Zasady i tryb wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych.
Dz.Urz.MSZ.2012.5
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 15 lutego 2012 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych
Rozdział I
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział II
Kontrola w trybie zwykłym
Kontrola w trybie zwykłym
Rozdział III
Kontrola w trybie uproszczonym
Kontrola w trybie uproszczonym
Rozdział IV
Dokumentacja kontroli
Dokumentacja kontroli
Rozdział V
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej: sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1492).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 oraz Nr 161, poz. 1277, z 2010 r. Nr 57, poz. 354 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676 i Nr 185, poz. 1092.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Upoważnienie nr...........
Upoważnienie nr...........
Ministerstwa Spraw Zagranicznych)
Na podstawie § 9 ust. 1 zarządzenia nr 5 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 lutego 2012 r. w sprawie wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych
upoważniam Panią/Pana
............................................................................
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)
do przeprowadzenia kontroli w ....................................................................................................
(nazwa komórki objętej kontrolą)
w obszarze .................................................................................................
(temat i cel kontroli)
w terminie: ............................................................
Upoważnienie niniejsze ważne jest za okazaniem dokumentu tożsamości lub identyfikatora służbowego kontrolera.
Ważność upoważnienia upływa z dniem ...........................................
...........................................
(pieczątka i podpis osoby
wydającej upoważnienie)
Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ...........................................
...........................................
(pieczątka i podpis osoby
przedłużającej upoważnienie)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Oświadczenie o braku istnienia / istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli
Oświadczenie o braku istnienia / istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli
stanowisko służbowe)
Pan/i................................................
Dyrektor ................................
...........................................
(nazwa komórki właściwej w sprawach kontroli)
W związku z kontrolą dotyczącą ..................................................................................................
...................................................................................................................., zgodnie z § 11 ust. 4
Zarządzenia Nr 5 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 lutego 2012 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych, oświadczam, że wystąpiły/nie wystąpiły okoliczności uzasadniające wyłączenie mnie z udziału w kontroli, o których mowa w § 11 ww. zarządzenia, polegające na
................................................................................................................................... .
..........................................
(podpis kontrolera)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
KODEKS ETYKI KONTROLERA W MINISTERSTWIE SPRAW ZAGRANICZNYCH
KODEKS ETYKI KONTROLERA W MINISTERSTWIE SPRAW ZAGRANICZNYCH
WSTĘP
WSTĘP
Celem Kodeksu jest promowanie uczciwego, rzetelnego i godnego postępowania kontrolera przy wykonywaniu zadań kontrolnych.
Kodeks stanowi zestawienie zasad i reguł postępowania - odnoszących się do praktyki wykonywania zadań kontrolnych oraz norm zachowania oczekiwanego od kontrolera.
Przy opracowywaniu Kodeksu wykorzystano: Kodeks etyki służby cywilnej oraz Kodeks etyczny audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
ZASADY I REGUŁY POSTĘPOWANIA
ZASADY I REGUŁY POSTĘPOWANIA
Kontroler wykorzystuje posiadaną wiedzę, umiejętności i doświadczenie do prowadzenia kontroli.
Kontroler:
1) podejmuje się przeprowadzenia tylko takich zadań, do wykonania których posiada wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie;
2) prowadzi kontrolę zgodnie z przepisami prawa, wewnętrznymi przepisami komórki lub jednostki organizacyjnej dotyczącymi prowadzenia kontroli oraz niniejszym kodeksem etyki;
3) stale podwyższa swoje kwalifikacje zawodowe oraz efektywność i jakość wykonywanych zadań.
2. Uczciwość
Uczciwość kontrolera buduje zaufanie do jego pracy, a przez to stanowi podstawę do polegania na jego ustaleniach i wnioskach z kontroli.
Kontroler:
1) wykonuje swoją pracę uczciwie, rzetelnie i odpowiedzialnie;
2) przestrzega prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących w komórce lub jednostce organizacyjnej;
3) przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska;
4) nie angażuje się w działania sprzeczne z prawem lub w działania, które mogłyby podważyć zaufanie do pracy kontrolera lub działalności komórki lub jednostki organizacyjnej.
3. Obiektywizm
Kontroler zachowuje najwyższy stopień obiektywizmu podczas prowadzenia kontroli, w szczególności przy zbieraniu, ocenianiu i przekazywaniu informacji na temat badanej działalności lub procesu. Formułując ustalenia i zalecenia nie kieruje się własnym interesem ani nie ulega wpływom innych osób.
Kontroler:
1) chroni swoją niezależność przed próbami wpływania na wypracowane przez niego ustalenia i zalecenia;
2) przedstawia jasne i przejrzyste sprawozdania z przeprowadzonych przez siebie zadań kontrolnych, oparte na dowodach zebranych i ocenionych zgodnie z obowiązującymi regulacjami i uznaną praktyką w zakresie prowadzenia kontroli;
3) nie bierze udziału w żadnych działaniach, które mogą utrudnić bezstronne dokonanie ustaleń i sformułowanie zaleceń lub być postrzegane jako utrudniające ich wypracowanie;
4) nie akceptuje niczego, co mogłoby mu przeszkodzić w wypracowaniu obiektywnych ustaleń i wniosków lub być postrzegane jako brak obiektywizmu przy ich wypracowaniu;
5) ujawnia wszystkie istotne fakty, o których posiada wiedzę, a których nie ujawnienie mogłoby zniekształcić sprawozdanie z przeprowadzenia kontroli w obrębie badanego obszaru działalności komórki lub jednostki organizacyjnej.
4. Poufność
Kontroler szanuje wartość i własność informacji, które otrzymuje i nie ujawnia ich bez odpowiedniego upoważnienia, chyba że istnieje prawny lub zawodowy obowiązek ich ujawnienia.
Kontroler:
1) rozważnie wykorzystuje i chroni informacje uzyskane w trakcie wykonywania swoich obowiązków;
2) nie wykorzystuje informacji w celu uzyskania osobistych korzyści lub w jakimkolwiek innym celu, który byłby sprzeczny z prawem lub przynosiłby szkodę dla etycznych i zgodnych z prawem celów komórki lub jednostki organizacyjnej.
5. Postępowanie kontrolera oraz relacje pomiędzy kontrolerami wewnętrznymi
Kontroler postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu zawodowej współpracy i dobrych stosunków z innymi kontrolerami.
Kontroler:
1) swoim postępowaniem i wzajemną współpracą umacnia rangę i znaczenie kontroli dla właściwego funkcjonowania komórki lub jednostki organizacyjnej;
2) w relacjach z innymi kontrolerami postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu zawodowej współpracy i dobrych stosunków międzyludzkich.
6. Konflikt interesów
Kontroler nie bierze udziału w zadaniach kontrolnych, których przeprowadzenie może prowadzić do powstania konfliktu interesów.
Kontroler:
1) upewnia się, że zalecenia sformułowane w wyniku przeprowadzenia zadania kontrolnego nie przenoszą na niego żadnych kompetencji ani odpowiedzialności w zakresie zarządzania komórką lub jednostką organizacyjną oraz gwarantują, że funkcje tego rodzaju pozostają w całkowitej i wyłącznej kompetencji dyrektora komórki lub jednostki organizacyjnej;
2) dba o ochronę swojej niezależności i unika konfliktu interesów, odmawiając przyjmowania jakichkolwiek korzyści, które mogłyby naruszać jego niezależność, uczciwość lub obiektywizm w wykonywanej pracy lub mogłyby być postrzegane jako naruszające te zasady;
3) unika wszelkich związków z członkami kadry kierowniczej i z pracownikami kontrolowanej komórki lub jednostki organizacyjnej oraz innymi osobami, które mogą wywierać na niego naciski albo w jakikolwiek sposób umniejszać lub ograniczać zdolność do działania;
4) unika powiązań, które mogą powodować ryzyko korupcji lub mogą być źródłem wątpliwości co do obiektywizmu i niezależności kontrolera;
5) zgłasza dyrektorowi komórki kontroli okoliczności, które mogłyby być odebrane jako konflikt interesów w przypadku jego udziału w określonym zadaniu kontrolnym, a w szczególności dotyczące powiązań rodzinnych, osobistych lub zawodowych z pracownikami kontrolowanej komórki lub jednostki.