Zasady organizacji i funkcjonowania w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nadzoru nad instytutami badawczymi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIiB.2017.82

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 49
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 19 grudnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nadzoru nad instytutami badawczymi

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) oraz art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, 1452 i 2201) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wprowadza się zasady organizacji i funkcjonowania nadzoru nad instytutami badawczymi, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 10 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 marca 2016 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nadzoru nad instytutami badawczymi (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 21 i 57).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY ORGANIZACJI I FUNKCJONOWANIA W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA NADZORU NAD INSTYTUTAMI BADAWCZYMI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Zasady organizacji i funkcjonowania w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nadzoru nad instytutami badawczymi, zwane dalej "Zasadami", określają podział czynności między komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w zakresie nadzoru sprawowanego przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa, zgodnie z ustawą o instytutach badawczych, w tym zadań związanych z koordynacją działań nadzorczych.
§  2. 
Użyte w Zasadach określenia oznaczają:
1)
Minister - Minister Infrastruktury i Budownictwa;
2)
Ministerstwo - urząd obsługujący Ministra;
3)
właściwy członek kierownictwa Ministerstwa - członek kierownictwa Ministerstwa, który w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad instytutem, zgodnie z zarządzeniem Ministra w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa;
4)
instytut - instytut badawczy, o którym mowa w art. 1 ustawy o instytutach badawczych, nadzorowany przez Ministra;
5)
komórka właściwa - komórka organizacyjna Ministerstwa, która zgodnie z regulaminem organizacyjnym Ministerstwa prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad instytutem;
6)
ustawa o instytutach badawczych - ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, 1452 i 2201);
7)
ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym - ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624, 1491 i 1529);
8)
rozporządzenie Rady Ministrów - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1512).
§  3. 
1. 
W procesie nadzoru nad zgodnością działań instytutu z przepisami prawa i statutem oraz realizacją przez instytut jego podstawowych zadań uczestniczą:
1)
komórki właściwe;
2)
Departament Budżetu - w zakresie wyboru biegłych rewidentów do badania sprawozdań finansowych instytutów, prowadzenia spraw dotyczących zatwierdzania sprawozdań finansowych instytutów oraz opiniowania wniosków o nagrody roczne;
3)
Biuro Dyrektora Generalnego - w zakresie powoływania i odwoływania dyrektora instytutu, zastępców dyrektora instytutu, wyznaczania innych osób do pełnienia obowiązków dyrektora instytutu, powołania osób spoza instytutu w skład rady naukowej instytutu oraz w zakresie czynności, o których mowa w § 8 i 9;
4)
Departament Polityki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami - w zakresie prowadzenia spraw dotyczących nadzoru nad czynnościami prawnymi instytutu, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym;
5)
Departament Kontroli - w zakresie prowadzenia kontroli, o której mowa w art. 35 ust. 2 oraz w art. 36 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych.
2. 
Departament Kontroli koordynuje sprawy związane z nadzorem Ministra nad instytutami.

Rozdział  2

Zatwierdzanie statutu instytutu

§  4. 
1. 
Statut instytutu, uchwalony przez radę naukową, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych, przekazywany jest komórce właściwej.
2. 
Komórka właściwa, po dokonaniu analizy i uzgodnieniu stanowiska do statutu z Departamentem Prawnym, Biurem Dyrektora Generalnego i Departamentem Kontroli, przygotowuje projekt zarządzenia Ministra w sprawie zatwierdzenia statutu.
3. 
W przypadku zgłoszenia uwag do statutu komórka właściwa przygotowuje projekt zarządzenia Ministra w sprawie odmowy zatwierdzenia statutu.
4. 
Do zatwierdzania zmian statutu ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Do nadawania pierwszego statutu nowo utworzonemu instytutowi oraz instytutowi powstałemu w wyniku połączenia lub podziału, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych, ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
6. 
Zatwierdzony statut instytutu komórka właściwa przekazuje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Ministra.

Rozdział  3

Powołanie i odwołanie organów instytutu oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem

§  5. 
1. 
Minister powołuje i odwołuje dyrektora instytutu oraz zastępców dyrektora instytutu oraz określa wysokość ich wynagrodzenia.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje akt powołania:
1)
dyrektora instytutu, z określeniem wysokości jego wynagrodzenia stosownie do art. 24 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych;
2)
zastępcy dyrektora instytutu, z określeniem wysokość jego wynagrodzenia stosownie do art. 27 ust. 1b ustawy o instytutach badawczych.
3. 
W przypadku zastępcy dyrektora instytutu do spraw naukowych akt powołania sporządza się po uzyskaniu przez Biuro Dyrektora Generalnego opinii rady naukowej instytutu dotyczącej kandydata na to stanowisko.
4. 
Kopie aktów, o których mowa w ust. 2 i 3, Biuro Dyrektora Generalnego przekazuje komórce właściwej, Departamentowi Budżetu oraz Departamentowi Kontroli.
§  6. 
1. 
Minister wyznacza osobę pełniącą obowiązki dyrektora instytutu do czasu powołania dyrektora w tworzonym instytucie albo w instytucie powstałym w wyniku połączenia lub podziału.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje, zgodnie z art. 6 ust. 5 ustawy o instytutach badawczych, akt wyznaczenia osoby pełniącej obowiązki dyrektora instytutu.
3. 
W przypadku odwołania dyrektora instytutu Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje, zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych, akt wyznaczenia osoby pełniącej obowiązki dyrektora instytutu.
4. 
Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje akt odwołania dyrektora instytutu i zastępcy dyrektora instytutu i przedkłada do podpisu Ministra.
5. 
Kopie aktów, o których mowa w ust. 2-4, Biuro Dyrektora Generalnego przekazuje komórce właściwej, Departamentowi Budżetu oraz Departamentowi Kontroli.
§  7. 
1. 
Komórka właściwa, po uzyskaniu akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa, przekazuje do Biura Dyrektora Generalnego propozycje powołania do składu rady naukowej instytutu kandydatów, zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje akt powołania kandydatów, o których mowa w ust. 1, i przedkłada do podpisu Ministra.
3. 
Biuro Dyrektora Generalnego przygotowuje akt odwołania członków rady naukowej powołanych przez Ministra.
§  8. 
1. 
Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra wobec dyrektora instytutu dotyczące:
1)
przyznawania świadczeń dodatkowych;
2)
przyznawania nagrody rocznej;
3)
zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej (umowa o zakazie konkurencji);
4)
zgody na dodatkowe zatrudnienie w ramach stosunku pracy i prowadzenie działalności gospodarczej, z uwzględnieniem zakazu, o którym mowa w pkt 3;
5)
mianowania na stanowisko profesora;
6)
stwierdzenia wygaśnięcia powołania, w przypadku podjęcia czynności określonych w pkt 4 bez zgody Ministra.
2. 
Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra wobec zastępcy dyrektora instytutu dotyczące:
1)
przyznawania świadczeń dodatkowych;
2)
przyznawania nagrody rocznej;
3)
zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej (umowa o zakazie konkurencji).
3. 
Kopię decyzji stwierdzającej wygaśnięcie powołania, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, Biuro Dyrektora Generalnego przekazuje komórce właściwej, Departamentowi Budżetu oraz Departamentowi Kontroli.
§  9. 
1. 
Nagrodę roczną dyrektorowi instytutu lub zastępcy dyrektora instytutu Minister może przyznać z własnej inicjatywy lub na wniosek złożony przez radę naukową instytutu.
2. 
Decyzja Ministra w sprawie nagrody rocznej jest poprzedzona:
1)
sprawdzeniem przez Biuro Dyrektora Generalnego warunków określonych w art. 10 ust. 1b ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1222);
2)
dokonaniem przez komórkę właściwą oceny spełnienia warunków określonych w § 4 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. poz. 2256);
3)
dokonaniem przez Departament Budżetu oceny spełnienia warunków określonych w § 4 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 2;
4)
przedstawieniem przez właściwego członka kierownictwa Ministerstwa propozycji wysokości nagrody rocznej dla uprawnionego.
3. 
Pismo informujące o wysokości przyznanej nagrody rocznej bądź o nieprzyznaniu przez Ministra nagrody rocznej, Biuro Dyrektora Generalnego przesyła osobie uprawnionej, radzie naukowej instytutu, w przypadku gdy wystąpiła z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, a jego kopię komórce właściwej oraz Departamentowi Kontroli.

Rozdział  4

Wybór podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych instytutów, zatwierdzanie sprawozdań finansowych instytutów, podziału zysku oraz opiniowanie wniosków o finansowanie kosztów restrukturyzacji

§  10. 
1. 
Departament Budżetu dokonuje oceny przesłanych przez dyrektora instytutu ofert otrzymanych w wyniku postępowania ofertowego na wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych instytutów pod względem:
1)
zaoferowanej ceny;
2)
terminu zakończenia badania;
3)
dodatkowych czynności oferowanych przez podmiot uprawniony do badania sprawozdania finansowego w zaoferowanej cenie.
2. 
O dokonanym wyborze biegłego rewidenta przez Ministra, Departament Budżetu powiadamia pisemnie dyrektora instytutu, który na tej podstawie zawiera z wybranym biegłym rewidentem umowę na badanie sprawozdania finansowego, w terminie umożliwiającym udział biegłego rewidenta w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.
§  11. 
1. 
Departament Budżetu, po otrzymaniu rocznego sprawozdania finansowego instytutu do zatwierdzenia przez Ministra, dokonuje:
1)
weryfikacji formalnej obejmującej:
a)
kompletność dostarczonych dokumentów,
b)
prawidłowość złożenia podpisów pod dokumentami rocznego sprawozdania finansowego,
c)
poprawność rachunkową sporządzonych dokumentów;
2)
weryfikacji merytorycznej obejmującej:
a)
ocenę zgodności wykazanych w sprawozdaniu pozycji z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, z późn. zm. 2 ),
b)
ocenę prawidłowości prezentacji danych wykazanych w bilansie z danymi zawartymi w rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz informacji dodatkowej.
2. 
W przypadku stwierdzenia, w trakcie weryfikacji, o której mowa w ust. 1, oczywistych błędów lub omyłek, Departament Budżetu zwraca roczne sprawozdanie finansowe instytutowi w celu wprowadzenia stosownych poprawek.
3. 
Po przeprowadzonej weryfikacji, o której mowa w ust. 1, Departament Budżetu dokonuje analizy:
1)
przesłanego sprawozdania, w szczególności oceny:
a)
sytuacji majątkowo-finansowej jednostki,
b)
stanu zobowiązań i należności,
c)
dynamiki zmian sytuacji finansowej pod kątem możliwości kontynuowania działalności;
2)
opinii i raportu z badania rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego przez biegłego rewidenta;
3)
propozycji podziału zysku lub pokrycia straty.
4. 
Departament Budżetu występuje do komórki właściwej o przedstawienie opinii do rocznego sprawozdania finansowego instytutu oraz do propozycji podziału zysku lub pokrycia straty.
§  12. 
1. 
Roczne sprawozdanie finansowe instytutu, po przeprowadzonej z wynikiem pozytywnym weryfikacji i analizie, podlega zatwierdzeniu przez Ministra.
2. 
Departament Budżetu przygotowuje notatkę, w której rekomenduje Ministrowi zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego wraz z propozycją podziału zysku lub pokrycia straty, lub po uzgodnieniu z właściwym członkiem kierownictwa Ministerstwa, proponuje zatwierdzenie innego podziału zysku.
3. 
Zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego instytutu następuje w formie decyzji, której projekt przygotowuje Departament Budżetu.
§  13. 
1. 
Oryginał decyzji Ministra zatwierdzającej roczne sprawozdanie finansowe Departament Budżetu przekazuje dyrektorowi instytutu, a kopie decyzji przekazuje komórce właściwej oraz Departamentowi Kontroli.
2. 
Podpisane przez Ministra pismo określające inny niż proponowany przez dyrektora instytutu i zaopiniowany przez radę naukową instytutu podział zysku, Departament Budżetu przekazuje dyrektorowi instytutu, radzie naukowej instytutu, komórce właściwej oraz Departamentowi Kontroli.
§  14. 
Biuro Ministra, zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych, udostępnia na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej, przekazane przez dyrektora instytutu

roczne sprawozdanie finansowe oraz informację o zarządzaniu składnikami mienia trwałego.

§  15. 
1. 
Po otrzymaniu wniosku instytutu o finansowanie kosztów restrukturyzacji instytutu, komórka właściwa, po uzyskaniu opinii Departamentu Budżetu, przygotowuje projekt opinii Ministra do wniosku instytutu, o której mowa w art. 18 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm. 3 ).
2. 
Kopię opinii Ministra komórka właściwa przekazuje Departamentowi Kontroli.

Rozdział  5

Nadzór nad zgodnością działań instytutu z przepisami prawa i statutem, realizacją przez instytut podstawowych zadań oraz prawidłowością wydatkowania środków publicznych

§  16. 
1. 
W przypadku zgłoszenia przez instytut zamiaru dokonania czynności prawnej, o której mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, Departament Polityki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami dokonuje analizy wniosku i po uzyskaniu opinii komórki właściwej rekomenduje Ministrowi udzielenie zgody lub odmowę udzielenia zgody na dokonanie tej czynności, przedkładając jednocześnie projekt stosownego stanowiska do podpisu.
2. 
W przypadku zgłoszenia przez instytut zamiaru utworzenia spółki kapitałowej, o której mowa w art. 17 ust. 5 ustawy o instytutach badawczych, objęcia lub nabycia akcji i udziałów w takich spółkach, komórka właściwa dokonuje analizy i po uzyskaniu opinii Departamentu Budżetu, rekomenduje Ministrowi udzielenie zgody albo odmowę udzielenia zgody na dokonanie tej czynności, przedkładając jednocześnie projekt stosownego stanowiska do podpisu.
3. 
W przypadku zgłoszenia przez instytut zamiaru utworzenia spółki kapitałowej, o której mowa w ust. 2, w celu realizacji przedsięwzięć z zakresu infrastruktury badawczej lub zarządzania nią, a także obejmowania lub nabywania akcji i udziałów w takich spółkach, komórka właściwa przygotowuje projekt stosownego stanowiska Ministra, a następnie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw nauki, celem zasięgnięcia opinii, o której mowa w art. 17 ust. 5a ustawy o instytutach badawczych.
4. 
Komórka właściwa rekomenduje Ministrowi udzielenie instytutowi zgody lub odmowę udzielenia zgody, o której mowa w art. 17 ust. 7 ustawy o instytutach badawczych, na wykonywanie praw z tytułu posiadanych akcji i udziałów w spółkach, o których mowa w ust. 2.
5. 
Kopie zgłoszeń instytutu, o których mowa w ust. 1 i 2 wraz z kopiami stanowiska Ministra - dotyczącymi zgody lub odmowy udzielenia zgody na dokonanie czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, komórka właściwa przekazuje Departamentowi Kontroli.
§  17. 
W przypadku zlecenia instytutowi przez Ministra zadań, o których mowa w art. 37 ustawy o instytutach badawczych, komórka właściwa w uzgodnieniu z komórką Ministerstwa odpowiadającą za realizację spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym, obronnością i bezpieczeństwem państwa przygotowuje projekt stosownej decyzji Ministra.
§  18. 
Czynności związane z przygotowaniem projektu decyzji administracyjnej uchylającej w całości lub w części uchwałę rady naukowej instytutu, o której mowa w art. 35a ust. 2 ustawy o instytutach badawczych, wykonują:
1)
komórka właściwa - w odniesieniu do uchwał w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 5-9, 17-19 ustawy o instytutach badawczych;
2)
Departament Budżetu - w odniesieniu do uchwał w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 10-11 ustawy o instytutach badawczych.
§  19. 
1. 
Komórki właściwe w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych, występują do instytutów o przedstawienie informacji dotyczących działalności instytutu, w szczególności:
1)
planów działalności instytutu na rok następny, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o instytutach badawczych;
2)
informacji dotyczących realizacji planu działalności w roku poprzednim, w tym w szczególności: zrealizowanych badaniach/zadaniach naukowych i pracach rozwojowych, upowszechnianiu i popularyzowaniu wyników działalności instytutu, udziale w realizacji programów badawczych;
3)
kopii decyzji ministra właściwego do spraw nauki o wysokości przyznanej dotacji;
4)
kopii oceny, o której mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych;
5)
półrocznych informacji sprawozdawczych dotyczących działalności instytutu, a w przypadku gdy z informacji za II półrocze wynika, że instytut osiągnął ujemny wynik finansowy, kwartalnych informacji sprawozdawczych, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do Zasad.
2. 
Na podstawie analizy otrzymanych z instytutu informacji, o których mowa w ust. 1 oraz uchwał rady naukowej instytutu, przekazanych zgodnie z art. 35a ustawy o instytutach badawczych, komórka właściwa przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa informację na temat bieżącej działalności instytutu, w terminach: 15 sierpnia za I półrocze, 15 marca za II półrocze, a w przypadku informacji kwartalnych składanych przez instytut - w terminie 45 dni następujących po kwartale.
§  20. 
1. 
Departament Kontroli przekazuje komórce właściwej:
1)
kopię wyników kontroli przeprowadzonej w instytucie wraz z kopią informacji dyrektora instytutu o sposobie wykonania zaleceń, wykorzystaniu wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
2)
kopię dokumentu organu kontroli zewnętrznej zawierającego wyniki kontroli instytutu

- w celu monitorowania wdrażania przez instytut zaleceń pokontrolnych.

2. 
Komórka właściwa przekazuje Departamentowi Kontroli informacje o stopniu zrealizowania zaleceń pokontrolnych, o których mowa w ust. 1, w terminie sporządzania opinii do rocznego sprawozdania finansowego.
§  21. 
1. 
Departament Kontroli:
1)
gromadzi i przetwarza informacje o działalności instytutów;
2)
opracowuje zbiorcze informacje na potrzeby kierownictwa Ministerstwa dotyczące działalności instytutów;
3)
może występować do instytutów, w porozumieniu z komórkami właściwymi, w celu uzyskania informacji i dokumentów w zakresie wynikającym z art. 35 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych;
4)
współpracuje z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie wymiany informacji w sprawie finansowania instytutów oraz oceny jakości pracy instytutów nadzorowanych przez Ministra.
2. 
Na podstawie dokumentów i informacji otrzymywanych z komórek właściwych, Biura Dyrektora Generalnego, Departamentu Budżetu, wyników kontroli oraz analizy skarg i wniosków dotyczących działalności instytutów, Departament Kontroli sporządza co roku, w terminie do 30 września, zbiorczą analizę za rok poprzedni, dotyczącą realizacji przez instytuty podstawowych zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych.
3. 
Wyniki analizy, o której mowa w ust. 2 są przekazywane kierownictwu Ministerstwa oraz udostępniane przez Departament Kontroli na wewnętrznym portalu internetowym.

Rozdział  6

Tworzenie, łączenie, podział, reorganizacja, przekształcanie lub likwidacja instytutów

§  22. 
Utworzenie, połączenie, podział, reorganizację, przekształcenie lub likwidację instytutu poprzedza postępowanie przygotowawcze, o którym mowa w art. 8 ustawy o instytutach badawczych.
§  23. 
Komórka właściwa prowadzi wynikające z przepisów działania w zakresie utworzenia, połączenia, podziału, reorganizacji lub przekształcenia instytutu, w szczególności:
1)
proponuje skład zespołu roboczego, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i 4 ustawy o instytutach badawczych oraz przygotowuje projekt zarządzenia Ministra w sprawie powołania zespołu roboczego do przeprowadzenia postępowania przygotowawczego;
2)
zapewnia obsługę prac zespołu roboczego, o którym mowa w pkt 1;
3)
proponuje skład komisji i wyznacza jej przewodniczącego oraz przygotowuje projekt zarządzenia Ministra w sprawie powołania komisji, o której mowa w § 12, § 20 i § 26 rozporządzenia Rady Ministrów;
4)
po otrzymaniu z instytutu spisów z natury oraz sprawozdania finansowego łączonych lub dzielonych instytutów, o których mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów, przekazuje je do Departamentu Budżetu; do zatwierdzenia sprawozdania finansowego przepisy § 12 stosuje się odpowiednio;
5)
w przypadku podziału instytutu, stosownie do § 14 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów, przygotowuje wniosek o wykreślenie instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego;
6)
przedkłada Ministrowi opinię zespołu roboczego, o którym mowa w pkt 1, lub komisji, o której mowa w pkt 3.
§  24. 
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 4 lub art. 7 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych, komórka właściwa przygotowuje projekt rozporządzenia Rady Ministrów, odpowiednio w sprawie: utworzenia, połączenia, podziału, reorganizacji, przekształcenia lub likwidacji instytutu i przekazuje projekt:
1)
ministrowi właściwemu do spraw nauki, celem zasięgnięcia opinii, o której mowa w art. 5 ust. 1 lub art. 7 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych;
2)
Radzie Ministrów.
§  25. 
W przypadku wszczęcia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego komórka właściwa, w szczególności:
1)
proponuje skład komisji i wyznacza jej przewodniczącego oraz przygotowuje projekt zarządzenia Ministra w sprawie powołania komisji w celu szczegółowego ustalenia warunków likwidacji instytutu,
2)
przedkłada Ministrowi opinię komisji, o której mowa w pkt 1;
3)
przekazuje do Biura Dyrektora Generalnego wniosek o odwołanie dyrektora instytutu z dniem otwarcia likwidacji instytutu;
4)
w celu wyboru likwidatora:
a)
ogłasza nabór kandydatów na likwidatora instytutu,
b)
dokonuje oceny zgłoszonych ofert i wyboru kandydata na likwidatora,
c)
przedkłada do akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa propozycję kandydata na likwidatora;
5)
w uzgodnieniu z Biurem Dyrektora Generalnego, zgodnie z § 35 rozporządzenia Rady Ministrów, przygotowuje projekt umowy z likwidatorem;
6)
po uzgodnieniu z Departamentem Budżetu przedkłada do akceptacji właściwego członka kierownictwa Ministerstwa plan finansowy likwidacji, harmonogram likwidacji, sprawozdanie finansowe sporządzone przez likwidatora;
7)
analizuje wnioski likwidatora i po uzgodnieniu z Departamentem Budżetu przedkłada Ministrowi projekty decyzji w sprawie zagospodarowania mienia;
8)
przygotowuje projekt decyzji Ministra o uznaniu instytutu za zlikwidowany, po dokonaniu oceny dokumentacji z przebiegu likwidacji i uzyskaniu opinii Departamentu Budżetu;
9)
analizuje i przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa wraz z własną opinią, sprawozdania likwidatora z przebiegu likwidacji;
10)
przygotowuje i przedstawia Ministrowi do podpisu projekt decyzji w sprawie przekazania innemu instytutowi aparatury badawczej i księgozbiorów zakupionych ze środków publicznych oraz w sprawie posiadanych praw, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych;
11)
w przypadku uzyskania informacji o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości instytutu, w trakcie prowadzonego postępowania likwidacyjnego, przygotowuje projekt decyzji Ministra w sprawie zawieszenia postępowania likwidacyjnego, który po zaopiniowaniu przez Departament Prawny, przedstawia Ministrowi do podpisu;
12)
po uzgodnieniu z Departamentem Budżetu, przedstawia Ministrowi propozycje wskazań co do dalszego działania likwidatora, w przypadku wystąpienia likwidatora na podstawie § 39 rozporządzenia Rady Ministrów z wnioskiem o takie wskazania.
§  26. 
1. 
Komórka właściwa, na polecenie Ministra lub po otrzymaniu wniosku dyrektora instytutu zaopiniowanego przez radę naukową instytutu dotyczącego komercjalizacji instytutu, przeprowadza postępowanie przygotowawcze, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych. Przepisy § 24 stosuje się odpowiednio.
2. 
Komórka właściwa, po przeprowadzeniu postępowania przygotowawczego, o którym mowa w ust. 1, przygotowuje projekt aktu komercjalizacji instytutu, który po zaopiniowaniu przez Departament Prawny, przekazuje właściwemu członkowi kierownictwa do akceptacji.
3. 
Po uzyskaniu akceptacji, o której mowa ust. 2, komórka właściwa kieruje akt komercjalizacji do podpisu Ministra.
4. 
Podpisany przez Ministra akt komercjalizacji komórka właściwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw nauki, zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o instytutach badawczych.
§  27. 
1. 
Komórka właściwa przygotowuje projekt wniosku Ministra w sprawie nadania instytutowi statusu państwowego instytutu badawczego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania instytutowi statusu państwowego instytutu badawczego.
2. 
Podpisany przez Ministra wniosek oraz projekt rozporządzenia komórka właściwa przekazuje do uzgodnienia, stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych, ministrowi właściwemu do spraw nauki i ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, a następnie przekazuje Radzie Ministrów.

Załącznik

Informacja o działalności Instytutu ...................................

za ...........................

Wybrane dane finansowe

(w tys. zł)

Lp.Wybrane jednostkowe dane finansowePlan rok bieżącyWykonanie za .................. roku poprzedniegoWykonanie za ..................

roku bieżącego

Wykonanie1 za ..................

roku poprzedniego (narastająco)

Wykonanie1 za ..................

roku bieżącego (narastająco)

1234567
I.przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi ogółem, w tym:
............................................
............................................
............................................
............................................
............................................
............................................
II.koszty działalności operacyjnej, w tym:
1.amortyzacja
2.zużycie materiałów i energii
3.usługi obce
4.podatki i opłaty
5.wynagrodzenia
6.ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
7.pozostałe koszty rodzajowe
8.wartość sprzedanych towarów i materiałów
III.zysk/strata ze sprzedaży
IV.pozostałe przychody operacyjne, w tym:
1.zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych
2.dotacje
3.inne przychody operacyjne
V.pozostałe koszty operacyjne, w tym:
1.strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych
2.aktualizacja wartości aktywów niefinansowych
3.inne koszty operacyjne
VI.zysk/strata z działalności operacyjnej
VII.przychody finansowe
VIII.koszty finansowe
IX.zysk/strata z działalności gospodarczej
X.zysk/strata na zdarzeniach nadzwyczajnych
XI.zysk/strata brutto
XII.zysk/strata netto

(w tys. zł)

Lp.Wybrane jednostkowe dane finansoweWykonanie na koniec roku poprzedniegoPlan rok bieżącyWykonanie na koniec .............. roku poprzedniegoWykonanie na koniec .............. roku bieżącego
123456
I.aktywa trwałe, w tym:
1.wartości niematerialne i prawne
2.rzeczowe aktywa trwałe
3.należności długoterminowe
4.inwestycje długoterminowe
II.aktywa obrotowe, w tym:
1.zapasy
2.należności krótkoterminowe
3.inwestycje krótkoterminowe
III.aktywa razem
IV.Fundusz własny, w tym:
1.fundusz statutowy
2.fundusz rezerwowy
3.fundusz badań własnych
4.............................
5.zysk/strata z lat ubiegłych
V.inwestycje krótkoterminowe
VI.zobowiązania długoterminowe
VII.zobowiązania krótkoterminowe

(w tys. zł)

Lp.Wybrane jednostkowe dane finansoweWykonanie za rok poprzedniPlan rok bieżącyWykonanie za .............. roku poprzedniegoWykonanie za .............. roku bieżącegoWykonanie1 za .............. roku poprzedniego (narastająco)Wykonanie4 za .............. roku bieżącego (narastająco)
12345678
I.stan środków pieniężnych na początek okresu
II.zmiana stanu środków pieniężnych, w tym:
1.przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej
2.przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej
3.przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej
III.stan środków pieniężnych na koniec okresu

Podstawowe wskaźniki finansowe

Lp.WskaźnikiWykonanie na koniec roku poprzedniegoPlan rok bieżącyWykonanie na koniec ............ roku poprzedniegoWykonanie na koniec ............ roku bieżącego
1.rentowności sprzedaży netto (w %)
2.rentowności majątku (ROA) (w %)
3.rentowności kapitału własnego (ROE) (w %)
4.ogólnego zadłużenia (w %)
5.zadłużenia kapitału własnego
6.bieżącej płynności finansowej
7.szybkiej płynności finansowej
8.cyklu zobowiązań (w dniach)

wskaźnik rentowności sprzedaży netto = (wynik finansowy netto /przychody netto ze sprzedaży) x 100%

wskaźnik rentowności majątku (ROA) = (wynik finansowy netto/aktywa ogółem) x 100%

wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) = (wynik finansowy netto/kapitał własny) x 100%

wskaźnik ogólnego zadłużenia = (zobowiązania ogółem/aktywa ogółem) x 100%

wskaźnik zadłużenia kapitału własnego = zobowiązania ogółem/kapitał własny

wskaźnik bieżącej płynności finansowej = aktywa obrotowe/zobowiązania krótkoterminowe

wskaźnik szybkiej płynności finansowej = (aktywa obrotowe - zapasy)/zobowiązania krótkoterminowe

wskaźnik cyklu zobowiązań = (średni stan zobowiązań/przychody netto ze sprzedaży) x 365 dni

Zatrudnienie

Stan zatrudnienia na koniec IV kwartału roku poprzedniegoPlan zatrudnienia rok bieżącyPlan zatrudnienia rok bieżącyPrzeciętne zatrudnienie w ......Stan zatrudnienia na koniec ......Przeciętne zatrudnienie pracowników naukowych w ......Stan zatrudnienia pracowników naukowych na koniec ......
(w osobach)(w osobach)(w etatach)(w etatach)(w osobach)(w etatach)(w osobach)

Informacje na temat podjętych i zamierzonych działań mających na celu utrzymanie kondycji finansowej Instytutu

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W przypadku wystąpienia straty netto, utraty zdolności kredytowej lub braku płynności finansowej należy podać przyczyny oraz krótki opis działań mających na celu poprawę kondycji Instytutu

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Informacja o przeprowadzonych w Instytucie kontrolach (przedmiot kontroli i ich wyniki, skala błędów i nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli i ich wpływ na działalność Instytutu, działania podjęte przez Instytut w celu wyeliminowania błędów i nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Istotne zdarzenia wpływające na działalność Instytutu

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwaga:

Wszelkie odchylenia danych od ich planów mające wpływ na wyniki finansowe należy wyjaśnić.

1 Kolumny są wypełniane w przypadku, gdy składane są sprawozdania kwartalne Podstawowe wskaźniki finansowe

1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działami administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność oraz transport - na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 2322).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 2255 oraz z 2017 r. poz. 61, 245, 791 i 1089.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1311, 1933 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 859, 1475, 1530, 1556 i 2201.