Zasady i procedury wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiPSp.2021.26

Akt utracił moc
Wersja od: 18 czerwca 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 czerwca 2021 r.
w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych

Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) oraz art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację i funkcjonowanie jednostek podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych:
1)
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
2)
Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
3)
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

- w ramach systemu zarządzania kryzysowego Ministra.

§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną;
2)
kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć kierowników jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, o których mowa w § 1;
3)
kierowniku ZK - należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej w Ministerstwie właściwej do spraw zarządzania kryzysowego;
4)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;
5)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;
6)
PZK kierownika jednostki - należy przez to rozumieć plan zarządzania kryzysowego kierownika jednostki;
7)
PZK Ministra - należy przez to rozumieć Plan Zarządzania Kryzysowego Ministra;
8)
stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796 oraz z 2021 r. poz. 464 i 815);
9)
ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń w Ministerstwie;
10)
ZZK - należy przez to rozumieć Zespół Zarządzania Kryzysowego kierownika jednostki.
§  3. 
Do zadań z zakresu zarządzania kryzysowego wykonywanych przez jednostkę w systemie zarządzania kryzysowego Ministra zalicza się w szczególności:
1)
sporządzenie i bieżące aktualizowanie PZK kierownika jednostki;
2)
monitorowanie zagrożeń oraz podejmowanie, zgodnie z zakresem właściwości, działań w przypadku ich wystąpienia;
3)
przygotowanie struktur na potrzeby zarządzania kryzysowego;
4)
przygotowanie i utrzymanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w PZK kierownika jednostki;
5)
organizowanie i udział w ćwiczeniach i szkoleniach z zakresu zarządzania kryzysowego.
§  4. 
1. 
Realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, o których mowa w § 3, koordynuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w zakresie zarządzania kryzysowego.
2. 
Jednostka jest obowiązana do współpracy z komórką do spraw zarządzania kryzysowego w ramach realizacji zadań, o których mowa w § 3.
§  5. 
1. 
Przygotowanie jednostki do działania w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej oraz kierowanie wykonywaniem zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, o których mowa w § 3, należy do obowiązków kierownika jednostki.
2. 
W jednostce zadania z zakresu zarządzania kryzysowego są realizowane przez komórkę organizacyjną właściwą w zakresie zarządzania kryzysowego lub przez pracowników, którym powierzono wykonywanie tych zadań.
3. 
Osoby wykonujące w jednostce zadania z zakresu zarządzania kryzysowego mają obowiązek posiadać poświadczenie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej "zastrzeżone" oraz ważne zaświadczenie o przeszkoleniu z zakresu dostępu do informacji niejawnych.
4. 
Zakres wykonywanych zadań z obszaru zarządzania kryzysowego, organizację oraz szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do zadań z obszaru zarządzania kryzysowego określa kierownik jednostki i sprawuje nad nimi nadzór.
§  6. 
1. 
Do zadań w zakresie sporządzenia i bieżącego aktualizowania PZK kierownika jednostki należy:
1)
opracowanie PZK kierownika jednostki;
2)
przedłożenie PZK kierownika jednostki do zatwierdzenia Ministrowi;
3)
systematyczna aktualizacja PZK kierownika jednostki, nie rzadziej niż raz na dwa lata.
2. 
PZK kierownika jednostki zawiera:
1)
zasady organizacji zarządzania kryzysowego w jednostce, w tym w obszarach:
a)
struktur zarządzania kryzysowego funkcjonujących w jednostce,
b)
współdziałania z uczestnikami systemu zarządzania kryzysowego Ministra oraz podmiotami zewnętrznymi,
c)
monitorowania zagrożeń;
2)
charakterystykę zagrożeń oraz analizę i ocenę możliwości ich wystąpienia;
3)
zadania uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa;
4)
moduły zadaniowe;
5)
załączniki funkcjonalne określające:
a)
procedury realizacji przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP,
b)
bazy danych niezbędne w procesie zarządzania kryzysowego.
3. 
Załącznik funkcjonalny, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. a, jednostka sporządza zgodnie z zakresem swojej właściwości w oparciu o wzór "Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP", stanowiący załącznik do zarządzenia.
4. 
Mając na celu zapewnienie spójności PZK kierownika jednostki z PZK Ministra Kierownik ZK wydaje wytyczne dotyczące zasad sporządzania i aktualizacji PZK kierownika jednostki.
§  7. 
1. 
Do zadań w zakresie monitorowania zagrożeń oraz podejmowania działań w przypadku ich wystąpienia należy:
1)
bieżące monitorowanie zagrożeń oraz wymiana informacji w tym zakresie;
2)
uruchamianie przyjętych procedur w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.
2. 
Organizację oraz zasady monitorowania zagrożeń w Ministerstwie i w jednostce określają odrębne przepisy.
§  8. 
1. 
W jednostkach tworzy się punkty kontaktowe.
2. 
W jednostkach tworzy się ZZK.
3. 
Do zadań punktu kontaktowego należy niezwłoczne informowanie ZMZ o wystąpieniu sytuacji kryzysowej w zakresie właściwości jednostki oraz przekazywanie raportów zgodnie z określonym w PZK Ministra systemem raportowania.
4. 
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej lub wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP punkt kontaktowy zapewnia całodobową wymianę informacji między jednostką a Ministerstwem.
5. 
Funkcję punktu kontaktowego może pełnić całodobowa służba dyżurna działająca w jednostce lub osoby realizujące w jednostce zadania w ramach stałego dyżuru.
6. 
Do zadań ZZK należy:
1)
opiniowanie projektu PZK kierownika jednostki;
2)
wypracowywanie wniosków i propozycji dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom.
7. 
Kierownik jednostki określa organizację, skład oraz miejsce i tryb pracy ZZK.
§  9. 
1. 
Do zadań w zakresie przygotowania i utrzymania zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w PZK kierownika jednostki należy:
1)
sporządzenie wykazu zasobów oraz jego bieżące aktualizowanie;
2)
zapewnienie adekwatnej ilości oraz jakości zasobów.
2. 
Kierownik jednostki co roku w terminie do dnia 15 stycznia przekazuje raport o stanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w PZK kierownika jednostki, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.
§  10. 
Do zadań w zakresie organizowania i udziału w ćwiczeniach i szkoleniach z zakresu zarządzania kryzysowego należy:
1)
organizowanie ćwiczeń i szkoleń weryfikujących i doskonalących wewnętrzne procedury z zakresu zarządzania kryzysowego;
2)
udział w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych w wymiarze międzynarodowym, krajowym oraz lokalnym.
§  11. 
Kierownik jednostki, przedłoży do zatwierdzenia Ministrowi plan zarządzania kryzysowego w terminie 6 miesięcy od dnia sporządzenia PZK Ministra.
§  12. 
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi Biura Dyrektora Generalnego w Ministerstwie.
§  13. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STOPNIE ALARMOWE I STOPNIE ALARMOWE CRP