Zasady organizacji i tryb wykonywania przez Policję zadań związanych z rozpoznaniem, zapobieganiem, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi oraz gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2007.17.129

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 982
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 21 września 2007 r.
w sprawie zasad organizacji i trybu wykonywania przez Policję zadań związanych z rozpoznaniem, zapobieganiem, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi oraz gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, Nr 57, poz. 390, Nr 120, poz. 818, Nr 140, poz. 981, Nr 165, poz. 1170) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z imprezami sportowymi, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji i komendant powiatowy (miejski, rejonowy) Policji realizują na podległym terenie zadania w zakresie:
1)
rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń związanych z imprezami sportowymi;
2)
gromadzenia i przetwarzania przez Policje, informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
imprezie sportowej - należy przez to rozumieć również masową imprezę sportową;
2)
kibicach - należy przez to rozumieć wszystkich widzów przebywających na imprezach sportowych lub przemieszczających się w celu uczestniczenia w tych imprezach;
3)
pseudokibicach - należy przez to rozumieć uczestników imprez sportowych, którzy, na bazie dotychczasowych doświadczeń, za główny cel swojej obecności przyjmują chęć zamanifestowania swojego stanowiska poprzez wywoływanie awantur lub konfrontację z innymi uczestnikami imprezy bądź też siłami porządkowymi;
4)
rozpoznanie zagrożeń - należy przez to rozumieć podejmowanie działań polegających w szczególności na rozpoznaniu nieformalnych grup kibiców, pseudokibiców, zwłaszcza składających się z subkultur młodzieżowych itp., występujących między nimi antagonizmów, a także ich realnych zamiarów oraz potencjalnych prognoz zachowań, sprawców przestępstw i wykroczeń;
5)
analizie ryzyka - należy przez to rozumieć przewidywane zagrożenia zakłóceń bezpieczeństwa i porządku publicznego zarówno w miejscu trwania imprezy sportowej, jak i na trasie przemieszczania się kibiców, które wynikają z rozpoznania zagrożeń.
§  2.
1.
Zadania, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, realizowane są w szczególności poprzez:
1)
rozpoznanie i analizę ryzyka;
2)
opiniowanie masowych imprez sportowych;
3)
współdziałanie z organizatorami imprez sportowych i innymi podmiotami pozapolicyjnymi odpowiedzialnymi za ich zabezpieczenie;
4)
organizowanie, w miarę potrzeby, zabezpieczenia przejazdów kibiców;
5)
współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie prowadzenia działań profilaktycznych ukierunkowanych na zapobieganie i zwalczanie zjawisk agresji i przemocy.
2.
Zadania, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, realizowane są przez:
1)
Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw imprez masowych, zwany dalej "KPK", działający w strukturze komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych;
2)
wojewódzkie punkty kontaktowe do spraw imprez masowych, zwane dalej "WPK", działające w strukturach komórek organizacyjnych komend wojewódzkich Policji właściwych w sprawach sztabowych;
3)
powiatowe punkty kontaktowe do spraw imprez masowych, zwane dalej "PPK", działające w strukturach komórek organizacyjnych komend powiatowych Policji właściwych w sprawach sztabowych.
§  3.
1.
KPK realizuje zadania dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych w zakresie:
1)
gromadzenia i przetwarzania informacji;
2)
prowadzenia bazy informacji - Policyjnego Rejestru Imprez Masowych;
3)
opracowywania analiz;
4)
zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji;
5)
prowadzenia rejestru osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych wraz z zakresem upoważnienia;
6)
opracowywania analiz dotyczących użytych sił i środków Policji oraz naruszeń prawa;
7)
koordynacji wymiany informacji w wymiarze krajowym i międzynarodowym, z zastrzeżeniem § 5;
8)
współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.
2.
WPK realizuje zadania dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywających się na podległym terenie, a także zadania związane z przemieszczaniem się ich uczestników, w zakresie:
1)
gromadzenia i przetwarzania informacji;
2)
opracowywania analiz;
3)
zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji;
4)
koordynacji wymiany informacji;
5)
współpracy z podmiotami krajowymi;
6)
prowadzenia rejestru osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych wraz z zakresem upoważnienia.
3.
PPK realizuje zadania dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywających się na podległym terenie, a także zadania związane z przemieszczaniem się ich uczestników, w zakresie:
1)
gromadzenia i przetwarzania informacji
2)
opiniowania wniosków organizatorów imprez masowych;
3)
opracowywania analiz;
4)
zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji;
5)
koordynacji wymiany informacji;
6)
współpracy z podmiotami krajowymi.
§  4.
1.
Komendant wojewódzki Policji lub osoby przez niego upoważnione udzielają organizatorom imprez masowych informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.
2.
Informacji, o których mowa w ust. 1, udziela się w postaci zbiorczego wydruku komputerowego zawierającego symbol województwa, nazwisko, imię (imiona), numer ewidencyjny (PESEL).
3.
Komendant wojewódzki i komendant powiatowy Policji są upoważnieni do wymiany informacji związanych z bezpieczeństwem masowych imprez sportowych bezpośrednio z organizatorami imprez oraz wszystkimi podmiotami uprawnionymi do otrzymywania i zobowiązanymi do przekazywania informacji.
§  5.
Wymiana informacji operacyjnych w wymiarze międzynarodowym jest realizowana wyłącznie za pośrednictwem kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach wymiany informacji międzynarodowych.
§  6.
1.
Nadzór nad realizacją zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w Komendzie Głównej Policji, sprawuje powoływany przez Komendanta Głównego Policji stały zespół zadaniowy do spraw koordynacji rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi.
2.
Kierownikiem zespołu, o którym mowa w ust. 1, jest kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwy w sprawach sztabowych.
3.
Zastępcami kierownika, o którym mowa w ust. 2, są kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji właściwi w sprawach kryminalnych i wywiadu kryminalnego.
4.
W skład zespołu wchodzą:
1)
policjanci i pracownicy komórki właściwej do spraw sztabowych Komendy Głównej Policji;
2)
policjanci komórek właściwych do spraw kryminalnych Komendy Głównej Policji;
3)
policjanci komórek właściwych do spraw wywiadu kryminalnego Komendy Głównej Policji;
4)
policjanci komórek właściwych do spraw prewencji Komendy Głównej Policji;
5)
policjanci innych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, w zależności od potrzeb.
§  7.
1.
W celu realizacji zadań określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 komendant wojewódzki Policji:
1)
w komendzie wojewódzkiej Policji tworzy zespół zadaniowy do spraw rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi, zwany dalej "zespołem do spraw kibiców";
2)
na podstawie dokonanej analizy zagrożeń, w zależności od potrzeb, poleca komendantom powiatowym Policji utworzenie zespołów do spraw kibiców w komendach powiatowych Policji.
2.
W skład zespołu do spraw kibiców wchodzą:
1)
kierownik zespołu i jego zastępca;
2)
policjanci komórek właściwych do spraw kryminalnych;
3)
policjanci komórek właściwych do spraw wywiadu kryminalnego;
4)
policjanci komórek właściwych do spraw prewencji;
5)
policjanci i pracownicy komórki właściwej do spraw sztabowych;
6)
policjanci innych komórek organizacyjnych, w zależności od potrzeb.
§  8.
1.
Jednostki organizacyjne Policji mają obowiązek wymiany informacji o potencjalnych zagrożeniach ze strony uczestników imprez sportowych.
2.
Wymiana informacji odbywa się poprzez:
1)
wprowadzanie, do bazy prowadzonej przez KPK, informacji dotyczących imprez masowych;
2)
przesyłanie informacji z elementami analizy ryzyka na żądanie zainteresowanej jednostki organizacyjnej Policji;
3)
przekazywanie informacji z bieżącego monitorowania zachowań kibiców;
4)
przekazywanie po zakończeniu imprezy sportowej informacji, zawierających m.in. opis zachowań, listy uczestników ewentualnych wydarzeń, listy osób legitymowanych w związku z imprezą sportową.
§  9.
Komendant wojewódzki Policji i komendant powiatowy Policji może, w razie potrzeby organizować zabezpieczenia, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4.
§  10.
Wprowadza się do użytku:
1)
"Instrukcję w sprawie sposobu organizacji zespołów zadaniowych do spraw rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi", stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
"Instrukcję w sprawie postępowania Policji w związku z przejazdami kibiców", stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  11.
W terminie 3 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia:
1)
Dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji w porozumieniu z Dyrektorem Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji określą minimalne wymagania sprzętu będącego na wyposażeniu zespołów monitorujących;
2)
komendanci wojewódzcy Policji dokonają analizy zagrożeń oraz wprowadzą rozwiązania organizacyjne określone w § 7 ust. 1;
3)
komendanci wojewódzcy Policji określą sposób i zakres zabezpieczeń przejazdów kibiców o których mowa w § 9, zgodnie ze swą właściwością terytorialną;
4)
kierownik zespołu, o którym mowa w § 6 ust. 1, określi jego szczegółowy zakres zadań i organizację pracy.
§  12.
Tracą moc:
1)
decyzja nr 57 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie systemu gromadzenia i przetwarzania przez Policję informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz udzielania informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową (Dz. Urz. KGP z 2005 r. Nr 6, poz. 22);
2)
wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 września 2006 r. w sprawie zasad organizacji i trybu wykonywania przez Policję zadań związanych z przejazdami uczestników imprez, uroczystości i zgromadzeń w zakresie przemieszczania się uczestników imprez sportowych (Dz. Urz. KGP z 2006 r. Nr 13, poz. 83).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2007 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

INSTRUKCJA

w sprawie sposobu organizacji zespołów zadaniowych do spraw rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Instrukcja określa sposób:
1)
organizacji zespołów zadaniowych do spraw rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi, zwanych dalej zespołami do spraw kibiców oraz zadania kierowników zespołów;
2)
prowadzenia rozpoznania na potrzeby zespołów do spraw kibiców;
3)
monitorowania kibiców przez zespoły monitorujące;
4)
współpracy i wymiany informacji pomiędzy jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie zadań zespołów do spraw kibiców.

Rozdział  II

Sposób organizacji zespołu do spraw kibiców oraz zadania kierownika i zastępcy kierownika zespołu w komendzie wojewódzkiej Policji

§  2.
1.
Zespół do spraw kibiców składa się z:
1)
grupy rozpoznania kryminalnego;
2)
członków wojewódzkiego punktu kontaktowego.
2.
W skład grupy rozpoznania kryminalnego wchodzą:
1)
funkcjonariusz(e) komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej w sprawach kryminalnych;
2)
funkcjonariusz(e) komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej w sprawach wywiadu kryminalnego;
3)
funkcjonariusz(e) komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej w sprawach techniki operacyjnej;
4)
funkcjonariusz(e) komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej w sprawach dochodzeniowo-śledczych.
3.
W zależności od potrzeb w skład zespołu można powołać przedstawiciela innej komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji.
4.
Kierownika i zastępcę kierownika zespołu do spraw kibiców w komendzie wojewódzkiej Policji wyznacza się spośród kierowników lub zastępców kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2.
5.
Zespoły zadaniowe do spraw kibiców w komendach powiatowych Policji organizuje się odpowiednio.
§  3.
1.
Do zadań kierownika zespołu należy:
1)
kierowanie pracą zespołu;
2)
określanie kierunków, inicjowanie i koordynacja działań podejmowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Policji na podległym terenie, w zakresie zadań zespołu;
3)
nadzór nad wymianą informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez sportowych, w zakresie właściwości służb kryminalnych;
4)
opracowywanie analiz zagrożeń bezpieczeństwa dla potrzeb planowania prewencyjnego zabezpieczenia imprez sportowych;
5)
współpraca z innymi komendami wojewódzkimi Policji w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych;
6)
udzielanie pomocy podległym jednostkom w prowadzonych działaniach w zakresie rozpoznania zagrożeń bezpieczeństwa imprez masowych;
7)
współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi na rzecz bezpieczeństwa w związku z masowymi imprezami sportowymi.
2.
Do zadań zastępcy kierownika zespołu należy kierowanie zespołem pod nieobecność kierownika oraz inicjowanie i nadzór nad:
1)
sporządzaniem analiz zagrożeń bezpieczeństwa imprez sportowych;
2)
pracą operacyjną ukierunkowaną na rozpoznanie pseudokibiców na podległym terenie;
3)
objęciem zainteresowaniem operacyjnym środowisk, których członkowie mogą stwarzać potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa imprez sportowych;
4)
monitorowaniem sposobu przekazywania i rejestrowania informacji o kibicach w Systemie Informacji Operacyjnej;
5)
analizą informacji gromadzonych w Systemie Informacji Operacyjnej dotyczących kibiców sportowych, głównie piłki nożnej, oraz bieżące konfrontowanie informacji z SIO z informacjami gromadzonymi w PRIM;
6)
monitorowaniem przebiegu postępowań przygotowawczych w sprawach zbiorowych zakłóceń porządku publicznego podczas imprez sportowych oraz realizacji postępowań, w których osobami podejrzanymi są osoby będące w zainteresowaniu Policji jako pseudokibice;
7)
koordynowaniem przepływu informacji dotyczących pseudokibiców pomiędzy funkcjonariuszami służb kryminalnych i prewencyjnych.
3.
Do zadań zespołów do spraw kibiców należy:
1)
koordynacja działań podejmowanych przez jednostki i komórki organizacyjne Policji na podległym terenie, w zakresie zadań zespołu;
2)
wymiana informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez sportowych z jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji;
3)
gromadzenie i przetwarzanie informacji w ramach zadań wojewódzkiego punktu kontaktowego;
4)
pomoc jednostkom podległym w prowadzonych działaniach w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych;
5)
współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi na rzecz bezpieczeństwa w związku z masowymi imprezami sportowymi;
6)
pozyskiwanie podmiotów pozapolicyjnych dla wsparcia działań Policji w prowadzeniu profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych;
7)
inicjowanie opracowywania programów profilaktycznych propagujących uczestnictwo w imprezach masowych w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
8)
monitorowanie sposobu przekazywania i rejestrowania informacji o kibicach w Systemie Informacji Operacyjnej;
9)
analizowanie informacji gromadzonych w Systemie Informacji Operacyjnej dotyczących kibiców sportowych, głównie piłki nożnej, oraz bieżące konfrontowanie informacji z SIO z informacjami gromadzonymi w PRIM;
10)
monitorowanie przebiegu postępowań przygotowawczych i o wykroczenia w sprawach zakłóceń bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez sportowych oraz realizacji postępowań, w których osobami podejrzanymi są osoby będące w zainteresowaniu Policji jako pseudokibice;
11)
koordynowanie przepływu informacji dotyczących pseudokibiców pomiędzy funkcjonariuszami służb kryminalnych i prewencyjnych;
12)
przygotowywanie analizy ryzyka na podstawie rozpoznanych zagrożeń, na potrzeby jednostek realizujących zabezpieczenia imprez sportowych.
4.
Głównym obowiązkiem policjantów i pracowników Policji wchodzących w skład zespołu ds. kibiców, z wyłączeniem osób, o których mowa w § 2 pkt. 4, jest realizacja zadań, o których mowa w ust. 3.

Rozdział  III

Sposób prowadzenia rozpoznania na potrzeby zespołu do spraw kibiców

§  4.
1.
Operacyjne rozpoznanie środowiska kibiców jest zadaniem grupy rozpoznania kryminalnego.
2.
Do uzyskiwania informacji przydatnych do rozpoznania środowiska kibiców sportowych zobowiązany jest każdy policjant. Uzyskane informacje dotyczące kibiców przekazuje w formie meldunku informacyjnego do komórki wywiadu kryminalnego oraz do grupy rozpoznania kryminalnego.
3.
Grupa, o której mowa w ust. 1, prowadzi ponadto operacyjne rozpoznanie pseudokibiców w zakresie przestępstw niezwiązanych z imprezami sportowymi, na zasadach określonych w przepisach o pracy operacyjnej.
§  5.
Metody i formy oraz kierunki pracy operacyjnej prowadzonej w ramach rozpoznania środowiska kibiców oraz informacje, które powinna zawierać analiza operacyjnego rozpoznania, określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji.

Rozdział  IV

Sposób monitorowania kibiców przez zespoły monitorujące

§  6.
1.
W przypadkach gdy ustalono, że w grupie publiczności sportowej udającej się na mecz wyjazdowy mogą znajdować się pseudokibice, pobyt tej publiczności w miejscowości, w której odbywa się masowa impreza sportowa, jest monitorowany przez zespół monitorujący z jednostki organizacyjnej Policji właściwej dla drużyny przyjezdnej
2.
W zależności od charakteru zagrożenia zespół monitorujący kierowany do działań przez właściwą jednostkę Policji liczy od 2 do 5 policjantów, w tym kierownika oraz funkcjonariuszy wykonujących czynności związane z obserwacją i rejestracją zachowań kibiców.
3.
W skład zespołu monitorującego wchodzą w szczególności policjanci zespołu do spraw kibiców.
4.
Policjanci zespołów monitorujących prowadzą czynności służbowe w ubraniu cywilnym, w sposób jawny i niejawny.
5.
Podczas trwania imprezy zespół monitorujący współpracuje z dowódcą działań policyjnych, udzielając mu pomocy w zakresie identyfikacji kibiców przyjezdnych, a także w sposób jawny rejestruje ich zachowania.
6.
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, na którego terenie działania odbywa się impreza sportowa, zapewnia warunki do skutecznego przekazywania informacji przez zespół monitorujący. Na prośbę kierownika zespołu monitorującego, umożliwia członkom zespołu zapoznanie się z organizacją policyjnego zabezpieczenia imprezy, trasami przemieszczania uczestników imprezy oraz obiektem, na którym będzie odbywała się impreza sportowa, a także przydziela przewodnika.
7.
Kierownik zespołu monitorującego, w terminie 3 dni po zakończeniu imprezy, zobowiązany jest sporządzić raport, który przekazuje przełożonemu oraz wojewódzkim punktom kontaktowym, właściwym terytorialnie dla zespołu monitorującego oraz miejsca imprezy sportowej.
8.
Zespół monitorujący nie prowadzi działań na trasie przejazdu kibiców, z zastrzeżeniem ust. 9.
9.
Zespół monitorujący może prowadzić działania w każdej fazie zabezpieczenia, jeżeli miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży przez kibiców znajduje się na terenie tej samej komendy wojewódzkiej Policji.
§  7.
1.
Czynności zespołu monitorującego poprzedzające imprezę sportową:
1)
uzyskanie wszelkich informacji wyprzedzających dotyczących kibiców związanych z mającą się odbyć imprezą sportową;
2)
uzyskanie od dystrybutora biletów imiennej listy osób, które zakupiły bilety;
3)
uzyskanie informacji o wynajętych środkach publicznego transportu zbiorowego, osobach wynajmujących, liczbie osób przewożonych, czasie i miejscu wyjazdu, trasach przejazdu, ewentualnych danych osoby realizującej zamówienie (kierowcy) oraz numer jej telefonu komórkowego;
4)
prowadzenie bieżącej analizy informacji:
a)
w środkach masowego przekazu ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych mediów,
b)
na stronach internetowych w celu stałej kontroli medialnych zapowiedzi wywoływania ekscesów chuligańskich przez pseudokibiców,
5)
udział w odprawie służb policyjnych;
6)
rejestrowanie za pomocą technik foto-video środków transportu, którymi poruszają się kibice.
2.
Czynności zespołu monitorującego w trakcie imprezy sportowej:
1)
obserwacja i utrwalanie zachowań kibiców przy użyciu środków technicznych rejestrujących obraz i dźwięk;
2)
ujawnianie i wskazywanie odpowiednim służbom osób, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezy masowe;
3)
ujawnianie i wskazywanie osób, które mogą swoim zachowaniem naruszyć prawo lub uczestniczyły w zbiorowych naruszenia porządku publicznego;
4)
informowanie dowódcy działań Policji o zaobserwowanych zagrożeniach.
3.
Czynności zespołu monitorującego po zakończeniu imprezy sportowej:
1)
obserwacja i utrwalanie zachowań kibiców przy użyciu środków technicznych rejestrujących obraz i dźwięk;
2)
przegląd i analiza utrwalonych materiałów w celu ujawnienia osób, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezy masowe;
3)
przekazanie do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej dla miejsca przeprowadzenia imprezy sportowej, utrwalonych materiałów.

Rozdział  V

Sposób współpracy i wymiany informacji pomiędzy jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie zadań realizowanych przez zespoły do spraw kibiców

§  8.
1.
Jednostki organizacyjne Policji, które uzyskały informacje dotyczące planowanych przez pseudokibiców działań niezgodnych z prawem, zobowiązane są do ich natychmiastowego przekazania właściwym komendom powiatowym Policji (z jednoczesnym powiadomieniem zespołu do spraw kibiców właściwej komendy wojewódzkiej Policji).
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać:
1)
termin oraz miejsce działań (data, godzina);
2)
liczbę pseudokibiców;
3)
dane personalne i zdjęcia ewentualnych przywódców;
4)
dane dotyczące środków transportu (marki pojazdów, numery rejestracyjne);
5)
przypuszczalną trasę przemieszczania się (przejazdu);
6)
zamiary wobec kibiców drużyny przeciwnej oraz pochodzących z miast znajdujących się na trasie przejazdu;
7)
inne ustalenia i okoliczności mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo imprezy i porządek publiczny.
§  9.
Funkcjonariusze grup rozpoznania kryminalnego ściśle współpracują z:
1)
dzielnicowymi w zakresie:
a)
uzyskiwania informacji o kibicach i przewoźnikach,
b)
stałego zadaniowania dzielnicowego w zakresie ujawniania i zbierania informacji o kibicach zamieszkałych/przebywających na podległym terenie ze szczególnym uwzględnieniem uzyskiwania informacji o klubach, którym kibicują, miejscach spotkań, danych identyfikujących, posiadanych środkach transportu, źródłach utrzymania, kontaktach towarzyskich;
2)
funkcjonariuszami komórek dochodzeniowo-śledczych oraz do spraw o wykroczenia w zakresie prowadzonych czynności procesowych, gdzie sprawcami, świadkami, pokrzywdzonymi są kibice. Po zakończeniu czynności procesowych uzyskują informacje od funkcjonariuszy prowadzących czynności procesowe w formie notatek służbowych;
3)
funkcjonariuszami WPK i PPK, w zakresie wymiany informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych;
4)
funkcjonariuszami komórek ds. kryminalnych, którym przekazują informacje na temat działalności przestępczej pseudokibiców, niezwiązanej z imprezami sportowymi;
5)
komórkami ds. prewencji w zakresie ustalania i kontroli miejsc grupowania się kibiców (miejsc bójek tzw. "ustawek", barów, gdzie przebywają kibice, prywatne siłownie, adresy hal sportowych wynajmowanych przez kibiców, miejsc zbiórek przed wyjazdem kibiców na mecze) i pojazdów, jakimi poruszają się kibice. Informacje przekazują na piśmie służbom prewencji jednostek Policji, celem przekazania na odprawach do służb jako zadania doraźne do przeprowadzenia kontroli i wzmożonego legitymowania przez służby prewencyjne, a w szczególności przez dzielnicowych w ramach obchodów rejonów służbowych oraz służby patrolowe i siły wsparcia z oddziałów prewencji Policji, biorące udział w działaniach prewencyjnych. Notatki z wykonanych czynności służby prewencji przesyłają funkcjonariuszom grupy rozpoznania kryminalnego;
6)
komórkami ruchu drogowego w zakresie danych dotyczących pojazdów, jakimi poruszają się kibice. Informacje przekazują na bieżąco, w formie pisemnej, celem przeprowadzenia w czasie służby każdorazowo kontroli pojazdów i przemieszczających się w nich osób. Notatki z wykonanych czynności komórki ruchu drogowego przesyłają funkcjonariuszom grupy rozpoznania kryminalnego.
§  10.
1.
Funkcjonariusze grup rozpoznania kryminalnego w ramach prowadzonych czynności operacyjnych zwracają się do komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji właściwej w sprawach wywiadu kryminalnego o informacje dotyczące osób i miejsc będących w zainteresowaniu Policji.
2.
Sposób występowania do komórek wywiadu kryminalnego o informacje dotyczące osób i miejsc będących w zainteresowaniu Policji określają odrębne przepisy.
3.
Na zlecenie kierownika zespołu ds. kibiców lub kierownika grupy rozpoznania kryminalnego, komórka organizacyjna komendy wojewódzkiej Policji właściwa w sprawach wywiadu kryminalnego wykonuje analizy kryminalne w zakresie dotyczącym grup kibiców oraz powiązań ich z grupami przestępczymi.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

INSTRUKCJA

w sprawie sposobu postępowania Policji w związku z przejazdami kibiców

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
Instrukcja określa:
1)
obieg informacji w związku z przejazdami kibiców;
2)
organizację patroli zabezpieczających;
3)
taktykę służby patrolu zabezpieczającego.

Rozdział  II

Obieg informacji w związku z przejazdami kibiców

§  2.
1.
Każda informacja, z której wynika możliwość wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego, w związku z przejazdem kibiców powinna być przekazywana bezzwłocznie:
1)
do dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji, jeżeli wynika z niej konieczność niezwłocznego podejmowania działań;
2)
do zespołu do spraw kibiców.
2.
Każda uzyskana informacja dotycząca przemieszczania się kibiców powinna być niezwłocznie przekazywana do osób (podmiotów) odpowiedzialnych "za zabezpieczenie imprezy sportowej oraz do dyżurnych jednostek Policji na trasie przejazdu lub jednostek Policji, przez teren których przewiduje się możliwość przemieszczania się tych osób, z jednoczesnym powiadomieniem zespołu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2.
3.
Przekazywana informacja powinna w szczególności określać:
1)
przewidywany termin przejazdu;
2)
rodzaj środków transportu (dla pojazdów: marka, numer rejestracyjny, kolor, znaki szczególne);
3)
planowaną trasę przejazdu, z podaniem czasu przyjazdu w rejony służbowej odpowiedzialności komend wojewódzkich, komend powiatowych Policji;
4)
liczbę i zachowanie uczestników imprez sportowych;
5)
charakterystyczne oznakowania i stopień zorganizowania;
6)
dowódcą patrolu zabezpieczającego oraz liczbę policjantów, dane radiowe i telefoniczne dowódcy;
7)
ewentualne potrzeby wsparcia działań patrolu zabezpieczającego.
4.
Przekazywanie informacji odbywa się za pośrednictwem:
1)
komórki właściwej do spraw sztabowych komendy wojewódzkiej Policji w czasie poprzedzającym wyjazd kibiców, w formie pisemnej;
2)
dyżurnych komend wojewódzkich Policji, komend powiatowych Policji po uzyskaniu informacji o przejeżdżających kibicach;
3)
dowódców patroli zabezpieczających podczas przejazdu przez teren działania poszczególnych komend wojewódzkich Policji, komend powiatowych Policji, przy użyciu dostępnych środków łączności.

Rozdział  III

Organizacja patroli zabezpieczających

§  3.
1.
Polecenie objęcia zabezpieczeniem przejazdu kibiców przez patrol zabezpieczający poza teren województwa wydaje komendant wojewódzki Policji, właściwy dla miejsca rozpoczęcia podróży.
2.
Polecenie objęcia zabezpieczeniem przejazdu kibiców przez patrol zabezpieczający na terenie województwa wydaje komendant powiatowy Policji, właściwy dla miejsca rozpoczęcia podróży.
3.
Decyzję o zakończeniu zabezpieczenia przejazdu kibiców przez patrol zabezpieczający, podejmuje dowódca patrolu zabezpieczającego na podstawie uzyskanych informacji od kierownika pociągu, zespołu monitorującego, itp., z których wynika, że przemieszczający się kibice w dalszej części podróży nie stworzą zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
4.
W przypadku o którym mowa w ust. 3, o podjętej decyzji dowódca patrolu zabezpieczającego niezwłocznie informuje dyżurnego macierzystej komendy wojewódzkiej Policji.
5.
W przypadku, gdy zakończenie służby patrolu zabezpieczającego miało miejsce poza terenem macierzystej komendy wojewódzkiej Policji, dyżurny komendy wojewódzkiej Policji, o którym mowa w ust. 4. uzyskaną informację o zakończeniu działań patrolu zabezpieczającego, niezwłocznie przekazuje dyżurnemu komendy wojewódzkiej Policji właściwemu ze względu na miejsce zakończenia działań patrolu zabezpieczającego.
6.
Właściwi dyżurni po uzyskaniu informacji o zakończeniu działań patrolu zabezpieczającego zobowiązani są do zorganizowania monitorowania dalszego przejazdu kibiców na podległym terenie.
§  4.
Podstawą do właściwego przygotowania i realizacji zabezpieczenia przejazdu kibiców jest analiza ryzyka, przygotowywana przez zespół do spraw kibiców.
§  5.
Należy zakładać konieczność wyjazdu patrolu zabezpieczającego, bez wcześniejszego planowania, a wynikającego z zaistniałej sytuacji w związku z przejazdem kibiców.
§  6.
Na dowódcę patrolu zabezpieczającego wyznacza się policjanta dysponującego niezbędnym doświadczeniem w zabezpieczeniu przejazdów uczestników imprez sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń przy zabezpieczaniu przejazdów kibiców piłki nożnej oraz posiadającego umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji.
§  7.
1.
Patrole zabezpieczające przejazdy kibiców, w pierwszej kolejności realizowane są przez policjantów oddziałów prewencji Policji, samodzielnych pododdziałów prewencji Policji i nieetatowych pododdziałów prewencji Policji.
2.
W przypadku realizacji patrolu zabezpieczającego przez policjantów OPP lub SPPP, dowódcę patrolu zabezpieczającego wyznacza dowódca OPP lub dowódca SPPP.
3.
W przypadku realizacji patrolu zabezpieczającego przez policjantów NPP, dowódcę patrolu zabezpieczającego wyznacza kierownik jednostki organizacyjnej wystawiającej pododdział NPP.
§  8.
1.
Wyposażenie policjantów patrolu zabezpieczającego, w szczególności powinno obejmować:
1)
środki ochrony osobistej, środki przymusu bezpośredniego oraz uzbrojenie adekwatne do postawionych zadań;
2)
niezbędną ilość środków łączności;
3)
sprzed fotograficzny lub audiowizualny do rejestracji zachowań przemieszczających się uczestników imprez oraz ewentualnych działań Policji;
4)
telefon komórkowy (dowódca patrolu).
2.
Niezależnie od wyposażenia, o którym mowa w ust. 1 dowódcę patrolu zabezpieczającego wyposaża się w:
1)
wykaz danych radiowych oraz numerów telefonicznych międzymiastowej łączności resortowej jednostek Policji na prawdopodobnych trasach przejazdu do wskazanego miejsca;
2)
wykaz danych personalnych osób najczęściej podróżujących na imprezy, a które znane są z czynnego udziału w naruszeniach porządku prawnego, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które na podstawie dotychczasowych doświadczeń, za główny cel swojej obecności przyjmują chęć zamanifestowania swojego stanowiska poprzez wywołanie awantur lub konfrontację z innymi uczestnikami imprezy bądź też siłami porządkowymi;
3)
wykaz osób ukaranych zakazem wstępu na masową imprezę sportową oraz zobowiązanych wyrokiem sądu do powstrzymania się od przebywania w miejscach prowadzenia imprez masowych.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2 pkt. 2 i 3 wraz z analizą ryzyka na przewidywanej trasie przejazdu uczestników imprez sportowych, dowódcy patrolu zabezpieczającego przekazuje właściwy kierownik zespołu do spraw kibiców.
§  9.
1.
Dowódca patrolu zabezpieczającego zobowiązany jest do:
1)
opracowania planu służby z uwzględnieniem:
a)
sił i środków oraz wyposażenia, przewidzianych do zabezpieczenia,
b)
zadań dla policjantów wyznaczonych do pełnienia służby w patrolu zabezpieczającym,
c)
trasy i czasu przejazdu, z podaniem miejsc przesiadek, czasu dojazdu do stacji etapowych i docelowych,
d)
zadań i sposobu kierowania pracą zespołu rejestrującego zachowania kibiców,
e)
miejsc zagrożonych na trasie przejazdu,
f)
przyjętej taktyki służby,
g)
zasad współdziałania z jednostkami Policji na trasie przejazdu;
2)
przekazania dyżurnemu macierzystej komendy wojewódzkiej Policji lub komendy powiatowej Policji, z chwilą zakończenia patrolu zabezpieczającego (opuszczenia pociągu, opuszczenia rejonu powiatu/województwa przez kibiców), informacji o efektach oraz prognozowanych zachowaniach kibiców;
3)
sporządzenia, po zakończeniu służby, raportu zawierającego w szczególności informacje na temat:
a)
zachowania kibiców,
b)
zaistniałych zdarzeń,
c)
liczbie osób zatrzymanych,
d)
współpracy z patrolami policyjnymi na stacjach kolejowych oraz zabezpieczającymi imprezę,
e)
ewentualnych strat w mieniu policyjnym,
f)
innych problemów, jakie wystąpiły podczas realizacji zadania.
§  10.
1.
Plan, o którym mowa w § 9 pkt, sporządzany jest w 2 egzemplarzach i zatwierdzany przez właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Policji wystawiającej patrol zabezpieczający.
2.
W razie realizacji nieplanowanej organizacji zabezpieczenia przejazdów kibiców, dane niezbędne do realizacji patrolu zabezpieczającego podawane są przez przełożonego dowódcy patrolu zabezpieczającego i udokumentowane w formie wpisu w notatniku służbowym.
§  11.
1.
Na miejsce rozpoczęcia patrolu zabezpieczającego należy wyznaczać dworce, stacje, węzły komunikacyjne, itp., z których z uwagi na funkcjonujący układ komunikacyjny będą wyjeżdżać kibice.
2.
Trasy przemieszczania się kibiców do miejsca rozpoczęcia patrolu zabezpieczającego, w zależności od potrzeb, zabezpiecza się przez policjantów, kierowanych do tego zadania w sposób planowy lub doraźny. Niezbędne jest również kierowanie patroli operacyjnych, których informacje pozwolą na ustalenie miejsc grupowania się kibiców lub miejsc ich odjazdu.
3.
Zlokalizowane grupy kibiców nie mogą się poruszać bez nadzoru policyjnego. Należy podejmować działania określające pożądany kierunek przemieszczania się tych osób, aż do przejęcia przez patrol zabezpieczający.
§  12.
1.
Patrol zabezpieczający realizowany jest wyłącznie na obszarze właściwej komendy wojewódzkiej Policji z wyłączeniem sytuacji uniemożliwiającej jego zakończenie w granicach województwa.
2.
Patrol zabezpieczający realizuje zadania do czasu zakończenia podróży przez kibiców, przejęcia ich przez policjantów z innej jednostki, a także w sytuacji określonej w § 3 ust. 3.
3.
Przejęcie zabezpieczenia kibiców przez policjantów innej jednostki następuje w sposób gwarantujący ciągłość zabezpieczenia.
4.
Łączny czas służby policjantów realizujących patrol zabezpieczający nie może przekroczyć 12 godzin, przy przemieszczaniu się środkami komunikacji kolejowej oraz 10 godzin, przy przemieszczaniu się środkami komunikacji drogowej.
§  13.
1.
Do obowiązków komendantów powiatowych Policji w zakresie ich działania należy:
1)
informowanie zainteresowanych jednostek Policji o zamiarach przemieszczania się kibiców, szczególnie o prognozowanych zagrożeniach, czasie, sposobie przejazdu, liczebności i pochodzeniu grup;
2)
określenie podziału zadań, sposobu i zakresu zabezpieczenia przejazdu oraz trasy przejazdu jej uczestników, dokonane w porozumieniu z kierownikami jednostek właściwych dla miejsca organizowania imprezy sportowej;
3)
wyznaczenie z zastrzeżeniem § 7 ust. 2 dowódcy, określenia stanu osobowego i zadań dla patrolu zabezpieczającego;
4)
określenie umundurowania, wyposażenia i uzbrojenia policjantów;
5)
zapewnienie wyposażenia w środki łączności radiowej, w tym telefonu komórkowego dla dowódcy patrolu zabezpieczającego;
6)
podejmowanie decyzji o włączeniu dodatkowo w skład patrolu ekipy rejestrującej zachowania uczestników imprezy techniką wideo;
7)
przekazywanie informacji o wystawieniu patrolu zabezpieczającego zainteresowanym kierownikom jednostek Policji i właściwym jednostkom organizacyjnym Polskich Kolei Państwowych;
8)
przydzielanie środków transportu;
9)
zapewnienie obecności wzmocnionych patroli policyjnych, w zależności od rozpoznania zagrożeń, na stacjach kolejowych, w miejscach zatrzymania pociągu z kibicami, dworcach PKS, trasie przejazdu kibiców itp.;
10)
sformułowanie zadań dla patroli, o których mowa w pkt. 9, obejmujących w szczególności:
a)
informowanie o aktualnej sytuacji w rejonie służbowym,
b)
nawiązanie bezpośredniej łączności z dowódcą patrolu zabezpieczającego,
c)
wsparcie działań patrolu zabezpieczającego, na przykład przez przejęcie osób zatrzymanych,
d)
zapobieganie dewastacji mienia oraz niedopuszczenie do naruszeń bezpieczeństwa i porządku publicznego przez przemieszczających się kibiców.
2.
Dyżurni jednostek Policji, właściwych dla trasy przejazdu uczestników imprez oraz miejsca organizowanej imprezy, zobowiązani są do:
1)
niezwłocznego przekazania wszystkim jednostkom Policji położonym na trasie przejazdu kibiców informacji uzyskanych od dowódcy patrolu zabezpieczającego, dotyczących prowadzonego zabezpieczenia przejazdu;
2)
wyprzedzającego i niezwłocznego przekazywania informacji dyżurnym jednostek sąsiednich o przejeździe kibiców, ich liczebności, zachowaniu oraz sposobie zabezpieczenia trasy przejazdu, a także innych danych, istotnych z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego na trasach przejazdu;
3)
bieżącego nadzorowania zadań wykonywanych przez patrol zabezpieczający oraz informowania dowódcy patrolu zabezpieczającego o możliwości wystąpienia zagrożeń;
4)
utrzymania łączności z dyżurnym służb ochrony kolei na trasie przejazdu kibiców.
§  14.
1.
Wszystkie jednostki Policji, właściwe dla trasy przejazdu kibiców oraz miejsca odbywania imprezy zobowiązane są do współdziałania w zakresie wymiany informacji o przejazdach kibiców oraz związanych z tym zagrożeniach, a także przy podejmowanych decyzjach w sprawach dotyczących realizacji zabezpieczeń,
2.
Współdziałanie pomiędzy jednostkami, o których mowa w ust. 1 dotyczy gromadzenia informacji o zagrożeniach oraz od etapu przygotowania zabezpieczenia i wyjazdu uczestników na imprezę sportową, aż do ich powrotu.
3.
We współdziałaniu pomiędzy jednostkami Policji na etapach przygotowania zabezpieczenia i gromadzenia informacji o zagrożeniach, odpowiedzialne są komórki organizacyjne komend powiatowych Policji realizujące zadania sztabu Policji, a na szczeblu komendy wojewódzkiej Policji komórki właściwe w sprawach sztabowych, natomiast podczas realizacji zabezpieczenia służby dyżurne tych jednostek lub inni funkcjonariusze wyznaczeni przez kierownika jednostki Policji.
§  15.
Do podstawowych zadań patrolu zabezpieczającego należy:
1)
rozpoznanie planów i zamierzeń kibiców podróżujących pociągiem, autokarem itp.;
2)
monitorowanie przejazdu kibiców oraz w miarę możliwości nawiązanie i utrzymywanie kontaktu z kierującymi autobusami lub innymi środkami transportu osobowego;
3)
nawiązanie ścisłej współpracy z drużyną konduktorską i funkcjonariuszami służb ochrony kolei;
4)
legitymowanie osób zachowujących się agresywnie, zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń;
5)
przekazywanie zatrzymanych osób policjantom pełniącym służbę na trasie przejazdu;
6)
w przypadku gdy patrol zabezpieczający zabezpiecza przejazd kibiców na całej trasie przejazdu, przekazanie grupy kibiców jednostce Policji organizującej zabezpieczenie w miejscu organizowania imprezy, następuje na stacji kolejowej lub w innym uzgodnionym punkcie. Ponowne przejęcie kibiców, w celu odbycia podróży powrotnej, następuje po ich wejściu do pociągu lub innego środka transportu.
§  16.
Każdą informację, z której wynika możliwość powstania potencjalnego zagrożenia należy bezzwłocznie przekazać do:
1)
dyżurnego jednostki Policji, jeżeli wynika z niej konieczność natychmiastowego podjęcia działań;
2)
komórek organizacyjnych, o których mowa w § 14 ust. 3, jeżeli istnieje czas na wykorzystanie danej informacji w ramach przygotowywanego zabezpieczenia.

Rozdział  IV

Taktyka pełnienia służby patrolu zabezpieczającego

§  17.
Podczas realizacji zadań w patrolu zabezpieczającym w szczególności należy:
1)
po przybyciu na miejsce zbiórki kibiców dokonać oceny sytuacji w zakresie określenia liczebności i zachowania się składu osobowego grupy;
2)
poinformować dyżurnego macierzystej jednostki Policji o dodatkowych ustaleniach i ewentualnych wnioskach, co do wykonania patrolu;
3)
nawiązać bezpośredni kontakt z odpowiednimi służbami PKP, SOK, drużynami konduktorskimi, organizatorem wyjazdu, kierującymi pojazdami komunikacji zbiorowej itp.;
4)
zorganizować prewencyjne zabezpieczenie kibiców. Sprawdzić czy znajdują się wśród nich osoby nieletnie, agresywnie zachowujące się, posiadające niebezpieczne narzędzia lub w stanie nietrzeźwości. Po ujawnieniu takich osób ustalić ich tożsamość;
5)
pouczyć uczestników wyjazdu o obowiązujących zasadach zachowania. Uprzedzić ich, że w przypadku podejmowania zachowań stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku oraz uciążliwych dla innych podróżnych, mogą zostać usunięci z pociągu. W trakcie prowadzonych rozmów podjąć próbę ustalenia czy na trasie przejazdu będą wsiadać jeszcze inne osoby, jeżeli tak to gdzie i ile. O ustaleniach poinformować dyżurnego macierzystej jednostki Policji (w przypadku przejazdu pociągiem również właściwe służby PKP) celem przekazania tych ustaleń jednostkom Policji na trasie przejazdu;
6)
w przypadku przejazdu środkami PKP nadzorować wspólnie z SOK i obsługą pociągu wsiadanie i wysiadanie uczestników przejazdu, w miarę możliwości dążyć do ulokowania ich w jednym, najlepiej ostatnim wagonie składu i ustalić możliwości odłączenia od składu pociągu;
7)
w trakcie przeprowadzania kibiców w rejonie dworca, stacji, w miarę możliwości, odizolować ich od pozostałych podróżnych;
8)
do chwili wejścia kibiców do wagonów wystawić patrole z zadaniem bieżącego obserwowania zachowania się uczestników przejazdu, uniemożliwienia wchodzenia przez okna, przebiegania po torach, itp.;
9)
uzgodnić z drużyną konduktorską i ze służbami PKP, w tym SOK obowiązkowe sprawdzenie biletów podczas wchodzenia kibiców do wagonów oraz udzielić tym służbom pomocy przy wykonywaniu powyższych czynności, celem uniemożliwienia podróży kibicom nieposiadającym biletów;
10)
rozmieścić policjantów podczas przejazdu w taki sposób, aby zapewnić pełną obserwację zachowań kibiców oraz uniemożliwić spowodowanie naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
11)
w czasie przejazdu patrolu zabezpieczającego prowadzić obserwację na całej trasie przejazdu w celu zlokalizowania innych dosiadających się grup kibiców oraz obowiązkowo nawiązywać kontakt z policjantami pełniącymi służbę w miejscach na trasie przejazdu;
12)
w przypadku agresywnego zachowania się kibiców, stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku oraz uciążliwego dla innych podróżnych, jeśli upoważniony przedstawiciel przewoźnika zadecyduje na podstawie regulaminu przewozu o usunięciu ich z pociągu, należy udzielić przewoźnikowi pomocy w wyegzekwowaniu tej decyzji;
13)
o podjętej decyzji wyprowadzenia kibiców z pociągu lub innego środka transportu zbiorowego należy niezwłocznie poinformować jednostkę Policji, na terenie działania której ma to nastąpić. Jednostka ta ma obowiązek udzielenia pomocy poprzez skierowanie w uzgodnione miejsce sił Policji celem przejęcia kibiców;
14)
decyzja o wyprowadzeniu kibiców z pociągu lub innego środka transportu zbiorowego może być zrealizowana dopiero po upewnieniu się, że w miejscu podjęcia działań znajdują się odpowiednie siły policyjne;
15)
zadaniem patrolu zabezpieczającego jest ustalenie sprawcy przestępstwa lub wykroczenia, w miarę możliwości zatrzymanie go lub wskazanie innym policjantom oraz ustalenie świadków zdarzenia, np. spośród obsługi pociągu, pasażerów, obsługi stacji benzynowych, sklepów itp. Czynności te należy dokumentować notatkami urzędowymi przekazywanymi niezwłocznie dyżurnemu lub kierownikowi komórki dochodzeniowo-śledczej jednostki prowadzącej dane postępowanie;
16)
przed przyjazdem do stacji docelowej lub innego miejsca zakończenia podróży, dowódca patrolu zabezpieczającego nawiązuje kontakt z dowódcą zabezpieczenia imprezy sportowej lub wyznaczonym policjantem (łącznikiem) z jednostki Policji, na terenie działania której odbywa się impreza, celem przekazania grupy i wszystkich danych dotyczących kibiców, przejazdu oraz atmosfery wśród nich panującej;
17)
dowódca patrolu jest zobowiązany na bieżąco przekazywać informacje o przemieszczających się kibicach kierownikowi zespołu monitorującego;
18)
w przypadku przemieszczania się uczestników imprezy sportowej w pociągach wynajętych (specjalnych) zabezpieczenie ich przejazdu polega na:
a)
wystawieniu przez właściwe terytorialnie komendy powiatowe Policji wzmocnionych patroli (w szczególności na stacjach kolejowych) na czas ich przejazdu lub postoju,
b)
utrzymywaniu stałego kontaktu ze służbami PKP oraz kierownikiem pociągu specjalnego.

Rozdział  V

Postanowienia końcowe

§  18.
Komendant wojewódzki Policji w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia zobowiązany jest do określenia zakresów i sposobów zabezpieczeń przejazdów kibiców na podległym terenie, uwzględniając zagrożenia związane z ich przemieszczaniem się.