Zasady i tryb realizacji zadań w ramach działalności wspomagającej badania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2004.8.29

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 kwietnia 2004 r.

DECYZJA Nr 37
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 kwietnia 2004 r.
w sprawie zasad i trybu realizacji zadań w ramach działalności wspomagającej badania

Na podstawie regulaminu § 3, ust. 2, pkt. 2 lit. a Ministerstwa Infrastruktury, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 9 Ministra Infrastruktury z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Infrastruktury (Dz. Urz. MI Nr 7, poz. 21) i w związku z rozdziałem 9 rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalonych w budżecie państwa na naukę (Dz. U. Nr 146, poz. 1642), postanawia się co następuje:
§  1.
Ustala się zasady i tryb realizacji zadań, w ramach środków przyznawanych Ministrowi Infrastruktury przez Komitet Badań Naukowych na działalność wspomagającą badania.

I.

Zasady ogólne

1.
Dysponentem środków, przyznawanych Ministrowi Infrastruktury przez Komitet Badań Naukowych, zwany dalej KBN, na dofinansowanie działalności wspomagającej badania jest Dyrektor Departamentu Programowania i Strategii.
2.
Umowy na zadania dofinansowywane ze środków KBN zawiera w imieniu Ministra Infrastruktury dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa, zwany dalej "Zamawiającym", odpowiedzialny za merytoryczną realizację zadania, oraz główny księgowy budżetu resortu.
3.
Zamawiający jest odpowiedzialny za wykorzystanie i upowszechnianie wyników pracy.
4.
Wykonawcami umów mogą być:
1)
resortowe jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe, które za pośrednictwem Ministerstwa Infrastruktury mogą otrzymywać środki na dofinansowanie własnych potrzeb (zadań) w zakresie działalności wspomagającej badania,
2)
jednostki resortowe, pozaresortowe oraz osoby fizyczne, realizujące zadania na zlecenie komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury.
5.
Departament Programowania i Strategii uzgadnia sporządzone projekty umów pod względem formalnym, przed ich podpisaniem.

II.

Zasady szczegółowe

1.
Wnioski na dofinansowanie zadań, kierowane do Departamentu Programowania i Strategii przez departamenty wnioskujące (komórki organizacyjne Ministerstwa) oraz resortowe jednostki naukowe i badawczo - rozwojowe w połowie roku poprzedzającego rok, którego wniosek dotyczy, stanowią podstawę do wystąpienia przez Departament Programowania i Strategii o środki finansowe do KBN.
2.
Po zatwierdzeniu ustawy budżetowej i przyznaniu Ministerstwu środków na dany rok, Departament Programowania i Strategii dokonuje, w porozumieniu z Wnioskodawcą - na podstawie merytorycznych kryteriów przyznawania środków finansowych - weryfikacji wniosków i sporządza projekt planu działalności wspomagającej badania, który przedkłada Ministrowi do akceptacji, po uprzednim uzgodnieniu przez Sekretarza Stanu, lub Podsekretarzy Stanu.

Po akceptacji w/w planu, Departament Programowania i Strategii przekazuje wnioskującym komórkom organizacyjnym Ministerstwa pisemną informację o przyjętych zadaniach.

3.
Departamenty wnioskujące (komórki organizacyjne Ministerstwa), których wnioski zostały zaakceptowane do realizacji, zwane dalej "Zamawiającym", zobowiązane są do wyboru wykonawców zadań z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) - przy uwzględnieniu kryteriów określonych w załączniku do decyzji.
4.
Wykonawcy zadań składają Zamawiającemu projekty umów, które są analizowane pod względem:
1)
zakresu zadania,
2)
zgodności z kryteriami i trybem wyboru Wykonawcy,
3)
kalkulacji kosztów, w tym pracochłonności,
4)
terminów realizacji,
5)
sposobu wykorzystania rezultatów.
5.
W przypadku realizacji zadań, zamawianych wspólnie przez kilka komórek organizacyjnych Ministerstwa, projekty umów aprobują współpracujące komórki, ze wskazaniem komórki wiodącej merytorycznie.
6.
Projekty umów przeanalizowane przez Zamawiającego, wraz ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej za realizację i wdrożenia rezultatów, są przekazywane do Departamentu, Programowania i Strategii, który dokonuje uzgodnienia treści projektów umów.
7.
Uzgodnione przez Departament Programowania i Strategii projekty są przekazywane ponownie do Zamawiającego, który podejmuje ostateczne decyzje, co do realizacji zadań.
8.
Umowy są podpisywane przez Zamawiającego i głównego księgowego budżetu resortu.
9.
Umowy na zadania akceptowane przez Ministra powinny być zawarte w ciągu 3 miesięcy, licząc od daty akceptacji planu.
10.
Umowę sporządza się w 3 jednobrzmiących egzemplarzach (1 egz. dla Wykonawcy, 1 egz. dla Zamawiającego, 1 egz. dla Departamentu Programowania i Strategii).
11.
Zamawiający nadzoruje realizację zadań, na podstawie zawartych przez siebie umów (dotyczy zadań własnych oraz wnioskowanych przez jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe).
12.
Wyniki realizowanych umów wpływają do Zamawiającego, który je rejestruje a następnie organizuje komisyjny odbiór zadania z udziałem zainteresowanych i przedstawiciela Departamentu Programowania i Strategii.
13.
Przewodniczącym komisji odbioru zadania jest Zamawiający.
14.
Protokół komisyjnego odbioru stanowi podstawę do finansowego rozliczenia zadania, zawiera ustalenia stron w zakresie uzupełnień i poprawek oraz sposobu wykorzystania opracowania.
15.
W rozliczeniu umów dotyczących działalności wydawniczej podstawę do wystawienia faktury stanowią egzemplarze dowodowe dostarczone przez Wykonawcę (minimum 2 egz.).
16.
Fakturę za wykonanie zadania, opisaną i zatwierdzoną pod względem merytorycznym, Zamawiający przekazuje do Departamentu Programowania i Strategii do dalszej realizacji.
§  2.
W sprawach nie uregulowanych w decyzji, zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 30 listopada 2001 w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych ustalonych w budżecie państwa na naukę (Dz. U. Nr 146, poz. 1642).
§  3.
Traci moc decyzja nr 40 Ministra Infrastruktury z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie zasad i trybu realizacji zadań w ramach działalności wspomagającej badania.
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Kryteria i tryb wyboru wykonawców zadań realizowanych w ramach środków przyznanych Ministrowi Infrastruktury na dofinansowanie działalności wspomagającej badania

1.
Komórka organizacyjna Ministerstwa Infrastruktury (departament, biuro) zlecająca do wykonania określone zadanie z w/w środków obowiązana jest dokonać wyboru wykonawcy z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Przy wyborze wykonawcy zadania, należy przyjąć następujące kryteria:
1)
poziom merytoryczny wykonawcy,
2)
jakość wykonywanych prac (dotychczasowy),
3)
poprawność przyjętych metod realizacji zadania,
4)
możliwość osiągnięcia założonych celów,
5)
preferencje dla jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych,
6)
korzystna cena wykonania zadania.

Wyniki ustaleń konkursu wraz z projektem umowy powinny być przekazane do Departamentu Programowania i Strategii.