Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły medyczne.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1993.5.14
Akt utracił moc Wersja od: 15 lipca 1993 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 czerwca 1993 r.
w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły medyczne
Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o: 1)
szkołach medycznych – rozumie się przez to publiczne licea (technika) medyczne i medyczne studia zawodowe, 2)
innowacji pedagogicznej – rozumie się przez to działalność twórczą nauczycieli i wychowawców, której celem jest ulepszenie systemu kształcenia i wychowania, polegającą w szczególności na wprowadzaniu do praktyki nowych treści, form organizacyjnych oraz skuteczniejszych metod i środków dydaktyczno-wychowawczych, nie stosowanych powszechnie, 3)
eksperymencie pedagogicznym – rozumie się przez to metodę badań pedagogicznych, której podstawową częścią jest wywołanie określonego procesu lub regulowanie warunków na ten proces wpływających, aby umożliwić dokładniejsze jego zbadanie i określenie skutków pedagogicznych.§ 2.
1.
Przedmiotem eksperymentu pedagogicznego lub innowacji pedagogicznej w szkole medycznej mogą być zagadnienia programowe, metodyczne i organizacyjne.2.
Eksperyment pedagogiczny i innowacja pedagogiczna mogą obejmować jeden przedmiot nauczania, kilka lub wszystkie przedmioty, całą szkołę lub jej część, w szczególności oddział lub ciąg klas.§ 3.
Eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne w szkołach medycznych mogą być prowadzone przez szkoły medyczne, akademie medyczne, instytuty naukowo-badawcze oraz zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli nadzorowane przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 4.
Udział nauczycieli w eksperymencie pedagogicznym lub innowacji pedagogicznej jest dobrowolny.§ 5.
1.
Eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne mogą być prowadzone na podstawie uchwały rady pedagogicznej szkoły medycznej po uzyskaniu opinii rady szkoły i zespołu przedmiotowego w przypadku przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.2.
Prowadzenie eksperymentów pedagogicznych i innowacji pedagogicznych obejmujących zagadnienia programowe kształcenia zawodowego wymaga uzyskania zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 6.
1.
Wniosek do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej w szkole medycznej składa dyrektor szkoły lub, za jego zgodą, inny organizator eksperymentu lub innowacji, jeżeli nie jest nim szkoła.2.
Wniosek powinien określać w szczególności związki celów eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej z generalnymi założeniami systemu kształcenia zawodowego, etapy realizacji, materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli, przewidywane skutki pedagogiczne, badania towarzyszące, formy dokumentacji oraz formy i zakres współdziałania ze szkołą.3.
Do wniosku należy dołączyć zapewnienie organizatora eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej o posiadaniu na te cele środków finansowych oraz opinie, o których mowa w § 5 ust. 1.4.
Wnioski o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej należy składać w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowany jest początek eksperymentu i innowacji.§ 7.
1.
Po zakończeniu lub przerwaniu eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej ich organizatorzy powinni dokonać analizy i oceny wyników. Ocena wraz z wnioskami powinna mieć formę pisemnego sprawozdania.2.
Organizator eksperymentu i innowacji jest obowiązany udostępnić jego wyniki organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie eksperymentu i innowacji.§ 8.
Upowszechnianie wyników eksperymentu pedagogicznego lub innowacji pedagogicznej odbywa się za zgodą autorów.§ 9.
Dyrektorzy szkół medycznych są obowiązani wspierać działalność eksperymentalną i innowacyjną w szkołach medycznych, a w szczególności poprzez: 1)
uzyskiwanie środków finansowych na wydatki związane z eksperymentami pedagogicznymi i innowacjami pedagogicznymi, 2)
organizowanie klas autorskich, sekcji przedmiotowych, zespołów specjalistycznych i innych form mających na celu wymianę doświadczeń nauczycieli i szkół, 3)
inicjowanie współpracy z jednostkami, o których mowa w § 3, 4)
popularyzowanie nauczycieli i klas prowadzących eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne, 5)
uzupełnianie wyposażenia w środki dydaktyczne niezbędne w planowanym eksperymencie lub innowacji, 6)
udostępnianie środków i materiałów oraz pomieszczeń na spotkania i konsultacje oraz konferencje, 7)
sporządzanie i przekazywanie informacji o eksperymentach pedagogicznych i innowacjach pedagogicznych do Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.§ 10.
Zgody na prowadzenie działalności eksperymentalnej lub innowacyjnej wydane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
KARTA TEMATYCZNA*)
KARTA TEMATYCZNA*)
pracy eksperymentalnej lub innowacyjnej
1. Temat i cel eksperymentu lub innowacji
2. Daty rozpoczęcia, zakończenia (przerwania) eksperymentu lub innowacji
3. Szkoła, w której eksperyment lub innowacja są prowadzone
4. Autor (organizator) eksperymentu lub innowacji
5. Krótki opis eksperymentu lub innowacji (do 30 wierszy maszynopisu)
6. Ocena eksperymentu lub innowacji, kto i kiedy dokonał oceny oraz jej zwięzła treść
7. Wnioski dotyczące zakresu i sposobów wykorzystania wyników eksperymentów lub innowacji
8. Koszty eksperymentu lub innowacji oraz źródła finansowania
9. Inne uwagi
*) Wypełnić dwukrotnie – po rozpoczęciu i po zakończeniu (przerwaniu) pracy eksperymentalnej lub innowacyjnej