Zasady działania szkół ćwiczeń.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.6.55

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 1989 r.

ZARZĄDZENIE NR 54
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 1 września 1989 r.
w sprawie zasad działania szkół ćwiczeń

Na podstawie art. 36a ust. 2 w związku z art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192) oraz w związku z art. 10 ust. 4a ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 22, poz. 128 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 6, poz. 35, Nr 20, poz. 104, Nr 34, poz. 181 i Nr 35, poz. 192)
zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W szkołach oraz innych placówkach oświatowo-wychowawczych, o których mowa w art. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 137, Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192) wyznaczonych przez organy nadzorujące te szkoły, mogą być prowadzone praktyki pedagogiczne dla studentów (słuchaczy, uczniów) szkół wyższych i zakładów kształcenia nauczycieli oraz zajęcia pokazowe dla nauczycieli uczestniczących w różnych formach doskonalenia zawodowego.
2.
Szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze wymienione w ust. 1 zwanej dalej szkołami ćwiczeń mogą być wyznaczone dla:
1)
szkoły wyższej kształcącej nauczycieli,
2)
studium nauczycielskiego,
3)
pedagogicznego studium technicznego,
4)
placówki doskonalenia nauczycieli.
§  2.
W zależności od liczby studentów - (uczniów, słuchaczy, nauczycieli) odbywających praktykę pedagogiczną i kierunków studiów (nauczania) dla szkoły wyższej, zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli może być wyznaczona więcej niż jedna szkoła ćwiczeń.
§  3.
1.
Na szkołę ćwiczeń może być wyznaczona szkoła lub inna placówka oświatowo-wychowawcza tego typu, dla którego dana szkoła wyższa lub zakład kształci bądź doskonali nauczycieli (wychowawców), położona w możliwie najbliższej od nich odległości oraz posiadająca odpowiednie warunki kadrowe, lokalowe i materialno-techniczne, zapewniające pełną realizację programu praktyk pedagogicznych.
2.
Zadania szkoły ćwiczeń mogą być realizowane we wszystkich lub w niektórych jej klasach (oddziałach, grupach), z udziałem wszystkich lub niektórych nauczycieli (wychowawców).
3.
Szkoła zawodowa wyznaczona na szkołę ćwiczeń powinna posiadać warunki umożliwiające pełną realizację programu nauczania praktycznej nauki zawodu, obowiązującego w zakładzie kształcenia lub placówce doskonalenia nauczycieli szkół zawodowych.
§  4.
Szkoła ćwiczeń realizuje plan i program nauczania (wychowania) obowiązujący w szkołach (placówkach) danego typu oraz zadania określone w jej statucie i niniejszym zarządzeniu.
§  5.
1.
Projekt organizacji roku szkolnego szkoły ćwiczeń - a w szkole zawodowej ponadto plan szkoleniowo-produkcyjny - zatwierdza organ nadzorujący szkołę po zasięgnięciu opinii rektora szkoły wyższej (dyrektora zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli).
2.
Rektor szkoły wyższej (dyrektor zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli) może zgłaszać organowi nadzorującemu szkołę ćwiczeń wnioski dotyczące obsady kadrowej i polepszania warunków materialnych tej szkoły.
§  6.
W szkołach ćwiczeń powinni być zatrudniani nauczyciele, którzy osiągają wyróżniające wyniki w pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczą przedmiotu zgodnie z wyuczoną specjalnością i w zasadzie posiadają stopnie specjalizacji zawodowej.
§  7.
1.
Szkoła wyższa może prowadzić szkołę ćwiczeń za zgodą i na zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej.
2.
Rektor szkoły wyższej prowadzącej szkołę ćwiczeń dostosowuje organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły (placówki) do potrzeb związanych z realizacją celów praktyk pedagogicznych.
3.
Szkoła ćwiczeń może być włączona w strukturę organizacyjną zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli, za zgodą organu nadzorującego tę szkołę.
4.
Wprowadzenie zmian w planach i programach nauczania szkoły ćwiczeń wymaga uzgodnienia z kuratorem oświaty i wychowania.
§  8.
1.
W szkole ćwiczeń prowadzone są śródroczne praktyki pedagogiczne zgodnie z planem i programem ustalonym przez szkołę wyższą, zakład kształcenia lub placówkę doskonalenia nauczycieli - w porozumieniu z dyrektorem szkoły ćwiczeń.
2.
W uzasadnionych przypadkach w szkołach ćwiczeń mogą być prowadzone praktyki ciągłe.
§  9.
1.
Szkoła ćwiczeń powinna zapewnić studentom (uczniom, słuchaczom, nauczycielom) odbywającym praktykę pedagogiczną wszechstronne poznanie pracy nauczycielskiej oraz uzyskanie umiejętności w zakresie organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego i opieki.
2.
Zadanie wymienione w ust. 1 realizowane jest przez obserwowanie i prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych przez studentów (uczniów, słuchaczy, nauczycieli) oraz zapoznanie ich z organizacją pracy szkoły dokumentacją szkolną.
§  10.
1.
W celu zapewnienia studentom (uczniom, słuchaczom, nauczycielom) szkół wyższych, zakładów kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli odpowiednich warunków do zespołowej obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli szkół ćwiczeń, liczbę uczniów w oddziałach i grupach należy ustalać w granicach statutowych norm z uwzględnieniem warunków pracy danej szkoły.
2.
Dokonywanie podziału na grupy powinno być zgodne z obowiązującymi przepisami w szkołach danego typu - z uwzględnieniem postanowień ust. 1.
3.
W czasie pobytu studentów (słuchaczy, uczniów, nauczycieli) w szkole ćwiczeń należy udostępnić im urządzenia i pomoce naukowe, pomieszczenia dla omówienia zajęć, plany i programy nauczania oraz inną dokumentację szkolną wiążącą się z pracą nauczycielską, a także umożliwić poznanie życia wewnątrzszkolnego, zwłaszcza pracy rady pedagogicznej działalności samorządu szkolnego, organizacji młodzieżowych i innych.
§  11.
1.
Dyrektor szkoły ćwiczeń zapewnia warunki niezbędne dla prawidłowej organizacji i przebiegu praktyki pedagogicznej studentów (słuchaczy, uczniów) i nauczycieli uczestniczących w doskonaleniu.
2.
W celu zapewnienia właściwej realizacji praktyk pedagogicznych studentów (słuchaczy, uczniów) dyrektor powinien w szczególności:
1)
dbać o to, aby szkoła ta stanowiła wzór organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz uzyskiwała wysokie wyniki nauczania i wychowania,
2)
troszczyć się o wyposażenie w sprzęt oraz nowoczesne środki dydaktyczne zapewniające prawidłową realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego,
3)
współpracować z kierownikiem (koordynatorem) praktyk pedagogicznych szkoły wyższej, zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli,
4)
uczestniczyć w naradach poświęconych sprawom praktyk organizowanych przez szkołę wyższą, zakład kształcenia lub placówkę doskonalenia nauczycieli.
§  12.
1.
Nauczyciele szkoły ćwiczeń powinni w szczególności:
1)
realizować plan praktyk pedagogicznych,
2)
przygotowywać, prowadzić i omawiać zajęcia pokazowe obserwowane przez studentów (uczniów, słuchaczy, nauczycieli),
3)
udzielać studentom (słuchaczom, uczniom, nauczycielom) pomocy i wskazówek w przygotowywaniu się do zajęć,
4)
obserwować zajęcia prowadzone przez studentów (słuchaczy, uczniów, nauczycieli) oraz brać udział w ich ocenie,
5)
uczestniczyć w pracach zespołów praktyki pedagogicznej szkół wyższych i zakładów kształcenia lub placówek doskonalenia nauczycieli poświęconych omawianiu spraw dotyczących praktyk studentów (słuchaczy, uczniów, nauczycieli).
§  13.
Organ nadzorujący szkołę ćwiczeń ma obowiązek zapewnić jej:
1)
wykwalifikowaną, doświadczoną i wyróżniającą się w pracy dydaktyczno-wychowawczej kadrę kierowniczą i nauczycielską,
2)
dobre warunki lokalowe,
3)
wyposażenie w nowoczesne urządzenia i sprzęt szkolny, pomoce naukowe i meble niezbędne do pełnej i prawidłowej realizacji programów nauczania i wychowania oraz programu praktyki pedagogicznej.
§  14.
Rektorzy szkół wyższych (dyrektorzy zakładów kształcenia lub placówek doskonalenia nauczycieli) powinni:
1)
stwarzać warunki organizacyjne do odbywania praktyk pedagogicznych studentów (słuchaczy, uczniów, nauczycieli),
2)
udzielać szkołom ćwiczeń pomocy w zakresie wyposażenia ich w środki dydaktyczne,
3)
sprawować opiekę naukową i metodyczną nad pracą nauczycieli szkół ćwiczeń i uczestniczyć w ich doskonaleniu.
§  15.
1.
Organ nadzorujący szkołę ćwiczeń powinien zawiadamiać rektora szkoły wyższej (dyrektora zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli) o zamiarze i terminie przeprowadzenia wizytacji w szkole ćwiczeń.
2.
W wizytacjach szkoły ćwiczeń - za zgodą organu nadzorującego - może uczestniczyć w charakterze obserwatora upoważniony przedstawiciel szkoły wyższej (zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli).
3.
Zalecenia powizytacyjne przekazywane szkole ćwiczeń przesyła się również do wiadomości rektorowi szkoły wyższej (dyrektorowi zakładu kształcenia lub placówki doskonalenia nauczycieli).
§  16.
Z tytułu zwiększonych zadań i obowiązków nauczycielom szkół (oddziałów) ćwiczeń przysługują zniżki obowiązującego ich tygodniowego wymiaru godzin zajęć oraz dodatki za pracę w trudnych warunkach na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  17.
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty z dnia 21 stycznia 1966 r. (Nr KN1-0138-1/66) w sprawie szkół ćwiczeń zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. Urz. Min. Ośw. Nr 2 poz. 19 i z 1975 r. Nr 3, poz. 28).
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.