Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły medyczne.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1993.5.14

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1993 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 czerwca 1993 r.
w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły medyczne

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
szkołach medycznych – rozumie się przez to publiczne licea (technika) medyczne i medyczne studia zawodowe,
2)
innowacji pedagogicznej – rozumie się przez to działalność twórczą nauczycieli i wychowawców, której celem jest ulepszenie systemu kształcenia i wychowania, polegającą w szczególności na wprowadzaniu do praktyki nowych treści, form organizacyjnych oraz skuteczniejszych metod i środków dydaktyczno-wychowawczych, nie stosowanych powszechnie,
3)
eksperymencie pedagogicznym – rozumie się przez to metodę badań pedagogicznych, której podstawową częścią jest wywołanie określonego procesu lub regulowanie warunków na ten proces wpływających, aby umożliwić dokładniejsze jego zbadanie i określenie skutków pedagogicznych.
§  2.
1.
Przedmiotem eksperymentu pedagogicznego lub innowacji pedagogicznej w szkole medycznej mogą być zagadnienia programowe, metodyczne i organizacyjne.
2.
Eksperyment pedagogiczny i innowacja pedagogiczna mogą obejmować jeden przedmiot nauczania, kilka lub wszystkie przedmioty, całą szkołę lub jej część, w szczególności oddział lub ciąg klas.
§  3.
Eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne w szkołach medycznych mogą być prowadzone przez szkoły medyczne, akademie medyczne, instytuty naukowo-badawcze oraz zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli nadzorowane przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  4.
Udział nauczycieli w eksperymencie pedagogicznym lub innowacji pedagogicznej jest dobrowolny.
§  5.
1.
Eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne mogą być prowadzone na podstawie uchwały rady pedagogicznej szkoły medycznej po uzyskaniu opinii rady szkoły i zespołu przedmiotowego w przypadku przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
2.
Prowadzenie eksperymentów pedagogicznych i innowacji pedagogicznych obejmujących zagadnienia programowe kształcenia zawodowego wymaga uzyskania zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  6.
1.
Wniosek do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej w szkole medycznej składa dyrektor szkoły lub, za jego zgodą, inny organizator eksperymentu lub innowacji, jeżeli nie jest nim szkoła.
2.
Wniosek powinien określać w szczególności związki celów eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej z generalnymi założeniami systemu kształcenia zawodowego, etapy realizacji, materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli, przewidywane skutki pedagogiczne, badania towarzyszące, formy dokumentacji oraz formy i zakres współdziałania ze szkołą.
3.
Do wniosku należy dołączyć zapewnienie organizatora eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej o posiadaniu na te cele środków finansowych oraz opinie, o których mowa w § 5 ust. 1.
4.
Wnioski o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej należy składać w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowany jest początek eksperymentu i innowacji.
§  7.
1.
Po zakończeniu lub przerwaniu eksperymentu pedagogicznego i innowacji pedagogicznej ich organizatorzy powinni dokonać analizy i oceny wyników. Ocena wraz z wnioskami powinna mieć formę pisemnego sprawozdania.
2.
Organizator eksperymentu i innowacji jest obowiązany udostępnić jego wyniki organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie eksperymentu i innowacji.
§  8.
Upowszechnianie wyników eksperymentu pedagogicznego lub innowacji pedagogicznej odbywa się za zgodą autorów.
§  9.
Dyrektorzy szkół medycznych są obowiązani wspierać działalność eksperymentalną i innowacyjną w szkołach medycznych, a w szczególności poprzez:
1)
uzyskiwanie środków finansowych na wydatki związane z eksperymentami pedagogicznymi i innowacjami pedagogicznymi,
2)
organizowanie klas autorskich, sekcji przedmiotowych, zespołów specjalistycznych i innych form mających na celu wymianę doświadczeń nauczycieli i szkół,
3)
inicjowanie współpracy z jednostkami, o których mowa w § 3,
4)
popularyzowanie nauczycieli i klas prowadzących eksperymenty pedagogiczne i innowacje pedagogiczne,
5)
uzupełnianie wyposażenia w środki dydaktyczne niezbędne w planowanym eksperymencie lub innowacji,
6)
udostępnianie środków i materiałów oraz pomieszczeń na spotkania i konsultacje oraz konferencje,
7)
sporządzanie i przekazywanie informacji o eksperymentach pedagogicznych i innowacjach pedagogicznych do Centrum Metodycznego Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  10.
Zgody na prowadzenie działalności eksperymentalnej lub innowacyjnej wydane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA TEMATYCZNA*)

pracy eksperymentalnej lub innowacyjnej

1. Temat i cel eksperymentu lub innowacji

2. Daty rozpoczęcia, zakończenia (przerwania) eksperymentu lub innowacji

3. Szkoła, w której eksperyment lub innowacja są prowadzone

4. Autor (organizator) eksperymentu lub innowacji

5. Krótki opis eksperymentu lub innowacji (do 30 wierszy maszynopisu)

6. Ocena eksperymentu lub innowacji, kto i kiedy dokonał oceny oraz jej zwięzła treść

7. Wnioski dotyczące zakresu i sposobów wykorzystania wyników eksperymentów lub innowacji

8. Koszty eksperymentu lub innowacji oraz źródła finansowania

9. Inne uwagi

*) Wypełnić dwukrotnie – po rozpoczęciu i po zakończeniu (przerwaniu) pracy eksperymentalnej lub innowacyjnej