Zamiar koncentracji przedsiębiorców, polegającej na nabyciu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w Wielkiej Brytanii akcji Dalkia Termika S.A. w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.UOKiK.2001.2.42

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 grudnia 2001 r.

DECYZJA
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 28 czerwca 2001 r.
w sprawie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, polegającej na nabyciu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w Wielkiej Brytanii akcji Dalkia Termika S.A. w Warszawie
(Nr DDI-31/2001)

Na podstawie art. 17 w związku z art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 - zwanej dalej "ustawą") Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje zgodę na dokonanie koncentracji polegającej na nabyciu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w Wielkiej Brytanii akcji Dalkia Termika S.A. w Warszawie powodującym uzyskanie 25% głosów na walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy tej Spółki.
UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2001 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Wielkiej Brytanii oraz od Dalkia Termika S.A. w Warszawie wniosek zgłaszający zamiar koncentracji, polegającej na nabyciu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju akcji Dalkia Termika S.A., powodującym przekroczenie 25% głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy tej Spółki.

W związku z tym, iż spełnione zostały niezbędne przesłanki uzasadniające zgłoszenie koncentracji - łączny obrót ww. podmiotów przekraczał wartość podaną w art. 12 ust. 1 ustawy, a nabycie akcji innego przedsiębiorcy, powodujące uzyskanie co najmniej 25% głosów na walnym zgromadzeniu jest jednym ze sposobów koncentracji, określonym w art. 12 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy - Prezes UOKiK wszczął postępowanie w tej sprawie.

Przedmiotem wspólnego przedsięwzięcia uczestników koncentracji jest wprowadzenie nowoczesnej technologii w przemyśle energetycznym, pozwalające jednocześnie na zmniejszenie strat energii cieplnej w trakcie jej produkcji oraz tworzenie efektywnych systemów ciepłowniczych.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju jest międzynarodową instytucją finansową, działającą na podstawie umowy z dnia 29 maja 1990 roku o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, której stroną jest również Rzeczpospolita Polska.

Spółka Dalkia Termika S.A. w Warszawie jest spółką akcyjną prawa polskiego zajmującą się zaopatrywaniem w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę, działalnością w zakresie architektur, inżynierii i doradztwa technicznego oraz prowadzeniem badań i analiz technicznych.

Organ antymonopolowy ustalił, że Dalkia Termika S.A. działając w ramach grupy kapitałowej Vivendi, realizuje w Polsce sprzedaż ciepła na odrębnych rynkach lokalnych, w wielu wypadkach zaopatrując w ciepło tylko jednego odbiorcę na danym rynku geograficznym.

Prezes UOKiK przyjął, z uwagi na charakterystykę produktu, jakim jest energia cieplna, że rynek geograficzny ma jedynie zasięg lokalny. Energia cieplna nie nadaje się do dystrybucji na dalekie odległości ze względu na wymogi techniczne i opłacalność ekonomiczną. Dlatego też za lokalny rynek wytwarzania i dystrybucji energii cieplnej uznaje się powszechnie obszar miasta, bądź gminy. Podkreślenia wymaga, że jedynie Dalkia Termika S.A. działa na wspomnianym rynku, bowiem Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wspiera finansowo jedynie pewne inicjatywy, które niekiedy związane są również sektorem energetycznym. Biorąc nawet pod uwagę tę działalność EBOR-u, stwierdzić należy, że Dalkia Termika S.A. i EBOR działają na odrębnych rynkach. Ponadto ze względu na charakterystykę tego rynku często Dalkia Termika S. A. zaopatruje w ciepło tylko jednego odbiorcę na danym rynku.

W myśl artykułu 17 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, Prezes UOKiK wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, jeżeli w jej wyniku konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona. Biorąc pod uwagę ściśle lokalny charakter rynku ciepła, jak i to, że rynki obu omawianych podmiotów nie pokrywają się Prezes UOKiK uznał, iż łączenie nie będzie miało wpływu na stan konkurencji na tych rynkach. Koncentracja ta nie naruszy interesów kontrahentów i konsumentów. [...]