Nowość System stałych dyżurów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiRW.2024.20

Akt oczekujący
Wersja od: 26 kwietnia 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 25 kwietnia 2024 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów

Na podstawie art. 7 w związku z art. 27 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa przygotowanie, organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanym dalej "Ministerstwem" oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej "Ministrem", lub przez Ministra nadzorowanych.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty i biura;
2)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
3)
punkcie kontaktowym - rozumie się przez to osobę pośredniczącą w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem w Ministerstwie, a kierownikiem jednostki organizacyjnej, wyznaczoną przez tego kierownika;
4)
stałym dyżurze - rozumie się przez to dyżur w ramach systemu stałych dyżurów pełniony w celu przekazywania informacji w zakresie uruchomienia zadań obronnych ujętych w planie operacyjnym oraz informacji o stanie ich realizacji.
§  3. 
System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań w zakresie kierowania Ministerstwem oraz jednostkami organizacyjnymi w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:
1)
Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej sporządzonym na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569);
2)
planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - rolnictwo, rozwój wsi, rybołówstwo i rynki rolne, sporządzonych na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;
3)
Wykazie przedsięwzięć i procedur Systemu Zarządzania Kryzysowego NATO (NCRS) uwzględniającym zadania z katalogu Środków Reagowania Kryzysowego zgodnie z załącznikiem nr 1 do zarządzenia nr 39 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2023 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego w zakresie środków reagowania kryzysowego.
§  4. 
Za przygotowanie i organizację stałego dyżuru odpowiada:
1)
w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
2)
w jednostce organizacyjnej - kierownik tej jednostki.
§  5. 
1. 
System stałych dyżurów obejmuje:
1)
stały dyżur w Ministerstwie;
2)
stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, z wyłączeniem:
a)
Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego,
b)
Zespołów Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego,
c)
Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,
d)
Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej;
3)
punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w pkt 2.
2. 
Do realizacji zadań stałego dyżuru w Ministerstwie są wykorzystywane pomieszczenia i infrastruktura teleinformatyczna Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
3. 
Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1)
uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2)
uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2 oraz monitorowanie ich realizacji.
4. 
Zadania, o których mowa w ust. 3, są realizowane przez:
1)
przyjmowanie i przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych, w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
2)
przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
3)
przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w § 3 pkt 1 oraz przekazywanie Kierownictwu Ministerstwa decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, o których mowa w § 3 pkt 2;
4)
monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych określonych w planach operacyjnych funkcjonowania, o których mowa w § 3 pkt 2;
5)
współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6)
przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
7)
prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§  6. 
Przygotowanie stałego dyżuru obejmuje, w szczególności:
1)
określenie:
a)
składu osobowego zespołu stałego dyżuru,
b)
miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c)
zadań osób pełniących stały dyżur;
2)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki niezbędne do wykonywania obowiązków, w szczególności w sprzęt biurowy, wyżywienie, a także pomieszczenie do pracy, odpoczynku i higieny osobistej;
5)
organizowanie szkolenia teoretycznego i praktycznego co najmniej raz w roku dla osób pełniących stały dyżur lub realizujących zadania punktu kontaktowego;
6)
ustalenie zasad oraz trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowanie systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzielenia odpowiedniego dyżurnego środka transportu wraz z kierowcą;
7)
sprawdzenie gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.
§  7. 
Stałe dyżury działają po ich uruchomieniu całodobowo w systemie dwuzmianowym, przy czym:
1)
skład jednej zmiany stałego dyżuru stanowią co najmniej dwie osoby, w tym kierownik zmiany i dyżurny;
2)
godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany stałego dyżuru określa w Ministerstwie dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne, a w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.
§  8. 
1. 
Uruchomienie stałych dyżurów następuje:
1)
w przypadku otrzymania określonego zadania operacyjnego;
2)
na polecenie Ministra lub kierownika jednostki organizacyjnej, w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.
2. 
Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.
§  9. 
1. 
Kontrolę nad stałym dyżurem w Ministerstwie sprawuje:
1)
Minister;
2)
dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
3)
osoby upoważnione przez Ministra.
2. 
Kontrolę nad stałym dyżurem w jednostce organizacyjnej sprawuje:
1)
Minister;
2)
kierownik jednostki organizacyjnej;
3)
osoby upoważnione przez Ministra;
4)
osoby upoważnione przez kierownika jednostki organizacyjnej.
§  10. 
Za utrzymywanie, aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:
1)
w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej wykonującej zadania obronne;
2)
w jednostkach organizacyjnych - kierownik jednostki organizacyjnej.
§  11. 
Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 września 2014 r. w sprawie systemu stałych dyżuru zmienione zarządzeniem nr 19 z dnia 8 czerwca 2018 r.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.