
Zakończenie monitorowania zobowiązań pozacenowych przez DZA następuje z chwilą zrealizowania wszystkich zobowiązań pozacenowych przez inwestora lub gwaranta wynikających z umów prywatyzacji pośredniej, prywatyzacji bezpośredniej oraz umów komunalizacji.
12. 
Na podstawie zatwierdzonej notatki zawierającej raport, o którym mowa w ust. 7 lub 8, ustaleń wprowadzonych do zintegrowanego systemu baz danych oraz potwierdzenia przez DBG spłaty zobowiązań, DZA przygotowuje na podpis właściwego członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora DZA działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa, stosowne dokumenty pozwalające na zwolnienie przedmiotu zabezpieczenia umowy lub przeniesienia praw wynikających z umowy lub dokonanie innych czynności rozporządzających wynikających z zawartych umów lub przepisów odrębnych w stosunku do inwestora.
§  5. 
1. 
Wniosek inwestora lub gwaranta o zmianę zapisów umowy w zakresie zobowiązań cenowych lub pozacenowych rozpatrywany jest przez DZA.
2. 
Wnioski są rozpatrywane, jeśli zostały złożone przed upływem terminu określonego umową na realizację zobowiązań.
§  6. 
1. 
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań pozacenowych, które mogą rodzić skutki finansowe dla Skarbu Państwa, zastosowanie ma procedura w sprawie postępowania z należnościami w MinisterstwiePrzedsiębiorczości i Technologii.
2. 
Każde odwołanie od wezwania do zapłaty naliczonej kary umownej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań pozacenowych, kierowane przez inwestora lub gwaranta, podlega rozpatrzeniu przez DZA.

Rozdział  IV

Wyłączenie pracownika Ministerstwa

§  7. 
1. 
Pracownik Ministerstwa podlega wyłączeniu z udziału we wszelkich czynnościach przewidzianych zarządzeniem, jeżeli czynności te mogłyby dotyczyć interesów, praw lub obowiązków jego lub osoby mu bliskiej.
2. 
Za osobę bliską uważa się małżonka lub osobę pozostającą z pracownikiem Ministerstwa we wspólnym pożyciu, krewnego i powinowatego do drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, jak również osobę pozostającą z nim w każdym stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności. Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny.
3. 
Najpóźniej przed rozpoczęciem czynności przewidzianych zarządzeniem pracownik Ministerstwa jest zobowiązany do złożenia dyrektorowi DZA pisemnego oświadczenia o istnieniu okoliczności uzasadniających jego wyłączenie z udziału w tych czynnościach, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. 
W przypadku stwierdzenia okoliczności uzasadniających wyłączenie pracownika Ministerstwa w trakcie wykonywania czynności przewidzianych zarządzeniem, dyrektor DZA rozstrzyga o wyłączeniu pracownika, zamieszczając stosowną adnotację na oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3.

Rozdział  V

Przepisy końcowe

§  8. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

NOTATKA SŁUŻBOWA Z WNIOSKIEM O PODJĘCIE DECYZJI W SPRAWIE RAPORTU OKRESOWEGO/KOŃCOWEGO* O STANIE REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ POZACENOWYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Oświadczenie

Oświadczam, że z uwagi na podjęcie czynności w stosunku do ................................... przewidzianych zarządzeniem Nr ..... Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia ..... 2018 roku w sprawie trybu postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w zakresie monitorowania zobowiązań pozacenowych wynikających z umów zawieranych w procesach prywatyzacji i komunalizacji, które dotyczą interesów, praw lub obowiązków moich / osoby* mi bliskiej (za osobę bliską uważa się małżonka lub osobę pozostającą z pracownikiem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnego i powinowatego do drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, jak również osobę pozostającą z nim w każdym stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności) istnieje konieczność wyłączenia mnie ..................... (imię i nazwisko pracownika Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii) z ww. czynności.

Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny.

...........................................................................................................................

(data i podpis pracownika Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii)

Stanowisko dyrektora Departamentu Zobowiązań i Analiz

Wyłączam Pana/Panią ............................................................................................... pracownika

Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii z ww. czynności.

.......................................................................................................................................

(data i podpis Dyrektora Departamentu Zobowiązań i Analiz)