Założenie oraz zasady prowadzenia centralnego zbioru informacji dla potrzeb analizy kryminalnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2004.10.51

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 2004 r.

DECYZJA Nr 192
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 28 maja 2004 r.
w sprawie założenia oraz zasad prowadzenia centralnego zbioru informacji dla potrzeb analizy kryminalnej

Na podstawie § 18 ust. 1 zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2002 r. w sprawie uzyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji oraz sposobów zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 44 oraz z 2003 r. Nr 9, poz. 47) postanawiam, co następuje:
§  1.
Polecam założyć i prowadzić w Zarządzie Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji wyodrębniony informatyczny centralny zbiór informacji dla potrzeb analizy kryminalnej o nazwie System Meldunku Informacyjnego, zwany dalej SMI.

Przez użyte w decyzji określenia należy rozumieć:

1)
gromadzenie informacji - wprowadzanie informacji do SMI,
2)
informacja - wszelkiego rodzaju dane o dowolnym stopniu wiarygodności, w tym dane osobowe, pochodzące z jakichkolwiek źródeł - w szczególności uzyskane w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych, oceniane jako potencjalnie użyteczne wykrywczo lub dowodowo w zakresie zwalczania przestępczości,
3)
udostępnianie informacji - przekazywanie informacji z SMI w formie wydruku tekstowego lub graficznego,
4)
podzbiór tematyczny - wyróżniony w SMI zestaw informacji,
5)
stacja SMI - stanowisko komputerowe umożliwiające dostęp do SMI,
6)
zapytanie - wniosek o udzielenie informacji z SMI.
§  2.
1.
W SMI gromadzi się i przetwarza uzyskane przez policjantów w trakcie wykonywania czynności służbowych, a w szczególności czynności operacyjno-rozpoznawczych, wszelkie jawne oraz zastrzeżone i poufne informacje, mogące przyczynić się do wykrycia przestępstw i ustalenia ich sprawców, rozpoznania struktur organizacyjnych przestępczości oraz metod popełniania przestępstw, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Metody przetwarzania informacji zgromadzonych w SMI zostaną określone w odrębnych przepisach.
3.
Wprowadzenie informacji do SMI zawiesza się, jeżeli zachodzi obawa, że mogłoby to uniemożliwić lub poważnie utrudnić efektywną realizacje bieżących przedsięwzięć lub czynności służbowych - do czasu ustania przyczyn uzasadniających taką obawę.
4.
Zasady ochrony informacji niejawnych przetwarzanych w SMI określa dokumentacja szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji sporządzana w sposób określony w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
§  3.
1.
Naczelnika Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji wyznaczam i upoważniam do wykonywania funkcji administratora danych w zakresie objętym niniejszą decyzją.
2.
Dyrektor Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji jest obowiązany zapewniać niezawodne funkcjonowanie SMI pod względem technicznym oraz stanu bezpieczeństwa teleinformatycznego.
§  4.
1.
Decyzje o wprowadzeniu informacji do SMI podejmują:
1)
w Komendzie Głównej Policji i komendach wojewódzkich Policji - kierownicy komórek organizacyjnych służby kryminalnej, śledczej i prewencyjnej,
2)
w komendach powiatowych (miejskich, rejonowych) Policji - komendanci.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych i komendanci, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić podległych policjantów do podejmowania decyzji o wprowadzeniu informacji do SMI.
§  5.
1.
Informacje, odpowiadające kryteriom ustalonym w § 2 ust. 1, w celu wprowadzenia do SMI opisuje się na formularzach sporządzonych według wzoru meldunku informacyjnego, określonego w załączniku nr 1 do Instrukcji pracy operacyjnej Policji, stanowiącej załącznik do zarządzenia nr 16/pf Komendanta Głównego Policji z dnia 4 września 2002 r. w sprawie metod prowadzenia przez Policję współpracy z osobowymi źródłami informacji, obserwacji i wykorzystywania obiektów specjalnych oraz form wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
2.
Do SMI wprowadza się również informacje zawarte w zapytaniach wraz z danymi identyfikującymi komórkę organizacyjną Policji, policjanta przekazującego zapytanie oraz numerem sprawy.
3.
Informacje do SMI wprowadza się wyłącznie w komórkach organizacyjnych jednostek Policji posiadających stacje SMI.
4.
Po wprowadzeniu informacji do SMI meldunek informacyjny zwraca się do przekazującej jednostki Policji z adnotacją, określającą datę wprowadzenia informacji oraz stopień, imię i nazwisko osoby wprowadzającej.
§  6.
1.
Informacje gromadzone w SMI grupuje się w następujące podzbiory tematyczne:
1)
"Adres" - podzbiór informacji identyfikujących miejsca,
2)
"Archiwum" - podzbiór informacji uznanych za błędnie lub ponownie wprowadzone albo zweryfikowanych jako nieprawdziwe,
3)
"Dokument" - podzbiór informacji identyfikujących dokumenty,
4)
"Firma" - podzbiór informacji identyfikujących przedsiębiorców, instytucje, szkoły, organizacje lub inne podmioty niebędące osobami fizycznymi,
5)
"Konto" - podzbiór informacji identyfikujących rachunki w bankach lub innych instytucjach finansowych, dokumentujące przepływ środków pieniężnych lub innych środków kapitałowych,
6)
"Meldunek Informacyjny" - podzbiór informacji źródłowych tworzony z informacji umieszczonych na formularzu, o którym mowa § 5 ust. 1.
7)
"Osoba" - podzbiór informacji identyfikujących osoby fizyczne i określających: imiona, nazwisko, płeć, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, narodowość, pseudonim, numer PESEL, numer KSIP, numer NIP oraz numer dokumentu tożsamości,
8)
"Pojazd" - podzbiór informacji identyfikujących pojazdy mechaniczne lub inne pojazdy albo ich części składowe,
9)
"Sprawa" - podzbiory informacji dotyczących poszczególnych czynów karalnych lub innych zdarzeń, specyficznych metod działalności przestępczej, aktywności przestępczej grup zorganizowanych albo innych zagadnień uznanych za istotne w zakresie analizy kryminalnej,
10)
"Telefon" - podzbiór informacji identyfikujących numery i abonentów telefonów, urządzeń telekopiowych, adresy (konta) poczty elektronicznej lub inne adresy albo numery pozostałych urządzeń wykorzystywanych do przekazu informacji,
11)
"Zdarzenie" - podzbiór informacji identyfikujących rodzaje zdarzeń oraz ich umiejscowienie w czasie.
2.
Podzbiory wymienione w ust. 1 pkt 1, 3-5, 7-8 oraz 10-11 tworzy się sukcesywnie w zakresie, wynikającym z analizy i oceny kolejnych informacji wprowadzonych do SMI.
3.
Każdy z podzbiorów wymienionych w ust. 1 pkt 9 tworzy się na podstawie decyzji naczelnika Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji, wydawanej z urzędu lub na wniosek kierownika komórki organizacyjnej albo komendanta, o których mowa w § 4 ust. 1.
4.
Naczelnik Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji dokonuje systematycznej weryfikacji informacji zgromadzonych w podzbiorze wymienionym w ust. 1 pkt 2, usuwając dane zbędne oraz nieprzydatne w zakresie analizy kryminalnej. Informacje stanowiące dane osobowe weryfikowane są nie rzadziej, niż co 5 lat od daty ich wprowadzenia do SMI. Usunięcie informacji może również nastąpić w każdym czasie na wniosek wprowadzającego.
5.
O usunięciu informacji z SMI powiadamia się komórkę organizacyjną lub jednostkę Policji, która wprowadziła informację.
§  7.
1.
Każda informacja wprowadzona do SMI jest oznaczana niepowtarzalnym numerem ewidencyjnym.
2.
Każda informacja wprowadzona do SMI jest uzupełniana o następujące dane:
1)
data wprowadzenia i numer kadrowy osoby wprowadzającej informację,
2)
data modyfikacji informacji w podzbiorze tematycznym, jeżeli tego dokonano, i numer kadrowy osoby modyfikującej informację z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Modyfikacji nie podlegają informacje zgromadzone w podzbiorze, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 6.
§  8.
1.
Informacje zgromadzone w SMI udostępnia się w odpowiedzi na pisemne zapytanie kierowników komórek organizacyjnych i komendantów wymienionych w § 4 ust 1.
2.
Informacjom udostępnianym z SMI nadaje się klauzule tajności identyczne z klauzulami tajności nadanymi meldunkom informacyjnym lub zapytaniom.
3.
Zapytanie powinno zawierać przynajmniej następujące dane:
1)
informacje identyfikujące obiekt będący przedmiotem zapytania,
2)
nazwę i siedzibę zapytującej komórki organizacyjnej Policji oraz numer sprawy, w związku z którą nastąpiło zapytanie,
3)
stopień, imię i nazwisko oraz numer kadrowy sporządzającego zapytanie policjanta lub pracownika Policji.
4.
Zapytania przekazuje się do właściwych miejscowo komórek organizacyjnych do spraw analizy kryminalnej.
§  9.
1.
Zapytania sporządza się na formularzach Pkr-1A, Pkr-1B i Pkr-1C, których wzory określa § 81 pkt 1 Instrukcji o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów informacji o zdarzeniach, osobach, podmiotach, miejscach i przedmiotach uzyskanych przez Policję podczas realizacji zadań oraz wzory dokumentów w tych sprawach, stanowiącej załącznik nr 3 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2002 r. w sprawie uzyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji oraz sposobów zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 44 oraz z 2003 r. Nr 9, poz. 47).
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych i komendanci wymienieni w § 4 ust. 1 mogą zastrzec powiadamianie ich przez czas określony lub do odwołania o zapytaniach, dotyczących określonej informacji wprowadzonej do SMI. Zastrzeżenie takie, zwane dalej "zastrzeżeniem koordynacyjnym", wnosi się w formie odpowiedniej adnotacji w meldunku informacyjnym.
3.
Zastrzeżenie koordynacyjne powoduje, że zgłaszający zastrzeżenie jest powiadamiany o każdym przypadku sprawdzenia dotyczącego informacji objętej zastrzeżeniem, z wyjątkiem sprawdzeń dokonywanych przez Biuro Spraw Wewnętrznych Komendy Głównej Policji.
4.
Naczelnik Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji zastosuje odpowiednie rozwiązania, zapewniające powiadamianie wnoszących zastrzeżenia koordynacyjne o każdym zapytaniu w zakresie objętym zastrzeżeniami - niezwłocznie po otrzymaniu takiego zapytania.
§  10.
1.
Dostęp do informacji zgromadzonych w SMI jest realizowany wyłącznie poprzez stacje SMI.
2.
Naczelnik Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji jest obowiązany dostosować zakres dostępu, o którym mowa w ust. 1, do rodzaju czynności służbowych wykonywanych przez poszczególnych użytkowników SMI.
3.
W przypadku policjantów i pracowników Policji pełniących służbę i zatrudnionych w komórkach organizacyjnych do spraw analizy kryminalnej zakres dostępu, o którym mowa w ust. 1, określa naczelnik Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji na wniosek kierowników tych komórek.
4.
W przypadku osób wprowadzających informacje do SMI zakres dostępu, o którym mowa w ust. 1, ogranicza się do możliwości sprawdzenia, czy wprowadzana informacja znajduje się już w SMI.
§  11.
1.
Naczelnik Zarządu Wywiadu Kryminalnego Komendy Głównej Policji może przeprowadzić kontrolę dostępu do informacji i wykorzystania zasobów SMI.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, może być przeprowadzona również na wniosek komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji. Wnioskujący o przeprowadzenie kontroli otrzymuje w szczególności wykaz informacji, do których miał dostęp wskazany we wniosku policjant lub pracownik Policji, albo wykaz policjantów lub pracowników Policji, którzy mieli dostęp do wskazanej we wniosku informacji.
§  12.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.