Zasady ewidencji przychodu i rozchodu drewna w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.10.140

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 sierpnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 22 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad ewidencji przychodu i rozchodu drewna w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie

ZD.7603.4.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2  - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonego m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a 3  ustawy o lasach, a także § 8 ust. 1 pkt 2 4  i 6 5  ust. 2 pkt 4 6  ww. Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,

§  1. 
Wprowadzam do stosowania w jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych, będącej zakładem Lasów Państwowych o zasięgu krajowym - Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie zasady ewidencji przychodu i rozchodu drewna stanowiące załącznik nr 1.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1 sierpnia 2017 roku.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZASADY EWIDENCJI

przychodu i rozchodu drewna

w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie

I. 

Wstęp

1. Zasady ewidencji przychodu i rozchodu drewna w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie opierają się na zasadach ogólnych obowiązujących we wszystkich jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, a w szczególności są zgodne z:

1) Zasadami (polityką) rachunkowości Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;

2) Planem kont obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe;

3) Zarządzeniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie zasad ewidencji przychodu i rozchodu drewna w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych z zastrzeżeniem stosowania dokumentów właściwych dla gospodarki magazynowej, o odmiennym nazewnictwie lecz identycznym znaczeniu dla gospodarki materiałowej.

2. Podstawą do usuwania drzew oraz prowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na drzewach stojących w parku-arboretum, który wpisany jest do rejestru zabytków, są pozwolenia wydawane w formie decyzji administracyjnych przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków; na pozostałym terenie podstawą do prowadzenia prac są pozwolenia wydawane w formie decyzji administracyjnych przez właściwy urząd gminy.

3. Obrót drewnem w ramach działalności OKL Gołuchów jest działalnością dodatkową. Ponoszenie kosztów związanych ze ścinką, zrywką i manipulacją drewna oraz innymi zadaniami związanymi z gospodarką drewnem, są zaliczane do działalności dodatkowej ww. jednostki.

4. Ewidencja drewna prowadzona jest w Systemie Informatycznym Lasów Państwowych (SILP), w ramach odrębnego magazynu, w sposób dedykowany dla jednostek, dla których obrót drewnem jest działalnością dodatkową.

5. Ewidencja kosztów prac związanych z pozyskaniem i zrywką drewna prowadzona jest z wykorzystaniem pozycji planu z wydzieloną dla tych prac grupą czynności.

6. OKL Gołuchów prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający odnoszenie informacji o pozyskaniu drewna do poszczególnych adresów leśnych (wydzieleń).

II. 

Dokumentacja i ewidencja

7. Ewidencja drewna odbywa się w ramach specjalnie wydzielonego magazynu materiałowego w SILP o nazwie DREWNO.

1) Uprawnienia do obsługi magazynu otrzymują upoważnieni pracownicy zgodnie z zakresem czynności.

2) Stosuje się nazewnictwo artykułów właściwe dla poszczególnych sortymentów drewna, zgodnie z nomenklaturą stosowaną w PGL LP, w oparciu o obowiązujące warunki techniczne oraz normy krajowe.

3) Poszczególne sztuki lub stosy drewna ewidencjonuje się jako odrębne podmagazyny. Podmagazyn stanowi numer drewna według przyjętej numeracji stosowanej przy ewidencji drewna, tj. ośmiocyfrowy, zgodnie z kodem XXYYYYYZ numer, gdzie:

a) XX - oznaczenie kodowe roku pozyskania (przychodu) drewna, np. 17 dla roku 2017;

b) YYYYY - oznaczenie numeru drewna;

c) Z - dla drewna obieranego sekcyjnie wprowadza się numer kolejnej sekcji, dla drewna odbieranego w stosach przyjmuje się "0".

8. Podstawowymi dokumentami wykorzystywanymi w obrocie drewnem są:

1) Dokumenty przychodowe:

a) Rejestr odebranego drewna (ROD) - sporządzany odręcznie; w polu "Sortyment" wprowadza się właściwą symbolikę wynikająca ze stosowanego podziału surowca drzewnego zgodnie z tabelą pn. "Podział surowca drzewnego" zawartą w zarządzeniu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie zasad ewidencji przychodu i rozchodu drewna w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych. Dopuszcza się w polu "Sortyment" wpisanie bezpośrednio nazwy artykułu. W polu "Uwagi" należy wprowadzić obliczoną miąższość przychodowanego drewna;

b) Przyjęcie materiału z zewnątrz (PZ) - będący potwierdzeniem wprowadzenia danych do SILP, drukowany po wprowadzeniu danych z ROD;

c) Protokół reklamacyjny - wypełniany odręcznie;

d) Specyfikacja manipulacyjna (SM) - sporządzana odręcznie.

2) Dokumenty rozchodowe:

a) Wydanie na zewnątrz (WZ) - dokument potwierdzający odebranie towaru przez kupującego, stanowiący załącznik do faktury lub zestawienia paragonów;

b) Rozchód wewnętrzny (RW) - dokument potwierdzający zużycie drewna na własne potrzeby, stanowiący załącznik do dokumentów wewnętrznych (pobrania);

c) Protokół reklamacyjny - wypełniany odręcznie;

d) Specyfikacja manipulacyjna (SM) - sporządzana odręcznie;

e) Faktura VAT.

9. Koszty pozyskania i zrywki odnoszone są na pozycje planu z wydzieloną grupą czynności, z przypisanym adresem leśnym, o MPK zgodnym z Planem kont PGL właściwym dla działalności dodatkowej. Dane z faktury za usługi lub wykazy robocze (WR) przy pozyskaniu własnymi pracownikami odnosi się na poszczególne pozycje planu, gdzie wykonywane było pozyskanie.

10. Obieg dokumentów pomiędzy stanowiskami rejestrującymi, sprawowanie kontroli wewnętrznej, sposób przechowywania i archiwizowania oraz liczba drukowanych egzemplarzy wynika z opracowanego przez kierownika jednostki organizacyjnej LP regulaminu obiegu dokumentów i kontroli wewnętrznej.

III. 

Przychód drewna

11. Pozyskane drewno rejestruje się z wykorzystaniem dokumentu ROD, wprowadzając niezbędne informacje o pozyskiwanym sortymencie: numer drewna, gatunek, w polu "Sortyment" właściwą symbolikę wynikająca ze stosowanego podziału surowca drzewnego zgodnie z tabelą pn. "Podział surowca drzewnego" zawartą w Zarządzeniu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie zasad ewidencji przychodu i rozchodu drewna w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, wymiary oraz wypełniając inne niezbędne pola dokumentu. W polu "Uwagi" należy wprowadzić obliczoną miąższość poszczególnych sortymentów. Dopuszcza się w polu "Sortyment" wpisanie bezpośrednio nazwy artykułu.

12. Dla OKL Gołuchów nie występuje konieczność sporządzania dokumentu WOD. Dokumentem przyjęcia drewna na magazyn jest dokument PZ.

13. Do ewidencji pozyskanego drewna wykorzystywane są następujące formatki dostępne w SILP:

1) Przychód materiałów i Użytków Ubocznych (ścieżka dostępu: SILP " Gospodarka Towarowa " Przychód/rozchód tow. " Przychód mater. I UU);

2) Manipulacja materiałów i Użytków Ubocznych (ścieżka dostępu: SILP " Gospodarka Towarowa " Przychód/ rozchód tow. " Manipulacja mater. I UU).

14. Przychód drewna rejestrowany jest według jego źródeł. Do podstawowych kierunków przychodu należą:

1) 1 - pozyskanie kosztem OKL Gołuchów na terenie OKL Gołuchów,

2) 2 - pozyskanie bez kosztów,

3) 4 - przychód z manipulacji ("-" rozchód z manipulacji),

4) 8 - inny przychód.

15. Korekty zapisów magazynowych dokonuje się takim rodzajem dokumentu, w którym popełniono błąd, z użyciem kierunku pierwotnego przychodu. Korekty wynikającej z manipulacji lub reklamacji dokonuje się z kierunkiem przychodu nr 4.

IV. 

Rozchód drewna

16. Dokumentem rozchodowym potwierdzającym wydanie drewna podmiotom zewnętrznym oraz nabywcom indywidulanym jest dokument WZ. Stanowi on podstawę do wystawienia faktury lub sporządzenia zestawienia paragonów.

17. Dokumentem rozchodowym potwierdzającym rozchód wewnętrzny jest dokument RW.

18. Rozchód drewna rejestrowany jest według jego źródeł.

V. 

Pozostałe uregulowania

19. Wszelkie działania związane z ewidencją drewna nieopisane w niniejszym opracowaniu winny być prowadzone w oparciu o przepisy ogólne obowiązujące w PGL, a w szczególności o przepisy wymienione w pkt 1. Operacje wykonywane w SILP winny być wykonywane zgodne z aktualnymi instrukcjami lub wytycznymi.
1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w§ 6 Statut stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.
4 § 8 ust. 1 pkt 2 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala zasady sporządzania i realizacji planów gospodarczo-finansowych Lasów Państwowych.
5 § 8 ust. 1 pkt 6 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala system informacyjny Lasów Państwowych.
6 § 8 ust. 2 pkt 4 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych kontroluje jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.