Zasady korzystania z pojazdów służbowych Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2013.5

Akt utracił moc
Wersja od: 4 kwietnia 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5/13
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 4 kwietnia 2013 r.
w sprawie zasad korzystania z pojazdów służbowych Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, 627 i 664), zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zasady korzystania z pojazdów służbowych Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "CBA" a także wzory dokumentów obowiązujących przy korzystaniu z tych pojazdów.
§  2.
Użyte w zarządzeniu pojęcia oznaczają:
1)
funkcjonariusz - funkcjonariusza i pracownika CBA, z zastrzeżeniem § 16;
2)
identyfikator - pastylka typu Dallas;
3)
jednostka - jednostkę organizacyjną, o której mowa w statucie CBA;
4)
osoba odpowiedzialna - funkcjonariusza, któremu powierzono pojazd służbowy na podstawie protokołu przekazania;
5)
osoba korzystająca - funkcjonariusza kierującego pojazdem służbowym;
6)
serwisowanie pojazdu służbowego - przeglądy techniczne wymagane w gwarancji producenta, pogwarancyjne przeglądy techniczne oraz naprawy pojazdów służbowych, w tym w ramach gwarancji producenta i powypadkowe.
7)
DO CBA - Departament Ochrony CBA
8)
BL CBA - Biuro Logistyki CBA
§  3.
1.
Korzystanie z pojazdów służbowych odbywa się wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności służbowych.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, podyktowanych wykonywanymi czynnościami służbowymi, za zgodą kierownika jednostki, a w przypadku kierownika jednostki za zgodą Szefa CBA, dopuszcza się parkowanie pojazdu służbowego po godzinach służby poza terenem jednostki organizacyjnej, przy zachowaniu względów bezpieczeństwa. Celem udokumentowania faktu należy dokonać każdorazowo odpowiedniego wpisu w kartę eksploatacyjną z uwzględnieniem daty, godziny i miejsca zdarzenia.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, wynikających ze zdarzeń losowych, możliwe jest za zgodą Szefa CBA, wykorzystanie pojazdu służbowego do jazd innych niż wynikających z wykonywania czynności służbowych. Zgoda Szefa wyrażana jest w formie pisemnej lub ustnej, na uzasadniony wniosek funkcjonariusza.
4.
Przejazdy, wynikające ze zgody Szefa CBA, o której mowa w ust. 3, należy udokumentować w karcie eksploatacyjnej pojazdu.
5.
Rozliczenia korzystania z pojazdu służbowego, o którym mowa w ust. 3, dokonuje BL CBA, na postawie karty eksploatacyjnej pojazdu. Wysokość płatności za przejazd jest iloczynem przejechanych kilometrów oraz odpowiedniej stawki, o której mowa w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271, z 2004 r. Nr. 11, poz. 18, z 2007 r. Nr 11, poz. 14 oraz z 2011 r. Nr 4 poz. 6).
6.
Funkcjonariusz, korzystający z pojazdu do jazd, o których mowa w ust. 3, dokonuje wpłaty na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez BF.
7.
Za racjonalne wykorzystywanie pojazdów służbowych oraz przestrzeganie zasad określonych w niniejszym zarządzeniu odpowiadają kierownicy jednostek.
8.
W pojazdach służbowych, w tym w ich wyposażeniu, nie wolno dokonywać żadnych poprawek lub zmian bez zgody dyrektora BL CBA.
§  4.
Szefowi oraz Zastępcy Szefa CBA przysługuje prawo dysponowania pojazdem służbowym wraz z funkcjonariuszem Departamentu Ochrony.
§  5.
Korzystanie z pojazdów służbowych odbywa się w sposób wskazany przez producenta pojazdu, z zachowaniem należytej staranności.
§  6.
1.
Przekazanie pojazdu służbowego odbywa się na podstawie protokołu przekazania podpisanego przez osobę przekazującą, osobę przyjmującą oraz kierowników jednostek, w których pełnią służbę te osoby.
2.
Protokół przekazania sporządza się w trzech egzemplarzach, po jednym dla przekazującego, przyjmującego i BL CBA.
3.
Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
Przepisy ust. 1 - 3 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany osoby odpowiedzialnej.
§  7.
1.
Osoba odpowiedzialna może udostępnić pojazd służbowy do dalszego użytkowania osobie korzystającej.
2.
Osoba korzystająca, niebędąca osobą odpowiedzialną, może udostępnić pojazd służbowy innemu funkcjonariuszowi, wyłącznie:
1)
gdy wymaga tego interes służby;
2)
gdy jest to konieczne dla zapewnienia sprawnego wykonywania obowiązków służbowych;
3)
na polecenie przełożonego.
§  8.
1.
Decyzję o wyposażeniu pojazdu służbowego w System Monitoringu Floty zwany dalej "SMF" podejmuje Szef CBA, z własnej inicjatywy lub na wniosek kierownika jednostki.
2.
Decyzję o czasowym zablokowaniu dostępu do danych dotyczących pojazdu służbowego gromadzonych w SMF, czasowym wyłączeniu rejestracji danych przez moduł SMF zainstalowany w pojeździe, czasowym zablokowaniu transmisji danych on-line z modułu SMF lub o demontażu urządzeń SMF z pojazdu służbowego podejmuje Szef CBA, z własnej inicjatywy lub na wniosek kierownika jednostki.
§  9.
1.
DO CBA wyposaża osobę korzystającą w identyfikator.
2.
Jeżeli w jednostce wyznaczony jest funkcjonariusz upoważniony do obsługi logistycznej związanej z eksploatacją pojazdów służbowych, otrzymuje on osobny identyfikator lub identyfikatory do przejazdów serwisowych.
3.
Osoba korzystająca nie może udostępnić swojego identyfikatora innym funkcjonariuszom lub osobom trzecim.
4.
Funkcjonariusze BL CBA oraz funkcjonariusze, o których mowa w ust. 2, mogą udostępniać czasowo pracownikom serwisów samochodowych, identyfikatory, o których mowa w ust. 2. O każdym takim przypadku należy poinformować DO CBA.
§  10.
1.
Osoba korzystająca ponosi odpowiedzialność materialną za powierzony jej identyfikator.
2.
W przypadku zagubienia identyfikatora SMF funkcjonariusz zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić Szefa Zmiany Służby Ochrony.
3.
W przypadku zagubienia identyfikatora lub zniszczenia go w sposób uniemożliwiający jego dalsze użycie, osoba korzystająca jest obowiązana do zwrotu wartości księgowej identyfikatora, określonej przez Biuro Finansów CBA.
§  11.
1.
Osoba odpowiedzialna jest obowiązana:
1)
rozliczać się z karty eksploatacyjnej pojazdu służbowego;
2)
logować się do modułu SMF zainstalowanego w pojeździe;
3)
w przypadku wypełniania karty eksploatacyjnej systematycznie kontrolować wpisy do niej i uzupełniać ewentualne braki;
4)
dbać o stan techniczny pojazdu służbowego a w szczególności przestrzegać terminów badań technicznych i przeglądów okresowych w porozumieniu oraz w oparciu o pomoc funkcjonariuszy BL CBA;
5)
utrzymywać pojazd służbowy w stanie czystości i porządku;
6)
sprawdzać, czy w pojeździe służbowym znajdują się gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, koło zapasowe lub zestaw naprawczy koła, podnośnik i klucz do kół.
2.
Osoba korzystająca jest obowiązana:
1)
wypełniać kartę eksploatacyjną;
2)
dokonać oględzin pojazdu służbowego przed rozpoczęciem korzystania - w przypadku stwierdzenia okoliczności wpływających negatywnie na stan techniczny pojazdu i możliwość korzystania z niego, poinformować o tym osobę odpowiedzialną;
3)
utrzymać pojazd służbowy w stanie czystości i porządku;
4)
logować się do modułu SMF, w przypadku jego zainstalowania w pojeździe; .
5)
przestrzegać przepisów prawa o ruchu drogowym podczas użytkowania pojazdu służbowego.
3.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki lub bezpośredni przełożony osoby odpowiedzialnej może zobowiązać innego funkcjonariusza niż osoba odpowiedzialna do rozliczenia karty eksploatacyjnej pojazdu służbowego.
§  12.
1.
Wzór karty eksploatacyjnej dla pojazdów wyposażonych w SMF stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Wzór karty eksploatacyjnej dla pojazdów niewyposażonych w SMF stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
3.
Wypełnione karty eksploatacyjne podlegają akceptacji kierownika jednostki, której podległa jest osoba odpowiedzialna za rozliczany pojazd służbowy.
4.
Wypełnione karty eksploatacyjne pojazdów będących bezpośrednio na wyposażeniu kierowników jednostek organizacyjnych podlegają akceptacji Szefa CBA lub właściwego Zastępcy Szefa.
5.
Kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani są do przekazania do BL CBA kart eksploatacyjnych pojazdów będących na wyposażeniu podległych im jednostek w terminie do 10 dnia każdego miesiąca według stanu za miesiąc poprzedni.
6.
W przypadku uzyskania informacji o awarii urządzeń SMF od DO CBA lub użytkownika, o którym mowa w § 2 pkt 5 zarządzenia Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego nr 10/12 z dnia z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie zasad prowadzenia System Monitoringu Floty Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. Urz. CBA z 2012 r. poz. 15) lub jej samodzielnego wykrycia, osoba korzystająca z pojazdu służbowego zobowiązana jest do wypełnienia karty eksploatacyjnej, o której mowa w ust. 1 w sposób właściwy dla pojazdu z wyłączonym urządzeniem SMF, do czasu usunięcia awarii potwierdzonego przez DO CBA.
§  13.
1.
Osoba korzystająca jest obowiązana uzyskać pisemne zezwolenie Szefa CBA na wyjazd pojazdem służbowym poza granicę Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
W przypadku konieczności wystawienia dodatkowych dokumentów ubezpieczenia, osoba korzystająca informuje o tym niezwłocznie BL CBA.
§  14.
W przypadku stwierdzenia awarii pojazdu służbowego osoba korzystająca niezwłocznie powiadamia o tym fakcie bezpośredniego przełożonego oraz Sekcję Gospodarowania i Eksploatacji Transportu BL CBA.
§  15.
1.
O zaistnieniu zdarzenia w postaci kradzieży pojazdu służbowego, jego części lub wyposażenia, kolizji lub wypadku pojazdu służbowego, osoba korzystająca, a gdy nie jest to możliwe - inny funkcjonariusz, niezwłocznie powiadamia:
1)
organy obowiązane do rejestracji zdarzenia - w przypadkach wskazanych w przepisach odrębnych;
2)
bezpośredniego przełożonego, który w przypadku braku obowiązku stosowania pkt 1, podejmuje decyzję o powiadomieniu o zdarzeniu właściwą jednostkę Policji albo o odebraniu lub złożeniu oświadczenia od innego jej uczestnika w celu udokumentowania kolizji, jako zdarzenia ubezpieczeniowego albo o niepodejmowaniu tych czynności.
2.
W przypadku zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 1 osoba korzystająca za pośrednictwem drogi służbowej przekazuje do BL CBA, wypełniony wewnętrzny formularz zgłoszenia szkody komunikacyjnej, którego wzór stanowi załącznik nr 4.
3.
Kierownik jednostki organizacyjnej, może podjąć decyzję o przekazaniu do BKSW CBA informacji o zdarzeniu, o którym mowa w ust. 1.
4.
O szkodach powstałych w innych okolicznościach niż wymienione w ust. 1, osoba odpowiedzialna lub osoba korzystająca niezwłocznie informuje, za pośrednictwem kierownika jednostki, BL CBA w formie notatki służbowej.
§  16.
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w § 15 ust. 1:
1)
przełożony dyscyplinarny może zlecić przeprowadzenie czynności wyjaśniających, gdy osobą korzystającą jest funkcjonariusz CBA i zachodzi podejrzenie, iż do zdarzenia doszło na skutek popełnienia przez funkcjonariusza przewinienia dyscyplinarnego;
2)
kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona może ustalać przyczyny zdarzenia, w szczególności mające wpływ na odpowiedzialność materialną i porządkową, o których mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), gdy osobą korzystającą jest pracownik CBA.
§  17.
Rozliczenie korzystania z pojazdów służbowych oraz zużycia paliwa jest dokonywane w okresach miesięcznych przez funkcjonariuszy BL CBA, na podstawie kart eksploatacyjnych.
§  18.
Kierownicy jednostek są obowiązani do zapoznania podległych im funkcjonariuszy z niniejszym zarządzeniem w terminie 14 dni od dnia jej wejścia w życie.
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Protokół z przekazania samochodu służbowego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KARTA EKSPLOATACYJNA POJAZDU SŁUŻBOWEGO WYPOSAŻONEGO SMF

ZAŁĄCZNIK Nr  3

KARTA EKSPLOATACYJNA POJAZDU SŁUŻBOWEGO NIEWYPOSAŻONEGO W SMF

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Wewnętrzny formularz zgłoszenia szkody komunikacyjnej

Numer ewidencyjny szkody: CBA/ _________________________*

1. Numer rejestracyjny: __________________________

2. Marka, model: _______________________________

3. Data powstania szkody: ________________________ godzina: __________________

4. Rodzaj odpowiedzialności ubezpieczeniowej** AC OC

5. Opis zdarzenia: ________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Szkic zdarzenia:

6. Osoba odpowiedzialna za pojazd: __________________________________________

Jednostka organizacyjna/wydział: ________________ tel. kom. ____________________

7. Osoba kierująca w trakcie zdarzenia: _______________________________________

Jednostka organizacyjna/wydział: ___________________ tel. kom. _________________

8. Sprawca szkody: _______________________________________________________

________________________________________________________________________

……………………………………………………

Podpis osoby odpowiedzialnej za samochód

……………………………………………………

Podpis osoby kierującej pojazdem

……………………………………………………

Podpis przełożonego osoby kierującej pojazdem

……….......................……………………………………………............

Podpis Dyrektora jednostki organizacyjnej osoby kierującej pojazdem

W załączeniu:

- kopia dowodu rejestracyjnego przedmiotowego pojazdu

- oświadczenie o trzeźwości

- oświadczenie o pozwoleniu jazdy

- kopię prawa jazdy osoby kierującej pojazdem

- kopię dowodu tożsamości osoby kierującej pojazdem

- notatka służbowa ze zdarzenia

- oświadczenie sprawcy kolizji (oryginał lub kopia)

Wypełnia osoba likwidująca szkodę

9. Nazwa ubezpieczyciela likwidującego szkodę:

__________________________________ kontakt _______________________________

10. Numer szkody ubezpieczyciela

________________________________________________________________________

11. Dane osoby zgłaszającej szkodę do ubezpieczyciela:

________________________________________________________________________

Jednostka organizacyjna/wydział: _____________________ tel. kom. _______________

Harmonogram czynności wykonanych przy likwidacji szkody

DataOpis czynnościuwagi

Uwagi:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………....

*) - wypełnia BL

**) - niepotrzebne skreślić