Zalecenia dotyczące postępowania podczas wykonywania lotów na samolotach SAAB-340 w warunkach oblodzenia lub w warunkach meteorologicznych sprzyjających powstawaniu oblodzenia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.7.33

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 sierpnia 2006 r.

OBWIESZCZENIE Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 sierpnia 2006 r.
w sprawie zaleceń dotyczących postępowania podczas wykonywania lotów na samolotach SAAB-340 w warunkach oblodzenia lub w warunkach meteorologicznych sprzyjających powstawaniu oblodzenia

Na podstawie art. 21 pkt 15 lit. c oraz art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W okresie ostatnich 8 lat stwierdzono 4 przypadki całkowitej utraty kontroli nad samolotem SAAB-340 wskutek oblodzenia krawędzi natarcia podczas lotu w warunkach oblodzenia lub warunkach atmosferycznych sprzyjających powstawaniu oblodzenia. W świetle ustaleń australijskiej i amerykańskiej komisji badań wypadków lotniczych w każdym z przypadków, podczas lotu wznoszącego lub lotu poziomego z prędkościami Vcln określonymi w AOM SAAB-340 tj. Vcln = 1.2 x Vs 1g (gdzie Vs 1g oznacza prędkość przeciągnięcia dla danej MTOW oraz lotu z przeciążeniem 1g ze schowanymi klapami) na skutek nagromadzenia się warstwy lodu na krawędzi natarcia następowało, poprzedzone bardzo szybkim spadkiem prędkości postępowej (20 knots/8 s) i drganiami konstrukcji, przeciągnięcie samolotu z jednoczesnym gwałtownym opuszczeniem nosa samolotu (30÷50° poniżej linii horyzontu) i obrotem na lewe skrzydło oraz samoczynnym wyłączeniem autopilota. W stanie przeciągnięcia intensywność drgań konstrukcji malała, samolot wykonywał przechyły z lewego na prawe skrzydło (max. do ± 140°). Utrata wysokości podczas przeciągnięcia wraz z wyprowadzeniem do lotu poziomego w zależności od badanego zdarzenia wynosiła od 2.300 ft do 5.000 ft.
§  2.
1.
Mając na uwadze okoliczności, o których mowa w § 1, zaleca się aby użytkownicy samolotów SAAB-340 opracowali i wprowadzili do Działu A Instrukcji Operacyjnej (Instrukcji Wykonywania Lotów), po zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, uzupełnienie do programów szkoleń okresowych pilotów, w cyklu 12-miesięcznym, o następujące zagadnienia:
a)
analiza przypadków utraty kontroli nad samolotem SAAB-340 z powodu oblodzenia;
b)
analiza zjawisk aerodynamicznych zachodzących w przypadku oblodzenia różnych elementów konstrukcji samolotu oraz ich skutki;
c)
postępowanie załogi samolotu SAAB-340 podczas przygotowania i wykonywania lotu w warunkach meteorologicznych sprzyjających powstawaniu oblodzenia.
2.
Zaleca się przygotować uzupełnienia, o których mowa w ust. 1, w oparciu o Safety Recomandation nr A-06-48, wydane przez amerykańską Komisję Badania Wypadków Lotniczych - NTSB, w dniu 20 lipca 2006 r. oraz inne materiały specjalistyczne.
3.
Zaleca się, aby do czasu wprowadzenia przez producenta samolotu SAAB-340 poprawek do Aircraft Operation Manual - AOM użytkownicy opracowali i wprowadzili do AOM, po zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, procedury (w formie informacji alarmowej sporządzonej na czerwonej karcie) nakazujące załogom lotniczym:
a)
utrzymywanie podczas lotu wznoszącego, poziomego oraz na zniżaniu w warunkach meteorologicznych sprzyjających powstawaniu oblodzenia minimalnej prędkości Vs 1g powiększonej o współczynnik 1,45;
b)
natychmiastowego wyłączenia autopilota i przejścia na sterowanie ręczne w przypadku zadziałania instalacji sygnalizującej oblodzenie lub wzrokowego stwierdzenia odkładania się oblodzenia na elementach konstrukcji samolotu.
4.
Zaleca się, aby użytkownicy samolotu SAAB-340 opracowali i wprowadzili do Wykazu Wyposażenia Minimalnego - MEL, po zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zmianę w poz. ATA 30. 81 - 1 polegającą na zmianie kategorii D na kategorię B (72 godziny).
§  3.
Zalecenia, o których mowa w § 2, użytkownicy samolotu SAAB-340 powinni wprowadzić do dnia 1 października 2006 r.
§  4.
Niniejsze obwieszczenie posiada status prawny dyrektywy operacyjnej, o której mowa w przepisie JAR-OPS 1.015 załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 czerwca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 146, poz. 1422).