Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1993.4.13

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 25 marca 1993 r.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie stosuje się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dorosłych, stacjonarnych i zaocznych, zwanych dalej "szkołami dla dorosłych".
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o kierowniku filii – należy przez to rozumieć również wicedyrektora lub innego nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą, któremu powierzono bezpośrednie kierowanie filią.
§  2.
Klasyfikowanie i promowanie słuchaczy przeprowadza się w ostatnim tygodniu nauki każdego semestru. W semestrach programowo najwyższych klasyfikowanie i promowanie słuchaczy może być przeprowadzane w ostatnich dwóch tygodniach nauki.

Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych

§  3.
1.
Ocenianie z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów nauczania dokonywane jest w różnych formach na podstawie systematycznego sprawdzania i analizowania przez nauczycieli tych przedmiotów osiąganych przez słuchacza wiadomości i umiejętności określonych w programach nauczania.
2.
Każdy semestr kończy się wystawieniem przez nauczycieli ocen semestralnych lub końcowych z przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania.
3.
Oceny z przedmiotów, które nie występują w planie nauczania w następnych semestrach oraz wszystkie oceny w semestrach programowo najwyższych są ocenami końcowymi z tych przedmiotów.
4.
Oceny semestralne i końcowe są ocenami klasyfikacyjnymi i stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
§  4.
1.
Oceny wyraża się w stopniach szkolnych, zwanych dalej "stopniami", wg następującej skali:
StopieńSkrót literowyOznaczenie cyfrowe
celującycel.6
bardzo dobrybdb.5
dobrydb.4
dostatecznydst.3
miernymrn.2
niedostatecznyndst.1
2.
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
1)
stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
a)
posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danym semestrze, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz
b)
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danego semestru, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danego semestru,
2)
stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:
a)
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym semestrze, oraz
b)
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
3)
stopień dobry otrzymuje słuchacz, który:
a)
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym semestrze ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania w minimum programowym, oraz
b)
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
4)
stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a)
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym oraz
b)
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
5)
stopień mierny otrzymuje słuchacz, który:
a)
ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz
b)
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
6)
stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a)
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz
b)
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§  5.
1.
Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z kryteriami określonymi w § 4 ust. 2.
2.
Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.
3.
Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z postanowieniami zarządzenia nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.
§  6.
1.
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
1)
cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności słuchacza ze zrealizowanej części programu nauczania,
2)
semestralne i końcowe, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności słuchacza przewidziane w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny).
2.
Dopuszcza się stosowanie skrótów przy wpisywaniu ocen semestralnych do arkusza ocen słuchacza. Oceny końcowe oraz oceny w dokumentach wydawanych przez szkołę należy wpisywać w pełnym brzmieniu.
§  7.
Słuchaczom nie ustala się ocen zachowania.

Egzaminy semestralne i końcowe w szkołach zaocznych

§  8.
1.
Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchaczy w szkołach zaocznych są egzaminy semestralne i końcowe.
2.
Egzaminy semestralne przeprowadza się z obowiązkowych przedmiotów objętych planem nauczania danego semestru, – których nauka jest kontynuowana w semestrach następnych.
3.
Egzaminy końcowe przeprowadza się w semestrach, w których kończy się nauczanie poszczególnych obowiązkowych przedmiotów i ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania w semestrze programowo najwyższym.
§  9.
1.
Do egzaminu semestralnego lub końcowego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz wykonywał i uzyskał oceny co najmniej mierne z przewidzianych planem nauczania ćwiczeń i prac kontrolnych. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, obowiązany jest wykonać – w terminie określonym przez nauczyciela – drugą pracę kontrolną.
2.
Do egzaminu semestralnego lub końcowego z obowiązkowych przedmiotów nauczanych w określonym semestrze, może być również dopuszczony słuchacz, który nie mógł uczęszczać z uzasadnionych przyczyn na obowiązkowe konsultacje, pod warunkiem, że wykonał i uzyskał oceny co najmniej mierne z obowiązujących go ćwiczeń i prac kontrolnych.
§  10.
1.
Słuchacz, który z uzasadnionych przyczyn nie mógł przystąpić do egzaminów semestralnych w danej sesji egzaminacyjnej składa te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły (kierownika filii).
2.
Terminy dodatkowe, o których mowa w ust. 1, powinny być wyznaczone po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego odpowiednio do 15 września.
§  11.
Słuchacza obowiązują w każdym semestrze egzaminy semestralne lub końcowe pisemne z języka polskiego, języka obcego i matematyki oraz egzaminy ustne ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów przewidzianych w planie nauczania.
§  12.
1.
W szkołach zawodowych, oprócz egzaminów wymienionych w § 11, słuchacza obowiązują semestralne lub końcowe egzaminy pisemne z jednego przedmiotu zawodowego w I i II semestrze, a w semestrach programowo wyższych – z dwóch przedmiotów zawodowych. W szkołach zawodowych o 4 i 5-letnim okresie nauczania słuchacza obowiązują egzaminy w semestrach I–IV z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych – z dwóch przedmiotów zawodowych.
2.
W szkołach policealnych oraz pomaturalnych słuchacza obowiązują w każdym semestrze egzaminy semestralne lub końcowe pisemne z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla danej specjalności (zawodu), zgodnie z planem nauczania.
3.
Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonuje rada pedagogiczna na wniosek komisji przedmiotów zawodowych. Decyzję w tej sprawie należy podać do wiadomości słuchaczy na konsultacji instruktażowej rozpoczynającej semestr.
§  13.
1.
Słuchacz może być zwolniony przez nauczyciela-egzaminatora z ustnego egzaminu semestralnego, jeżeli w ciągu semestru był aktywny na obowiązkowych zajęciach, otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą z egzaminu semestralnego pisemnego i uzyskał z ćwiczeń i prac kontrolnych odnotowanych w dzienniku zajęć, oceny w większości dobre i bardzo dobre.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze złożeniem egzaminu semestralnego z wynikiem co najmniej bardzo dobrym i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny semestralnej z danego przedmiotu.
§  14.
1.
Egzaminy semestralne lub końcowe pisemne i ustne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów, uczący w danym oddziale (klasie). W uzasadnionym przypadku dyrektor szkoły (kierownik filii) może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu.
2.
Tematy egzaminu semestralnego lub końcowego pisemnego i ustnego z materiału nauczania obowiązującego w danym semestrze (semestrach) opracowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu i przedkłada je dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia najpóźniej na 7 dni przed egzaminem.
§  15.
Egzaminy semestralne i końcowe powinny odbywać się w terminach ustalonych według następujących zasad:
1)
termin egzaminów semestralnych i końcowych powinien być podany do wiadomości słuchacza przez dyrektora szkoły (kierownika filii) na co najmniej dwa tygodnie przed egzaminem,
2)
terminy egzaminów semestralnych i końcowych planuje rada pedagogiczna tak, aby mogły one odbywać się w ciągu ostatnich 3–4 tygodni każdego semestru,
3)
na każdy z pisemnych egzaminów semestralnych przeznacza się dwie godziny lekcyjne (po 45 minut), a na każdy egzamin pisemny końcowy trzy godziny lekcyjne (po 45 minut),
4)
w ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać egzaminy pisemne lub ustne najwyżej z dwóch przedmiotów.
§  16.
1.
Wszystkie egzaminacyjne prace pisemne wykonuje słuchacz na arkuszach papieru opatrzonych podłużną pieczęcią szkoły.
2.
Na egzaminie semestralnym lub końcowym pisemnym słuchacz może korzystać z tablic matematycznych, kalkulatorów i słowników języków obcych oraz innych pomocy ustalonych przez radę pedagogiczną.
3.
Słuchacz, który zakończył pracę oddaje ją egzaminatorowi i opuszcza salę.
4.
Ocenione i zatwierdzone egzaminacyjne prace pisemne końcowe z dwóch semestrów programowo najwyższych przechowuje się w szkole w ciągu dwóch lat.
§  17.
1.
Egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych na kartce egzaminacyjnej, którą słuchacz otrzymuje w drodze losowania.
2.
Zamiana wylosowanej kartki jest niedozwolona. Słuchaczowi przysługuje 15 minut na przygotowanie się do odpowiedzi.
3.
Liczba kartek egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających.
4.
Treść pytań egzaminacyjnych na egzaminie semestralnym ustnym powinna obejmować materiał nauczania przedmiotu przewidziany w semestrze. Pytania na egzaminie końcowym powinny obejmować podstawowe zagadnienia programowe z zakresu całego programu nauczania tego przedmiotu.
5.
Egzaminator wpisuje oceny egzaminacyjne do arkusza ocen, indeksu słuchacza i dziennika lekcyjnego.
§  18.
Kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych lub końcowych pisemnych i ustnych sprawuje dyrektor szkoły.

Semestralne klasyfikowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych

§  19.
1.
Semestralne klasyfikowanie słuchaczy obejmuje:
1)
ustalenie listy słuchaczy klasyfikowanych i nie klasyfikowanych w danym semestrze ze wszystkich lub niektórych obowiązkowych przedmiotów nauczania,
2)
wyznaczenie i przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych dla słuchaczy nie klasyfikowanych lub egzaminów poprawkowych dla słuchaczy, którzy otrzymali oceny niedostateczne,
3)
rozpatrzenie wniosków o dopuszczeniu do egzaminów sprawdzających słuchaczy, którzy wnieśli uwagi do ocen ustalonych przez nauczycieli,
4)
zatwierdzenie wyników klasyfikacji słuchaczy.
§  20.
1.
Słuchacz jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania.
2.
Słuchacz może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania, jeżeli z powodu trwającej co najmniej 2 miesiące usprawiedliwionej nieobecności w szkole brak jest podstaw do ustalenia jego ocen semestralnych lub końcowych z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.
§  21.
1.
Na wniosek słuchacza nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, nauczyciel przedmiotu wyznacza i przeprowadza egzamin klasyfikacyjny z odpowiedniego zakresu programu nauczania i na jego podstawie ustala ocenę semestralną lub końcową.
2.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze powinien być ustalony w porozumieniu ze słuchaczem. Nie może on jednak przypadać po czasie rozpoczęcia klasyfikacji w kolejnym (następnym) semestrze.
§  22.
1.
Słuchacz ma prawo do egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna lub końcowa jest jego zdaniem zaniżona.
2.
Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje słuchaczowi, który otrzymał więcej niż jedną ocenę niedostateczną semestralną lub końcową z obowiązkowych przedmiotów nauczania.
3.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę słuchacza zgłoszoną do dyrektora szkoły (kierownika filii) nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć w danym semestrze.
4.
Egzaminy sprawdzające przeprowadzają powołane przez dyrektora szkoły trzyosobowe komisje w składzie:
1)
dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą – jako przewodniczący komisji,
2)
nauczyciel uczący słuchacza danego przedmiotu – jako egzaminator,
3)
nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – jako członek komisji.
5.
Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin sprawdzający, może być zwolniony z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej na własną prośbę lub wniosek dyrektora. Na egzaminatora powołuje się wówczas innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły.
§  23.
Z przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych i sprawdzających sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, zadania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza.
§  24.
1.
W przypadkach wskazujących na możliwość poprawienia w terminie dodatkowym semestralnej lub końcowej oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu, rada pedagogiczna w postępowaniu klasyfikacyjnym wyznacza słuchaczowi egzamin poprawkowy z tego przedmiotu.
2.
Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane w każdym semestrze.
3.
Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu, po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 15 września.
4.
Słuchacz składa egzamin poprawkowy pisemny i ustny z języka polskiego, języka obcego i matematyki, a w szkołach zaocznych – również z tych przedmiotów, z których obowiązują pisemne i ustne egzaminy semestralne lub końcowe. Z pozostałych przedmiotów obowiązuje egzamin ustny.
5.
Egzamin poprawkowy nie dotyczy przedmiotów, z których słuchaczowi wyznaczono w myśl § 10 dodatkowy termin egzaminacyjny oraz przedmiotów, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.
6.
Decyzję o ewentualnym dopuszczeniu do egzaminów poprawkowych może podjąć rada pedagogiczna.
7.
Słuchaczom, którzy przystąpili do egzaminu poprawkowego, w odniesieniu do przedmiotów objętych tym egzaminem, nie przysługują uprawnienia wynikające z postanowień § 22, ust. 1.
§  25.
1.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem rozpoczęcia klasyfikacji semestralnej, informują słuchaczy o proponowanych przez siebie ocenach semestralnych lub końcowych.
2.
Opiekun klasy – po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną semestralnej klasyfikacji informuje o niej słuchaczy.
3.
Na wniosek zakładów pracy zatrudniających słuchaczy, szkoły udzielają informacji o ich postępach w nauce oraz frekwencji. Informacji udziela się upoważnionej przez zakład pracy osobie.

Promowanie w szkołach dla dorosłych

§  26.
1.
Po dokonaniu klasyfikacji semestralnej rada pedagogiczna na podstawie ustalonych ocen decyduje o:
1)
promowaniu słuchacza na semestr programowo wyższy,
2)
ukończeniu semestru programowo najwyższego,
3)
ukończeniu szkoły przez słuchacza.
2.
Promocję na semestr programowo wyższy otrzymuje słuchacz, który uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w danym semestrze oceny semestralne lub końcowe co najmniej mierne.
3.
Słuchacz ukończył szkołę jeżeli w semestrze programowo najwyższym uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz prac i zaliczeń oceny co najmniej mierne, a także spełnił inne warunki określone w odrębnych przepisach.
4.
Wymagania i warunki, o których mowa w ust. 3, w szkołach zawodowych dotyczą:
a)
złożenia z wynikiem co najmniej miernym egzaminu z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego,
b)
spełnienia określonych warunków ustalonych przy przyjęciu do szkoły.
5.
Po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do połowy marca lub po zakończeniu semestru wiosennego, odpowiednio do końca września, rada pedagogiczna podejmuje decyzje o promowaniu, względnie o ukończeniu szkoły przez słuchacza, który miał wyznaczone dodatkowe terminy egzaminów semestralnych lub końcowych. Przepis ma zastosowanie także do słuchaczy, którzy nie mogli być wcześniej promowani z powodu wyznaczonych egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych.
§  27.
1.
Z zastrzeżeniem postanowień ust. 2, słuchacz, który otrzymał co najmniej jedną ocenę semestralną lub końcową niedostateczną – powtarza semestr.
2.
W semestrach nieparzystych, gdy ocena niedostateczna, o której mowa w ust. 1, dotyczy jednego przedmiotu, a jego nauka jest kontynuowana w semestrze programowo wyższym, słuchacz może decyzją rady pedagogicznej uzyskać promocję warunkową, z obowiązkiem uzupełnienia braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach w ciągu najbliższego semestru parzystego i złożenia:
1)
w szkole zaocznej egzaminu semestralnego lub egzaminu z zakresu obydwu semestrów, jeżeli nie musi on być jednocześnie egzaminem końcowym,
2)
w szkole stacjonarnej odrębnie wyznaczonego egzaminu z tego przedmiotu.

Nie zaliczenie zaległego semestru może stanowić podstawę do ustalenia oceny niedostatecznej w semestrze parzystym.

3.
Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się przedmioty nauczania, z których uzyskał poprzednio ocenę semestralną co najmniej dostateczną, a końcową co najmniej mierną i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na zajęcia z tych przedmiotów.
§  28.
Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu dojrzałości regulują odrębne przepisy.

Postanowienia końcowe

§  29.
Zasady prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania określają odrębne przepisy.
§  30.
Sprawy sporne między szkołą a słuchaczami dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania rozpatruje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.