Zasady organizacji rachunkowości oraz zakładowego planu kont dysponenta środków budżetu państwa III stopnia w Ministerstwie Infrastruktury.
Dz.Urz.MI.2021.43
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 20
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 17 września 2021 r.
w sprawie zasad organizacji rachunkowości oraz zakładowego planu kont dysponenta środków budżetu państwa III stopnia w Ministerstwie Infrastruktury
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZASADY ORGANIZACJI RACHUNKOWOŚCI
ZASADY ORGANIZACJI RACHUNKOWOŚCI
I.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
II.
SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI
SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI
Obroty zestawienia powinny być zgodne z obrotami dziennika lub obrotami zestawienia obrotów dzienników częściowych.
Dla dodatkowych celów ewidencyjnych określa się:
w umownej kwocie nie jest prawdopodobna - do wysokości niepokrytej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności;
III.
ORGANIZACJA PROWADZENIA EWIDENCJI KSIĘGOWEJ W BAF
ORGANIZACJA PROWADZENIA EWIDENCJI KSIĘGOWEJ W BAF
Składniki majątkowe spełniające wszystkie kryteria zaliczania do środków trwałych przyjmowane są do ewidencji, przez dokonanie ich podziału na grupy, podgrupy i rodzaje, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. poz. 1864). Księga inwentarzowa jest prowadzona w Wydziale Administracyjnym BAF.
Wartość początkową środka trwałego stanowi cena nabycia. Obejmuje ona cenę należną sprzedającemu powiększoną o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem do stanu zdatnego do używania, w szczególności: koszty transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, składowania, a obniżoną o upusty i inne udzielone przez sprzedającego bonifikaty. Wartość początkową dla nieodpłatnie otrzymanego środka trwałego od jednostki sektora finansów publicznych stanowi wartość wyszczególniona w dokumencie przekazania, to jest cena nabycia i dotychczasowe umorzenie. W pozostałych przypadkach, innych niż wyżej wymienione, wartość początkową środka trwałego stanowi cena sprzedaży, bądź wartość godziwa, o ile w indywidualnych sytuacjach dysponent III stopnia nie określi inaczej. Przez wartość godziwą należy rozumieć kwotę, za jaką dany składnik aktywów mógłby zostać wymieniony, a tym samym zobowiązanie uregulowane na zasadach transakcji rynkowej.
Zbiory biblioteczne bez względu na wartość umarzane są w 100% w miesiącu przyjęcia do używania. Aktualizacja wartości zbiorów bibliotecznych przeprowadzana jest nie rzadziej niż na dzień bilansowy.
Ewidencja na koncie 021 - "Pozostałe wartości niematerialne i prawne" jest prowadzona na podstawie następujących dokumentów:
IV.
EWIDENCJA PŁATNOŚCI DOKONYWANYCH Z BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH
EWIDENCJA PŁATNOŚCI DOKONYWANYCH Z BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH
3 klasyfikacji budżetowej;
V.
ZASADY ZABEZPIECZANIA I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH
ZASADY ZABEZPIECZANIA I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH
Okresy przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAKŁADOWY PLAN KONT
ZAKŁADOWY PLAN KONT
I.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Dodatkowa analityka konta prowadzona jest także z wykorzystaniem słowników, które umożliwiają prowadzenie ewidencji analitycznej określającej dodatkowe informacje na temat zapisu księgowego, zapewniające utrzymywanie zapisów księgowych, zgodnie z art. 125 ust. 3 lit. g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.) dla programów perspektywy finansowej 2014 - 2020, a w szczególności: program, projekt, beneficjent, źródło finansowania, kategoria interwencji, działanie w układzie zadaniowym.
II.
WYKAZ KONT DLA EWIDENCJI KSIĘGOWEJ
WYKAZ KONT DLA EWIDENCJI KSIĘGOWEJ
Symbole kont | Nazwa konta | |||
1. Konta bilansowe | ||||
Zespół 0 - Aktywa trwałe | ||||
011 | Środki trwałe | |||
013 | Pozostałe środki trwałe | |||
014 | Zbiory biblioteczne | |||
020 | Wartości niematerialne i prawne | |||
021 | Pozostałe wartości niematerialne i prawne | |||
030 | Długoterminowe aktywa finansowe | |||
071 | Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych | |||
072 | Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych | |||
073 | Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe | |||
080 | Środki trwałe w budowie (inwestycje) | |||
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe | ||||
101 | Kasa | |||
130 | Rachunek bieżący jednostki | |||
135 | Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia | |||
137 | Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi | |||
138 | Rachunek środków europejskich | |||
139 | Inne rachunki bankowe | |||
140 | Krótkoterminowe aktywa finansowe | |||
141 | Środki pieniężne w drodze | |||
Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia | ||||
201 | Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami | |||
202 | Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych | |||
204 | Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami w walutach obcych | |||
205 | Należności z tytułu przychodów | |||
206 | Długoterminowe należności z tytułu przychodów z prywatyzacji | |||
220 | Rozrachunki z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | |||
221 | Należności z tytułu dochodów budżetowych | |||
222 | Rozliczenie dochodów budżetowych | |||
223 | Rozliczenie wydatków budżetowych | |||
225 | Rozrachunki z budżetami | |||
226 | Długoterminowe należności budżetowe | |||
227 | Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich | |||
228 | Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi | |||
229 | Pozostałe rozrachunki publicznoprawne | |||
231 | Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń | |||
233 | Pozostałe potrącenia z wynagrodzeń | |||
234 | Pozostałe rozrachunki z pracownikami z tytułu pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | |||
236 | Pozostałe rozrachunki z pracownikami z tytułu delegacji zagranicznych | |||
237 | Pozostałe rozrachunki z pracownikami w tym z tytułu delegacji krajowych oraz refundacji | |||
240 | Pozostałe rozrachunki | |||
241 | Pozostałe rozrachunki z tytułu depozytów | |||
242 | Pozostałe rozrachunki z tytułu najmu i użyczenia powierzchni | |||
243 | Rozrachunki z tytułu mylnych obciążeń i uznań | |||
244 | Pozostałe rozrachunki w walutach | |||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | |||
246 | Pozostałe rozrachunki - rozliczenia wpłat PPK | |||
255 | Rozliczenie przychodów z prywatyzacji | |||
290 | Odpisy aktualizujące należności | |||
298 | Rozliczenia z tytułu wystawianych faktur | |||
299 | Rozliczenia wewnętrzne | |||
Zespół 3 | - Materiały i towary | |||
300 | Rozliczenie zakupu | |||
310 | Materiały | |||
340 | Odchylenia z tytułu aktualizacji wartości zapasów materiałów | |||
Zespół 4 | - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie | |||
400 | Amortyzacja | |||
401 | Zużycie materiałów i energii | |||
402 | Usługi obce | |||
403 | Podatki i opłaty | |||
404 | Wynagrodzenia | |||
405 | Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia | |||
409 | Pozostałe koszty rodzajowe | |||
490 | Rozliczenie kosztów | |||
Zespół 6 - Produkty | ||||
640 | Rozliczenia międzyokresowe kosztów b. MGMŻŚ | |||
Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty | ||||
720 | Przychody z tytułu dochodów budżetowych | |||
750 | Przychody finansowe | |||
751 | Koszty finansowe | |||
755 | Przychody z tytułu prywatyzacji | |||
756 | Koszty finansowe dotyczące przychodów z prywatyzacji | |||
760 | Pozostałe przychody operacyjne | |||
761 | Pozostałe koszty operacyjne | |||
Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy | ||||
800 | Fundusz jednostki | |||
810 | Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje | |||
840 | Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów | |||
851 | Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych | |||
855 | Fundusz mienia jednostek zlikwidowanych | |||
860 | Wynik finansowy | |||
2. Konta pozabilansowe | ||||
903 | Składniki niskocenne - użyczone | |||
921 | Ewidencja kar umownych | |||
922 | Zaangażowanie wydatków pochodzących ze środków pozabudżetowych | |||
923 | Zobowiązania w układzie zadaniowym | |||
924 | Należności warunkowe BO | |||
925 | Należności warunkowe | |||
960 | Składniki majątku w likwidacji | |||
970 | Płatności ze środków europejskich | |||
971 | Obciążenie planu wydatków z budżetu środków europejskich | |||
972 | Ewidencja zwrotów z budżetu środków europejskich dotycząca lat ubiegłych | |||
979 | Plan finansowy dochodów budżetowych | |||
980 | Plan finansowy wydatków budżetowych | |||
981 | Plany finansowe niewygasających wydatków | |||
982 | Plan wydatków środków europejskich | |||
983 | Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego | |||
984 | Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat | |||
991 | Przekazane środki na Fundusz Inwestycji Kapitałowych | |||
992 | Zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa | |||
993 | Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżet środków europejskich | |||
995 | Ewidencja zabezpieczeń należytego wykonania umów wnoszonych w formie niepieniężnej | |||
996 | Należności długoterminowe do wyjaśnienia/wątpliwe | |||
997 | Posiadane obce składniki majątku | |||
998 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego | |||
999 | Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat |
III.
SZCZEGÓŁOWY OPIS KONT SYNTETYCZNYCH.
SZCZEGÓŁOWY OPIS KONT SYNTETYCZNYCH.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 011 umożliwia:
Na stronie Wn konta 011 są ujmowane wszystkie zwiększenia z tytułu przychodów i podwyższenia wartości początkowej tych środków, a po stronie Ma zmniejszenia stanu i wartości początkowej środków trwałych, z wyjątkiem umorzenia środków trwałych, które ujmowane jest na koncie 071.
Na stronie Wn konta 011 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 011 są ujmowane w szczególności:
Konto 011 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.
Na stronie Wn konta 013 są ujmowane zwiększenia, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu i wartości początkowej pozostałych środków trwałych znajdujących się w używaniu, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na koncie 072.
Na stronie Wn konta 013 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 013 są ujmowane w szczególności:
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 013 umożliwia ustalenie wartości początkowej i ilości obiektów inwentarzowych oddanych do używania poszczególnym osobom i komórkom organizacyjnym Ministerstwa.
Konto 013 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość pozostałych środków trwałych znajdujących się w używaniu w wartości początkowej.
Konto 013 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość zbiorów bibliotecznych znajdujących się w używaniu w wartości początkowej.
Na stronie Wn konta 014 są ujmowane zwiększenia, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu i wartości początkowej zbiorów bibliotecznych znajdujących się w używaniu.
Na stronie Wn konta 014 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 014 są ujmowane w szczególności:
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 014 umożliwia ujęcie wartościowe poszczególnych składników tego majątku z wyodrębnieniem grup rodzajowych określonych w przepisach bibliotecznych oraz rozliczenie osób odpowiedzialnych za stan zbiorów bibliotecznych.
Na stronie Wn konta 020 są ujmowane wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma - wszelkie zmniejszenia stanu wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na koncie 071.
Ewidencja szczegółowa do konta 020 w zakresie wartości niematerialnych i prawnych jest prowadzona analogicznie jak ewidencja w zakresie środków trwałych na koncie 011.
Saldo Wn konta 020 oznacza wartość początkową będących na stanie wartości niematerialnych i prawnych.
Na stronie Wn konta 021 są ujmowane wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma wszelkie zmniejszenia stanu wartości początkowej pozostałych wartości niematerialnych i prawnych.
Ewidencja szczegółowa do konta 021 w zakresie pozostałych wartości niematerialnych i prawnych jest prowadzona analogicznie jak ewidencja w zakresie pozostałych środków trwałych na koncie 013.
Saldo Wn konta 021 oznacza wartość początkową będących na stanie pozostałych wartości niematerialnych i prawnych.
Na stronie Wn konta 030 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma zmniejszenia stanu długoterminowych aktywów finansowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 030 powinna zapewnić ustalenie wartości poszczególnych składników długoterminowych aktywów finansowych według tytułów.
Konto 030 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych aktywów finansowych.
prawnych", służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają umorzeniu. Odpisy umorzeniowe są dokonywane w korespondencji z kontem 400.
Na stronie Ma konta 071 są ujmowane zwiększenia, a na stronie Wn - zmniejszenia umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Konto 071 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Umorzenie jest księgowane w korespondencji z kontem 401.
Na stronie Ma konta 072 są ujmowane zwiększenia, a na stronie Wn - zmniejszenia umorzenia wartości początkowej pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych.
Na stronie Wn konta 072 jest ujmowane umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych zlikwidowanych z powodu zużycia lub zniszczenia, sprzedanych, przekazanych nieodpłatnie, zdjętych z ewidencji syntetycznej, stanowiących niedobór lub szkodę.
Na stronie Ma konta 072 są ujmowane odpisy umorzenia nowych, wydanych do używania pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych, a także naliczone umorzenia od nadwyżek oraz otrzymanych nieodpłatnie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Konto 072 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych umorzonych w pełnej wartości w miesiącu wydania ich do używania.
Saldo konta 072 powinno być zgodne z saldem konta 013 i konta 021. Na koncie 072 są ujmowane również zapisy spowodowane trwałą utratą wartości.
Po stronie Wn księguje się w szczególności:
Po stronie Ma księguje się odpis aktualizujący wartości długoterminowych aktywów finansowych na skutek trwałej utraty ich wartości.
Konto może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizujących długoterminowe aktywa finansowe.
Na stronie Wn konta 080 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 080 jest ujmowana wartość uzyskanych efektów, w szczególności:
Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 080 zapewnia co najmniej wyodrębnienie kosztów środków trwałych w budowie według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych.
Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość kosztów środków trwałych w budowie i ulepszeń.
Na kontach zespołu 1 ewidencjonuje się w szczególności:
Krajowe środki pieniężne są ujmowane w ewidencji księgowej w wartości nominalnej i w takiej też wartości wykazuje się je w bilansie.
Zagraniczne środki finansowe są ujmowane w księgach rachunkowych w wartości nominalnej przeliczonej na złote polskie (kurs średni NBP) dla danej waluty na dzień przeprowadzenia operacji walutowej. Dopuszcza się prowadzenie ewidencji księgowej na rachunkach walutowych.
Rozliczenia pieniężne są przeprowadzane w formie gotówkowej (w szczególności czeki, wpłata i wypłata środków pieniężnych) oraz w formie bezgotówkowej (przelewy).
Ewidencja księgowa jest prowadzona na podstawie wyciągu bankowego.
Saldo kont zespołu 1 musi być zgodne z saldami wykazanymi na wyciągach bankowych.
Na stronie Wn konta 101 są ujmowane wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma rozchody gotówki oraz niedobory kasowe.
Wartość konta 101 jest korygowana na dzień bilansowy o różnice kursowe dotyczące gotówki w obcej walucie.
Konto 101 może wykazywać jedynie saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie lub saldo zerowe.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 zapewnia ustalenie:
Na stronie Wn konta 130 są ujmowane wpływy środków pieniężnych:
Na stronie Ma konta 130 ujmowane są:
Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych.
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że stosowana technika księgowości ma zapewnić możliwość prawidłowego ustalenia wysokości tych obrotów oraz niezbędne dane do sporządzenia sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych określonych w odrębnych przepisach. Dopuszczalne jest stosowanie innych niż dokumenty bankowe dowodów księgowych, jeżeli jest to konieczne dla zachowania czystości obrotów.
Konto 130 może służyć również do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku saldo konta 130 w zakresie zrealizowanych wydatków podlega okresowemu przeksięgowaniu na podstawie sprawozdań budżetowych na stronę Ma konta 800, a w zakresie dochodów - na stronę Wn konta 800.
Ewidencja szczegółowa do konta 130 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów i wydatków budżetowych. W przypadku dochodów nieujętych w planie finansowym dochody takie ewidencjonuje się według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej. Saldo konta 130 jest równe saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont:
Saldo konta 130 ulega likwidacji przez księgowanie:
Na stronie Wn konta 135 jest ujmowany wpływ środków na rachunki bankowe, a na stronie Ma rozchód środków z rachunków bankowych.
Wpływy i wydatki środków pieniężnych ZFŚS są ujmowane z podziałem na tytuły.
Ewidencja szczegółowa do konta 135 umożliwia ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego funduszu. Konto 135 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunkach bankowych.
Na stronie Wn konta 137 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 137 ujmowane są w szczególności:
Ewidencja szczegółowa do konta 137 zapewnia podział środków według programów operacyjnych, rachunków bankowych oraz sposobu ich wykorzystania. Umożliwia ona ustalenie stanu środków każdego programu w polskich złotych oraz w walucie obcej, z ewentualnym dalszym podziałem wpływów i wydatków oraz stanów środków według zasad wynikających dla danego programu, umowy lub przepisu.
Otrzymane środki są księgowane w wartości nominalnej. Środki otrzymane w walucie obcej są wyceniane w dniu ich otrzymania po kursie waluty ustalonym dla danej operacji przez NBP.
Wydatki związane z przekazaniem środków beneficjentom są wyceniane według kursu waluty ustalonego przez NBP dla danej operacji z dnia jej realizacji.
Konto 137 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków na rachunkach bankowych przeliczonych na walutę polską.
Saldo konta 137 jest wykazywane w bilansie po stronie aktywów jako środki pieniężne środków pomocowych.
Zapisy na koncie 137 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów w walucie rachunku pomiędzy Ministerstwem, a NBP.
W przypadku Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, Funduszu Spójności w sektorze transportu oraz Programu TEN-T CEF, różnice kursowe nie generują przychodów oraz kosztów i rozliczane są na tym koncie w korespondencji z kontami, na których zaksięgowano wpływ tychże środków, np. konto 228.
Ewidencja szczegółowa do konta 138 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego i zapewnia możliwość ustalenia stanu poszczególnych środków pieniężnych według źródeł ich pochodzenia. Ewidencja ta umożliwia również ustalenie stanu tych środków odpowiednio w podziale na programy lub projekty.
Na koncie 139 są dokonywane księgowania na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym zachodzi pełna zgodność zapisów konta 139 między jednostką a bankiem.
Na stronie Wn konta 139 są ujmowane wpływy wydzielonych środków pieniężnych z rachunków bieżących, sum depozytowych i na zlecenie.
Na stronie Ma konta 139 są ujmowane wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 zapewnia ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego wydzielonego rachunku bankowego. Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na innych rachunkach bankowych.
Na stronie Wn konta 140 są ujmowane zwiększenia, a na stronie Ma zmniejszenia stanu krótkoterminowych aktywów finansowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 140 umożliwia ustalenie:
Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan krótkoterminowych aktywów finansowych.
Na stronie Wn konta 141 są ujmowane zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze.
Stosownie do przyjętej techniki księgowania, środki pieniężne w drodze są ewidencjonowane na bieżąco.
Konto 141 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.
Konta zespołu 2 służą także do ewidencji rozliczeń środków na wynagrodzenia, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.
Rozrachunki to należności i zobowiązania bezsporne, których tytuły i kwoty uznają zarówno wierzyciele, jak i dłużnicy. Roszczenia to należności kwestionowane przez kontrahentów, które w przypadku dochodzenia ich na drodze sądowej stają się roszczeniami spornymi w dniu wniesienia pozwu do sądu.
Należności, roszczenia i zobowiązania są ujmowane w księgach w wartości ustalonej przy ich powstaniu.
Wysokość roszczeń w stosunku do osób odpowiedzialnych za niedobory zawinione, każdorazowo ustala kierownik jednostki.
Ewidencja szczegółowa kont zespołu 2 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz w podziale na programy i projekty i umożliwia wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń i roszczeń spornych, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz, jeśli dotyczą rozliczeń w walutach obcych, według poszczególnych walut, a przy rozliczaniu środków europejskich, również odpowiednio w podziale na programy i projekty.
Na stronie Wn 201 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę
i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - powstałe zobowiązania oraz spłatę
i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej i zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, natomiast saldo Ma stan zobowiązań.
Świadczeń Socjalnych ", służy do ewidencji lokaty "overnight" (lokaty nocnej).
Na stronie Wn konta 202 jest ujmowane założenie lokaty "overnight" przez BGK, w korespondencji z kontem 135.
Na stronie Ma konta 202 jest ujmowany zwrot lokaty "overnight" przez BGK, w korespondencji z kontem 135.
Konto 204 obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje się za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Konto 204 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, natomiast saldo Ma stan zobowiązań.
Na stronie Ma konta 205 ujmuje się wpłaty należności z tytułu przychodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Ewidencja szczegółowa do konta 205 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą.
Konto 205 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu przychodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych przychodach.
Na koncie 205 zachowuje się zasadę czystości obrotów, co oznacza, że wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Na stronie Wn konta 206 ujmowane są w szczególności długoterminowe należności, w korespondencji z kontem 800, a także przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji z kontem 205.
Na stronie Ma konta 206 ujmowane jest w szczególności przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty należnej na dany rok, w korespondencji z kontem 205.
Konto 206 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych należności z tytułu przychodów budżetowych. Ewidencja szczegółowa do konta 206 zapewnia możliwość ustalenia stanu poszczególnych należności z tytułu przychodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 220 ujmuje się wszelkie potrącenia świadczenia, jak np. podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wypłaty przelewem (ROR).
Na stronie Ma konta 220 są ujmowane przyznane świadczenia w kwocie brutto.
Na stronie Wn konta 221 są ujmowane ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności.
Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą. Ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej może być też stosowana alternatywnie na kontach korespondująca z kontem należności z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą.
Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach.
Na koncie 221 zachowuje się zasadę czystości obrotów, co oznacza, że wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Na stronie Wn konta 222 są ujmowane dochody budżetowe przelane do budżetu, w korespondencji odpowiednio z kontem 133.
Na stronie Ma konta 222 są ujmowane w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800, na podstawie sprawozdań budżetowych.
Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzelanych do budżetu.
Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 133.
Na stronie Wn konta 223 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 223 są ujmowane w szczególności:
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku.
Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek dysponenta wyższego stopnia środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.
Na stronie Wn konta 225 są ujmowane w szczególności nadpłaty oraz wpłaty do budżetu z tytułu różnych podatków i opłat, należności z tytułu korekty uprzednio dokonanych rozliczeń z budżetem, należności od budżetu z tytułu funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Na stronie Ma konta 225 są ujmowane w szczególności zobowiązania wobec budżetu z tytułu naliczonych podatków, opłat płaconych przez jednostkę, zobowiązania z tytułu zaliczek na podatki pobrane przez jednostkę w imieniu budżetu, np. podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ewidencja do konta 225 jest prowadzona z podziałem na poszczególne tytuły, a w szczególności:
Konto 225 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań wobec budżetów.
Na stronie Wn konta 226 są ujmowane w szczególności długoterminowe należności, w korespondencji z kontem 840, a także przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji z kontem 221.
Na stronie Ma konta 226 jest ujmowane w szczególności przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty należnej na dany rok, w korespondencji z kontem 221.
Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych należności. Ewidencja szczegółowa do konta 226 zapewnia możliwość ustalenia stanu poszczególnych należności budżetowych.
Na stronie Wn konta 227 są ujmowane w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.
Na stronie Ma konta 227 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Wn konta 228 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 228 ujmuje się w szczególności wpływ środków otrzymanych na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi ujętych w planie finansowym jednostki lub przeznaczonych dla innych jednostek, w korespondencji z kontem 137.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 228 powinna umożliwić ustalenie stanu rozliczeń środków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.
Po stronie Wn konta 229 są ujmowane należności oraz spłata i zmniejszenie zobowiązań.
Po stronie Ma są księgowane zobowiązania z tytułu naliczonych składek, otrzymane wpłaty i inne zmniejszenia należności.
Ewidencja analityczna zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań z tytułu rozrachunków z poszczególnymi instytucjami oraz z podziałem na poszczególne tytuły, a w szczególności składki na ubezpieczenia społeczne (z podziałem na składki należne od pracownika i pracodawcy, składki na ubezpieczenie zdrowotne, wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, składki na Fundusz Pracy).
Konto 229 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.
Na stronie Wn konta 231 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 231 są ujmowane zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 231 zapewnia możliwość ustalenia stanów należności i zobowiązań z tytułu wynagrodzeń i świadczeń zaliczanych do wynagrodzeń.
Konto 231 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności. Saldo Ma stan zobowiązań jednostki z tytułu wynagrodzeń.
Na stronie Wn konta 233 są ujmowane potrącenia z wynagrodzeń, np. zaliczki, przelewy na rachunki bankowe, PZU, raty pożyczek z ZFŚS, alimenty i inne wpłaty na rzecz komorników.
Na stronie Ma konta 233 ujmowane są spłaty potrąceń z wynagrodzeń.
Konto 234 obejmuje w szczególności rozrachunki z tytułu świadczeń i pożyczek wypłaconych z ZFŚS.
Na koncie 236 są ujmowane rozrachunki z tytułu delegacji zagranicznych.
Na koncie 237 są ujmowane rozrachunki z tytułu zaliczek na zakupy oraz delegacji krajowych, używania samochodu prywatnego do celów służbowych, wydatków dokonanych ze środków pracownika, a związanych z działalnością jednostki, zwrotu środków za rozmowy telefoniczne, odpłatnych świadczeń Ministerstwa na rzecz pracowników.
Na stronie Wn konta 234, 236 i 237 ujmowane są w szczególności:
Na stronie Ma konta 234, 236 i 237 są ujmowane w szczególności:
Konta 234, 236 i 237 mogą wykazywać dwa salda. Saldo Wn stanowi stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań wobec pracowników.
Zaliczki wypłacone pracownikom w walutach obcych można ujmować, do czasu ich rozliczenia w równowartości waluty polskiej ustalonej przy wypłacie zaliczki.
Konto 240 może być używane również do ewidencji pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a w szczególności: rozliczeń niedoborów i szkód, roszczeń spornych (nie dotyczy roszczeń spornych z tytułu wypłaconych świadczeń), mylnych obciążeń lub uznań rachunków bankowych i innych rozliczeń.
Na stronie Wn konta 240 są ujmowane powstałe należności i roszczenia oraz spłaty i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma powstałe zobowiązania oraz spłaty i zmniejszenie należności i roszczeń.
Konto 240 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.
Do konta 241 jest prowadzona ewidencja analityczna dla każdego dłużnika oddzielnie, z uwzględnieniem poszczególnych tytułów.
Na koncie 241 mogą występować dwa salda będące sumą sald występujących na kontach analitycznych. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.
Konto 242 jest obciążane za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań (odprowadzenie na dochody), a uznawane za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Konto 242 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, natomiast saldo Ma stan zobowiązań.
Na stronie Ma konta 243 są ujmowane mylne wpływy na rachunki bankowe, natomiast na stronie Wn ujmuje się mylne obciążenia rachunków bankowych i zwroty mylnych wpływów.
Konto 243 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan mylnych obciążeń rachunków bankowych, a saldo Ma stan mylnych uznań rachunków bankowych.
Konto 244 może być używane również do ewidencji pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a w szczególności: rozliczeń niedoborów i szkód, roszczeń spornych (nie dotyczy roszczeń spornych z tytułu wypłaconych świadczeń), mylnych obciążeń lub uznań rachunków bankowych i innych rozliczeń w walutach obcych.
Na stronie Wn konta 244 są ujmowane powstałe należności i roszczenia oraz spłaty i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma powstałe zobowiązania oraz spłaty i zmniejszenie należności i roszczeń.
Konto 240 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma stan zobowiązań.
Na stronie Wn konta 245 są ujmowane w szczególności kwoty wyjaśnionych wpłat i ich zwroty.
Na stronie Ma konta 245 są ujmowane w szczególności kwoty niewyjaśnionych wpłat. Konto 245 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat.
Konto 246 - "Pozostałe rozrachunki - rozliczenia wpłat PPK", służy do ewidencji rozrachunków z tytułu potrąceń i wpłat na Pracownicze Plany Kapitałowe.
Po stronie Wn konta 246 są ujmowane należności oraz spłata i zmniejszenie zobowiązań. Po stronie Ma są księgowane zobowiązania z tytułu naliczonych składek. Ewidencja analityczna zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań z tytułu rozrachunków z instytucją rozliczającą (z podziałem na składki należne od pracownika i pracodawcy,.
Konto 246 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.
Na stronie Wn konta 255 ujmowane są przychody z prywatyzacji przekazane do Ministerstwa Finansów oraz innych ustawowo określonych tytułów, w korespondencji odpowiednio z kontem 139.
Na stronie Ma konta 255 ujmowane są w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeksięgowania zrealizowanych przychodów z prywatyzacji na konto 800, na podstawie sprawozdań budżetowych.
Konto 255 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan przychodów z prywatyzacji zrealizowanych, lecz nieprzekazanych do Ministerstwa Finansów oraz innych ustawowo określonych tytułów.
Na stronie Wn konta 290 są ujmowane zmniejszenia wartości odpisów aktualizujących należności. Na stronie Ma konta 290 są ujmowane zwiększenia wartości odpisów aktualizujących należności. Saldo konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.
Odpisy aktualizujące należności, korygują (zmniejszają) wykazywane w aktywach bilansu należności, do których te odpisy zostały dokonane, ewidencja szczegółowa do konta 290 powinna zapewnić ustalenie odpisów aktualizujących od poszczególnych należności.
Na stronie Wn i na stronie Ma konta 298 ujmuje się należności z tytułu wystawionych faktur sprzedaży. Konto 298 nie wykazuje sald na koniec każdego miesiąca.
Konto 299 jest obciążane za powstałe należności, a uznawane za powstałe zobowiązania. Konto 299 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.
Przychody, rozchody oraz stan zapasów materiałów i towarów wycenia się według cen ewidencyjnych, albo według cen zakupu lub nabycia. W przypadku, gdy cena ewidencyjna różni się od ceny rzeczywistej, odchylenia od cen rzeczywistych wyodrębniane są na (koncie 340). Ewidencja szczegółowa prowadzona na kontach zespołu 3 umożliwia ustalenie stanu zapasów.
Rozliczenie zakupu polega na porównaniu przyjętych dostaw z fakturami lub rachunkami dostawców albo z innymi dokumentami przekazania w celu ustalenia:
Na koncie 300 można:
Stosowanie konta 300 do rozliczania wszystkich dostaw i usług występujących w ciągu roku nie jest obowiązkowe. Na koncie tym należy księgować operacje przede wszystkim, gdy:
Na stronie Wn konta 300 księguje się przede wszystkim:
Na stronie Ma konta 300 księguje się:
Materiały nieprzyjęte, postawione do dyspozycji dostawcy, księguje się tylko jednostronnie na koncie pozabilansowym (np. 391 - "Zapasy obce"), w wartości podanej w dowodach dostawcy lub w cenach ewidencyjnych.
Odchylenia od cen ewidencyjnych i koszty zakupu ujęte w fakturach lub rachunkach dostawców powinny być wyksięgowane z konta 300, nie później niż na koniec okresu sprawozdawczego.
Konto 300 może być prowadzone także w sposób uproszczony, polegający na wprowadzeniu na to konto tylko sald występujących na koniec okresu z tytułu rozliczenia dostaw, z pominięciem rejestracji obrotów występujących w ciągu okresu sprawozdawczego.
Zakres operacji ewidencjonowanych na koncie 300 należy określić w zakładowym planie kont.
W przypadku księgowania na koncie 300 wszystkich operacji związanych z zakupem, ewidencję analityczną do konta 300 należy prowadzić w sposób umożliwiający rozliczenie każdej operacji zakupu, a także ustalenie dostaw i usług niefakturowanych (oddzielnie materiałów i towarów) oraz dostaw w drodze (w szczególności w formie rejestru zakupu i dostaw).
Konto 300 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan dostaw materiałów i towarów w drodze oraz wartość zafakturowanych zaliczek wpłaconych na przyszłe dostawy lub usługi, a saldo Ma stan dostaw, robót i usług niefakturowanych do dnia bilansowego.
Saldo Wn konta 300 ujmuje się w bilansie razem z zapasami odpowiednio materiałów lub towarów, a saldo Ma łącznie ze zobowiązaniami z tytułu dostaw, robót i usług.
Na stronie Wn konta 310 jest ujmowane zwiększenie ilości i wartości stanu zapasów materiałów, a na stronie Ma jego zmniejszenia.
Konto 310 może wykazywać saldo Wn, które wyraża stan zapasów materiałów w cenach zakupu, nabycia lub w stałych cenach ewidencyjnych.
do ewidencji odpisów aktualizujących wartość zapasów materiałów w magazynach.
Na stronie Wn konta 340 ujmuje się rozwiązanie odpisów aktualizujących wartość zapasów materiałów w magazynach, a na stronie Ma utworzenie odpisów.
Konto 340 może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizujących zapasy w magazynach.
Poniesione koszty są ujmowane w księgach rachunkowych w momencie ich powstania niezależnie od terminu ich zapłaty. Zmniejszenia uprzednio zarachowanych kosztów dokonuje się na podstawie dokumentów korygujących koszty (w szczególności faktur korygujących).
Nie księguje się na kontach zespołu 4 kosztów finansowych, zgodnie z odrębnymi przepisami, z funduszy celowych i innych kosztów inwestycji, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów operacji finansowych i strat nadzwyczajnych.
Ewidencja szczegółowa do kont 4 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji planu finansowego oraz w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analiz, w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdań finansowych i sprawozdań budżetowych, z wyłączeniem konta 400.
Na stronie Wn konta 400 są ujmowane odpisy amortyzacyjne, a na stronie Ma przeniesienie kosztów amortyzacji na wynik finansowy.
Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Na stronie Wn konta 401 są ujmowane poniesione koszty z tytułu zużycia materiałów i energii, a na stronie Ma konta 401 są ujmowane zmniejszenie poniesionych kosztów z tytułu zużycia materiałów i energii oraz na dzień bilansowy przeniesienie salda poniesionych w ciągu roku kosztów zużycia materiałów i energii na konto 860.
Na stronie Wn konta 402 są ujmowane poniesione koszty usług obcych, a na stronie Ma konta 402 jest ujmowane zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na dzień bilansowy - przeniesienie kosztów usług obcych na konto 860.
Na stronie Wn konta 403 są ujmowane poniesione koszty z ww. tytułów, a na stronie Ma konta 403 jest ujmowane zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na dzień bilansowy - przeniesienie kosztów z tego tytułu na konto 860.
Na stronie Wn konta 404 jest ujmowana kwota należnego pracownikom i innym osobom fizycznym wynagrodzenia brutto (to jest bez potrąceń z różnych tytułów dokonywanych na listach płac).
Na stronie Ma konta 404 są ujmowane korekty uprzednio zaewidencjonowanych kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń oraz na dzień bilansowy - przeniesienie kosztów z tego tytułu na konto 860.
Na stronie Wn konta 405 są ujmowane poniesione koszty z tytułu ubezpieczeń społecznych i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, a na dzień bilansowy - przeniesienie kosztów z tego tytułu na konto 860.
Na stronie Ma konta 405 jest ujmowane zmniejszenie kosztów z tytułu ubezpieczenia społecznego i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, a na dzień bilansowy przenosi się je na konto 860.
Na koncie 409 są ujmowane w szczególności zwroty wydatków za używanie samochodów prywatnych pracowników do zadań służbowych, koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych, koszty ubezpieczeń majątkowych i osobowych, odprawy z tytułu wypadków przy pracy oraz innych kosztów niezaliczanych do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych.
Na stronie Wn konta 409 są ujmowane poniesione koszty z wyżej wymienionych tytułów, a na stronie Ma ich zmniejszenie oraz, na dzień bilansowy, ujmowane jest przeniesienie poniesionych kosztów na konto 860.
Na stronie Wn konta 490 są ujmowane zmniejszenia rozliczeń międzyokresowych, w korespondencji z kontem 640, a na stronie Ma ich rozliczenie w korespondencji z kontem 800.
Konto 640 - "Rozliczenia międzyokresowe kosztów"
Na stronie Wn konta 640 są ujęte koszty poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów b. MGMŻŚ.
Na stronie Ma konta 640 są ujęte rezerwy na wydatki przyszłych okresów b. MGMŻŚ.
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz stosownie do potrzeb planowania, analizy i sprawozdawczości.
Na stronie Wn konta 720 są ujmowane odpisy z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Ma konta 720 są ujmowane przychody z tytułu dochodów budżetowych, w tym zwroty środków pieniężnych przekazanych w latach ubiegłych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 zapewnia wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego.
W końcu roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860. Na koniec roku obrotowego konto 720 nie wykazuje salda.
Na stronie Ma konta 750 są ujmowane w szczególności przychody z tytułu operacji finansowych, w szczególności przychody ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody z udziałów i akcji, dywidendy oraz odsetki i dodatnie różnice kursowe.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 750 zapewnia wyodrębnienie przychodów finansowych.
Na koniec roku saldo konta przenosi się na stronę Ma 860. Konto 750 na koniec roku nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 751 są ujmowane w szczególności odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie, odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu operacji finansowych, ujemne różnice kursowe, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 751 zapewnia wyodrębnienie w zakresie kosztów operacji finansowych.
Saldo konta 751 na koniec roku przenosi się na stronę Wn 860 i wobec tego konto 751 nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 755 ujmowane są wpływy z tytułu przychodów z prywatyzacji oraz zmniejszenia odpisów aktualizujących wartości należności z tytułu przychodów budżetowych, a na stronie Ma konta 755 - zwroty nadpłat.
W końcu roku obrotowego saldo konta 755 przenosi się na konto 860.
Na koniec roku konto 755 nie wykazuje salda.
W szczególności na stronie Wn konta 756 ujmuje się:
W końcu roku obrotowego saldo konta 756 przenosi się na konto 860, w korespondencji ze stroną Ma konta 756.
Na koniec roku konto 756 nie wykazuje salda.
Na stronie Ma konta 760 są ujmowane w szczególności przychody z tytułu kar umownych, otrzymanych odszkodowań, przychody związane z prowadzeniem zarządu budynku będącego własnością skarbu państwa oraz pozostałe inne przychody.
W końcu roku obrotowego wartość pozostałych przychodów operacyjnych przenosi się na stronę Ma konta 860, i wobec tego konto 760 nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 761 ujmuje się w szczególności:
W końcu roku obrotowego przenoszone są na stronę Wn konta 860 pozostałe koszty operacyjne, w korespondencji ze stroną Ma konta 761. Na koniec roku obrotowego konto 761 nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki. Na stronie Wn konta 800 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 800 są ujmowane w szczególności:
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 zapewnia możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Saldo konto 800 oznacza stan funduszu jednostki.
Na stronie Wn konta 810 są ujmowane w szczególności:
Na stronie Ma konta 810 jest ujmowane przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800. Konto 810 nie może wykazywać salda na koniec roku.
Na stronie Ma konta 840 jest ujmowane utworzenie i zwiększenie rezerw, a na stronie Wn ich zmniejszenie lub rozwiązanie.
Na stronie Ma konta 840 jest ujmowane również powstanie i zwiększenia rozliczeń międzyokresowych przychodów, a na stronie Wn ich rozliczenie poprzez zaliczenie ich do przychodów roku obrotowego lub zysków nadzwyczajnych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 840 zapewnia możność ustalenia stanu:
Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Do konta 851 prowadzona jest ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie:
Saldo Ma konta 851 wyraża stan ZFŚS.
Na stronie Wn konta 855 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma jego zwiększenia,
Na stronie Wn konta 860 w końcu roku obrotowego jest ujmowana suma:
Na stronie Ma konta 860 w końcu roku obrotowego jest ujmowana suma uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7.
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn stratę netto, saldo Ma zysk netto. Saldo jest przenoszone w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800.
Na stronie Wn konta 903 ujmuje się wartość użyczonych niskocennych składników na podstawie umowy użyczenia i/lub protokołu zdawczo- odbiorczego.
Na stronie Ma konta 903 ujmuje się wyksięgowanie wartość zwróconych niskocennych składników na podstawie protokołu zdawczo- odbiorczego.
Saldo konta 903 może wykazywać na koniec roku saldo Wn - stan posiadania składników użyczonych.
w szczególności z tytułu nienależytego wykonania lub niewykonania umowy oraz zwłoki w jej wykonaniu.
Ewidencja pozabilansowa w zakresie wydatków ponoszonych w trakcie roku budżetowego jest prowadzona niezależnie od ewidencji bilansowej.
Na stronie Ma konta 921 są ujmowane naliczone kary umowne na podstawie protokołu odbioru, opisu merytorycznego dowodu księgowego potwierdzającego naliczenie kary umownej lub innego dokumentu informującego o naliczeniu kary umownej.
Na stronie Wn konta 921 są ujmowane kary umowne przekazane na rachunek dochodów.
Konto 921 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan kar umownych nie przekazanych na rachunek dochodów.
Ewidencja szczegółowa do konta 921 jest prowadzona z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej oraz w podziale na poszczególne programy i projekty.
Konto 922 - "Zaangażowanie wydatków pochodzących ze środków pozabudżetowych ", służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków finansowanych z innych źródeł w tym z programów współpracy bliźniaczej.
Na stronie Wn konta 922 jest ujmowana równowartość sfinansowanych wydatków a na stronie Ma konta 922 jest ujmowane zaangażowanie wydatków.
Na stronie Ma konta 923 jest ujmowana wartość nieuregulowanych zobowiązań wobec kontrahentów pod datą ostatniego dnia półrocza roku budżetowego, według stanu na ten dzień.
Na stronie Wn konta 923 jest dokonywane wyksięgowanie stanu zobowiązań zaksięgowanych w poprzednim półroczu pod datą ostatniego dnia półrocza roku budżetowego.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 923 jest prowadzona w układzie zadaniowym.
Na stronie Wn konta 925 jest ujmowana wartość należności warunkowych od kontrahentów na podstawie przekazanych za pismem danych od komórki organizacyjnej merytorycznie właściwej dla danej sprawy.
Na stronie Ma konta 925 jest dokonywane wyksięgowanie wartość należności warunkowych od kontrahentów na podstawie przekazanych za pismem danych od komórki organizacyjnej merytorycznie właściwej dla danej sprawy.
Konto 925 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan należności warunkowych.
Na stronie Wn konta 960 ujmuje się, z datą wykreślenia z ewidencji majątku, wartość księgową likwidowanego majątku zakwalifikowanego jako zbędny lub zużyty, który nie został fizycznie przekazany bądź zutylizowany.
Na stronie Ma konta 960 ujmuje się wartość księgową likwidowanego majątku zakwalifikowanego jako zbędny lub zużyty, który został fizycznie przekazany bądź zutylizowany.
Na stronie Wn konta 970 jest ujmowana wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty do BGK celem realizacji wydatków ze środków europejskich, wartość dokonanych zwrotów i ich korekt.
Na stronie Ma konta 970 jest ujmowana, na podstawie informacji z BGK o dokonaniu płatności na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (odbiorcy), równowartość zrealizowanych płatności, wartość dokonanych zwrotów i ich korekt. Konto 970 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty oczekujących na realizację przez BGK.
do ewidencji obciążeń planu wydatków budżetu środków europejskich.
Na stronie Wn konta 971 są ujmowane informacje przekazywane przez BGK o zleceniach płatności otrzymanych od instytucji oraz równowartość wystawionych zleceń płatności z budżetu środków europejskich, a także wartość anulowanych zleceń płatności.
Na stronie Ma konta 971 jest ujmowana wartość upoważnień wystawionych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju dla instytucji zezwalających na składanie zleceń płatności w BGK lub wartość zaciągniętych przez Ministerstwo zobowiązań, w szczególności z tytułu zawartych umów, których realizacja spowoduje konieczność dokonania płatności z budżetu środków europejskich.
Konto 971 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość niewykorzystanych środków, w szczególności w ramach otrzymanych upoważnień.
Na stronie Wn konta 972 ujmuje się wartość zwrotów dokonanych przez instytucje. Konto 972 może wykazywać saldo Wn.
Na stronie Wn konta 979 jest ujmowany plan finansowy dochodów budżetowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 979 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów budżetowych.
Konto 979 nie powinno wykazywać na koniec roku obrotowego salda.
Na stronie Wn konta 980 jest ujmowany plan finansowy wydatków budżetowych i jego zmiany.
Na stronie Ma konta 980 jest ujmowana:
Ewidencja szczegółowa do konta 980 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych.
Konto 980 nie wykazuje na koniec roku obrotowego salda.
Na stronie Wn konta 981 ewidencjonuje się wartości ujęte w zatwierdzonym na dany rok planie finansowym niewygasających wydatków jednostki budżetowej.
Na stronie Ma konta 981 ujmuje się:
Ewidencja szczegółowa do konta 981 jest prowadzona w szczegółowości podziałek klasyfikacji występujących w planie finansowym niewygasających wydatków budżetowych.
Konto 981 nie wykazuje na koniec roku obrotowego salda.
Na stronie Wn konta 982 jest ujmowany plan wydatków środków europejskich oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 982 jest ujmowana:
Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona według podziału klasyfikacji budżetowej.
służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich na dany rok budżetowy.
Na stronie Wn konta 983 jest ujmowana równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym.
Na stronie Ma konta 983 jest ujmowane zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansów, wynikającej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w bieżącym roku budżetowym.
Na koniec roku obrotowego konto 983 nie może wykazywać salda.
służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetu środków europejskich przyszłych lat.
Na stronie Wn konta 984 jest ujmowana równowartość zaangażowanych wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego jednostki przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.
Na stronie Ma konta 984 jest ujmowana wysokość zaangażowanych wydatków środków europejskich lat przyszłych.
Na koniec roku obrotowego konto 984 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.
Na stronie Wn konta 991 są ujmowane kwoty w wartości należnej do przekazania na Fundusz Inwestycji Kapitałowych pod datą wpływu dywidendy.
Na stronie Ma konta 991 są ujmowane kwoty przekazane na Fundusz Inwestycji Kapitałowych pod datą dokonania przelewu środków.
Na koniec roku obrotowego konto 991 nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 992 są ujmowane kwoty udzielonego zapewnienia finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa.
Na stronie Ma konta 992 jest ujmowane przeniesienie kwot wynikających z zapewnienia finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa, na konto 980.
Na stronie Wn konta 993 są ujmowane kwoty udzielonego zapewnienia finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu środków europejskich.
Na stronie Ma konta 993 jest ujmowane przeniesienie kwot wynikających z zapewnienia finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu środków europejskich, na konto 980, zmniejszenie wartości decyzji o zapewnieniu.
w formie niepieniężnej", służy do ewidencji zabezpieczeń należytego wykonania umów wnoszonych w formie niepieniężnej.
Na stronie Ma konta 995 jest ujmowane przyjęcie zabezpieczeń.
Na stronie Wn konta 995 jest ujmowane wyksięgowanie przyjętych zabezpieczeń na zasadach określonych w umowie.
Na stronie Wn konta 996 ujmuje się należności przeksięgowane z kont bilansowych.
Na stronie Ma konta 996 ujmuje się wyksięgowanie uprzednio przypisanych należności lub przeniesienie do kont bilansowych.
Na stronie Wn konta ujmuje się posiadane obce składniki majątku w kwotach umów lub w wartościach szacunkowych.
Na stronie Ma konta ujmuje się oddane obce składniki majątku.
Na stronie Wn konta 998 jest ujmowana:
Na stronie Ma konta 998 jest ujmowane zaangażowanie wydatków, czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których realizacja spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w danym roku budżetowym.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 jest prowadzona według podziałek klasyfikacyjnych i powinna zapewnić w szczególności ustalenie kwoty niewygasających wydatków. Ujmowane na koncie 998 wartości zaangażowania wydatków weryfikowane są z uwzględnieniem zobowiązań Ministerstwa. Na koniec roku obrotowego konto 998 nie wykazuje salda.
Na stronie Wn konta 999 jest ujmowana równowartość zaangażowanych wydatków budżetowych w latach poprzednich przeznaczonych do realizacji w roku bieżącym. Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków lat przyszłych.
Ewidencja szczegółowa do konta 999 jest prowadzona według podziałek klasyfikacyjnych i powinna zapewnić w szczególności ustalenie kwoty niewygasających wydatków.
Na koniec roku obrotowego konto 999 może wykazywać saldo Ma, które oznacza zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych.
Lp. | Wyszczególnienie | Wn | Ma |
I. | w zakresie obsługi środków przez dysponenta środków budżetu państwa III stopnia | ||
1. | ujawnienie nadwyżek środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 10 000 zł brutto | 011, 020 240 | 240 800 |
2. | ujawnienie nadwyżek pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości mniejszej lub równej 10 000 zł brutto | 013, 021 240 | 240 760 |
3. | przyjęcie środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych powyżej 10 000 zł brutto na stan bądź zmiany stanu (fizyczne i wartościowe) środka trwałego w wyniku: zakupu, inwestycji, ulepszenia nieodpłatnego otrzymania, darowizny | 011,020 | 080,201, 204 800 |
4. | przyjęcie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych w wyniku: zakupu, nieodpłatnego otrzymania, darowizny | 013,021 | 072,201, 204 800, |
5. | wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wartości nieumorzonej | 071 800 | 011,020, 240, 011, 020, 240 |
6. | wyksięgowanie umorzenia pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych | 072 | 013,021, 240 |
7. | umorzenie ujawnionych nadwyżek pozostałych środków trwałych | 401 | 072 |
8. | umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych powyżej 10 000 zł brutto | 400 860 | 071 400, |
9. | obniżenie wartości początkowej środka trwałego na skutek urzędowej aktualizacji wyceny | 800 | 011 |
10. | rozliczenie niedoborów lub szkód | 240 | 011,013, 020,021 |
11. | rozliczenie zakupu materiałów | 300 | 201 |
12. | przyjęcie materiałów do magazynu | 310 | 300 |
13 | wydanie materiałów do magazynu | 401 | 310 |
14. | ewidencja nadwyżek inwentaryzacyjnych materiałów | 310 240 | 240 760 |
15. | ewidencja niedoborów inwentaryzacyjnych materiałów | 240 761 | 310 240 |
16. | wznowienie wydatków na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu najmu i dzierżawy: - wystawianie faktur, - otrzymanie zapłaty za fakturę | 242 130 | konto zespołu 4 242 |
17. | wznowienie wydatków na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu użyczenia powierzchni: - wystawianie faktur, - otrzymanie zapłaty za fakturę, - zmniejszenie kosztu | 242 130 240 | 240 242 Konto zespołu 4 |
18. | rozliczenie podatku VAT z faktur wystawionych na najemców za czynsz i inne obciążenia wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych | 242 225 | 225 130 |
19. | 1) przychody z tytułu dochodów budżetowych, w tym: należności z tytułu zwrotu z KE dotyczące wydatków lat ubiegłych, faktur korygujących, kart zbliżeniowych należności za parking, należności od najemców za czynsz, przypis dochodów z tytułu różnic kursowych; 2) przychody z tytułu dochodów budżetowych, w tym przypis należności z tytułu: - opłat egzaminacyjnych, opłat za wydanie świadectw, zaświadczeń, dyplomów, certyfikatów, - opłat i kosztów sądowych, - sprzedaży składników majątkowych, - rozliczeń lub zwrotów z lat ubiegłych (w szczególności zwroty z KE, ZUS), - faktur korygujących, - kar i odszkodowań wynikających z umów, - należności za parking, - należności od najemców za czynsz, - różnic kursowych, - dywidendy, - przychodów z udziałów i akcji | 130 221 | 221 720,760,75 0 |
20. | wypłata zaliczek do rozliczenia | 237, 236 | 101, 130 |
21. | wyksięgowanie rozliczeń delegacji zagranicznych i krajowych | odpowiednie konto zespołu 4, 998 | 130, 998, 980 |
22. | dodatnie różnice kursowe rozliczeń zaliczek zagranicznych | 236 | 750 |
23. | ujemne różnice kursowe rozliczeń zaliczek zagranicznych | 751 | 236 |
24. | wpłaty do kasy lub na rachunek bankowy z tytułu zwrotu uprzednio pobranych zaliczek oraz zwrotu wydatków | 101, 130,135, 139 | odpowiednie konto zespołu 2 |
25. | wpływ do kasy lub na rachunek bankowy należności nieujętych na kontach rozrachunkowych | 101,130,135, | odpowiednie konto zespołu 4 |
26. | podjęcie z rachunku bankowego gotówki do kasy: czek | 141 | 130,135, 139 |
27. | przyjęcie do kasy gotówki pobranej z rachunku bankowego | 101 | 141 |
28. | odprowadzenie gotówki z kasy na rachunek bankowy | 141 | 101 |
29. | wpłata gotówki z kasy na rachunek bankowy | 130, 135, 139 | 141 |
30. | zaangażowanie wydatku roku bieżącego i lat przyszłych | 998, 999 | |
31. | zaangażowanie wydatków budżetowych - równowartość sfinansowanych wydatków w danym roku budżetowym | 998 | |
32. | zaksięgowanie wartości dowodu księgowego w celu dokonania płatności lub przeksięgowania w związku ze zmianą źródła finansowania | odpowiednie konto zespołu 4 | odpowiednie konto zespołu 2 |
33. | zaksięgowanie wartości dowodu księgowego w celu rozliczenia zakupu | odpowiednie konto zespołu 4 | 300 |
34. | zapłata przelewem | 201,204, 231, 299 | 130, 135 |
35. | zapłata gotówką lub przelewem zobowiązań wobec pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło i innych ujętych na kontach rozrachunków | 220,231, 233,234, 237, 236 | 101,130, 135 |
36. | zapłata gotówką lub przelewem zobowiązań nieujętych na kontach rozrachunków | odpowiednie konto zespołu 4 | 101,130, 135 |
37. | wpływy środków budżetowych otrzymanych na sfinansowanie wydatków budżetowych | 130 | 223 |
38. | mylne wpływy na rachunki bankowe | 138,139,130, 135, | 141 |
39. | mylne obciążenia rachunków bankowych oraz zwroty mylnych wpływów | 141 | 130,135, 138, 139 |
40. | przeksięgowanie przekazanych dochodów budżetowych | 800, 222 | 222 |
41. | przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych | 223, 130 | 800, 223 |
42. | przeksięgowanie w następnym roku pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego straty bilansowej roku ubiegłego | 800 | 860 |
43. | przeksięgowanie przychodów roku obrotowego | 720, 750 | 860 |
44. | przeksięgowanie kosztów roku obrotowego | 860 | Odpowie nie konto zespołu 4 |
45. | przeksięgowanie w następnym roku pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego zysku bilansowego z roku ubiegłego | 860 | 800 |
46. | przeksięgowanie w następnym roku pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego straty bilansowej z roku ubiegłego | 800 | 860 |
47. | naliczone na listach płac wynagrodzenie brutto | 404 | 231 |
48. | naliczenie składek na ZUS i FP (pracodawca) | 405 | 229 |
49. | podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne | 220, 231 | 225, 229 |
50. | wypłata wynagrodzeń netto, zaliczek na poczet wynagrodzeń oraz zasiłków oraz świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | 220, 231, 233 | 101,130, 135,139 |
51. | przelewy do ZUS i US | 225, 229 | 130, 135 |
52. | potrącenia dokonane na listach płac z tytułu podatku dochodowego, składek na ubezpieczenia, zwrotu pożyczek, zaliczek i innych należności | 231 | 225,229, 233, 234, 240 |
53. | odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz przekazanie środków finansowych. | 405 135 | 130 851 |
54. | naliczenie świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | 851 | 220 |
55. | wypłata pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | 234 | 101, 135 |
56. | wpłaty należności z tytułu pożyczek mieszkaniowych | 101,135, 140 | 234 |
57. | ewidencja założenia lokaty "overnight" na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | 202 | 135 |
58. | ewidencja zwrotu lokaty "overnight" na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych | 135 | 202 |
59. | wpłata na rachunek sum depozytowych, w szczególności wadia | 139 | 241 |
60. | wypłata z rachunku sum depozytowych, w szczególności wadia | 241 | 139 |
61. | prowizja za depozyty skarbowe | 241 | 139 |
62. | prowizja bankowa za zrealizowane przelewy walutowe | 402 | (201) |
63. | prowizja bankowa za zdeponowane weksle | 402 | (201) |
64. | refundacja prowizji za depozyty skarbowe | 139 | 241 |
65. | opłaty bankowe na rachunku sum depozytowych | 241 | 139 |
66. | oprocentowanie na rachunku sum depozytowych | 139 | 241 |
67. | zaangażowanie środków z budżetu środków europejskich na dany rok budżetowy oraz na lata przyszłe | 983, 984 | |
68. | zaangażowanie środków z budżetu środków europejskich równowartość sfinansowanych wydatków w danym roku budżetowym | 983 | |
69. | wartość umów obciążających plan budżetu środków europejskich | 971 | |
70. | równowartość wystawionych zleceń płatności z budżetu środków europejskich | 971 | |
71. | ewidencja zleceń płatności przekazanych do realizacji z budżetu środków europejskich | 970 | |
72. | ewidencja płatności zrealizowanych z budżetu środków europejskich | 970 | |
73. | przeksięgowanie kwoty uregulowanego zobowiązania wobec wykonawcy na podstawie informacji z BGK o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy | 201, 233 | 227 |
74. | uregulowanie zobowiązania z tytułu płatności walutowych oraz pochodnych od wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło z rachunku pomocniczego w BGK | 204, 225,229 | 137 |
75. | decyzja o wykreśleniu z ewidencji majątku składników do likwidacji | 071 800 960 | 800 011,013, 014,020, 021 960 |
76. | fizyczne przekazanie zlikwidowanych składników majątku | 960 | |
77. | ewidencja długoterminowych należności | 226 | 840,221 |
78. | przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych | 221 | 226 |
79. | odpis aktualizujący wartość należności | 751,761 | 290 |
80. | zmniejszenie odpisu aktualizującego wartość należności (w związku z zapłatą lub umorzeniem należności przedawnionych lub nieściągalnych | 290 | 760,750, 221,240 |
81. | ewidencja należności długoterminowych do wyjaśnienia (wątpliwe) - przeksięgowanie z kont bilansowych na konto pozabilansowe | 996 | |
82. | ewidencja należności długoterminowych do wyjaśnienia (wątpliwe) - wyksięgowanie z konta pozabilansowego uprzednio przypisanych należności lub przeniesienie do kont bilansowych | 996 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
OPIS INFORMATYCZNEGO SYSTEMU KOMPUTEROWEGO "QUORUM"
OPIS INFORMATYCZNEGO SYSTEMU KOMPUTEROWEGO "QUORUM"
I.
SYSTEM FINANSOWO-KSIEGOWY
SYSTEM FINANSOWO-KSIEGOWY
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych dysponenta części budżetowych 21- Gospodarka morska, 22 - Gospodarka wodna, 39 - Transport oraz 69- Żegluga Śródlądowa wykorzystywany jest zintegrowany system Quorum firmy QNT - Systemy Informatyczne Sp. z o.o. wdrożony w dniu 7 lutego 2018 r. Wersja aktualna nr 2021.
II.
KONTROLA LOGICZNEGO DOSTĘPU DO SYSTEMU FINANSOWO- KSIĘGOWEGO
KONTROLA LOGICZNEGO DOSTĘPU DO SYSTEMU FINANSOWO- KSIĘGOWEGO
III.
TWORZENIE KOPII ZAPASOWYCH
TWORZENIE KOPII ZAPASOWYCH
IV.
SYSTEM PRZETWARZANIA DANYCH
SYSTEM PRZETWARZANIA DANYCH
Programy, Rb- 28 UE, Rb-28 NW, Rb-N, Rb-Z, Rb-70, Rb-BZ1, w zakresie wydatków i zobowiązań;
i ponownie drukowane potwierdzenia zgodności sald z wybranymi kontrahentami,
V.
SYSTEM OCHRONY DANYCH
SYSTEM OCHRONY DANYCH