Zasady ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.KGP.2019.30 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 18 marca 2019 r.
WYTYCZNE Nr 2
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 czerwca 2007 r.
w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych
W celu właściwego unormowania problematyki notatników służbowych w służbie prewencyjnej, określającej zasady ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania tych notatników postanawia się, co następuje:
§ 1.
Wytyczne określają:1)
szczegółowy tryb wydania lub zwrotu notatników służbowych;2)
osoby prowadzące notatniki służbowe;3)
sposób dokumentowania czynności służbowych;4)
sposób przechowywania notatników służbowych.§ 2.
1.
Wydanie lub zwrot notatnika podlega rejestracji w ewidencji notatników służbowych.2.
Strona tytułowa notatnika zawiera:1)
kolejny numer rejestru;2)
stempel nagłówkowy jednostki lub komórki organizacyjnej Policji;3)
datę rozpoczęcia oraz zakończenia notatnika;4)
stopień, imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny policjanta, któremu notatnik przydzielono;5)
czytelny podpis lub imienną pieczątkę i parafę przełożonego.3.
Ostatnia strona notatnika zawiera informacje oraz symbole literowe, o których mowa w § 6.§ 3.
Notatnik służbowy zobowiązani są prowadzić:1)
policjanci pełniący służbę patrolową (w tym policjanci komórek ruchu drogowego pełniący służbę zewnętrzną), interwencyjną, obchodową, konwojową i ochronną z wyjątkiem policjantów pełniących służbę na stanowiskach, gdzie przebieg służby rejestruje się w odrębnej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;2)
inni policjanci na podstawie odrębnych przepisów oraz wskazani decyzjami komendantów wojewódzkich / Stołecznego, powiatowych (rejonowych, miejskich) Policji na obszarze swojego działania.§ 4.
1.
W notatniku służbowym policjant dokumentuje czynności służbowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz inne, niezbędne informacje, dotyczące przebiegu służby.2.
Zapisy w notatniku służbowym dotyczą:1)
odprawy do służby, a w szczególności powinny zawierać:a)
datę i godziny pełnienia służby,b)
rodzaj służby (patrol pieszy, konwój, obchód rejonu itp.),c)
rejon pełnienia służby (trasa patrolowa),d)
czas rozpoczęcia i zakończenia odprawy,e)
stopień, imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej odprawę,f)
skład patrolu (ze wskazaniem dowódcy) oraz kryptonim radiowy,g)
czas i miejsce przerwy w służbie,h)
przekazane w trakcie odprawy zadania doraźne o ile nie znajdują się one w cedule patrolowej;2)
wykonywanych czynności służbowych, a w szczególności:a)
legitymowania osób, ze wskazaniem podstawy faktycznej,b)
podjętych interwencji i sposobu ich załatwienia,c) 1
czynności związanych z użyciem lub wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego,d)
czynności związanych z użyciem lub wykorzystaniem broni palnej,e)
czynności związanych z ujawnionym wykroczeniem,f)
informacji dotyczących przypadku opuszczenia rejonu służbowego,g)
kontroli drogowej,h)
zatrzymania osób, dokumentów, pojazdów, rzeczy w toku wykonywanych czynności służbowych,i)
doprowadzenia oraz wykonanych konwojów,j)
użycia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego,k)
czynności na miejscu zdarzeń,l)
kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego,m)
udzielenia pomocy lub asysty;3)
podsumowania czynności wykonanych w czasie służby, potwierdzonych podpisem upoważnionej osoby.3.
W przypadku, kiedy policjant nie korzysta z ceduły patrolowej, dopuszcza się prowadzenie przyjętego przez kierownika jednostki Policji załącznika do notatnika służbowego, zawierającego zadania stałe, doraźne oraz inne informacje przydatne w trakcie pełnienia służby.4.
Wpisy dotyczące poszczególnych czynności powinny być krótkie, rzeczowe, i zawierać dane niezbędne do opracowania innej dokumentacji, a w szczególności:1)
czasu przyjęcia zgłoszenia, miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych czynności;2)
zastosowania środków oddziaływania wychowawczego oraz poinformowania osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w odrębnych przepisach.5.
Zapisy powinny być czytelne, dokonywane w trakcie lub bezpośrednio po zakończeniu czynności służbowej.6.
W patrolach dwu- lub wieloosobowych oraz w służbie obchodowej dzielnicowych, dopuszcza się prowadzenie szczegółowego zapisu przebiegu podejmowanych czynności przez policjanta, który wykonywał czynność. Pozostali policjanci dokonują zapisu w sposób skrócony, wskazując jedynie miejsce, czas i rodzaj czynności.§ 5.
1.
Policjant w notatniku służbowym wpisy, o których mowa w § 3, uzupełnia o informacje dotyczące w szczególności:1)
w przypadku dokonywania kontroli drogowej:a)
danych osobowych kierującego pojazdem, a w uzasadnionych przypadkach innego uczestnika ruchu,b)
marki i numeru rejestracyjnego pojazdu,c)
rodzaju, serii i numeru zatrzymanego dokumentu oraz numeru wydanego pokwitowania;2)
czynności wykonywanych na miejscu wypadku lub kolizji drogowej z uwzględnieniem:a)
czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,b)
informacji o podmiotach ubezpieczeniowych, w tym o numerze polisy,c)
danych świadków,d)
informacji o sporządzeniu dokumentacji zdarzenia (szkice, protokoły, notatki urzędowe, itp.);3)
informacji dotyczących badania w celu stwierdzenia obecności w organizmie alkoholu lub podobnie działającego środka z podaniem: wyniku badania, numeru protokołu, ewentualnie numeru ampułki itp.;4)
spostrzeżeń i wniosków, w tym zgłoszonych przez uczestników ruchu, odnoszących się w szczególności do zagrożeń, utrudnień, nieprawidłowości w oznakowaniu;5)
innych wydarzeń, zmian w czasie i miejscu służby, ręcznym kierowaniu ruchem, doraźnych poleceń przełożonych lub dyżurnego jednostki Policji, a także czasu i miejsca udzielania pomocy uczestnikom ruchu.2.
W przypadku dokumentowania interwencji należy dokładnie określić:1)
rodzaj interwencji (własna lub zlecona) i jej charakter (np.: "domowa, w miejscu publicznym");2)
dane osoby zgłaszającej;3)
przyczynę interwencji, jej przebieg, wykonane czynności oraz dane personalne uczestników i świadków, jak również sposób zakończenia;4)
dane personalne policjantów, strażników miejskich lub innych osób udzielających wsparcia podczas interwencji (stopień, nazwisko i imię oraz jednostkę);5)
dane przedstawicieli służb miejskich, drogowych itp.3.
Nakładając grzywnę w drodze mandatu karnego należy obowiązkowo odnotować rodzaj mandatu (gotówkowy, kredytowany, zaoczny), jego wysokość, serię i numer, za jakie wykroczenie został nałożony oraz fakt odmowy przyjęcia mandatu.§ 6.
1.
W celu uproszczenia procedury dokonywania wpisów dopuszcza się stosowanie następujących symboli literowych:1)
O - obchód;2)
PP - patrol pieszy;3)
PZ - patrol z wykorzystaniem środka transportu;4)
K - konwój;5)
D - doprowadzenie;6)
A - udzielona asysta, pomoc;7)
L - osoba legitymowana;8)
Z - osoba zatrzymana;9)
ZN - osoba zatrzymana nieletnia;10)
ZP - osoba zatrzymana poszukiwana;11)
ZW - osoba doprowadzona w celu wytrzeźwienia;12)
P - zastosowany środek oddziaływania pozakarnego na podstawie art. 41 k.w. (pouczenie);13)
MKK - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego kredytowanego;14)
MKG - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego gotówkowego;15)
MKZ - nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego zaocznego;16)
NCW - sporządzenie notatki celem przeprowadzenia czynności wyjaśniających w sprawie o wykroczenie;17)
KP - kontrola drogowa;18)
KT - kontrola stanu trzeźwości kierującego;19)
KN - badanie kierującego na zawartość środków działających podobnie do alkoholu;20)
ZPJ - zatrzymanie prawa jazdy;21)
ZDR - zatrzymanie dowodu rejestracyjnego;22)
KO - kontrola osobista;23)
KB - kontrola bagażu;24)
KMZ - kontrola miejsca zagrożonego;25)
KZO - kontrola zabezpieczenia obiektu;26)
IW - interwencja własna:a)
IWP - interwencja własna w miejscu publicznym,b)
IWD - interwencja własna domowa;27)
IZ - interwencja zlecona:a)
IZP - interwencja zlecona w miejscu publicznym,b)
IZD - interwencja zlecona domowa;28)
NK - sporządzenie Niebieskiej Karty;29)
ZMZ - zabezpieczenie miejsca zdarzenia;30)
KD - wykonywanie czynności na miejscu kolizji drogowej;31)
WD - wykonywanie czynności na miejscu wypadku drogowego;32)
SPB - użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego;33)
BP - użycie lub wykorzystanie broni palnej;34)
SPU - użycie sygnałów pojazdu uprzywilejowanego;35)
UP - poinformowanie osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w innych przepisach.2.
Symbole literowe umieszcza się na marginesie notatnika przy oznaczonej czynności.3.
W przypadku powtarzania się czynności wprowadza się oznaczenia cyfrowe w postaci cyfr arabskich przy oznaczeniach literowych określających daną czynność, np. L1, L2, L3 itd.§ 7.
1.
Rejestr notatników służbowych powinien zawierać:1)
imię, nazwisko policjanta oraz kolejny numer notatnika;2)
datę wydania oraz datę zdania notatnika służbowego;3)
datę przekazania notatnika zakończonego do archiwizacji;4)
czytelny podpis osoby przyjmującej notatnik na swój stan.2.
Policjant po zakończeniu służby i dokonanej ocenie realizacji zadań, przechowuje notatnik służbowy w miejscu wyznaczonym przez przełożonego.3.
Zakończony notatnik służbowy powinien być niezwłocznie zdany osobie prowadzącej rejestr i zarchiwizowany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.§ 8.
Policjant prowadzi tylko jeden notatnik służbowy.§ 9.
W notatniku służbowym zabrania się wyrywania stron i zacierania zapisów.§ 10.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.1 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 wytycznych, o których mowa w odnośniku 1.