Założenie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia w Białymstoku.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2022.41

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 maja 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 17 maja 2022 r.
w sprawie założenia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia w Białymstoku

Na podstawie art. 8 ust. 6 oraz art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Z dniem 1 września 2022 r. zakłada się Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2, zwaną dalej "Szkołą".
2. 
Szkoła używa nazwy: "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Białymstoku".
3. 
Szkoła zapewnia podstawy wykształcenia muzycznego.
4. 
Siedzibą Szkoły jest Białystok.
§  2. 
W Szkole w roku szkolnym 2022/2023 tworzy się klasę I, a w następnych latach kolejne klasy.
§  3. 
Szkoła będzie funkcjonować w oparciu o bazę lokalową oraz środki finansowe przyznane Zespołowi Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2.
§  4. 
Szkole nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  5. 
1. 
Na rok szkolny 2022/2023 postępowanie rekrutacyjne do Szkoły przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Białymstoku wchodzącej w skład Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2.
2. 
Czynności dyrektora Szkoły w postępowaniu rekrutacyjnym, o którym mowa w ust. 1, wykonuje dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2 w uzgodnieniu z dyrektorem specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
§  6. 
1. 
W roku szkolnym 2022/2023 dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2 może utworzyć w Szkole klasę VII i przyjąć do niej uczniów w trybie określonym w art. 142 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. W takim przypadku w roku szkolnym 2023/2024 dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2 tworzy w Szkole klasę VIII.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2 powołuje komisję kwalifikacyjną spośród nauczycieli Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku wchodzącej w skład Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2.
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA W BIAŁYMSTOKU

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Szkoła nosi nazwę: Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Białymstoku.
2. 
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Białymstoku, zwana dalej "Szkołą", mieści się w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2.
3. 
Organem prowadzącym Szkołę jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4. 
Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego poprzez specjalistyczną jednostkę nadzoru "Centrum Edukacji Artystycznej", zwaną dalej "Centrum", utworzoną na podstawie art. 53 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), zwanej dalej "ustawą - Prawo oświatowe".
5. 
Szkoła na pieczęciach i stemplach może używać skrótu "OSM I stopnia w Białymstoku".
6. 
Szkoła prowadzi naukę w specjalności instrumentalistyka.
7. 
Nauka w Szkole odbywa się w 8-letnim cyklu kształcenia.

Cele i zadania Szkoły

§  2. 
1. 
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie - Prawo oświatowe, ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583) a także w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie oraz w Statucie Szkoły, z uwzględnieniem programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły a w szczególności:
1)
uczy i wychowuje przez sztukę, umuzykalnia i przygotowuje uczniów do dalszego kształcenia;
2)
przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców muzyki;
3)
rozbudza i rozwija zdolności i umiejętności uczniów;
4)
aktywnie oddziałuje na środowisko lokalne w sferze kultury;
5)
kształtuje w uczniach nawyki samodzielnej i systematycznej pracy, pogłębiania wiedzy i umiejętności;
6)
wyrabia w uczniach pożądane cechy osobowościowe, takie jak: uczciwość; solidarność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, wytrwałość, odporność na niepowodzenia i stres.
2. 
Wymienione w ust. 1 cele i zadania Szkoła realizuje przez:
1)
prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz artystycznych, w zakresie przedmiotów objętych szkolnym planem nauczania;
2)
organizowanie i współorganizowanie koncertów oraz innych imprez o charakterze edukacyjnym lub artystycznym we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami kultury, szkołami i uczelniami oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz kultury, oświaty i wychowania;
3)
udział uczniów w przesłuchaniach, festiwalach i konkursach regionalnych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych;
4)
organizowanie koncertów i imprez prezentujących osiągnięcia uczniów;
5)
współpracę z samorządem lokalnym w realizowaniu działalności kulturalnej;
6)
sprawowanie przez nauczycieli opieki nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz w czasie wycieczek;
7)
współpracę nauczycieli z rodzicami, w szczególności w zakresie realizacji zadań wychowawczych Szkoły;
8)
organizowanie wymiany doświadczeń z innymi szkołami.

Organizacja Szkoły

§  3. 
1. 
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły, opracowywany przez Dyrektora Szkoły, uwzględniający zakres informacji, jakie powinny być nim zawarte, określony w ustawie - Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w szczególności zaś dotyczących szczegółowej organizacji publicznych szkół artystycznych oraz ramowych planów nauczania, zatwierdzany przez Centrum.
2. 
Arkusz organizacji Szkoły określa liczbę pracowników Szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez Centrum.
3. 
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Dyrektor Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
4. 
Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej.
§  4. 
1. 
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. 
Zajęcia są realizowane w Szkole przez 5 dni w tygodniu.
3. 
Dyrektor Szkoły może, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, zdecydować, że zajęcia edukacyjne artystyczne są realizowane przez 6 dni w tygodniu.
4. 
Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w Szkole mogą się odbywać od godz. 8:00 do godz. 20:00, a w soboty od godz. 8:00 do godz. 16:00.
5. 
Czas trwania godziny lekcyjnej wynosi 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§  5. 
1. 
W Szkole tworzy się stanowisko Wicedyrektora.
2. 
Szczegółowy zakres czynności, odpowiedzialności i uprawnień Wicedyrektora określa Dyrektor Szkoły.
3. 
W Szkole mogą być utworzone sekcje, którymi kierują Kierownicy Sekcji.
4. 
Do zadań Kierownika Sekcji należy:
1)
organizowanie pracy sekcji;
2)
przygotowanie planu pracy sekcji;
3)
współpraca z Dyrektorem lub Wicedyrektorem Szkoły w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli wchodzących w skład danej sekcji.
5. 
Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele prowadzący zajęcia pokrewne mogą tworzyć zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe.
6. 
Pracą zespołu kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez Dyrektora Szkoły na wniosek członków zespołu.
7. 
Dyrektor Szkoły może tworzyć inne stanowiska kierownicze za zgodą organu prowadzącego Szkołę.
8. 
Dyrektor Szkoły tworzy stanowiska pracy dla pracowników administracji i obsługi zapewniające prawidłowe funkcjonowanie Szkoły w ramach przyznanych limitów finansowych i etatów.

Organy Szkoły

§  6. 
1. 
Organami Szkoły są:
1)
Dyrektor Szkoły;
2)
Rada Pedagogiczna;
3)
Rada Rodziców;
4)
Samorząd Uczniowski.
2. 
Dążąc do realizacji celów i zadań Szkoły organy Szkoły współdziałają ze sobą, zaś koordynacją tej współpracy zajmuje się Dyrektor Szkoły.
3. 
Wszelkie kwestie sporne pomiędzy organami Szkoły rozstrzyga Dyrektor Szkoły, a jeżeli dotyczą one Dyrektora Szkoły - Centrum.
§  7. 
1. 
Dyrektor Szkoły jest odpowiedzialny za właściwą organizację, funkcjonowanie i rozwój Szkoły oraz jej poziom wychowawczo-dydaktyczny.
2. 
Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności:
1)
kierowanie działalnością Szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2)
zatrudnianie pracowników;
3)
powierzanie funkcji i odwoływanie z funkcji kierowniczych określonych w Statucie Szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4)
określanie zakresu uprawnień i odpowiedzialności osób pełniących funkcje kierownicze w Szkole;
5)
realizacja uchwał Rady Pedagogicznej oraz innych organów Szkoły podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących oraz czuwanie nad ich prawidłowym i zgodnym z obowiązującym prawem wykonaniem;
6)
dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Szkoły, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną;
7)
dysponowanie środkami finansowymi przekazywanymi na wydzielony rachunek dochodów;
8)
organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Szkoły;
9)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do wszystkich zatrudnionych nauczycieli;
10)
nadzorowanie rekrutacji do Szkoły;
11)
nadzorowanie realizacji szkolnych planów nauczania i programów nauczania;
12)
nadzorowanie zajęć szkolnych, przesłuchań i egzaminów;
13)
zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
14)
zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, w doskonaleniu zawodowym oraz zdobywaniu kolejnych stopni awansu zawodowego;
15)
przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
16)
występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
17)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
18)
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę.
3. 
Przy kierowaniu Szkołą Dyrektor Szkoły współpracuje z Wicedyrektorem, kierownikami sekcji, Głównym Księgowym, Kierownikiem do spraw administracyjno- gospodarczych.
4. 
Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
§  8. 
1. 
Nauczyciele i wychowawcy zatrudnieni w Szkole tworzą Radę Pedagogiczną.
2. 
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1)
zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
2)
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3)
podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
4)
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
5)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6)
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez Centrum, w celu doskonalenia pracy Szkoły.
3. 
Rada Pedagogiczna działa w oparciu o przepisy ustaw, w tym w szczególności ustawy - Prawo oświatowe oraz regulamin działalności Rady Pedagogicznej.
§  9. 
1. 
W Szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców uczniów.
2. 
W skład Rady Rodziców wchodzi 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów Szkoły.
3. 
W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. 
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§  10. 
1. 
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
2. 
Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów Szkoły w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
3. 
Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
4. 
Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak:
1)
prawo do zapoznawania się z wymaganiami edukacyjnymi;
2)
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3)
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między spełnianiem obowiązków szkolnych a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
4)
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi;
5)
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
6)
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Prawa i obowiązki uczniów

§  11. 
1. 
Każdy uczeń Szkoły ma prawo do:
1)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, a w szczególności do:
a)
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i w życiu swojej Szkoły,
b)
znajomości wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanego w danej klasie programu nauczania oraz sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
c)
znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów,
d)
obiektywnej i jawnej oceny stanu wiedzy i umiejętności zgodnej z zasadami określonymi w warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,
e)
punktualnej i planowej realizacji wcześniej ustalonych terminów przesłuchań i egzaminów,
f)
współudziału w wyborze repertuaru;
2)
opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony i poszanowania godności osobistej;
3)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
4)
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
5)
przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły, a także wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących wymagań edukacyjnych, treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi;
6)
przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi Szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy;
7)
swobodnego wyrażania własnych myśli, przekonań i opinii dotyczących życia Szkoły, nienaruszających niczyjej godności osobistej;
8)
uczestniczenia w innych niż obowiązkowe zajęciach edukacyjnych;
9)
reprezentowania Szkoły w konkursach, przesłuchaniach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;
10)
odpoczynku podczas przerw między zajęciami;
11)
opieki socjalnej określonej odrębnymi przepisami;
12)
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru, biblioteki i fonoteki;
13)
opieki profilaktycznej oraz pomocy psychologa szkolnego.
2. 
Każdy uczeń ma ponadto prawo do poszanowania praw niewymienionych w ust. 1, a zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
3. 
W przypadku naruszania praw ucznia uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić swoje zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły. Dyrektor Szkoły rozpatruje sprawę w terminie 14 dni od daty jej zgłoszenia.
§  12. 
Uczeń ma obowiązek:
1)
przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły;
2)
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i w życiu Szkoły;
3)
systematycznego przygotowywania się do zajęć;
4)
bezpiecznego zachowania się w czasie wyjść i wyjazdów;
5)
przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego;
6)
dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
7)
noszenia schludnego i odpowiedniego na daną okazję stroju;
8)
przestrzegania szkolnych regulaminów.
§  13. 
Uczeń ma prawo wnosić i korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły przestrzegając w szczególności następujących zasad i ograniczeń w korzystaniu z tych urządzeń:
1)
podczas zajęć dydaktycznych w Szkole uczeń nie może używać telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych bez wyraźnej zgody i nadzoru nauczyciela prowadzącego zajęcia;
2)
podczas zajęć dydaktycznych, koncertów, audycji szkolnych telefon komórkowy musi być wyłączony;
3)
zabrania się wnoszenia telefonów komórkowych na salę egzaminacyjną, gdzie odbywa się sprawdzian lub egzamin;
4)
zabrania się nagrywania, fotografowania oraz publikacji wizerunku osób bez ich zgody;
5)
Szkoła nie ponosi żadnej odpowiedzialności materialnej za uszkodzenie, zaginięcie telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły.
§  14. 
Każdą nieobecność na zajęciach dydaktycznych w Szkole uczeń ma obowiązek usprawiedliwić w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia powrotu do Szkoły. Usprawiedliwienie od rodziców powinno mieć formę pisemną. Rodzice mogą także usprawiedliwić nieobecność dziecka podczas rozmowy telefonicznej z wychowawcą klasy lub nauczycielem zajęć edukacyjnych, na których uczeń był nieobecny.

Nagradzanie i karanie uczniów, skreślanie z listy uczniów

§  15. 
1. 
Podstawą do otrzymania przez ucznia nagrody mogą być:
1)
wybitne i wyróżniające wyniki w nauce;
2)
szczególne osiągnięcia w konkursach artystycznych, przedmiotowych, zawodach sportowych;
3)
wzorowa postawa oddziaływująca na innych;
4)
aktywny udział w życiu Szkoły.
2. 
Nagrody przyznawane uczniom mogą mieć charakter rzeczowy.
3. 
Za szczególne osiągnięcia uczeń może zostać wytypowany do nagród, stypendium lub wyróżnień przyznawanych przez Centrum, władze samorządowe lub inne instytucje i organizacje.
4. 
Uczeń może otrzymać następujące rodzaje wyróżnień:
1)
pochwałę wychowawcy klasy wobec społeczności szkolnej;
2)
pochwałę Dyrektora Szkoły wobec społeczności szkolnej;
3)
list pochwalny Dyrektora Szkoły do rodziców;
4)
dyplom uznania;
5)
świadectwo szkolne z wyróżnieniem.
5. 
Rodzicom ucznia przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do Dyrektora Szkoły wobec otrzymanej nagrody, gdy uznają, że jest nieadekwatna do osiągnięć ucznia, za które otrzymał nagrodę. Zastrzeżenia powinny być złożone w formie pisemnej, najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania przez ucznia nagrody. Dyrektor Szkoły w terminie 14 dni rozpatruje zastrzeżenia i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu.
§  16. 
1. 
Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, o których mowa w § 12 Statutu Szkoły, uczeń może być ukarany:
1)
ustnym upomnieniem przez wychowawcę klasy;
2)
pisemnym upomnieniem przez wychowawcę klasy;
3)
upomnieniem przez Dyrektora lub Wicedyrektora Szkoły;
4)
pisemną informacją do rodziców o nagannym zachowaniu ucznia.
2. 
Szkoła obowiązana jest zawiadomić rodziców ucznia o nałożonych karach.
3. 
Od kar nałożonych przez wychowawcę uczniowi przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego odwołania do Dyrektora Szkoły w formie pisemnej, w terminie do 3 dni roboczych od powiadomienia o karze. Odwołanie składają rodzice ucznia. Dyrektor Szkoły w terminie 14 dni rozpatruje odwołanie i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu.
4. 
Od kar nałożonych przez Dyrektora Szkoły przysługuje uczniowi lub rodzicowi prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Dyrektora Szkoły. Odwołanie składa się w terminie do 3 dni roboczych od powiadomienia rodziców o ukaraniu dziecka. Dyrektor Szkoły w terminie 14 dni rozpatruje wniosek i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu, może przy tym zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej oraz Samorządu Uczniowskiego.
5. 
Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów:
1)
na pisemną prośbę rodziców;
2)
jeżeli nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej i Rada Pedagogiczna nie wyraziła zgody na powtarzanie klasy;
3)
jeżeli po raz drugi nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej.
6. 
Uczeń także może zostać skreślony z listy uczniów za:
1)
nieusprawiedliwioną nieobecność w szkole trwającą powyżej 1 miesiąca;
2)
niezgłoszenie się na zajęcia szkolne w terminie 15 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego;
3)
zachowanie w sposób rażący naruszające zasady współżycia społecznego;
4)
umyślne niszczenie mienia Szkoły;
5)
szkodliwe działanie na rzecz wizerunku i dobrego imienia Szkoły.
7. 
Skreślenia ucznia dokonuje Dyrektor Szkoły w drodze decyzji, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Centrum.
8. 
O przeniesienie ucznia Szkoły do innej szkoły występuje Dyrektor Szkoły do kuratora oświaty na wniosek Rady Pedagogicznej, gdy:
1)
zastosowanie kar nie wpłynęło na poprawę postępowania ucznia;
2)
uczeń w rażący sposób naruszył normy społeczne i zagraża otoczeniu.

Zadania i obowiązki nauczycieli i innych pracowników Szkoły

§  17. 
1. 
Nauczyciel jest obowiązany:
1)
rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą;
2)
wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
3)
kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
4)
dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodowości, ras i światopoglądów.
2. 
Do szczególnych obowiązków nauczyciela należy:
1)
czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
2)
organizowanie zajęć w sposób zapewniający zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
3)
dbanie o pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;
4)
wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
5)
bezstronność i obiektywizm wobec uczniów;
6)
udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
7)
stałe doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej.
3. 
Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą oddziału, spośród uczących w tym oddziale.
4. 
Do zadań wychowawcy oddziału (klasy) należy w szczególności:
1)
podejmowanie działań wychowawczych w oparciu o program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły;
2)
dążenie do wytwarzania przyjaznej atmosfery w klasie;
3)
wspieranie i udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach;
4)
uczestniczenie we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy;
5)
czuwanie nad postępami w nauce i frekwencją uczniów;
6)
organizowanie klasowych zebrań rodziców;
7)
systematyczne i poprawne prowadzenie dokumentacji.
5. 
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
1)
udostępnianie książek, nut, nagrań i innych źródeł informacji;
2)
tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
3)
rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się;
4)
organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
5)
udzielanie informacji bibliotecznych;
6)
poradnictwo w wyborach czytelniczych;
7)
informowanie nauczycieli o stanie czytelnictwa uczniów;
8)
organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, np. konkursów;
9)
gromadzenie, selekcja, ewidencja i opracowanie zbiorów;
10)
poradnictwo w doborze repertuaru i lektury;
11)
prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa;
12)
prowadzenie dokumentacji bibliotecznej;
13)
współpraca z innymi bibliotekami.
6. 
Do zadań nauczyciela świetlicy należy w szczególności:
1)
zapewnienie bezpieczeństwa uczniom oddanym pod jego opiekę przez rodziców;
2)
organizowanie pomocy w nauce i tworzenie warunków do nauki;
3)
organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów, którzy mają problemy z nauką;
4)
organizowanie gier i zabaw ruchowych;
5)
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
6)
kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze;
7)
upowszechnianie kultury zdrowotnej i kształtowanie nawyków higieny, czystości oraz dbałości o zdrowie;
8)
rozwijanie samodzielności, samorządności i społecznej aktywności.

Współdziałanie Szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki

§  18. 
1. 
Dyrektor Szkoły, nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. 
Współpraca między Dyrektorem Szkoły, nauczycielami i rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki polega na:
1)
zapoznawaniu rodziców ze Statutem Szkoły, m.in. organizacją Szkoły, zadaniami i zamierzeniami dydaktycznymi, wychowawczymi i opiekuńczymi, w szczególności na zebraniach informacyjnych organizowanych dla rodziców i uczniów przyjętych do klasy pierwszej;
2)
przekazywaniu informacji o wynikach pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w szczególności podczas spotkań wychowawców klas z rodzicami;
3)
organizowaniu występów klasowych uczniów, koncertów, spotkań okolicznościowych;
4)
udziale Dyrektora Szkoły w zebraniach Rady Rodziców mających w szczególności na celu informowanie Rady Rodziców o planach i zamierzeniach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Szkoły, sukcesach uczniów, problemach Szkoły, a także zasięganie opinii Rady Rodziców o pracy Szkoły oraz problemach i uwagach zgłaszanych przez rodziców;
5)
współdziałaniu przy opracowywaniu i uchwalaniu programu wychowawczo- profilaktycznego Szkoły.
3. 
Rodzice mają prawo do:
1)
znajomości wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych w danej klasie programów nauczania oraz sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
2)
znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów;
3)
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, dotyczącej jego osiągnięć, postępów, trudności w nauce oraz zachowania;
4)
uzyskania informacji i porad w sprawach dalszego kształcenia dziecka;
5)
przekazywania Centrum opinii o pracy Szkoły.

Zakres zadań opiekuńczych Szkoły

§  19. 
1. 
Nauczyciel sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć szkolnych i podczas przerw między zajęciami.
2. 
Nauczyciel sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez Szkołę poza terenem Szkoły, z uwzględnieniem zasady, że osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów może być tylko nauczyciel tej Szkoły.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

§  20. 
1. 
Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
2. 
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole wynika w szczególności:
1)
z niepełnosprawności;
2)
z niedostosowania społecznego;
3)
z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4)
z zaburzeń zachowania lub emocji;
5)
ze szczególnych uzdolnień;
6)
ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7)
z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8)
z choroby przewlekłej;
9)
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10)
z niepowodzeń edukacyjnych;
11)
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12)
z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. 
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1)
rodzicami uczniów;
2)
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3)
placówkami doskonalenia nauczycieli;
4)
innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5)
organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4. 
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest udzielana z inicjatywy:
1)
ucznia;
2)
rodziców ucznia;
3)
Dyrektora Szkoły;
4)
nauczyciela;
5)
pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6)
poradni psychologiczno-pedagogicznej;
7)
asystenta edukacji romskiej;
8)
pomocy nauczyciela;
9)
pracownika socjalnego;
10)
asystenta rodziny;
11)
kuratora sądowego;
12)
organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
5. 
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest udzielana w formie:
1)
zajęć rozwijających uzdolnienia;
2)
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3)
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym (realizacja programów o tematyce walki z tremą i stresem);
4)
porad i konsultacji.

Organizacja współdziałania z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

§  21. 
1. 
Szkoła prowadzi stałą współpracę ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną Centrum Edukacji Artystycznej w Supraślu oraz Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną Nr 2 w Białymstoku, których celem jest udzielanie uczniom, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wspomaganie Szkoły w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. 
Współpraca z poradnią jest realizowana m.in. przez:
1)
organizowanie spotkań z pracownikami poradni dla uczniów, rodziców i Rady Pedagogicznej;
2)
kierowanie wniosków do poradni w sprawie wydania opinii o udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki;
3)
kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania specjalistyczne.

Biblioteka szkolna

§  22. 
1. 
Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy.
2. 
Z biblioteki mogą korzystać:
1)
uczniowie;
2)
nauczyciele i inni pracownicy Szkoły;
3)
rodzice uczniów;
4)
inne osoby.
3. 
Biblioteka szkolna:
1)
służy realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły;
2)
rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne uczniów, kształtuje ich kulturę czytelniczą;
3)
współuczestniczy w realizacji edukacji czytelniczej i medialnej;
4)
przysposabia uczniów do samokształcenia, przygotowuje do korzystania z różnych źródeł informacji;
5)
stanowi ośrodek informacji i dokumentacji działalności artystycznej Szkoły;
6)
jest pracownią dydaktyczną, w której wykorzystuje się zgromadzone zbiory biblioteczne na zajęciach z uczniami;
7)
wspiera działalność opiekuńczo-wychowawczą Szkoły w zakresie pomocy uczniom wymagającym opieki i wsparcia;
8)
wspomaga doskonalenie zawodowe nauczycieli.
4. 
Biblioteka gromadzi zbiory zgodne ze swoim profilem muzycznym.
5. 
Szczegółowe zasady organizacji pracy biblioteki znajdują się w Regulaminie biblioteki, który jest odrębnym dokumentem.

Świetlica szkolna

§  23. 
1. 
W Szkole działa świetlica dla uczniów.
2. 
Do świetlicy przyjmowani są uczniowie, którzy muszą przebywać dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do Szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w Szkole.
3. 
Czas pracy świetlicy w danym roku szkolnym określa Dyrektor Szkoły.
4. 
Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą działalności wychowawczo-opiekuńczej Szkoły.
5. 
Do podstawowych zadań świetlicy należy:
1)
zapewnienie uczniom opieki wychowawczej oraz warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju;
2)
tworzenie warunków do samodzielnej nauki oraz wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy;
3)
organizowanie pomocy w odrabianiu zadań domowych;
4)
wspomaganie rozwoju umysłowego.
6. 
Pod opieką jednego nauczyciela świetlicy nie może przebywać więcej niż 25 uczniów.
7. 
Nauczyciele świetlicy współpracują z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką uczniów wymagających pomocy.
8. 
Szczegółowe zasady organizacji pracy świetlicy znajdują się w Regulaminie świetlicy, który jest odrębnym dokumentem.

Stołówka szkolna

§  24. 
1. 
W szkole funkcjonuje stołówka.
2. 
Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest dobrowolne i odpłatne.
3. 
Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Centrum.
4. 
Centrum może zwolnić rodziców ucznia z całości albo części opłat, za posiłki:
1)
w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.

Wolontariat szkolny

§  25. 
1. 
Szkoła może organizować i promować wolontariat szkolny wśród swoich uczniów, ucząc ich szacunku, tolerancji i troski wobec drugiego człowieka.
2. 
Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie nauczycieli, uczniów i rodziców na rzecz potrzebujących.
3. 
Działania wolontariuszy są dobrowolne i prowadzone po zakończeniu zajęć lekcyjnych.
4. 
Wolontariuszem może zostać uczeń, który ukończył 13 rok życia.
5. 
Samorząd Szkolny w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły może powołać Radę Szkolnego Koła Wolontariatu.

Osiągnięcia podlegające ocenianiu w szkole artystycznej

§  26. 
1. 
Ocenianiu podlegają:
1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących;
2)
osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych;
3)
zachowanie ucznia.
2. 
Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
3. 
Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w Statucie Szkoły.
4. 
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia ma na celu:
1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2)
udzielanie uczniowi pomocy w nauce przez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3)
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5)
dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.

Zasady i sposoby informowania uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych

§  27. 
1. 
Nauczyciele do końca września ustnie informują uczniów oraz ich rodziców o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego.
2. 
Wychowawcy klas do końca września, ustnie informują uczniów oraz ich rodziców o:
1)
warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3)
konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.
3. 
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
4. 
Uczeń jest informowany na bieżąco o uzyskiwanych ocenach w sposób, który ma charakter motywujący, uwzględniający wysiłek i zaangażowanie oraz ukazujący braki i zaniedbania.
5. 
Rodzice uzyskują informacje o ocenach dziecka, o szczególnych uzdolnieniach i postępach lub o trudnościach w nauce i zachowaniu podczas zebrań rodziców i indywidualnych rozmów z nauczycielem.
6. 
Częstotliwość, formę sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz szczegółowe wymagania edukacyjne i kryteria oceniania ucznia precyzują przedmiotowe systemy oceniania, które nauczyciele przygotowują w oparciu o podstawy programowe i programy nauczania oraz szkolne plany nauczania.
7. 
Informacje o przewidywanych ocenach rocznych rodzice powinni uzyskać od wychowawcy klasy na zebraniu rodziców nie później niż na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
8. 
Informacje o przewidywanych niepromujących ocenach rocznych powinny być przekazane rodzicom ucznia listem poleconym nie później niż na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
9. 
Informacje o przewidywanych ocenach rocznych z przedmiotu/instrumentu głównego, diagnozowanych na podstawie aktualnego poziomu przygotowania ucznia do egzaminu promocyjnego, wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć oraz w odniesieniu do wymagań edukacyjnych zawartych w przedmiotowych systemach oceniania, rodzice ucznia powinni uzyskać od nauczyciela przedmiotu/instrumentu głównego, nie później niż na 2 tygodnie przed terminem egzaminu.
10. 
Wychowawca klasy informuje uczniów o przewidywanych ocenach zachowania nie później niż na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
11. 
Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Rodzice mogą obejrzeć prace, jak również wykonać ich fotokopie i kserokopie, podczas zebrań rodziców oraz podczas indywidualnych spotkań z nauczycielami.
12. 
Na pisemny wniosek rodziców, dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń dotyczących trybu wystawiania oceny oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu jego rodzicom w sekretariacie Szkoły.
13. 
Podczas wglądu, o którym mowa w ust. 12, obecny jest Dyrektor Szkoły lub inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Dokumentacja ta nie może być kopiowana. Możliwe jest natomiast wykonywanie fotokopii udostępnianej dokumentacji lub robienie notatek.
14. 
Rodzice ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej zobowiązani są dostarczyć powyższą opinię lub orzeczenie do sekretariatu Szkoły.

Ocenianie

§  28. 
1. 
Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:
1)
bieżące;
2)
klasyfikacyjne:
a)
śródroczne i roczne,
b)
końcowe.
2. 
Bieżące, śródroczne, roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
1)
stopień celujący - 6,
2)
stopień bardzo dobry - 5,
3)
stopień dobry - 4,
4)
stopień dostateczny - 3,
5)
stopień dopuszczający - 2,
6)
stopień niedostateczny - 1

- z zastrzeżeniem ust. 3.

3. 
W klasach I-III:
1)
oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących ustala się wg skali określonej w ust. 2;
2)
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
4. 
Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ogólnokształcących uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
5. 
Ocenę z egzaminu promocyjnego i końcowego ustala się na podstawie liczby uzyskanych punktów według następującej skali:
1)
25 punktów - stopień celujący;
2)
od 21 do 24 punktów - stopień bardzo dobry;
3)
od 16 do 20 punktów - stopień dobry;
4)
od 13 do 15 punktów - stopień dostateczny;
5)
11 i 12 punktów - stopień dopuszczający;
6)
od 1 do 10 punktów - stopień niedostateczny.
6. 
Przy wystawianiu ocen bieżących, dopuszcza się stosowanie znaków "+" i "-".
7. 
Począwszy od klasy IV roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
1)
wzorowe;
2)
bardzo dobre;
3)
dobre;
4)
poprawne;
5)
nieodpowiednie;
6)
naganne.
8. 
Kryteria oceniania zachowania uczniów zawarte są w § 35.
9. 
Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które umożliwiają otrzymanie promocji do klasy programowo wyższej.
10. 
Negatywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które uniemożliwiają otrzymanie promocji do klasy programowo wyższej.
11. 
Uczeń ma prawo do poprawienia proponowanej mu oceny rocznej ze wszystkich przedmiotów, z wyjątkiem oceny uzyskanej w wyniku egzaminu promocyjnego. Warunki i tryb otrzymania wyższej oceny precyzują Przedmiotowe Systemy Oceniania.
12. 
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalane przez nauczyciela prowadzącego poszczególne zajęcia są ostateczne, z zastrzeżeniem ocen ustalanych w trybie egzaminu promocyjnego.

Egzamin promocyjny

§  29. 
1. 
Uczeń otrzymuje roczną ocenę klasyfikacyjną w trybie egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego, z wyjątkiem ucznia klasy I.
2. 
W przypadku ucznia klasy I ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący przedmiot/instrument główny. Uczeń przystępuje do sekcyjnych przesłuchań z instrumentu głównego, które mogą być przeprowadzane w formie koncertów z udziałem publiczności.
3. 
Uczeń otrzymuje końcową ocenę klasyfikacyjną z przedmiotu głównego w trybie egzaminu końcowego.
4. 
Egzamin promocyjny i końcowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, w której skład wchodzą:
1)
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2)
nauczyciel/nauczyciele prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
3)
nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
5. 
Egzamin promocyjny i końcowy przeprowadza się w formie praktycznej.
6. 
Ocenę z egzaminu promocyjnego i końcowego ustala się w stopniach według skali określonej w § 28 ust. 5.
7. 
Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego i końcowego uwzględnia się jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych oraz udział w koncertach szkolnych i sukcesy na konkursach.
8. 
Ocenę proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący zajęcia. Każdy z członków komisji ocenia ucznia, przyznając punkty według skali o której mowa w § 28 ust. 5. Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia z egzaminu ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że ułamkowe części punktów wynoszące mniej niż 0,5 punktu pomija się, a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu i więcej podwyższa się do pełnych punktów.
9. 
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego w wyznaczonym terminie, na pisemny wniosek rodzica złożony do Dyrektora Szkoły, może przystąpić do tego egzaminu w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, do końca danego roku szkolnego.
10. 
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, na pisemny wniosek rodzica ucznia złożony do Dyrektora Szkoły najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej, Rada Pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. W takim przypadku roczną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne artystyczne.
11. 
Oceny ustalone w trybie egzaminu promocyjnego są ostateczne.

Egzamin klasyfikacyjny

§  30. 
1. 
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia, w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2. 
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. 
Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Pady Pedagogicznej, po złożeniu pisemnego wniosku o egzamin klasyfikacyjny do Dyrektora Szkoły, nie później niż na dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
4. 
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
5. 
Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
6. 
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 5, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
7. 
Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
8. 
Egzamin klasyfikacyjny:
1)
z zajęć edukacyjnych ogólnokształcących - przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej;
2)
z zajęć edukacyjnych artystycznych - przeprowadza się w formie: pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej, ustalonej przez Dyrektora Szkoły;
3)
z techniki, informatyki, wychowania fizycznego oraz plastyki ma przede wszystkim formę praktyczną.
9. 
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".

Egzamin poprawkowy, powtarzanie klasy

§  31. 
1. 
Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
3. 
Egzamin poprawkowy:
1)
z zajęć edukacyjnych ogólnokształcących - przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt 3;
2)
z zajęć edukacyjnych artystycznych - przeprowadza się w formie: pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej, ustalonej przez Dyrektora Szkoły;
3)
z techniki, informatyki, wychowania fizycznego oraz plastyki ma przede wszystkim formę praktyczną.
4. 
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
5. 
Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. 
Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez Dyrektora Szkoły komisja w składzie:
1)
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2)
nauczyciel/nauczyciele prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
3)
nauczyciel tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
7. 
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych.
8. 
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
9. 
Na egzaminie poprawkowym ocenę ustala komisja. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
10. 
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 11.
11. 
Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu cyklu kształcenia promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.

Klasyfikacja ucznia

§  32. 
1. 
Uczeń Szkoły podlega klasyfikacji:
1)
śródrocznej i rocznej;
2)
końcowej.
2. 
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu odpowiednio śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi, nie później niż do końca stycznia.
3. 
Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia, w danym roku szkolnym oraz ustaleniu odpowiednio rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w przypadku uczniów klas I-III w przypadku:
1)
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć;
2)
dodatkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć;
3)
poszczególnych zajęć edukacyjnych artystycznych ustala się roczne oceny klasyfikacyjne według skali i w formie określonych w paragrafie § 28 ust. 2.
4. 
Na klasyfikację końcową, którą przeprowadza się w klasie programowo najwyższej składają się:
1)
roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej;
2)
roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych;
3)
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.

Promowanie

§  33. 
1. 
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał co najmniej dopuszczające roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał co najmniej dostateczne roczne oceny klasyfikacyjne z przedmiotu głównego oraz kształcenia słuchu.
3. 
Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
4. 
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 3, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

Ukończenie Szkoły

§  34. 
1. 
Uczeń kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne oraz przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
2. 
Uczeń kończy Szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
3. 
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 2, wlicza się także końcowe oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

Zasady i kryteria oceniania zachowania ucznia

§  35. 
1. 
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1)
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2)
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3)
dbałość o honor i tradycje szkoły artystycznej;
4)
dbałość o piękno mowy ojczystej;
5)
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6)
godne, kulturalne zachowanie się w szkole artystycznej i poza nią;
7)
okazywanie szacunku innym osobom.
2. 
Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania, a także ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej.
3. 
Przy ocenianiu zachowania ucznia punktem wyjścia jest ocena dobra, którą uczeń otrzymuje na początku roku szkolnego, bez względu na to, jaką ocenę zachowania uzyskał w poprzednim roku szkolnym.
4. 
Wychowawca klasy na bieżąco informuje rodziców ucznia o niepokojących przejawach zachowania ucznia. Każdy kontakt z rodzicami wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
5. 
Klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia oraz informuje ucznia zgodnie z § 27 ust. 10.
6. 
W przypadku dostarczenia przez rodziców opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej o której mowa § 27 ust. 14 przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na zachowanie ucznia.

Postanowienia końcowe

§  36. 
1. 
Szkoła używa urzędowej okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Szkoły w otoku: "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Białymstoku".
2. 
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
3. 
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. 
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez Szkołę podaje się nazwę Szkoły i opatruje pieczęcią urzędową.
5. 
Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).