Zasady ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.30 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 marca 2019 r.

WYTYCZNE Nr 2
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 czerwca 2007 r.
w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych

W celu właściwego unormowania problematyki notatników służbowych w służbie prewencyjnej, określającej zasady ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania tych notatników postanawia się, co następuje:
§  1. 
Wytyczne określają:
1)
szczegółowy tryb wydania lub zwrotu notatników służbowych;
2)
osoby prowadzące notatniki służbowe;
3)
sposób dokumentowania czynności służbowych;
4)
sposób przechowywania notatników służbowych.
§  2. 
1. 
Wydanie lub zwrot notatnika podlega rejestracji w ewidencji notatników służbowych.
2. 
Strona tytułowa notatnika zawiera:
1)
kolejny numer rejestru;
2)
stempel nagłówkowy jednostki lub komórki organizacyjnej Policji;
3)
datę rozpoczęcia oraz zakończenia notatnika;
4)
stopień, imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny policjanta, któremu notatnik przydzielono;
5)
czytelny podpis lub imienną pieczątkę i parafę przełożonego.
3. 
Ostatnia strona notatnika zawiera informacje oraz symbole literowe, o których mowa w § 6.
§  3. 
Notatnik służbowy zobowiązani są prowadzić:
1)
policjanci pełniący służbę patrolową (w tym policjanci komórek ruchu drogowego pełniący służbę zewnętrzną), interwencyjną, obchodową, konwojową i ochronną z wyjątkiem policjantów pełniących służbę na stanowiskach, gdzie przebieg służby rejestruje się w odrębnej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2)
inni policjanci na podstawie odrębnych przepisów oraz wskazani decyzjami komendantów wojewódzkich / Stołecznego, powiatowych (rejonowych, miejskich) Policji na obszarze swojego działania.
§  4. 
1. 
W notatniku służbowym policjant dokumentuje czynności służbowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz inne, niezbędne informacje, dotyczące przebiegu służby.
2. 
Zapisy w notatniku służbowym dotyczą:
1)
odprawy do służby, a w szczególności powinny zawierać:
a)
datę i godziny pełnienia służby,
b)
rodzaj służby (patrol pieszy, konwój, obchód rejonu itp.),
c)
rejon pełnienia służby (trasa patrolowa),
d)
czas rozpoczęcia i zakończenia odprawy,
e)
stopień, imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej odprawę,
f)
skład patrolu (ze wskazaniem dowódcy) oraz kryptonim radiowy,
g)
czas i miejsce przerwy w służbie,
h)
przekazane w trakcie odprawy zadania doraźne o ile nie znajdują się one w cedule patrolowej;
2)
wykonywanych czynności służbowych, a w szczególności:
a)
legitymowania osób, ze wskazaniem podstawy faktycznej,
b)
podjętych interwencji i sposobu ich załatwienia,
c) 1
 czynności związanych z użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,
d)
czynności związanych z użyciem lub wykorzystaniem broni palnej,
e)
czynności związanych z ujawnionym wykroczeniem,
f)
informacji dotyczących przypadku opuszczenia rejonu służbowego,
g)
kontroli drogowej,
h)
zatrzymania osób, dokumentów, pojazdów, rzeczy w toku wykonywanych czynności służbowych,
i)
doprowadzenia oraz wykonanych konwojów,
j)
użycia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego,
k)
czynności na miejscu zdarzeń,
l)
kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego,
m)
udzielenia pomocy lub asysty;
3)
podsumowania czynności wykonanych w czasie służby, potwierdzonych podpisem upoważnionej osoby.
3. 
W przypadku, kiedy policjant nie korzysta z ceduły patrolowej, dopuszcza się prowadzenie przyjętego przez kierownika jednostki Policji załącznika do notatnika służbowego, zawierającego zadania stałe, doraźne oraz inne informacje przydatne w trakcie pełnienia służby.
4. 
Wpisy dotyczące poszczególnych czynności powinny być krótkie, rzeczowe, i zawierać dane niezbędne do opracowania innej dokumentacji, a w szczególności:
1)
czasu przyjęcia zgłoszenia, miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych czynności;
2)
zastosowania środków oddziaływania wychowawczego oraz poinformowania osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w odrębnych przepisach.
5. 
Zapisy powinny być czytelne, dokonywane w trakcie lub bezpośrednio po zakończeniu czynności służbowej.
6. 
W patrolach dwu- lub wieloosobowych oraz w służbie obchodowej dzielnicowych, dopuszcza się prowadzenie szczegółowego zapisu przebiegu podejmowanych czynności przez policjanta, który wykonywał czynność. Pozostali policjanci dokonują zapisu w sposób skrócony, wskazując jedynie miejsce, czas i rodzaj czynności.
§  5. 
1. 
Policjant w notatniku służbowym wpisy, o których mowa w § 3, uzupełnia o informacje dotyczące w szczególności:
1)
w przypadku dokonywania kontroli drogowej:
a)
danych osobowych kierującego pojazdem, a w uzasadnionych przypadkach innego uczestnika ruchu,
b)
marki i numeru rejestracyjnego pojazdu,
c)
rodzaju, serii i numeru zatrzymanego dokumentu oraz numeru wydanego pokwitowania;
2)
czynności wykonywanych na miejscu wypadku lub kolizji drogowej z uwzględnieniem:
a)
czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
b)
informacji o podmiotach ubezpieczeniowych, w tym o numerze polisy,
c)
danych świadków,
d)
informacji o sporządzeniu dokumentacji zdarzenia (szkice, protokoły, notatki urzędowe, itp.);
3)
informacji dotyczących badania w celu stwierdzenia obecności w organizmie alkoholu lub podobnie działającego środka z podaniem: wyniku badania, numeru protokołu, ewentualnie numeru ampułki itp.;
4)
spostrzeżeń i wniosków, w tym zgłoszonych przez uczestników ruchu, odnoszących się w szczególności do zagrożeń, utrudnień, nieprawidłowości w oznakowaniu;
5)
innych wydarzeń, zmian w czasie i miejscu służby, ręcznym kierowaniu ruchem, doraźnych poleceń przełożonych lub dyżurnego jednostki Policji, a także czasu i miejsca udzielania pomocy uczestnikom ruchu.
2. 
W przypadku dokumentowania interwencji należy dokładnie określić:
1)
rodzaj interwencji (własna lub zlecona) i jej charakter (np.: "domowa, w miejscu publicznym");
2)
dane osoby zgłaszającej;
3)
przyczynę interwencji, jej przebieg, wykonane czynności oraz dane personalne uczestników i świadków, jak również sposób zakończenia;
4)
dane personalne policjantów, strażników miejskich lub innych osób udzielających wsparcia podczas interwencji (stopień, nazwisko i imię oraz jednostkę);
5)
dane przedstawicieli służb miejskich, drogowych itp.
3. 
Nakładając grzywnę w drodze mandatu karnego należy obowiązkowo odnotować rodzaj mandatu (gotówkowy, kredytowany, zaoczny), jego wysokość, serię i numer, za jakie wykroczenie został nałożony oraz fakt odmowy przyjęcia mandatu.
§  6. 
1. 
W celu uproszczenia procedury dokonywania wpisów dopuszcza się stosowanie następujących symboli literowych:
1)
O - obchód;
2)
PP - patrol pieszy;
3)
PZ - patrol z wykorzystaniem środka transportu;
4)
K - konwój;
5)
D - doprowadzenie;
6)
A - udzielona asysta, pomoc;
7)
L - osoba legitymowana;
8)
Z - osoba zatrzymana;
9)
ZN - osoba zatrzymana nieletnia;
10)
ZP - osoba zatrzymana poszukiwana;
11)
ZW - osoba doprowadzona w celu wytrzeźwienia;
12)
P - zastosowany środek oddziaływania pozakarnego na podstawie art. 41 k.w. (pouczenie);
13)
MKK - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego kredytowanego;
14)
MKG - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego gotówkowego;
15)
MKZ - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego zaocznego;
16)
NCW - sporządzenie notatki celem przeprowadzenia czynności wyjaśniających w sprawie o wykroczenie;
17)
KP - kontrola drogowa;
18)
KT - kontrola stanu trzeźwości kierującego;
19)
KN - badanie kierującego na zawartość środków działających podobnie do alkoholu;
20)
ZPJ - zatrzymanie prawa jazdy;
21)
ZDR - zatrzymanie dowodu rejestracyjnego;
22)
KO - kontrola osobista;
23)
KB - kontrola bagażu;
24)
KMZ - kontrola miejsca zagrożonego;
25)
KZO - kontrola zabezpieczenia obiektu;
26)
IW - interwencja własna:
a)
IWP - interwencja własna w miejscu publicznym,
b)
IWD - interwencja własna domowa;
27)
IZ - interwencja zlecona:
a)
IZP - interwencja zlecona w miejscu publicznym,
b)
IZD - interwencja zlecona domowa;
28)
NK - sporządzenie Niebieskiej Karty;
29)
ZMZ - zabezpieczenie miejsca zdarzenia;
30)
KD - wykonywanie czynności na miejscu kolizji drogowej;
31)
WD - wykonywanie czynności na miejscu wypadku drogowego;
32)
SPB - użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego;
33)
BP - użycie lub wykorzystanie broni palnej;
34)
SPU - użycie sygnałów pojazdu uprzywilejowanego;
35)
UP - poinformowanie osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w innych przepisach.
2. 
Symbole literowe umieszcza się na marginesie notatnika przy oznaczonej czynności.
3. 
W przypadku powtarzania się czynności wprowadza się oznaczenia cyfrowe w postaci cyfr arabskich przy oznaczeniach literowych określających daną czynność, np. L1, L2, L3 itd.
§  7. 
1. 
Rejestr notatników służbowych powinien zawierać:
1)
imię, nazwisko policjanta oraz kolejny numer notatnika;
2)
datę wydania oraz datę zdania notatnika służbowego;
3)
datę przekazania notatnika zakończonego do archiwizacji;
4)
czytelny podpis osoby przyjmującej notatnik na swój stan.
2. 
Policjant po zakończeniu służby i dokonanej ocenie realizacji zadań, przechowuje notatnik służbowy w miejscu wyznaczonym przez przełożonego.
3. 
Zakończony notatnik służbowy powinien być niezwłocznie zdany osobie prowadzącej rejestr i zarchiwizowany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  8. 
Policjant prowadzi tylko jeden notatnik służbowy.
§  9. 
W notatniku służbowym zabrania się wyrywania stron i zacierania zapisów.
§  10. 
Wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
1 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 wytycznych, o których mowa w odnośniku 1.