Zalecenie stosowania Planu awaryjnego na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego.
Dz.Urz.ULC.2011.9.37
Akt obowiązującyWYTYCZNE Nr 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 maja 2011 r.
w sprawie zalecenia stosowania Planu awaryjnego na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432.
2) Załącznik do niniejszych wytycznych jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
NAT Doc 006, Part II
MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA LOTNICTWA CYWILNEGO - ICAO
PLAN AWARYJNY NA WYPADEK POJAWIENIA SIĘ PYŁU
WULKANICZNEGO
-
DLA REJONU EUROPY I PÓŁNOCNEGO ATLANTYKU
Grudzień 2010
DOKUMENT TEN ZOSTAŁ WYDANY PRZEZ BIURO ICAO DLA REJONU EUROPY I PŁN. ATLANTYKU Z UPOWAŻNIENIA GRUPY EANPG I NAT SPG
Plan awaryjny na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego - Rejon EUR i NAT
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1. FAZA OSTRZEGANIA
2. FAZA BIERNA
3. FAZA AKTYWNA
4. PROCEDURY ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWEM RUCHU LOTNICZEGO
5. PROCEDURY KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO
6. OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA PLANÓW AWARYJNYCH W RUCHU LOTNICZYM NA WYPADEK POJAWIENIA SIĘ PYŁU WULKANICZNEGO
DODATEK A. PROBLEMY PRZED KTÓRYMI STANĄ PILOCI OPERUJĄCY W STREFIE WYSTĘPOWANIA PYŁU WULKANICZNEGO
DODATEK B. DZIAŁANIA BIUR NADZORU METEOROLOGICZNEGO (MWO) NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
DODATEK C. DZIAŁANIA CENTRUM DORADCZEGO DS. PYŁU WULKANICZNEGO (VAAC- VOLCANIC ASH ADVISORY CENTRE) NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
DODATEK D. PROCEDURY TWORZENIA MAP KONCENTRACJI PYŁU WULKANICZNNEGO
DODATEK E. ZALECANE DZIAŁANIA KRAJU OPERATORA/REJESTRACJI STATKU POWIETRZNEGO W ODNIESIENIU DO EKSPLOATACJI STATKÓW POWIETRZNYCH NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
DODATEK F. PRZYKŁADOWY PROCES OCENY ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA
DODATEK G. PRZYKŁADOWA TABELA ZALECANYCH DZIAŁAŃ DLA OPERACJI PLANOWANYCH W PRZESTRZENI LUB DO/Z LOTNISK ZANIECZYSZCZONYCH PYŁEM WULKANICZNYM
DODATEK H. PRZYKŁADOWY REJESTR ZAGROŻEŃ
DODATEK I. PRZYKŁADOWA DEPESZA SIGMET, NOTAM, ASHTAM
Plan awaryjny na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego - Rejon EUR i NAT
WSTĘP
Pył wulkaniczny może stanowić zagrożenie dla operacji lotniczych. Ostatnie przypadki pojawienia się pyłu wulkanicznego spowodowały jeden lub więcej z poniższych problemów:
* Awarie silników i ich wadliwe działanie
* W ich konsekwencji awarie systemów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych
* Blokowanie się czujników, a w ich wyniku błędne odczyty prędkości
* Zanieczyszczenie powietrza w kabinie dymem, pyłem lub substancjami chemicznymi wymagające użycia przez załogę masek tlenowych
* Problemy z komunikacją
* Utrata widoczności przez okna w kokpicie
Władze lotnicze Kraju Operatora1 lub Kraju Rejestracji2 winny zalecić odpowiednie procedury operacyjne dla załóg lotniczych na wypadek operowania w lub w pobliżu przestrzeni, w której występuje pył wulkaniczny. Załącznik 6 ICAO wymaga od operatora oceny ryzyka operowania w pyle wulkanicznym i zastosowania odpowiednich środków zmniejszających zagrożenie, zgodnych z jego Systemem Zapewnienia Bezpieczeństwa SMS zatwierdzonym przez Kraj Operatora/Rejestru.
Należy zauważyć, że dokument ten jest planem awaryjnym ATM, uzupełnionym o usługi, tj. Służby Informacji Lotniczej (AIS) i Meteorologiczne (MET), skierowany jest głównie do Kraju Dostawcy3. Tam, gdzie opisane są działania Biur Nadzoru Meteorologicznego (Meteorological Watch Offices-MWO) należy to traktować jako dodatkowe procedury MWO. Tam, gdzie opisane są działania operatorów lub Centrów Doradczych Pyłu Wulkanicznego (VAAC), należy to traktować tylko jako wyjaśnienie.
Pył wulkaniczny może także wpływać na operacje statków powietrznych na lotniskach. W skrajnych przypadkach lotnisko może stać się niedostępne dla operacji lotniczych, co powoduje poważne skutki dla całego systemu ATM; tj. zawrócenie z trasy, zmiana przepływu ruchu lotniczego, etc.
Celem procedur zamieszczonych w tym dokumencie nie jest ustanowienie bezpiecznego poziomu koncentracji pyłu wulkanicznego. Uzgodnione wartości mają zobrazować obszary o niskiej, średniej i wysokiej koncentracji. Operacje lotnicze w jakimkolwiek obszarze, dla którego prognozuje się wystąpienie pyłu wulkanicznego wykonywane są na odpowiedzialność operatora.
UWAGA. Wszystkie przewidywane koncentracje pyłu obarczone są pewnym poziomem niepewności z powodu błędu w ocenie siły wybuchu.
______
1 Termin "Kraj Operatora" odnosi się do Umawiającego się Państwa, jako władzy regulującej w stosunku do operatorów lotniczych, którym władza ta wydała certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC).
2 Termin "Kraj Rejestru" odnosi się do Państwa, w którego rejestrze wpisany jest statek powietrzny.
3 Termin "Kraj Dostawcy" odnosi się do Umawiającego się Państwa, jako odpowiedzialnego za dostarczenie usług żeglugi powietrznej w przestrzeni nad swoim terytorium i określonej części przestrzeni nad otwartym morzem, jak to zostało uzgodnione na Regionalnym Spotkaniu ds. Żeglugi Powietrznej.
Biorąc pod uwagę, że samolot w przewozie lotniczym pokonuje około 150 km (80NM) w 10 minut i że pył wulkaniczny może sięgnąć poziomów lotu powszechnie używanych przez samoloty turbośmigłowe w 5 minut, zasadniczego znaczenia nabiera szybkie reagowanie na doniesienia o pyle wulkanicznym.
Koniecznym jest, aby informacja na temat aktywności wulkanicznej była rozpowszechniana tak szybko, jak to możliwe. W celu udzielenia pomocy personelowi w przyspieszeniu procesu tworzenia i wydawania odpowiednich depesz (SIGMET, NOTAM, ASHTAM) powinni oni mieć do dyspozycji szereg szablonów dla różnych stopni aktywności wulkanicznej. Przykłady depesz SIGMET, NOTAM, ASHTAM ogłaszających różne stopnie aktywności wulkanicznej i operacyjne środki, zawarte są w Dodatku I. Depesze ASHTAM nie będą publikowane przez instytucje zapewniające usługi żeglugi powietrznej (Air Navigation Service Provider - ANSP) w rejonie Północnego Atlantyku (North Atlantic Region - NAT Region).
Lista zarejestrowanych przez ICAO wulkanów powinna być dostępna w międzynarodowym biurze NOTAM. Lista powinna zawierać nazwę i numer wulkanu oraz jego współrzędne geograficzne.
W celu zapewnienia płynnego wdrożenia Planu Awaryjnego na wypadek rzeczywistego wybuchu wulkanu zaleca się przeprowadzanie corocznych ćwiczeń VOLCEX.
Terminologia
Obszar Niskiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub mniejszej niż 2x10-3 g/m3.
Obszar Średniego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji większej niż 2x10-3 g/m3, ale mniejszej niż 4x10-3 g/m3.
Obszar Wysokiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub większej niż 4x10-3 g/m3, lub obszary zanieczyszczonej przestrzeni, w której określenie poziomu zanieczyszczenia jest niemożliwe.
Należy zauważyć, że "określone rozmiary" odnoszą się do poziomych i pionowych granic.
Reakcja na skutki działania wulkanu, mające wpływ na ruch lotniczy została podzielona na trzy różne fazy opisane poniżej. Aktywność wulkaniczna w wielu miejscach jest stale śledzona przez społeczność naukową. Co więcej, od załóg lotniczych wymaga się by składały raporty o istotnej aktywności wulkanów za pomocą Special Air Report (AIREP). Podjęto niezbędne kroki, by informacje takie trafiały niezwłocznie do odpowiednich lotniczych instytucji odpowiedzialnych za kolejne działania.
Faza Ostrzegania Ogłoszenie ostrzeżenia następuje, gdy erupcja wulkanu jest spodziewana. Ostrzeżenie w postaci depesz SIGMET, NOTAM lub ASHTAM jest kierowane niezwłocznie do statków powietrznych w strefach zagrożenia. Poza normalnymi odbiorcami, dodatkowo depesze NOTAM/ASHTAM wysłane będą do służb meteorologicznych / wulkanologicznych.
Jeśli erupcja stwarza zagrożenie dla lotnictwa, strefę wokół wulkanu ogłasza się za pomocą NOTAM Strefą Niebezpieczną4. Zazwyczaj zgody na przelot przez nią nie będą wydawane.
______
4 Gdziekolwiek w tym dokumencie mowa jest o ewentualnym utworzeniu Strefy Niebezpiecznej, nie oznacza to, że istnieją przeszkody w utworzeniu Stref Zakazanych lub Ograniczonych nad suwerennym terytorium kraju, jeśli uzna to za konieczne.
Faza Bierna Faza Bierna rozpoczyna się w chwili erupcji, gdy pył wulkaniczny zaczyna się dostawać do atmosfery i głównie zagraża statkom powietrznym w locie. Następuje wydanie depeszy SIGMET o wybuchu wulkanu i utworzenie za pomocą NOTAM Strefy Niebezpiecznej. Zazwyczaj zgody na przelot przez nią nie będą wydawane.
Faza Aktywna Faza Aktywna zaczyna się wraz z wydaniem pierwszego Volcanic Ash Advisory (VAA) i Volcanic Ash Graphics (VAG) po zakończeniu fazy biernej. Dodatkowo mogą być udostępnione mapy koncentracji pyłu. Prognozy przemieszczania się pyłu wulkanicznego, aż do godz. T+18 będą wykorzystane do przygotowania depeszy SIGMET. Depesza SIGMET powinna być wydana jak najszybciej, jednak nie więcej niż 12 godzin przed rozpoczęciem jej okresu ważności i powinna być ważna przez 6 godzin. Prognozy wydane o T+12 godz. i T+18 godz. (oraz kolejne, jeśli to możliwe) będą wykorzystane do przygotowania NOTAM/ASHTAM. Istotne zmiany mogą spowodować tymczasowe cofnięcie się do Fazy Biernej i nieplanowane wydanie VAA, VAG i map koncentracji pyłów, depeszy SIGMET i NOTAM/ASHTAM. Odpowiednio Strefa Niebezpieczna zostanie ogłoszona za pomocą NOTAM.
Uwaga: jeśli w tym dokumencie przywołuje się depeszę SIGMET i NOTAM, to mowa jest o depeszach dotyczących pyłu wulkanicznego.
Niniejszy dokument w pełni stosuje się do Norm i Zalecanych Metod Postępowania w Załącznikach ICAO, procedurach Światowej Organizacji Meteorologicznej (World Meteorological Organisation) i wytycznych zawartych między innymi w następujących dokumentach ICAO:
ICAO Annex 3 - Meteorological Services for International Air Navigation; ICAO Annex 11 - Air Traffic Services; ICAO Annex 15 - Aeronautical Information Services; ICAO Doc 8126 - Aeronautical Information Services Manual; ICAO Doc 8896 - Manual of Aeronautical Meteorological Practice; ICAO Doc 9691 - Manual on Volcanic Ash, Radioactive Material and Toxic Chemical Clouds; ICAO Doc 9766 - Handbook on the International Airways Volcanic Watch; ICAO Doc 9859 - Safety Management Manual; ICAO EUR Doc 014 - EUR SIGMET and AIRMET Guide; and WMO No.386 Volume I (Manual of Global Telecommunications System) Part II (Operational Procedures for the Global Telecommunications System).
______
1.
FAZA OSTRZEGANIA
FAZA OSTRZEGANIA
1.2. Działania Centrum Kontroli Obszaru - ACC (wybuch wulkanu we własnym FIR)
1.2.1 W przypadku znaczącej aktywności wulkanu przed wybuchem, Centrum Kontroli Obszaru (ACC), po otrzymaniu informacji o wybuchu wulkanu lub pojawieniu się chmury pyłu wulkanicznego, który może stworzyć zagrożenie dla lotnictwa, przeprowadza następujące czynności:
1.2.2. Prócz dystrybucji NOTAM / ASHTAM i wszystkich kolejnych NOTAM / ASHTAM do stałych odbiorców, zostanie on przesłany do właściwych służb meteorologicznych po dodaniu stosownego nagłówka Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO). Przykłady NOTAM i ASHTAM podane są w Dodatku I.
1.3. DZIAŁANIA SĄSIEDNIEGO CENTRUM KONTROLI OBSZARU - ACC
1.3.1. W czasie Fazy Ostrzegania trasa statków powietrznych powinna być zmieniona tak, by uniknęły one Strefy Niebezpiecznej. Wszelkie zanieczyszczenie pyłem powinno utrzymywać się na ograniczonym obszarze, a zakłócenia dla ruchu nie powinny być nadmierne. Sąsiednia ACC winna podjąć następujące działania:
i. jedna lub więcej tras jest w obszarze oddziaływania Strefy Niebezpiecznej, należy wtedy wstrzymać ruch na tych trasach i dokonać ich zmiany na trasy z dala od Strefy Niebezpiecznej; i
ii. należy rozpocząć wykreślanie obszaru zagrożonego.
1.4. DZIAŁANIA ORGANU ATFM
1.4.1. Organy ATFM i VAAC określą sposób komunikowania się w oparciu o dwustronne umowy. Po otrzymaniu informacji o początkowej aktywności wulkanu z VAAC, organ ATFM rozpocznie działania zgodnie ze swoimi procedurami w celu zapewnienia wymiany informacji pomiędzy ANSP, MWO, VAAC i zainteresowanymi operatorami lotniczymi.
______
2.
FAZA BIERNA
FAZA BIERNA
2.2. DZIAŁANIA CENTRUM KONTROLI OBSZARU - ACC (wybuch wulkanu we własnym FIR)
2.2.1. Centrum Kontroli Obszaru - ACC zapewniające służbę w FIR, w którym nastąpił wybuch wulkanu informuje załogi statków powietrznych o obecności i zasięgu pyłu wulkanicznego i dostarcza informacji potrzebnych do bezpiecznego wykonania lotów.
2.2.2. Przekierowanie ruchu rozpoczyna się natychmiast lub może być w toku, jeśli czas ostrzegania był wystarczająco długi, by ułatwić aktywację Fazy Ostrzegania. Służba ACC zmienia trasy lotu statków powietrznych wokół Strefy Niebezpiecznej najszybciej, jak to możliwe. Sąsiednie służby ACC, mając na uwadze Strefę Niebezpieczną, udzielają podobnej pomocy statkom powietrznym tak wcześnie jak to możliwe.
2.2.3. W trakcie tej fazy służba ACC:
2.3. DZIAŁANIA W SĄSIEDNICH SŁUŻBACH ACC
2.3.1. W trakcie Fazy Biernej sąsiednie służby ACC podejmą następujące działania:
2.4. DZIAŁANIA ORGANÓW ATFM
2.4.1. W trakcie Fazy Biernej w zależności od oddziaływania pyłu wulkanicznego, odpowiednie jednostki ATFM powinny organizować wymianę najnowszych informacji na temat rozwoju wydarzeń z VAAC, ANSP i MWO i zainteresowanymi operatorami lotniczymi.
______
3.
FAZA AKTYWNA
FAZA AKTYWNA
3.2. Po Fazie Biernej, komunikat VAA/VAG i (jeśli dostępne) prognozy koncentracji pyłu należy stosować w celu określenia wielkości przestrzeni powietrznej, obejmującej najdalszy zasięg przewidywanego dla tego okresu zanieczyszczenia. Wielkości te powinny być wykorzystywane do:
3.3. Prognozy dla odleglejszych terminów (tj. wykraczające poza T+6 godz.) będą wykorzystane do przygotowania NOTAM w celu zapewnienia, że odpowiednie informacje są dostępne dla wsparcia planowania lotów. Depesze te powinny rozróżniać poziomy zanieczyszczeń.
3.4. Operatorzy wykorzystują publikowane informacje odnośnie Obszarów Niskiego, Średniego i Wysokiego Zanieczyszczenia do planowania lotów, zgodnie z prawnymi wymogami i w zależności od zapewnianych w danej przestrzeni służb. Operatorzy muszą być świadomi, że w zależności od kraju, ustanowiona Strefa Niebezpieczna może zawierać Obszary Wysokiego Zanieczyszczenia, Obszary Średniego/Wysokiego Zanieczyszczenia lub Obszary Niskiego/Średniego/Wysokiego Zanieczyszczenia.
3.5. Pył wulkaniczny może oddziaływać w sposób złożony na przestrzeń powietrzną; stąd niemożliwym jest określenie środków, jakie należy przedsięwziąć w konkretnej sytuacji. Nie jest również możliwe podanie szczegółowych działań, jakie miałyby być podjęte przez konkretną służbę ACC. Poniższe wskazówki mogą okazać się pożyteczne w Fazie Aktywnej, ale nie mogą być uważane za obowiązujące:
______
4.
PROCEDURY ATFM
PROCEDURY ATFM
4.2. Organ ATFM zastosuje środki ATFM na prośbę zainteresowanego ANSP. Środki te powinny być ocenione i zaktualizowane w oparciu o najświeższe informacje. Operatorom należy zwrócić uwagę, by pilnie śledzili depesze NOTAM/ASHTAM i SIGMET dla danego obszaru.
UWAGA. Procedury stosowane do Centralnego Organu Zarządzania Przepływem Ruchu Lotniczego (EUROCONTROL Central Flow Management Unit - CFMU) znajdują się w podręczniku CFMU (EUROCONTROL - Basic CFMU Handbook).
Dokument ten dostępny jest pod adresem:
http://www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu/public/standard_page/library_index.html
______
5.
PROCEDURY KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO5
PROCEDURY KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO5
i. Przyjąć należy, że statek powietrzny znajduje się w sytuacji niebezpiecznej;
ii. Nie należy zezwalać samolotom o silnikach turbinowych na podwyższenie poziomu lotu do czasu opuszczenia przez nie obszaru zanieczyszczenia pyłem; i
iii. Nie podejmuje się prób wektorowania samolotu bez współdziałania ze strony pilota.
______
5 Informacja ta pochodzi z Manual on Volcanic Ash, Radioactive material and Toxic chemical Clouds (Doc 9691). W celu uzyskania pełnej informacji patrz dokument źródłowy.
5.2. Doświadczenie pokazuje, że zalecanym manewrem ucieczki dla samolotu, który natknął się na pył wulkaniczny jest przejście na kurs odwrócony i rozpoczęcie zniżania (o ile teren pozwala). Choć ostateczna odpowiedzialność za taką decyzję spoczywa na pilocie.
6.
OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA PLANÓW AWARYJNYCH W RUCHU LOTNICZYM NA WYPADEK POJAWIENIA SIĘ PYŁU WULKANICZNEGO6
OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA PLANÓW AWARYJNYCH W RUCHU LOTNICZYM NA WYPADEK POJAWIENIA SIĘ PYŁU WULKANICZNEGO6
6.2. Kontrolerzy muszą być wyszkoleni i świadomi potencjalnych skutków napotkania przez statek powietrzny niebezpiecznej koncentracji pyłu wulkanicznego.
6.3. Niektóre szczególne wytyczne są następujące:
6.4. Służba ACC wraz z organem ATFM zapewnia krytyczny łącznik pomiędzy pilotem, dyspozytorem i meteorologami w trakcie wybuchu wulkanu. W czasie, gdy zanieczyszczenie pyłem wulkanicznym pojawia się wewnątrz FIR, ACC ma dwa ważne zadania komunikacyjne. Pierwsze i najważniejsze to kontakt ze statkiem powietrznym lecącym po trasie, który może napotkać pył. W oparciu o informacje o pyle wulkanicznym uzyskane z ostrzeżeń SIGMET i komunikatów VAA oraz współpracując z MWO, kontrolerzy będą mogli podpowiedzieć pilotowi, które poziomy lotu są zanieczyszczone pyłem, jaka jest prognozowana trajektoria i tendencja przesuwania się chmury pyłu. Za pomocą łączności radiowej służba ACC ma możliwość uzgodnienia z pilotem alternatywnej trasy, która pozwoli utrzymać statek powietrzny z dala od pyłu wulkanicznego.
6.5. Podobnie, dzięki wydawaniu depesz NOTAM/ASHTAM o aktywności wulkanicznej, służba ACC może rozpowszechniać informacje o stanie i aktywności wulkanu, nawet w okresie przed erupcją, gdy wzrasta aktywność wulkanu. NOTAM/ASHTAM i SIGMET wraz z AIREP są krytyczne dla dyspozytorów z uwagi na planowanie lotów. Operatorzy potrzebują mieć informacje o stanie wulkanu z możliwie dużym wyprzedzeniem ze względu na strategiczne planowanie lotów i bezpieczeństwo pasażerów. Dyspozytorzy muszą mieć kontakt z pilotami na trasie tak, by można było uzgodnić decyzje pomiędzy pilotami, dyspozytorami i ATC, co do możliwej alternatywnej trasy. ACC doradza organowi ATFM w kwestii dostępności alternatywnych tras. Nie można zakładać jednak, że statek powietrzny, który ma się natknąć na chmurę pyłu otrzyma najbardziej pożądaną trasę, by uniknąć zanieczyszczeń. Inne uwarunkowania, tj. istniejący ruch lotniczy na innych trasach, ilość dostępnej rezerwy paliwa statków powietrznych, które będą musiały zawrócić na inne trasy, by innym statkom powietrznym umożliwić zawrócenie, muszą być wzięte pod uwagę.
______
6 Informacja ta pochodzi z Manual on Volcanic Ash, Radioactive material and Toxic chemical Clouds (Doc 9691). W celu uzyskania pełnej informacji, patrz dokument źródłowy.
6.6. NOTAM/ASHTAM dotyczący aktywności wulkanicznej, dostarcza informacji o stanie aktywności wulkanu, jeśli zmiana w jego aktywności ma lub oczekujemy, że będzie mieć istotne operacyjne znaczenie. Są one tworzone przez ACC i wydawane przez odpowiednie międzynarodowe biuro NOTAM w oparciu o informacje otrzymane od jednego ze źródeł obserwacji i/lub doradczych informacji dostarczonych przez VAAC. Prócz informacji o stanie aktywności wulkanu, NOTAM/ASHTAM dostarcza również informacji o lokalizacji, wielkości oraz przemieszczaniu się chmury pyłu i poziomów lotu i tras, których to dotyczy. NOTAM mogą być również wykorzystywane do ograniczania dostępu do przestrzeni powietrznej, zanieczyszczonej pyłem wulkanicznym. Pełne wytyczne dotyczące wydawania NOTAM i ASHTAM przedstawione są w Załączniku 15 ICAO - Aeronautical Information Services. W Załączniku 15 ICAO załączona jest kolorowa mapa aktywności wulkanu. Ostrzeżenie na kolorowej mapie może dostarczać informacji o stanie wulkanu, gdzie kolor czerwony oznacza najpoważniejsze zagrożenie, tj. trwającą erupcję z kolumną/chmurą pyłu sięgającą ponad FL 250, a kolorem zielonym przerwanie aktywności wulkanicznej i powrót do normalnego stanu sprzed erupcji. Istotnym jest, by NOTAM o popiele wulkanicznym został anulowany, a ASHTAM zaktualizowany zaraz po tym, jak wulkan powrócił do swego normalnego stanu sprzed erupcji, kiedy wulkanolodzy nie przewidują dalszych erupcji i nie stwierdza się obecności pyłu w FIR i brak jest jego zgłoszeń.
6.7. Ważne jest, żeby procedury stosowane przez personel ACC, w tym służby pomocnicze, takie jak MET, AIS i ATFM w czasie erupcji wulkanu / zdarzenia, tj. pojawienie się chmury pyłu, opisane w poprzednich punktach zostały przekształcone na instrukcje dla lokalnego personelu (dostosowane, jeśli to konieczne do lokalnych warunków). Istotne jest również, żeby te procedury/ instrukcje stanowiły część szkolenia podstawowego dla wszystkich służb ATS, AIS, ATFM i personelu MET, których miejsca pracy będą wymagać od nich podjęcia działań zgodnie z procedurami. Informacje uzupełniające w celu wsparcia służb ACC lub Centrum informacji powietrznej - FIC (Flight Information Centre) w utrzymywaniu świadomości o stanie aktywności wulkanów w ich FIR-ach znajdują się w miesięczniku Scientific Event Alert Network Bulletin publikowanym przez Smithsonian Institution w Stanach Zjednoczonych Ameryki i wysyłanym za darmo dla ACC/FIC, które się o to zwrócą.
______
DODATEK A
PROBLEMY PRZED KTÓRYMI STANĄ PILOCI OPERUJĄCY W STREFIE Z PYŁEM WULKANICZNYM
1. Kontroler powinien być świadomy, że załogi statków powietrznych będą natychmiast mieć do czynienia z niektórymi lub wszystkimi z poniższych problemów, jeśli napotkają pył wulkaniczny:
2. Jednocześnie ATC może spodziewać się, że piloci wykonywać będą procedury awaryjne. Może to obejmować ewentualne zawrócenie i/lub awaryjne zniżanie.
______
DODATEK B
DZIAŁANIA BIUR NADZORU METEOROLOGICZNEGO (MWO)NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
1. Po otrzymaniu informacji o wybuchu wulkanu i/lub pojawieniu się pyłu wulkanicznego MWO będzie:
______
DODATEK C
DZIAŁANIA CENTRUM DORADCZEGO DS. CHMURY PYŁU WULKANICZNEGO (VAAC) NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
1. Po otrzymaniu informacji z MWO lub jakiegokolwiek innego źródła, o istotnej przederupcyjnej/erupcyjnej aktywności wulkanu i/lub zaobserwowanej chmury pyłu wulkanicznego, centrum VAAC powinno:
______
DODATEK D
PROCEDURY TWORZENIA MAP KONCENTRACJI PYŁU WULKANICZNEGO
1. Następujące procedury mają być stosowane przez służby meteorologiczne Kraju Dostawcy, który zaakceptował w regionalnym porozumieniu, dotyczącym służb żeglugi powietrznej, odpowiedzialność za zorganizowanie VAAC w ramach struktury International Airways Volcano Watch (IAVW).
2. Wszystkie komunikaty (VAA) i informacje Volcanic Ash Graphics (VAG) wydawane przez służby meteorologiczne, wyznaczone przez VAAC w ramach struktury IAVW, powinny być przygotowywane w zgodzie z przepisami ICAO.
3. Ponadto, jeśli to możliwe, służby meteorologiczne mogą wydawać mapy koncentracji pyłów wulkanicznych i odpowiednio uzgadniać pliki danych w przedziałach 6-godzinnych, pokazując różną koncentrację pyłów w okresach ważności T+0, T+6, T+12 i T+18 godzin. Mapy te będą pokazywać prognozę rozkładu pyłów w zakresie Obszarów o Niskim, Średnim i Wysokim Zanieczyszczeniu i będą publikowane w tym samym czasie i o tym samym okresie ważności, co wspomniane powyżej VAA/VAG. Zaktualizowane mapy i pliki danych powinny być rozesłane przed upływem czasu ważności tych przesłanych wcześniej.
4. Dane te mogą być wykorzystane przez Kraj Dostawcy do przygotowania SIGMET, NOTAM/ASHTAM oraz do ustanowienia odpowiednio Stref Niebezpiecznych.
______
DODATEK E
ZALECANE DZIAŁANIA KRAJU OPERATORA/REJESTRACJI STATKU POWIETRZNEGO W ODNIESIENIU DO EKSPLOATACJI STATKU POWIETRZNEGO NA WYPADEK WYBUCHU WULKANU
Oceny ryzyka dla bezpieczeństwa lotów w przestrzeni powietrznej bliskiej chmur pyłu wulkanicznego.
1. Wstęp
1.1. Zaleca się, aby Kraj Operatora/Rejestracji, który zamierza zezwolić operatorom pod swoją jurysdykcją na operowanie w obszarach wulkanicznego zanieczyszczenia, rozważył w stosunku do operatora wymóg przeprowadzenia oceny ryzyka dla bezpieczeństwa lotu, przed przeprowadzeniem takich operacji.
1.2. Ocena ryzyka bezpieczeństwa powinna być zakończona przed planowaną operacją w przestrzeni powietrznej lub na/z lotniska, które może być zanieczyszczone pyłem wulkanicznym.
2. Zastosowanie
2.1. Do wszystkich operatorów wykonujących loty w przestrzeni powietrznej i/lub na/z lotnisk, które mogą podlegać oddziaływaniu pyłu wulkanicznego.
3. Zalecenia
3.1. Zgodnie z Załącznikiem 6 ICAO, Rozdz. 3, par. 3.3 - Zarządzanie Bezpieczeństwem, zaleca się, aby kraj Operatora/Rejestracji wymagał od wszystkich operatorów, planujących operacje w obszarach, gdzie obecność pyłu wulkanicznego jest prognozowana, przeprowadzenia oceny ryzyka bezpieczeństwa przed planowanymi operacjami. Ocena ryzyka bezpieczeństwa powinna zawierać w stosunku do operatora wymóg:
3.2. Wytyczne dla przeprowadzenia takiej oceny ryzyka bezpieczeństwa są przedstawione w Dodatku F do tego dokumentu.
______
DODATEK F
PRZYKŁADOWY PROCES OCENY RYZYKA BEZPIECZEŃSTWA
1. Wstęp
1.1. Proces oceny ryzyka bezpieczeństwa opisany jest w Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem (Safety Management Manual, zwanym dalej "Doc 9859". Na proces ten składa się identyfikacja zagrożeń związanych z działaniem (w tym przypadku bliskość pyłu wulkanicznego w przestrzeni powietrznej lub lot do/z lotnisk objętych oddziaływaniem pyłu wulkanicznego) wobec powagi skutków ich wystąpienia, ocena prawdopodobieństwa ich wystąpienia, podjęcie decyzji, czy wynikające z tego ryzyko jest dopuszczalne i znajduje się w granicach kryteriów bezpieczeństwa akceptowalnych w organizacji i ostatecznie podjęcie działań w celu zmniejszenia ryzyka do poziomu akceptowalnego.
2. Identyfikacja zagrożenia
2.1. Zagrożeniem jest jakakolwiek sytuacja lub warunek, który może potencjalnie spowodować negatywne skutki. Ewentualna lista takich zagrożeń do rozważenia, choć niewyczerpująca znajduje się w Dodatku G.
3. Ocena ryzyka
3.1. Ryzyko jest oceną prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnych skutków i ich dotkliwości, wynikających z zagrożenia.
3.2. W celu ułatwienia operatorowi oceny prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia powodującego negatywne skutki i zmniejszenia postrzeganego ryzyka, należy skonsultować się ze wszystkimi zainteresowanymi.
3.3. Ryzyko dla każdego zagrożenia powinno być ocenione za pomocą odpowiednio skalibrowanej matrycy ryzyka. Przykład takiej matrycy podany jest w Doc 9859, ale równie odpowiednia byłaby matryca dopasowana do wewnętrznego systemu SMS danej organizacji. Ryzyko powinno wynikać z dotkliwości negatywnych skutków, wynikających z zagrożenia i prawdopodobieństwa ich wystąpienia.
3.4. Dotkliwość wszelkich negatywnych skutków będących wynikiem danego zagrożenia powinna być oceniona za pomocą odpowiednio skalibrowanej skali dotkliwości. Przykład takich skal podany jest w Doc 9859, ale równie odpowiednia byłaby skala dopasowana do wewnętrznego systemu SMS danej organizacji. Zauważ, że dla każdego lotu skutki zetknięcia się z pyłem wulkanicznym mogą być bardzo poważne.
3.5. Prawdopodobieństwo skutków negatywnych
3.5.1 Prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków, będących wynikiem danego zagrożenia powinno być ocenione. Prawdopodobieństwo to powinno być zgodne z odpowiednio skalibrowaną skalą prawdopodobieństwa. Przykład takiej skali podany jest w Doc 9859, ale równie odpowiednia byłaby skala dopasowana do wewnętrznego systemu SMS danej organizacji.
3.5.2 Przy ocenie prawdopodobieństwa należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
* Stopień narażenia na niebezpieczeństwo
* Wszelkie incydenty lub związane z bezpieczeństwem dane historyczne odnoszące się do zagrożenia. Mogą to być dane pochodzące z przemysłu, organów regulacyjnych, od innych operatorów, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, z raportów wewnętrznych itp.
* Ekspertyza zainteresowanych stron.
3.5.3 Rezultat oceny powinien zostać zapisany w dzienniku zagrożeń, czasami nazywany rejestrem ryzyka. Przykład dziennika zagrożeń umieszczony jest w Dodatku H.
3.6. Margines ryzyka
3.6.1 Na tym etapie procesu, ryzyko powinno być klasyfikowane w zakresie od akceptowanego do nieakceptowanego. Odpowiedni zestaw definicji dla klasyfikacji ryzyka znajduje się w Doc 9859.
3.6.2 Następnie, odpowiednie sposoby zmniejszenia ryzyka dla każdego zidentyfikowanego zagrożenia powinny być rozważone, zapisane w dzienniku zagrożeń i wdrożone. Zmniejszenie ryzyka musi być dokonane w celu obniżenia ryzyka do poziomu akceptowalnego. Wszędzie tam, gdzie to możliwe powinno się rozważyć dalsze ewentualne zmniejszenie ryzyka poniżej akceptowalnego poziomu. Stąd, proces zmniejszania ryzyka powinien je zmniejszyć do poziomu, tak niskiego, jak praktycznie to możliwe.
3.6.3 Nie wszystkie zagrożenia mogą być zmniejszone. W takim przypadku operacja nie powinna się odbyć.
3.7. Działania zmniejszające ryzyko
3.7.1 Działania mające na celu zmniejszenie ryzyka mogą same z siebie wprowadzić nowe zagrożenia. Jeśli organizacja posiada skuteczny SMS, to istnieją procedury stałego monitoringu zagrożeń, ryzyka i zaangażowania wykwalifikowanego personelu w akceptację działań zmniejszających ryzyko lub w inny sposób. Operatorzy nieposiadający skutecznego SMS powinni powtarzać ocenę ryzyka w następstwie jakiegokolwiek procesu zmniejszania ryzyka i w regularnych odstępach czasu, ponieważ warunki, na jakich pierwotna ocena się opierała mogły ulec zmianie. Gwarantuje to bieżące zarządzanie bezpieczeństwem i jego monitorowanie.
3.8. Rejestry
3.8.1 Rezultaty oceny ryzyka powinny być udokumentowane i podane do wiadomości w całej organizacji i przedłożone przez operatora krajowemu organowi bezpieczeństwa. Działania powinny być zakończone, a działania zmniejszające ryzyko sprawdzone i poparte dowodami przed rozpoczęciem operacji.
3.8.2 Wszelkie założenia winny być jasno sformułowane, a ocena ryzyka poddana przeglądowi w regularnych odstępach czasu w celu upewnienia się, że założenia i decyzje pozostają ważne.
3.8.3 Wszelkie wymogi związane z monitorowaniem stanu bezpieczeństwa winny być określone i egzekwowane w ramach procesów zarządzania bezpieczeństwem w organizacji.
______
DODATEK G
PRZYKŁADOWA TABELA ZALECANYCH DZIAŁAŃ DLA OPERACJI PLANOWANYCH W PRZESTRZENI LUB DO/Z LOTNISK ZANIECZYSZCZONYCH PYŁEM WULKANICZNYM
Uwagi | Wytyczne |
Procedury Operatora | |
Lista Producentów posiadających Certyfikat Typu | Operatorzy muszą uzyskać informacje od producentów statku powietrznego posiadających Certyfikat Typu i od wytwórców silników, dotyczące operacji w zanieczyszczonej przestrzeni i/lub do/z lotnisk zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym wraz z czynnościami obsługowymi. |
Wytyczne dla pracowników firmy | Opublikować procedury planowania lotów, operacyjne i czynności obsługowych. Dokonać przeglądu procedur dla załóg mających na celu wykrycie pyłu wulkanicznego i manewry unikowe. Producent posiadający Certyfikat Typu udzieli informacji na temat operacji z/do lotnisk zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym wraz z osiągami. |
Planowanie lotów | Te zalecane działania będą dotyczyć wszystkich lotów planowanych w przestrzeni lub do/z lotnisk zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym. |
NOTAM i ASHTAM | Operator musi ściśle monitorować depesze NOTAM i ASHTAM by upewnić się, że załogi dysponują najświeższymi informacjami, co do pyłu wulkanicznego. |
SIGMET-y | Operator musi ściśle monitorować depesze SIGMET by upewnić się, że załogi dysponują najświeższymi informacjami, co do pyłu wulkanicznego. |
Lotnisko odlotu, docelowe, zapasowe | Stopień zanieczyszczenia, dodatkowe osiągi, procedury i czynności obsługowe. |
Wyznaczanie trasy | Najkrótszy okres przebywania w i nad obszarem zanieczyszczonym. |
Postępowanie przy zawracaniu z trasy | Maksymalna dopuszczalna odległość od lotniska zapasowego. Dostępność lotnisk zapasowych poza obszarem zanieczyszczonym. Postępowanie w razie zawracania z trasy po natknięciu się na pył wulkaniczny. |
Wykaz Wyposażenia Minimalnego - MEL/Dispatch Deviation Guide | Rozważyć dodatkowe ograniczenia przy odprawie statków powietrznych: * instalacja klimatyzacji; * upust powietrza z silników; * komputer pokładowy (air data computer); * przyrządy awaryjne (standby instruments); * system nawigacyjny; * pomocniczy pokładowy zespół energetyczny (Auxilary Power Unit -APU); * Pokładowy system zapobiegania kolizjom (Airborne Collision Avoidance System - ACAS); * Zbliżeniowy system ostrzegania o przeszkodach terenu (Terrain Awareness Warning System - TAWS); * instalacja tlenowa dla załogi; i * dodatkowy tlen dla pasażerów. (Lista ta nie musi być wyczerpująca) |
Uwagi | Wytyczne |
Procedury Operatora | |
Zaawansowana technika śledzenia lotu | Przepływ aktualnych informacji do/od załogi. |
Polityka paliwowa | Rozważyć zabranie dodatkowej ilości paliwa. |
Uwagi | Wytyczne |
Procedury Załogi | Te rozważania będą dotyczyć wszystkich lotów planowanych w przestrzeni lub do/z lotnisk zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym. |
Raporty pilotów | Wymóg składania meldunków w przypadku napotkania pyłu wulkanicznego w powietrzu. Raportowanie po locie. |
Obowiązkowe Meldowanie Zdarzeń (Mandatory Occurrence Reports - MOR) | Przypomnienie o konieczności wypełniania MOR w następstwie napotkania pyłu wulkanicznego. |
Standardowe Procedury Operacyjne | Dokonać przeglądu zmian normalnych i awaryjnych procedur operacyjnych: * planowanie przed lotem; * operacje z/do lotnisk zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym; * dodatkowy tlen; * procedury na wypadek wyłączenia się silnika; i * wybór trasy wyjścia z obszaru zanieczyszczonego pyłem wulkanicznym (Lista ta nie jest wyczerpująca) |
Pokładowy Dziennik Techniczny | Wszelkie aktualne lub spodziewane napotkanie pyłu wulkanicznego wymaga wpisu do pokładowego dziennika technicznego i odpowiednich czynności obsługowych przed podjęciem kolejnego lotu. Penetracja przestrzeni powietrznej (szczegóły i czas trwania) lub operacje do/z lotnisk, które mogą być zanieczyszczone pyłem wulkanicznym wymagają wpisu do pokładowego dziennika technicznego. |
Uwagi | Wytyczne |
Procedury Obsługowe | Operatorom, którzy działają w obszarach zanieczyszczonych pyłem, zaleca się zwiększyć czujność podczas kontroli i stałej obsługi i dostosować swoje praktyki obsługowe, w oparciu o obserwację tak, aby zapobiec nieplanowanej obsłudze technicznej. Od operatora wymaga sie współpracy z producentami i odpowiednimi władzami w zakresie przekazywania obserwacji i doświadczeń z operacji w obszarach zanieczyszczenia pyłem. Jeśli pojawią się istotne obserwacje różne od normalnych i obecnie znanych, producenci będą dzielić się tymi obserwacjami, a także wszelkimi zaleceniami dotyczącymi poprawy praktyk obsługowych ze wszystkimi operatorami i odpowiednimi władzami. |
Uwaga: Lista powyższa nie jest wyczerpująca i operatorzy muszą dokonać swojej własnej oceny zagrożeń na konkretnych trasach, które obsługują.
DODATEK H
PRZYKŁADOWY REJESTR ZAGROŻEŃ
ZAGROŻENIE | Opis sekwencji zdarzenia | Istniejące | Wynik (przed procesem zmniejszania ryzyka) | Wymagane dodatkowe zmniejszanie ryzyka | Wynik (po procesie zmniejszania ryzyka) | Działania i właściciele | Monitoring i przegląd wymogów | |||||
Nr | Opis | Dotkliwość konsekwencji | Prawdopodobieństwo | Ryzyko | Dotkliwość konsekwencji | Prawdopodobieństwo | Ryzyko | |||||
(dodatkowe wiersze w miarę konieczności)
DODATEK I
PRZYKŁADOWA DEPESZA SIGMET, NOTAM, ASHTM
Informację na temat nagłówków WMO dotyczących Fazy Ostrzegania patrz par. 1.2.2 można znaleźć w WMO No.386 Volume I (Manual of Global Telecommunications System) Part II (Operational Procedures for the Global Telecommunications System)
1. SIGMET
WVUK02 EGRR 180105
EGGX SIGMET 2 VALID 180105/180705 EGRREGGX
SHANWICK OCEANIC FIR VA ERUPTION MT KATLA PSN N6337
W01901 VA CLD OBS AT 0100Z N6100 W02730 - N6100 W02230 -
N5800 W01730 - N5630 W02000 FL200/350 MOV SE 35KT FCST
0705Z VA CLD APRX N5800 W02000 - N5730 W01200 - N5500
W00910 - N5430 W01530 - N5800 W02000=
Uwaga: PSN zastępuje LOC zgodnie z poprawką 75 do Załącznika 3 ICAO (wchodzi w życie 18 listopada 2010)
2. NOTAM ostrzegający o aktywności przederupcyjnej
(A0777/10NOTAMN
Q) BIRD/QWWXX/IV/NBO/W/000/999/6337N01901WXXX
A) BIRD B) 1002260830 C) 1002261100 E) INCREASED VOLCANIC ACTIVITY, POSSIBLY INDICATING IMMINENT ERUPTION, REPORTED FOR VOLCANO KATLA 1702-03 6337. 5N01901. 5W ICELAND-S. VOLCANIC ASHCLOUD IS EXPECTED TO REACH 50,000 FEET FEW MINUTES FROM START OF ERUPTION.AIRCRAFT ARE REQUIRED TO FLIGHT PLAN TO REMAIN AT LEAST XXXNM CLEAR OF VOLCANO AND MAINTAIN WATCH FOR NOTAM/SIGMET FOR AREA.
F) GND G) UNL)
Uwaga: XXX jest odległością ustanowioną przez kraj Dostawcy zgodnie z par. 1.2.1 a)
3. NOTAM ustanawiający Strefę Niebezpieczną po wstępnej erupcji
(A0778/10 NOTAMR A0777/10
Q) BIRD/QWWXX/IV/NBO/W/000/999/6337N01901WXXX
A) BIRD
B) 1002260900 C) 1002261200
E) VOLCANIC ERUPTION REPORTED IN VOLCANO KATLA 1702-03 6337.5N01901.5W ICELAND-S. VOLCANIC ASHCLOUD REPORTED REACHING FL500. AIRCRAFT ARE REQUIRED TO REMAIN AT LEAST XXXNM CLEAR OF VOLCANO AND MAINTAIN WATCH FOR NOTAM/SIGMET FOR BIRD AREA.
F) GND G) UNL)
Uwaga: XXX jest odległością ustanowioną przez kraj Dostawcy zgodnie z par. 1.2.1 a)
4. NOTAM ustanawiający Strefę Niebezpieczną, na którą składa się Obszar o Wysokim [lub Wysokim/Średnim lub Wysokim/Średnim/Niskim] Zanieczyszczeniu
(A0503/10 NOTAMN
Q) EGGN/QWWXX/IV/NBO/AE/000/350
A) EGPX B) 1005182300 C) 1005190500
E) TEMPORARY DANGER AREA HAS BEEN ESTABLISHED FOR VOLCANIC ASH AREA OF HIGH CONTAMINATION IN AREA 5812N00611W 5718N00216W 5552N00426W 5629N00652W
F) SFC
G) FL350)
5. NOTAM określający Obszar o Średnim Zanieczyszczeniu, dla którego Strefa Niebezpieczna nie została ustanowiona
(A0207/10 NOTAMN
Q) EUEC/QWWXX/IV/AE/000/200
A) EIAA B) 1005190700 C) 1005191300
E) VOLCANIC ASH AREA OF MEDIUM CONCENTRATION REPORTED IN AREA 5243N00853W 5330N00618W 5150N00829W
F) SFC
G) FL200)
6. ASHTAM ostrzegający o aktywności przederupcyjnej
VALI0021 LIRR 01091410
A) ROMA FIR B) 01091350 C) ETNA 101-06 D) 3744N01500E
E) YELLOW ALERT
J) VULCANOLOGICAL AGENCY
7. ASHTAM ostrzegający o aktywności erupcyjnej
VALI0024 LIRR 01151800
A) ROMA FIR B) 01151650 C) ETNA 101-06 D) 3744N01500E
E) RED ALERT F) AREA AFFECTED 3700N01500E 3900N01600E 3800N001700W SFC/35000FT G) NE H) ROUTES AFFECTED WILL BE NOTIFIED BY ATC J) VULCANOLOGICAL AGENCY
8. ASHTAM ostrzegający o zmniejszeniu się aktywności erupcyjnej
VALI0035 LIRR 01300450
A) ROMA FIR B) 01300350 C) ETNA 101-06 D) 3744N01500E
E) YELLOW ALERT FOLLOWING ORANGE J) VULCANOLOGICAL AGENCY
- KONIEC -