Zasady i sposób wykonywania w Ministerstwie Spraw Zagranicznych czynności związanych z nadzorem nad fundacjami i przedstawicielstwami fundacji zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2010.1.19

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 marca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
DYREKTORA GENERALNEGO SŁUŻBY ZAGRANICZNEJ
z dnia 5 marca 2010 r.
w sprawie zasad i sposobu wykonywania w Ministerstwie Spraw Zagranicznych czynności związanych z nadzorem nad fundacjami i przedstawicielstwami fundacji zagranicznych

Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 w związku z ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.);
2)
rozporządzenie - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001 r. w sprawie ramowego zakresu sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. Nr 50, poz. 529, z późn. zm.);
3)
fundacja - fundację, dla której Minister Spraw Zagranicznych jest właściwym ministrem w rozumieniu przepisów ustawy;
4)
przedstawicielstwo fundacji zagranicznej - przedstawicielstwo fundacji zagranicznej, dla którego Minister Spraw Zagranicznych jest właściwym ministrem w rozumieniu przepisów ustawy;
5)
Minister - Ministra Spraw Zagranicznych.
§  2.
Zarządzenie reguluje zasady i sposób wykonywania czynności związanych z realizacją zadań Ministra określonych w ustawie.
§  3.
Komórka organizacyjna właściwa do spraw prawnych zapewnia obsługę czynności, o których mowa w § 2.
§  4.
W celu wykonania przez Ministra zadań ustawowych w odniesieniu do fundacji komórka organizacyjna właściwa do spraw prawnych:
1)
gromadzi i przechowuje dokumentację każdej fundacji w postaci:
a)
zawiadomienia sądu o wpisaniu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego,
b)
statutu fundacji,
c)
sprawozdań z działalności, które fundacja ma obowiązek corocznie składać ministrowi,
d)
innych materiałów;
2)
prowadzi elektroniczny rejestr fundacji sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia;
3)
prowadzi elektroniczny wykaz sprawozdań składanych przez fundacje sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia;
4)
monitoruje działalność fundacji pod kątem jej zgodności z przepisami prawa, statutu i celem w jakim fundacja została ustanowiona i w tym zwłaszcza zakresie egzekwuje składanie przez fundacje corocznych sprawozdań zgodnych z wymogami rozporządzenia, w razie potrzeby kierując do fundacji, które nie wywiązały się z tego obowiązku, monity pismami poleconymi za potwierdzeniem odbioru, analizuje składane sprawozdania i w razie potrzeby wykonuje czynności, o których mowa w pkt 5;
5)
w razie zaistnienia okoliczności wymagających wystąpienia Ministra związanego z realizacją zadania ustawowego przygotowuje i przedkłada do podpisu Ministra:
a)
wniosek do sądu o orzeczenie zgodności działania fundacji z przepisami prawa, statutem i celem, w jakim fundacja została ustanowiona,
b)
wystąpienie do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, jeżeli pozostaje ona w rażącej sprzeczności z jej celem albo postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa, wraz z ewentualnym wnioskiem o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy,
c)
wyznaczenie zarządowi fundacji odpowiedniego terminu do usunięcia uchybień albo żądanie dokonania zmiany jego składu w wyznaczonym terminie, w przypadku stwierdzenia, że działanie zarządu w istotny sposób narusza przepisy prawa lub postanowienia statutu fundacji albo jest niezgodne z jej celem,
d)
wniosek do sądu o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, o którym mowa w lit. c, albo w razie dalszego uporczywego działania zarządu fundacji w sposób niezgodny z prawem, statutem lub celem fundacji,
e)
wniosek do sądu o likwidację fundacji, w przypadku kiedy statut nie przewiduje likwidacji fundacji lub jego postanowienia w tym przedmiocie nie są wykonywane, a fundacja osiągnęła cel, dla którego została ustanowiona lub wyczerpały się jej środki finansowe i majątek.
§  5.
W celu wykonania przez Ministra ustawowych zadań w odniesieniu do przedstawicielstw fundacji zagranicznych komórka organizacyjna właściwa do spraw prawnych:
1)
analizuje wnioski o wydanie zezwolenia na utworzenie przedstawicielstwa fundacji zagranicznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
przygotowuje i przedkłada Ministrowi do podpisu projekt decyzji w sprawie zezwolenia bądź odmowy zezwolenia na utworzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwa fundacji zagranicznej, oznaczające jednocześnie zgodę na podjęcie przez przedstawicielstwo działalności w nim określonej;
3)
prowadzi elektroniczny rejestr przedstawicielstw fundacji zagranicznych sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia;
4)
monitoruje działalność przedstawicielstw fundacji zagranicznych pod kątem zgodności z warunkami zezwoleń, przepisami obowiązującego prawa oraz przestrzeganiem bezpieczeństwa i innych ważnych interesów państwa;
5)
przygotowuje i przedkłada Ministrowi do podpisu projekt decyzji o cofnięciu przedstawicielstwu fundacji zagranicznej zezwolenia, o którym mowa w pkt 1, jeżeli nie dotrzymuje ono warunków określonych w zezwoleniu lub w istotny sposób narusza przepisy prawa obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo interes państwa;
6)
przygotowuje i przedkłada Ministrowi do podpisu projekt decyzji o zawieszeniu zezwolenia, jeżeli przedstawicielstwo lub reprezentowana przez nie fundacja naraża na szkodę bezpieczeństwo lub inny ważny interes państwa. Zawieszenie zezwolenia - do czasu podjęcia decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia - powoduje bezzwłoczne zaprzestanie działalności objętej zezwoleniem bez odszkodowania z tego tytułu.
§  6.
Wystąpienia i decyzje, o których mowa w § 4 pkt 5 i § 5 przedkładane są Ministrowi do podpisu po parafowaniu przez radcę prawnego, dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw prawnych, Pełnomocnika Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy systemu kontroli wewnętrznej, zapobiegania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych oraz - stosownie do potrzeb - właściwego członka kierownictwa Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
§  7.
Przy realizacji zadań z zakresu nadzoru nad działalnością fundacji oraz przedstawicielstw fundacji zagranicznych wymagających konsultacji, uzyskania informacji lub przekazania w celach kontrolnych posiadanej dokumentacji komórka organizacyjna właściwa do spraw prawnych współpracuje z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, instytucjami i organami państwa, a w szczególności: wymiaru sprawiedliwości i porządku publicznego, kontroli skarbowej oraz właściwymi ze względu na siedziby fundacji starostami.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR

Rejestr fundacji nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych
Lp.Nazwa fundacji i nr KRSAdres siedzibyFundatorZarząd - składCel ustanowienia fundacjiDziałalność gospodarczaAdnotacje urzędowe

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

Wykaz sprawozdań fundacji nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych za rok ..........
Lp.Nazwa fundacjiData złożenia sprawozdaniaData monituAdnotacje urzędowe

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WZÓR

Rejestr przedstawicielstw fundacji zagranicznych działających na podstawie zezwolenia Ministra Spraw Zagranicznych
Lp.Nazwa fundacjiAdres siedziby przedstawicielstwaData i numer wydanego zezwoleniaSkład władz przedstawicielstwaCele utworzenia przedstawicielstwaDziałalność gospodarczaAdnotacje urzędowe