Zasady i tryb postępowania w Ministerstwie Finansów oraz w izbach skarbowych w wypadku zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzji, postanowienia lub innego aktu bądź czynności z zakresu administracji publicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1997.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1997 r.

INSTRUKCJA Nr 1/PR/96
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 grudnia 1996 r.
w sprawie zasad i trybu postępowania w Ministerstwie Finansów oraz w izbach skarbowych w wypadku zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzji, postanowienia lub innego aktu bądź czynności z zakresu administracji publicznej.

W celu zapewnienia jednolitości postępowania w wypadku zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego indywidualnego aktu prawnego lub czynności z zakresu administracji publicznej oraz w celu właściwego wykorzystania przy załatwianiu spraw orzecznictwa sądowego na podstawie art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489) oraz § 1 statutu Ministerstwa Finansów, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (Dz. U. Nr 157, poz. 797) ustala się, co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Instrukcja reguluje:
1)
postępowanie w wypadku skarg wniesionych do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwanego dalej "NSA", na:
a)
decyzje, postanowienia lub inne akty bądź czynności z zakresu administracji publicznej,
b)
bezczynność organu administracji,
2)
zasady prowadzenia rejestrów skarg,
3)
zasady sporządzania i przekazywania do Departamentu Prawnego Ministerstwa Finansów informacji o skargach,
4)
zasady wykorzystywania przy załatwianiu spraw orzecznictwa sądów.
2.
Ilekroć w przepisach instrukcji jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515),
2)
skardze - należy przez to rozumieć również odpis skargi nadesłany przez NSA w trybie art. 38 ustawy,
3)
decyzji - należy przez to rozumieć również:
a)
postanowienie,
b)
inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej, jeżeli dotyczy przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisu prawa

- jeżeli przysługuje na nie skarga do NSA,

4)
organie administracji - należy przez to rozumieć odpowiednio Ministra Finansów lub izbę skarbową,
5)
Departamencie Prawnym - należy przez to rozumieć również komórkę prawną w izbie skarbowej,
6)
departamencie - należy przez to rozumieć odpowiednio inną wyodrębnioną jednostkę w strukturze organizacyjnej Ministerstwa Finansów lub izby skarbowej,
7)
Biurze Administracyjno-Budżetowym - należy przez to rozumieć również odpowiednią komórkę organizacyjną w izbie skarbowej.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawach skarg

§  2.
Kancelaria ogólna:
1)
nadesłane przez NSA pismo, przy którym przekazany został odpis skargi - opatruje datą wpływu i wraz z kopertą przekazuje bezzwłocznie do departamentu, z którego działalnością związana jest skarga,
2)
nadesłane oryginały skargi, błędnie skierowane bezpośrednio do organu administracji zamiast do NSA - przesyła bezzwłocznie do NSA wraz z pismem przewodnim, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do instrukcji; kopię pisma przewodniego Kancelaria przekazuje do właściwego departamentu,
3)
odmawia przyjęcia skargi, jeżeli strona lub jej przedstawiciel chce ją osobiście złożyć w Kancelarii;

pracownik Kancelarii poucza przy tym składającego, że skargę wnosi się bezpośrednio do NSA.

§  3.
1.
Departament, do właściwości którego należy sprawa stanowiąca przedmiot skargi, jest obowiązany przekazać do NSA, w terminie 30 dni od dnia wpływu odpisu skargi do organu administracji, odpowiedź na skargę i akta sprawy; w terminie tym powinny zostać skompletowane wszelkie niezbędne dokumenty, łącznie z aktami innych organów, jeżeli dotyczą one tej sprawy.
2.
Przekazane do NSA akta powinny być uporządkowane, ułożone w porządku chronologicznym, wpięte do odpowiedniej teczki lub teczek, zaś karty ponumerowane; każda teczka powinna zawierać spis znajdujących się w niej dokumentów.
3.
Jeżeli NSA zgłosi wobec przedstawiciela Departamentu Prawnego zastrzeżenia co do spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 1 i 2, Departament Prawny informuje o tych zastrzeżeniach dyrektora właściwego departamentu.
§  4.
1.
Departament, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy, może uwzględnić ją w całości, w terminie do dnia otrzymania od NSA zawiadomienia o wyznaczonym terminie rozprawy.
2.
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, rozstrzygnięcie organu administracji doręczane jest stronie, zaś kopia - NSA, wraz z odpowiedzią na skargę i aktami, jeżeli tych dokumentów nie przekazano już uprzednio; w takiej sytuacji w odpowiedzi na skargę należy wnieść o umorzenie postępowania.
§  5.
1.
W wypadku uznania skargi za nieuzasadnioną, właściwy departament przygotowuje projekt odpowiedzi na skargę, zawierający w szczególności:
1)
oznaczenie sądu prowadzącego postępowanie w sprawie skargi, z podaniem sygnatury akt sądu,
2)
określenie stron,
3)
określenie rodzaju pisma (tj. nadanie mu tytułu "Odpowiedź na skargę"),
4)
podanie daty otrzymania przez organ administracji odpisu skargi,
5)
oznaczenie zaskarżonej decyzji, określenie jej przedmiotu oraz podanie dnia jej doręczenia,
6)
wniosek organu administracji co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy,
7)
wyczerpujące uzasadnienie wniosku,
8)
klauzulę "Z upoważnienia..." oraz podpis upoważnionego pracownika.
2.
Uzasadnienie zawarte w odpowiedzi na skargę powinno zawierać:
1)
zwięzłe przedstawienie przebiegu postępowania administracyjnego,
2)
odniesienie się do wszystkich zarzutów i argumentów podniesionych w skardze,
3)
przytoczenie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających stanowisko organu administracji.
3.
Wzór odpowiedzi na skargę do NSA stanowi załącznik nr 2 do instrukcji.
§  6.
1.
Przed przekazaniem odpowiedzi na skargę i akt sprawy do NSA właściwy departament obowiązany jest uzyskać opinię Departamentu Prawnego; projekt odpowiedzi na skargę wraz z aktami sprawy powinien być przekazany do Departamentu Prawnego w terminie nie dłuższym niż 14 dni od otrzymania skargi.
2.
Departament Prawny zwraca akta sprawy wraz ze swoją opinią w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia otrzymania sprawy.
3.
W wypadku różnicy stanowisk między właściwym departamentem a Departamentem Prawnym co do zasadności skargi, właściwy departament przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia nadzorującemu działalność tego departamentu.
§  7.
1.
Odpowiedź na skargę podpisuje osoba posiadająca upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu organu administracji; wskazane jest przy tym, aby odpowiedź była podpisana przez pracownika zajmującego wyższe stanowisko służbowe w stosunku do osoby, która podpisała zaskarżoną decyzję, chyba że przepisy wewnętrzne stanowią inaczej.
2.
Odpowiedź na skargę, wraz z kopiami odpowiedzi dla pozostałych stron postępowania sądowego oraz akta sprawy przekazuje do NSA właściwy departament.
§  8.
W wypadku powstania przeszkody o charakterze obiektywnym, uniemożliwiającej w terminie 30-dniowym:
1)
rozstrzygnięcie sprawy w trybie art. 38 ust. 2 ustawy (np. z powodu toczącego się innego postępowania, którego wynik mógłby mieć istotne znaczenie dla sprawy objętej skargą, zaginięcia lub zniszczenia akt, niemożności przesłuchania strony lub świadka itp.),
2)
udzielania merytorycznej odpowiedzi na skargę (np. z przyczyn wymienionych w pkt 1)

właściwy departament w podanym wyżej terminie, sporządza odpowiedź na skargę i przekazuje akta w takim zakresie, jaki jest możliwy, wnosząc przy tym o zawieszenie postępowania do określonego terminu (ewentualnie składając inny wniosek) i należycie uzasadniając ten wniosek; przepisy § 6 stosuje się.

§  9.
1.
Wszelką korespondencję nadesłaną w danej sprawie przez NSA Kancelaria ogólna kieruje do departamentu właściwego merytorycznie, chyba że korespondencja ta adresowana jest do innego departamentu lub do imiennie wskazanego pracownika.
2.
Wezwania na rozprawę właściwy departament przekazuje niezwłocznie, wraz z posiadanymi aktami sprawy, do Departamentu Prawnego.
3.
W postępowaniu przed NSA organ administracji reprezentowany jest przez pracownika Departamentu Prawnego, a jeżeli okoliczności sprawy tego wymagają - w rozprawie uczestniczy również przedstawiciel departamentu właściwego merytorycznie; o potrzebie udziału takiego przedstawiciela decyduje dyrektor Departamentu Prawnego w porozumieniu z dyrektorem departamentu właściwego merytorycznie.
§  10.
1.
Departament, którego działania lub bezczynności dotyczy skarga, zawiadamia Ministra Finansów (odpowiednio - dyrektora izby skarbowej), za pośrednictwem nadzorującego działalność tego departamentu, o każdym wypadku, w którym NSA:
1)
ze względu na nienadesłanie w terminie odpowiedzi na skargę i akt sprawy wydał orzeczenie w trybie art. 39 ust. 1 ustawy,
2)
ze względu na niewykonanie w całości lub w części orzeczenia NSA wymierzył organowi administracji grzywnę w trybie art. 31 ustawy.
2.
Kopię zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, właściwy departament przekazuje do Departamentu Prawnego.
§  11.
1.
Orzeczenia otrzymane z NSA właściwy departament obowiązany jest wykonać niezwłocznie, kierując się zasadą wyrażoną w art. 30 ustawy, że ocena prawna zawarta w orzeczeniu NSA wiąże w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.
2.
Kopie orzeczeń, o których mowa w ust. 1, właściwy departament przekazuje niezwłocznie do Departamentu Prawnego.
§  12.
1.
Zasądzone przez NSA koszty postępowania należy niezwłocznie wypłacić skarżącemu.
2.
Wypłaty kosztów, o których mowa w ust. 1, dokonuje Biuro Administracyjno-Budżetowe, po otrzymaniu z właściwego departamentu wniosku w sprawie zapłacenia skarżącemu stosownych kwot; wniosek powinien zawierać niezbędne informacje identyfikujące sprawę oraz skarżącego.
3.
Biuro Administracyjno-Budżetowe zawiadamia właściwy departament o dokonanej zapłacie kosztów postępowania.

Rozdział  3

rejestry skarg do NSA oraz sporządzanie informacji o skargach

§  13.
1.
Właściwe departamenty prowadzą rejestr skarg do NSA, zwany dalej "rejestrem", z podziałem na poszczególne lata.
2.
Dyrektorzy departamentów wyznaczają pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie rejestru oraz ustalają zasady zastępowania tych pracowników w czasie ich nieobecności, tak aby rejestr był stale dostępny, a wpisy w nim i kontrola terminów mogły być dokonane na bieżąco.
§  14.
1.
Do rejestru wpisuje się wszystkie skargi, których odpisy nadesłał NSA w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku; nie wpisuje się skarg nadesłanych przez stronę skarżącą bezpośrednio do organu administracji, chyba że skarga taka przekazywana jest do NSA wraz z odpowiedzią i aktami sprawy.
2.
Skargę do rejestru wpisuje się bezpośrednio po jej otrzymaniu; skargę opatruje się stosownym numerem rejestru.
3.
Rejestr prowadzi się na bieżąco, wpisując do niego czynności mające zasadnicze znaczenie dla przebiegu postępowania.
§  15.
Wpisowi do rejestru podlega w szczególności:
1)
data wpływu odpisu skargi, nadesłanego przez NSA, oraz sygnatura akt sądu,
2)
imię i nazwisko (nazwa) strony skarżącej i jej adres,
3)
przedmiot skargi oraz wartość przedmiotu sporu,
4)
nazwa organu administracji, który wydał zaskarżoną decyzję, istota rozstrzygnięcia, jej data i numer,
5)
imię i nazwisko pracownika departamentu, któremu skarga została przydzielona do prowadzenia,
6)
data i numer ewentualnej decyzji wydanej w trybie art. 38 ustawy,
7)
data, do której odpowiedź na skargę i akta sprawy powinny być przekazane do NSA,
8)
data przekazania do NSA odpowiedzi na skargę wraz z aktami sprawy,
9)
termin rozprawy,
10)
data orzeczenia NSA, rodzaj rozstrzygnięcia oraz kwota zasądzonych od organu administracji kosztów postępowania,
11)
data otrzymania orzeczenia NSA i akt sprawy,
12)
data przekazania wniosku do Biura Administracyjno-Budżetowego o przekazanie stronie skarżącej zasądzonych na jej rzecz kosztów postępowania,
13)
data zwrotu kosztów postępowania przez Biuro Administracyjno-Budżetowe,
14)
data wydania decyzji będącej wykonaniem orzeczenia NSA oraz jej numer.
§  16.
1.
Pracownik, prowadzący rejestr, odpowiedzialny jest za terminowe dokonywanie stosownych wpisów; w szczególności obowiązany jest informować dyrektora departamentu o niedotrzymaniu terminu z art. 38 ust. 1 ustawy.
2.
Pracownicy, którym skarga została przydzielona do prowadzenia, obowiązani są niezwłocznie przekazać informacje, które powinny być zawarte w rejestrze, pracownikowi prowadzącemu ten rejestr lub osobie zastępującej tego pracownika.
§  17.
Izby skarbowe są obowiązane przekazywać do Departamentu Prawnego oraz do właściwych departamentów Ministerstwa Finansów:
1)
informacje o orzeczeniach mających charakter istotnych precedensów lub budzących zasadnicze wątpliwości,
2)
kopie podań o wniesienie rewizji nadzwyczajnej,
3)
kopie wyroków NSA.
§  18.
Właściwe departamenty Ministerstwa Finansów oraz izby skarbowe są obowiązane - w terminie do ostatniego dnia lutego każdego roku - przekazać do Departamentu Prawnego Ministerstwa Finansów zbiorczą informację, za rok ubiegły, o skargach do NSA, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do instrukcji.
§  19.
Departament Prawny Ministerstwa Finansów zamieszcza w Biuletynie Skarbowym istotne tezy orzeczeń sądów.
§  20.
1.
Departamenty i inne komórki organizacyjne organów administracji, których akty prawne podlegają zaskarżeniu do NSA, są obowiązane prenumerować Biuletyn Skarbowy i zeszyty "Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego" oraz wykorzystywać w bieżącej pracy tezy orzeczeń zamieszczonych w tych wydawnictwach.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do bieżącego dokonywania analizy orzeczeń NSA.
3.
Wyniki analizy orzeczeń NSA należy wykorzystywać w szczególności do:
1)
poprawy orzecznictwa oraz zapewnienia jego jednolitości,
2)
opracowywania materiałów szkoleniowych dla pracowników orzekających w sprawach kończących się wydaniem aktu prawnego zaskarżalnego do NSA,
3)
sygnalizowania potrzeby zmiany odpowiednich przepisów.

Rozdział  4

Postanowienia końcowe

§  21.
Traci moc instrukcja nr 7/PR Ministra Finansów z dnia 15 września 1988 r. w sprawie zasad i trybu postępowania w Ministerstwie Finansów i w izbach skarbowych w wypadku zaskarżenia decyzji administracyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zmieniona instrukcją nr 1/PR z dnia 30 marca 1993 r.
§  22.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r. i ma zastosowanie również do informacji, o której mowa w § 18, za 1996 r.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK Nr 1

MINISTERSTWO FINANSÓW Warszawa, 199 ...

Kancelaria Ogólna

Naczelny Sąd Administracyjny

w Warszawie

ul. Jasna 6

00-950 Warszawa

Stosownie do art. 35 ustawy o Naczelnym Sądzie

Administracyjnym (Dz. U. z 1995 r. Nr 74, poz. 368 z późn.

zm.) Ministerstwo Finansów przekazuje, jako załącznik, skargę

(wraz z kopertą) .............................................

..............................................................

(imię i nazwisko lub nazwa składającego skargę oraz jego

adres)

na decyzję (postanowienie, inny akt admin., bezczynność

organu) nr ...................................................

Zał.

........................

podpis pracownika

kancelarii

Do wiadomości:

1. ........................

(wnoszący skargę)

........................

........................

2. Departament ............

ZAŁĄCZNIK Nr 2

MINISTER FINANSÓW Warszawa, 199 ...

Nr .............

Wartość przedmiotu sporu:

Sygn. akt .............

Naczelny Sąd Administracyjny

w Warszawie

ul. Jasna 6

00-950 Warszawa

Skarżący: ...................

...................

Strona przeciwna ...................

...................

Odpowiedź na skargę

otrzymaną w dniu ....................

a dotyczącą decyzji, postanowienia,

innego aktu administracyjnego, bezczynności*

Ministra Finansów

nr ......... z dnia ..................

w sprawie ............................

(decyzję, postanowienie itd., doręczono

stronie w dniu ........................)

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie

Administracyjnym (Dz. U. z 1995 r. Nr 74, poz. 368 z późn.

zm.) Minister Finansów:

1) wnosi o oddalenie, odrzucenie skargi, umorzenie

postępowania*

2) przekazuje, jako załączniki, ułożone w porządku

chronologicznym, spięte i ponumerowane akta sprawy.

UZASADNIENIE

Uzasadnienie powinno zawierać trzy zasadnicze części

(wyodrębnione w tekście i tak nazwane jak poniżej),

przedstawiające:

1. Dotychczasowy przebieg postępowania administracyjnego

2. zarzuty zawarte w skardze**

3. Odpowiedź na zarzuty zawarte w skardze***

W wypadku gdy decyzję wydał Minister Finansów, działający jako

organ I instancji, należy zamieścić informację, czy strona

zwróciła się o ponowne rozpatrzenie sprawy w trybie art. 127

§ 3 Kpa, ewentualnie czy wezwała do usunięcia naruszenia prawa

w trybie art. 34 ust. 3 ustawy o Naczelnym Sądzie

Administracyjnym.

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

Załączniki

_________________________

* niepotrzebne skreślić

** należy dokładnie wymienić wszystkie zarzuty

*** należy po kolei odnieść się do wszystkich zarzutów,

przedstawiając argumentację co do stanu faktycznego i

prawnego

ZAŁĄCZNIK Nr 3

INFORMACJA

o skargach do Naczelnego Sądu Administracyjnego za okres od

dnia 1 stycznia 199... r. do dnia 31 grudnia 199 ... r.

I. 1. Liczba skarg, których kopie zostały przekazane

do NSA organowi administracji w okresie sprawozdawczym*,

dotyczących:

1) bezczynności organu .......

2) wydanych decyzji (w rozumieniu Kpa) .......

w tym w sprawach:

a) wymiaru podatków pośrednich .......

b) wymiaru podatków bezpośrednich .......

3) pozostałych (postanowienia lub inne akty

bądź czynności z zakresu administracji

publicznej) .......

2. Liczba skarg, które pozostały** do załatwienia

(tj. do załatwienia we własnym zakresie

przez organ administracji lub przekazania

odpowiedzi na skargi do NSA) z poprzedniego

okresu sprawozdawczego .......

II. Liczba decyzji administracyjnych*** (ogółem -

niezależnie od tego, czy zostały zaskarżone,

czy też nie) wydanych przez organ administracji

w okresie sprawozdawczym .......

III. Liczba skarg załatwionych przez organ

administracji w okresie sprawozdawczym w wyniku

uwzględnienia skargi .......

IV. Liczba skarg****, na które organ administracji

przekazał w okresie sprawozdawczym do NSA

odpowiedź na skargę i akta sprawy .......

- w tym z uchybieniem obowiązującego terminu .......

V. Liczba orzeczeń NSA otrzymanych przez organ

administracji w okresie sprawozdawczym .......

w tym:

1) uchylających decyzje (ewent. zawierających inne

rozstrzygnięcie, niekorzystne z punktu widzenia

organu administracji) ........

2) oddalających (odrzucających) skargi ........

3) umarzających postępowanie ........

4) wydanych w trybie art. 39 ust. 1 ustawy

o Naczelnym Sądzie Administracyjnym ........

VI. Liczba wymierzonych organowi administracji

grzywien w trybie art. 31 ustawy o Naczelnym

Sądzie Administracyjnym ........

Informację sporządził:

Akceptował:

_______________________

* jeżeli były skargi, które wpłynęły bezpośrednio do organu

administracji zostały rozpatrzone (tj. do NSA przekazano

je wraz z odpowiedzią na skargę i aktami) należy je

również wykazać w informacji

** na początku okresu sprawozdawczego

*** chodzi tylko o decyzje w rozumieniu Kpa (bez postanowień

i innych aktów administracyjnych)

**** w liczbie tej nie uwzględnia się skarg wymienionych w

pkt III