Zasady i terminy sporządzania sprawozdania o stanie środków na rachunkach finansowania inwestycji jednostek i zakładów budżetowych oraz o stanie zobowiązań dotyczących tych inwestycji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1992.9.46

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1995 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 czerwca 1992 r.
w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdania o stanie środków na rachunkach finansowania inwestycji jednostek i zakładów budżetowych oraz o stanie zobowiązań dotyczących tych inwestycji.

Na podstawie art. 51 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18, Nr 34, poz. 150, Nr 86, poz. 391, Nr 94, poz. 421, Nr 107, poz. 464 i Nr 110, poz. 475 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 33, poz. 143) - zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdania, oznaczonego symbolem Rb-51, o stanie środków na rachunkach, z których są finansowane inwestycje określone w § 2 oraz o stanie zobowiązań dotyczących tych inwestycji; wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia, a zasady sporządzania sprawozdania są określone w objaśnieniach stanowiących załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
1  Obowiązek sprawozdawczy, o którym mowa w § 1, dotyczy państwowych i gminnych jednostek budżetowych oraz państwowych i gminnych zakładów budżetowych finansujących inwestycje z udziałem dotacji budżetu państwa, jeżeli zatwierdzona całkowita wartość kosztorysowa przynajmniej jednej inwestycji finansowanej z rachunku, według stanu w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego, wynosi ponad 1 mln zł.
§  3.
1.
Sprawozdanie Rb-51 jest sporządzane po upływie każdego kwartału, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 2
Jeżeli zatwierdzona całkowita wartość kosztorysowa przynajmniej jednej inwestycji finansowanej z rachunku wynosi ponad 5 mln zł, inwestor sporządza sprawozdanie Rb-51 również po upływie maja, października i listopada.
3.
Terminy przekazywania sprawozdań Rb-51 określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
4.
Jednostki otrzymujące sprawozdania Rb-51 mogą ustalić dla jednostek sporządzających sprawozdanie Rb-51 terminy przekazywania sprawozdania Rb-51 inne do określonych w załączniku nr 2, pod warunkiem, że zachowają wyznaczony im termin składania łącznego sprawozdania Rb-51.
§  4.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
W roku 1992 pierwsze sprawozdanie Rb-51 jest sporządzane po upływie II kwartału.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 3

MINISTERSTWO FINANSÓW

ul. Świętokrzyska 12

00-044 Warszawa

Zatwierdzono

dnia ............

za Nr ...........

Nazwa i adres jednostki sprawozdawczej:JEDNOSTKOWE *) Rb-51

ŁĄCZNE

sprawozdanie o stanie środków na rachunkach finansowania inwestycji jednostek i zakładów budżetowych oraz o stanie zobowiązań dotyczących tych inwestycji, sporządzone po upływie:

kwartału*).... 199... r.

miesiąca*)

Adresat:
Numer statystyczny - REGONWysłać bez pisma przewodniego
Przed wypełnieniem przeczytać objaśnienia do wzoru sprawozdania Rb-51
Dział 1. Dane o inwestycjach finansowanych z rachunkuDział 2. Dane o banku prowadzącym rachunek
NazwaLokalizacjaCałkowita wartość kosztorysowa w mln złNazwaAdres
Dział 3. Stan środków i zobowiązania (w mln zł bez znaku po przecinku)
TreśćKwoty
12
I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ ŚRODKÓW NA

RACHUNKU

01
Stan środków na rachunku na początku roku
Wpływy środków na rachunek od początku roku - ogółem02
w tym:
środków budżetu państwa03
Wydatki z rachunku od początku roku04
Stan środków na rachunku na koniec okresu sprawozdawczego (poz. 01 + 02 - 04)05
II. ZOBOWIĄZANIA**)
na początku roku06
na koniec okresu sprawozdawczego - razem07
w tym wymagające uregulowania:
- do końca roku08
w tym:
- do końca następnego miesiąca***)09
DANE UZUPEŁNIAJĄCE**)
Nakłady inwestycyjne:
1) planowane do wykonania w roku

sprawozdawczym

10
w tym - ze środków budżetu

państwa

11
2) planowane do wykonania po roku

sprawozdawczym

12
w tym: - ze środków budżetu

państwa

13
*) niepotrzebne skreślić

**) dotyczące wszystkich inwestycji finansowych z rachunku objętego poz. 01-05

***) następującego po okresie sprawozdawczym

Sporządził: .......... tel. ... (pieczątka imienna i podpis

(imię i nazwisko) osoby działającej w imieniu

(sprawozdawcy)

(miejscowość i data)

ZAŁĄCZNIK Nr 2 4

OBJAŚNIENIA

do wzoru sprawozdania Rb-51
1.
Sprawozdanie Rb-51 jednostkowe jest sporządzane przez jednostki budżetowe i zakłady budżetowe na podstawie ksiąg rachunkowych i dokumentów posiadanych przez te jednostki i zakłady.
2.
Sprawozdanie Rb-51 jednostkowe jest sporządzane odpowiednio do treści formularza tego sprawozdania według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, z tym że:
1)
w dziale 1 (albo w załączniku do sprawozdania) wymienia się tylko inwestycje o całkowitej wartości kosztorysowej wynoszącej ponad 1 mln zł,
2)
w dziale 3 w wierszach 06-13 wykazuje się odpowiednie dane dotyczące wszystkich inwestycji (tzn. polegających na budownictwie inwestycyjnym i na zakupach gotowych dóbr inwestycyjnych) finansowanych z rachunku objętego wierszami 01-05.
3.
Jeżeli ze sprawozdania Rb-51 jednostkowego wynika, że stan środków na rachunku środków na finansowanie inwestycji na koniec okresu sprawozdawczego (dz. 3 wiersz 05) jest wyższy o ponad 10% od zobowiązań na koniec okresu sprawozdawczego (dz. 3 wiersz 07), jednostka sporządzająca sprawozdanie Rb-51 jednostkowe załącza do niego wyjaśnienie przyczyn takiego ukształtowania się wysokości środków pozostających na rachunku.
4.
Jednostkom uprawnionym do otrzymania sprawozdania Rb-51 jednostkowego przekazuje się oryginał i 1 kopię tego sprawozdania.
5.
Jeżeli inwestor w okresie sprawozdawczym nie realizuje inwestycji o całkowitej wartości kosztorysowej wynoszącej ponad 1 mln zł jest zobowiązany do poinformowania o tym jednostki uprawnionej do otrzymania sprawozdania Rb-51 jednostkowego.
6.
Sprawozdanie Rb-51 jest sporządzane w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań Rb-51 jednostkowych, z wyjątkiem. działów 1 i 2, których nie wypełnia się.
7.
Do sprawozdania Rb-51 łącznego przekazywanego jednostce uprawnionej załącza się kopie otrzymanych i własnych sprawozdań Rb-51 jednostkowych. Kopii sprawozdań Rb-51 jednostkowych nie załącza się tylko do sprawozdania Rb-51 łącznego przekazywanego Głównemu Urzędowi Statystycznemu.
8.
Objaśnienie zawarte w pkt. 3 dotyczy również sprawozdania Rb-51 łącznego.
9.
Dane planowane są wykazywane w kwotach wynikających z planu lub innego odpowiedniego dokumentu, po ewentualnych jego zmianach.
10.
Sprawozdania Rb-51 jednostkowe i łączne sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych 100 złotych. Kwoty zaokrągla się: w górę od 50 złotych, zaś w dół - poniżej 50 złotych.
11.
Sprawozdanie Rb-51 należy sporządzać rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniach Rb-51 składa się odręcznie.
12.
Jednostki otrzymujące sprawozdania Rb-51 są zobowiązane do sprawdzenia ich prawidłowości formalno-rachunkowej.
13.
Jednostki otrzymujące sprawozdania Rb-51 są uprawnione do sprawdzenia również ich prawidłowości merytorycznej. W tym celu mogą żądać od jednostek, które sporządziły sprawozdanie Rb-51 przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
14.
Nieprawidłowości stwierdzone w sprawozdaniu Rb-51 w czasie kontroli, o której mowa w pkt 12 i 13 powinny być usunięte przed włączeniem zawartych w nim danych do sprawozdania Rb-51 łącznego.
15.
W sprawozdaniach Rb-51 jednostkowych i łącznych dotyczących:
1)
państwowych jednostek i zakładów budżetowych w tytule sprawozdania po symbolu "Rb-51" dodaje się literę "P",
2)
gminnych jednostek i zakładów budżetowych w tytule sprawozdania po symbolu "Rb-51" dodaje się literę "G".

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Terminy przekazywania sprawozdania Rb-51

Rodzaj sprawozdaniaJednostki przekazujące sprawozdanieJednostki otrzymujące sprawozdanieTermin sporządzenia i przekazania sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego, nie później niż:
I. SPRAWOZDANIA PAŃSTWOWYCH JEDNOSTEK I ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH
Sprawozdanie Rb-51 sporządzane po upływie I, II i III kwartału oraz maja, października i listopada- państwowe jednostki

budżetowe i państwo-

we zakłady budżetowe

- dysponenci drugiego

stopnia lub

dysponenci główni

10 dni
- dysponenci drugiego

stopnia

- dysponenci głównie15 dni
- dysponenci główni- Ministerstwo Finansów

Departament Budżetu

Państwa

- Główny Urząd

Statystyczny

Departament Majątku

i Dochodu Narodowego

20 dni
Sprawozdanie Rb-51 sporządzane po upływie IV kwartału (roczne)- państwowe jednostki

budżetowe i państwo-

we zakłady budżetowe

- dysponenci drugiego

stopnia lub

dysponenci główni

20 dni
- dysponenci drugiego

stopnia

- dysponenci główni25 dni
- dysponenci główni- Ministerstwo Finansów

Departament Budżetu

Państwa

- Główny Urząd

Statystyczny

Departament Majątku

i Dochodu Narodowego

30 dni
II. SPRAWOZDANIA GMINNYCH JEDNOSTEK I ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH
Sprawozdanie Rb-51 sporządzane po upływie I, II i III kwartału oraz maja, października i listopada- gminne jednostki

i zakłady budżetowe

zarząd gminy10 dni
- zarząd gminy- urząd wojewódzki15 dni
- urząd wojewódzki- Ministerstwo Finansów

Departament Budżetu

Państwa

- Główny Urząd

Statystyczny

Departament Majątku

i Dochodu Narodowego

20 dni
Sprawozdanie Rb-51 sporządzane po upływie IV kwartału (rocznie)- gminne jednostki

i zakłady budżetowe

- zarząd gminy20 dni
- zarząd gminy- urząd wojewódzki25 dni
- urząd wojewódzki Ministerstwo Finansów

Departament Budżetu

Państwa

- Główny Urząd

Statystyczny

Departament Majątku

i Dochodu Narodowego

30 dni
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 72 z dnia 13 września 1994 r. (Dz.Urz.MF.94.22.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 72 z dnia 13 września 1994 r. (Dz.Urz.MF.94.22.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 72 z dnia 13 września 1994 r. (Dz.Urz.MF.94.22.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
4 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 72 z dnia 13 września 1994 r. (Dz.Urz.MF.94.22.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.