Nowość System stałych dyżurów.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiRW.2024.20
Akt oczekujący Wersja od: 26 kwietnia 2024 r.
ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 25 kwietnia 2024 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 7 w związku z art. 27 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa przygotowanie, organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanym dalej "Ministerstwem" oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej "Ministrem", lub przez Ministra nadzorowanych.§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty i biura;2)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;3)
punkcie kontaktowym - rozumie się przez to osobę pośredniczącą w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem w Ministerstwie, a kierownikiem jednostki organizacyjnej, wyznaczoną przez tego kierownika;4)
stałym dyżurze - rozumie się przez to dyżur w ramach systemu stałych dyżurów pełniony w celu przekazywania informacji w zakresie uruchomienia zadań obronnych ujętych w planie operacyjnym oraz informacji o stanie ich realizacji.§ 3.
System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań w zakresie kierowania Ministerstwem oraz jednostkami organizacyjnymi w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:1)
Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej sporządzonym na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569);2)
planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - rolnictwo, rozwój wsi, rybołówstwo i rynki rolne, sporządzonych na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;3)
Wykazie przedsięwzięć i procedur Systemu Zarządzania Kryzysowego NATO (NCRS) uwzględniającym zadania z katalogu Środków Reagowania Kryzysowego zgodnie z załącznikiem nr 1 do zarządzenia nr 39 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2023 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego w zakresie środków reagowania kryzysowego.§ 4.
Za przygotowanie i organizację stałego dyżuru odpowiada:1)
w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;2)
w jednostce organizacyjnej - kierownik tej jednostki.§ 5.
1.
System stałych dyżurów obejmuje:1)
stały dyżur w Ministerstwie;2)
stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem:a)
Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego,b)
Zespołów Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego,c)
Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,d)
Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej;3)
punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w pkt 2.2.
Do realizacji zadań stałego dyżuru w Ministerstwie są wykorzystywane pomieszczenia i infrastruktura teleinformatyczna Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.3.
Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:1)
uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;2)
uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2 oraz monitorowanie ich realizacji.4.
Zadania, o których mowa w ust. 3, są realizowane przez:1)
przyjmowanie i przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych, w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;2)
przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;3)
przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w § 3 pkt 1 oraz przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2;4)
monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania, o których mowa w § 3 pkt 2;5)
współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;6)
przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;7)
prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.§ 6.
Przygotowanie stałego dyżuru obejmuje, w szczególności:1)
określenie:a)
składu osobowego zespołu stałego dyżuru,b)
miejsca pełnienia stałego dyżuru,c)
zadań osób pełniących stały dyżur;2)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;3)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;4)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki niezbędne do wykonywania obowiązków, w szczególności w sprzęt biurowy, wyżywienie, a także pomieszczenie do pracy, odpoczynku i higieny osobistej;5)
organizowanie szkolenia teoretycznego i praktycznego co najmniej raz w roku dla osób pełniących stały dyżur lub realizujących zadania punktu kontaktowego;6)
ustalenie zasad oraz trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowanie systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzielenia odpowiedniego dyżurnego środka transportu wraz z kierowcą;7)
sprawdzenie gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.§ 7.
Stałe dyżury działają po ich uruchomieniu całodobowo w systemie dwuzmianowym, przy czym:1)
skład jednej zmiany stałego dyżuru stanowią co najmniej dwie osoby, w tym kierownik zmiany i dyżurny;2)
godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany stałego dyżuru określa w Ministerstwie dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne, a w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.§ 8.
1.
Uruchomienie stałych dyżurów następuje:1)
w przypadku otrzymania określonego zadania operacyjnego;2)
na polecenie Ministra lub kierownika jednostki organizacyjnej, w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.2.
Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.§ 9.
1.
Kontrolę nad stałym dyżurem w Ministerstwie sprawuje:1)
Minister;2)
dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;3)
osoby upoważnione przez Ministra.2.
Kontrolę nad stałym dyżurem w jednostce organizacyjnej sprawuje:1)
Minister;2)
kierownik jednostki organizacyjnej;3)
osoby upoważnione przez Ministra;4)
osoby upoważnione przez kierownika jednostki organizacyjnej.§ 10.
Za utrzymywanie, aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:1)
w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;2)
w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.§ 11.
Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 września 2014 r. w sprawie systemu stałych dyżuru zmienione zarządzeniem nr 19 z dnia 8 czerwca 2018 r.§ 12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.