Zasady i tryb prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.PKRUS.2005.1.27
Akt utracił moc Wersja od: 20 stycznia 2010 r.
ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 5 listopada 2004 r.
w sprawie zasad i trybu prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908) w celu ustalenia oraz ujednolicenia zasad i trybu opracowania, uzgadniania i ogłaszania aktów prawnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zarządzam co następuje:
I.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa: 1)
rodzaje aktów prawnych wydawanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, 2)
zasady techniki legislacyjnej, 3)
zasady i tryb opracowywania oraz uzgadniania projektów aktów prawnych, 4)
zasady ewidencji, ogłaszania oraz rozdziału aktów prawnych.§ 2.
Użyte w zarządzeniu określenia należy rozumieć następująco: 1)
akty prawne - akty wydawane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, 2)
Biuro - Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali Kasy, 3)
Kasa - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 4)
jednostka organizacyjna - Centrala Kasy, oddziały regionalne, placówki terenowe i inne jednostki, 5)
komórka opracowująca - komórka organizacyjna odpowiedzialna za merytoryczne przygotowania projektu aktu prawnego, 6) 1
komórka organizacyjna - biuro, zespół.§ 3.
1.
Prezes Kasy wydaje następujące akty prawne: 1)
zarządzenia, 2)
komunikaty, 3)
obwieszczenia.2.
Zarządzenia - zawierają postanowienia określając zasady postępowania w przedmiocie objętym regulacją.3.
Komunikaty - zawierają informacje o decyzjach podjętych przez Prezesa Kasy oraz wzmianki o ukazaniu się przepisów prawnych.4.
Obwieszczenia - wydawane są na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz. U. z 1998 r., Nr 7, poz. 25, z późn. zm.) w celu ogłoszenia ustalonej przez Radę Ubezpieczenia Społecznego Rolników wysokości składki na jeden kwartał lub kilka kolejnych kwartałów.§ 4.
1.
Dyrektorzy biur Centrali Kasy i dyrektorzy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Kasy mogą wystąpić do Prezesa z inicjatywą wydania aktu prawnego (zarządzenia, komunikatu).2.
Wniosek o wydanie aktu prawnego kierowany jest do Prezesa Kasy za pośrednictwem Biura.3.
Biuro jest zobowiązane do sygnalizowania komórkom i jednostkom organizacyjnym potrzeby zmian aktów prawnych, wynikających ze zmiany aktów prawnych wyższego rzędu.II.
Zasady techniki legislacyjnej
Zasady techniki legislacyjnej
§ 5.
1.
Tekst projektu aktu prawnego powinien rozpoczynać się od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego jest wydawany.2.
Układ projektu aktu prawnego powinien być przejrzysty.3.
Redakcja przepisów projektu powinna być jasna, ścisła i zwięzła.§ 6.
Dla oznaczenia jednakowych pojęć należy w projektach aktów prawnych używać wyrażeń i określeń przyjętych w obowiązującym ustawodawstwie.§ 7.
1.
Język projektu powinien być powszechnie zrozumiały.2.
Tekst projektu powinien być opracowany ze szczególną starannością, odpowiadać zasadom poprawności języka polskiego oraz obowiązującej pisowni zgodnie z ustawą z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 1999 r., Nr 90, poz. 999 z późn. zm.).3.
Należy unikać używania: 1)
określeń językowych oraz terminów technicznych nie będących w powszechnym użyciu, jeżeli można posłużyć się określeniem i terminem powszechnie stosowanym, 2)
obcych terminów i zwrotów, chyba że nie mają ustalonego, ścisłego odpowiednika w języku polskim.§ 8.
Tytuł aktu prawnego powinien składać się z trzech części: 1)
oznaczenia rodzaju aktu prawnego, 2)
daty wydania aktu, 3)
zwięzłego określenia przedmiotu aktu.§ 9.
1.
Przepisy umieszcza się w projekcie aktu prawnego w następującej kolejności: 1)
przepisy ogólne, 2)
przepisy szczegółowe, 3)
przepisy przejściowe, 4)
przepisy końcowe.2.
Przepisy ogólne - powinny określać zakres stosunków normowanych aktem prawnym oraz zasady wspólne dalszym przepisom aktu prawnego.3.
Przepisy szczegółowe - powinny zawierać konkretne postanowienia normujące sprawy stanowiące przedmiot regulacji.4.
Przepisy przejściowe - normują oddziaływanie nowego prawa na stosunki powstałe pod działaniem dotychczasowego prawa.5.
Przepisy końcowe - powinny zawierać przepisy uchylające oraz przepisy o wejściu w życie aktu prawnego, a w razie potrzeby również przepisy o wygaśnięciu.6.
Projekt aktu prawnego dzieli się na: działy, rozdziały, paragrafy, ustępy, punkty, litery i tirety.7.
W projektach krótkich aktów prawnych należy stosować podział na: paragrafy, ustępy, punkty, litery i tirety, a w miarę możliwości przepisy układać w zespoły, zaopatrzone w nazwy oznaczające poszczególne części aktu prawnego.§ 10.
1.
W przepisach ogólnych projektu aktu prawnego można omówić skróty.2.
Jeżeli określona nazwa powtarza się w tekście projektu aktu prawnego, należy przytoczyć ją po raz pierwszy w pełnym brzmieniu, a następnie używać skrótu.3.
Jeżeli w tekście projektu wielokrotnie powołuje się inny akt prawny, należy po raz pierwszy przytoczyć jego tytuł w całości, a następnie tylko rodzaje i datę, bądź rodzaj i przedmiot aktu.§ 11.
1.
Wzory formularzy, oznaczeń oraz schematy należy umieszczać w załącznikach do projektu aktu prawnego.2.
Odesłanie do załącznika należy umieszczać w przepisach szczegółowych projektu.§ 12.
1.
Do projektu aktu prawnego dołącza się uzasadnienie.2.
Uzasadnienie powinno wyjaśniać cel i potrzebę wydania aktu prawnego oraz omawiać podstawowe założenia projektu.3.
Treść uzasadnienia powinna wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym stanem prawnym, a stanem projektowanym.4.
Uzasadnienie powinno wykazywać skutki (np. finansowe) wydania projektowanego aktu prawnego.5.
W uzasadnieniu nie należy powtarzać treści przepisów projektowanego aktu prawnego.§ 13.
1.
Nie należy wydawać aktów prawnych w sprawach szczegółowo uregulowanych w aktach prawnych wyższego rzędu.2.
Jeżeli akt prawny jest wydawany na podstawie upoważnienia zawartego w akcie prawnym wyższego rzędu, przedmiot aktu nie może przekroczyć delegacji zawartej w upoważnieniu.3.
Akty prawne mogą być zmieniane wyłącznie aktem tej samej lub wyższej rangi.4.
Należy unikać szerszej zmiany aktu prawnego, a zamiast niej wydać nowy akt prawny.III.
Zasady i tryb opracowywania oraz uzgadniania projektów aktów prawnych
Zasady i tryb opracowywania oraz uzgadniania projektów aktów prawnych
§ 14.
1.
Projekt aktu prawnego dotyczący zakresu działania danej komórki organizacyjnej wraz z uzasadnieniem opracowuje merytorycznie komórka w porozumieniu z Biurem.2.
Projekt aktu prawnego obejmującego zakresy działania kilku komórek organizacyjnych, opracowuje komórka organizacyjna, której tematyka jest wiodąca, a pozostałe uczestniczą w opracowywaniu projektu.3.
Projekty aktów prawnych dotyczących zakresu działania całej Kasy, opracowuje Biuro.§ 15.
1.
Uzgodnień merytorycznych projektu aktu prawnego z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi i Biurem dokonuje komórka opracowująca.2.
W toku uzgodnień zainteresowane komórki organizacyjne zgłaszają na piśmie opinie do projektu.3. 2
Komórka opracowująca projekt aktu prawnego opracowuje protokół rozbieżności, w którym zestawia opinie i uwagi komórek organizacyjnych do projektu oraz wskazuje o przyjęciu lub odrzuceniu poszczególnych uwag.4. 3
Komórka opracowująca przekazuje do Biura, zaparafowany na każdej stronie przez dyrektora/kierownika komórki opracowującej, projekt aktu prawnego wraz z protokołem rozbieżności.§ 16.
1.
Projekty aktów prawnych mogą być przesyłane do oddziałów regionalnych w celu wyrażenia przez nie opinii.2.
Oddziały regionalne mogą opiniować projekty aktów prawnych: 1)
regulujących organizację oddziałów, 2)
określających obowiązki oddziałów w przedmiocie objętym regulacją, 3)
normujących sposób realizacji zadań nakładanych na oddziały.§ 17.
1.
W przypadku, gdy projekt aktu prawnego wymaga uzgodnień z innymi, wskazanymi przez przepisy prawa urzędami, Biuro na wniosek komórki opracowującej, przy udziale jej przedstawiciela, dokonuje takich uzgodnień.2.
Jeżeli w toku uzgodnień projektu aktu prawnego wystąpi różnica stanowisk, komórka opracowująca projekt sporządza protokół rozbieżności i przedstawia je do rozstrzygnięcia Prezesowi Kasy.3.
Protokół rozbieżności powinien zawierać zwięzłe określenie przedmiotu sporu oraz stanowiska stron.§ 18.
1. 4
Biuro ocenia projekt aktu prawnego pod względem legalności i wewnętrznej spójności jego przepisów oraz zgodności z zasadami techniki legislacyjnej. Radca prawny parafuje ostateczny projekt aktu prawnego pod względem formalno-prawnym.2.
Biuro ustala ostateczny tekst projektu pod względem prawnym i redakcyjnym, a następnie przedkłada do podpisu Prezesowi Kasy.§ 19.
1.
Projekty zewnętrznych aktów prawnych przesyłane do Kasy w celu uzgodnień lub wyrażenia opinii są ewidencjonowane w Biurze.2.
Biuro projekty, o których mowa w ust I, przesyła do zaopiniowania właściwym komórkom organizacyjnym Kasy.3.
Komórki organizacyjne przesyłają na piśmie do Biura opinie dotyczące projektu.4.
Po zebraniu opinii od właściwych komórek organizacyjnych Biuro opracowuje opinię zbiorczą i przedkłada ją do podpisu Prezesowi Kasy.IV.
Zasady ewidencji, ogłaszania i rozdziału aktów prawnych
Zasady ewidencji, ogłaszania i rozdziału aktów prawnych
§ 20.
1.
Biuro prowadzi rejestr aktów prawnych Prezesa Kasy i przechowuje ich oryginały.2. 5
Zatwierdzone przez Prezesa akty prawne (zarządzenia, komunikaty) upoważniony i przeszkolony pracownik Biura wprowadza do "Biblioteki dokumentów" w Zintegrowanym Systemie Zarządzania. Akty prawne dotyczące Centrów Rehabilitacji Rolników i Ośrodków Kasy Biuro przekazuje drogą elektroniczną.3.
Obwieszczenie o wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie Biuro przesyła do opublikowania w Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski".4.
Biuro opracowuje zbiorcze zestawienie aktów prawnych Prezesa (zarządzeń, komunikatów) celem umieszczenia ich w Dzienniku Urzędowym Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wydawanym zgodnie z zarządzeniem Nr 24 Prezesa Kasy z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie wydawania Dziennika Urzędowego Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.§ 21.
Traci moc Zarządzenie Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Nr 36 z dnia 18 lutego 1992 r. w sprawie zasad i trybu prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z zarządzeniami zmieniającymi: Nr 23 z dnia 30 lipca 1998 r. oraz Nr 40 z dnia 29 grudnia 2000 r.§ 22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 § 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.PKRUS.10.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2010 r.
2 § 15 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.PKRUS.10.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2010 r.
3 § 15 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.PKRUS.10.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2010 r.
4 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.PKRUS.10.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2010 r.
5 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 30 stycznia 2009 r. (Dz.Urz.PKRUS.10.2.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 stycznia 2010 r.