Załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
Dz.Urz.ULC.2004.2.12
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 16
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TOM I - HAŁAS STATKÓW POWIETRZNYCH
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I. DEFINICJE
Część II. CERTYFIKACJA STATKÓW POWIETRZNYCH W ZAKRESIE HAŁASU
ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne
ROZDZIAŁ 2. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 6 października 1977 r.
2.1 Zakres stosowania
2.2 Miara oceny hałasu
2.3 Punkty pomiaru hałasu
2.4 Maksymalne poziomy hałasu
2.5 Tolerancja przekroczeń
2.6 Procedury prób
ROZDZIAŁ 3.
1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 6 października 1977 r. lub później, lecz przed 1 stycznia 2006 r.
2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1985 r. lub później, lecz przed 17 listopada 1988 r.
3. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później, lecz przed 1 stycznia 2006 r.
3.1 Zakres stosowania
3.2 Pomiary hałasu
3.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
3.4 Maksymalne poziomy hałasu
3.5 Tolerancja przekroczeń
3.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
3.7 Procedury prób
ROZDZIAŁ 4.
1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 2006 r. lub później
2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 2006 r. lub później
4.1 Zakres stosowania
4.2 Pomiary hałasu
4.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
4.4 Maksymalne poziomy hałasu
4.5 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
4.6 Procedury prób
4.7 Recertyfikacja
ROZDZIAŁ 5. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 1 stycznia 1985 r.
5.1 Zakres stosowania
5.2 Pomiary hałasu
5.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
5.4 Maksymalne poziomy hałasu
5.5 Tolerancja przekroczeń
5.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
5.7 Procedury prób
ROZDZIAŁ 6. Samoloty z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 17 listopada 1988 r.
6.1 Zakres stosowania
6.2 Miara oceny hałasu
6.3 Maksymalne poziomy hałasu
6.4 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
6.5 Procedury prób
ROZDZIAŁ 7. Samoloty STOL z napędem śmigłowym
ROZDZIAŁ 8. Śmigłowce
8.1 Zakres stosowania
8.2 Miara oceny hałasu
8.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
8.4 Maksymalne poziomy hałasu
8.5 Tolerancja przekroczeń
8.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
8.7 Procedury prób
ROZDZIAŁ 9. Zabudowane pomocnicze zespoły napędowe (APU) i podłączone do nich układy statków powietrznych podczas operacji naziemnych
ROZDZIAŁ 10. Samoloty z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu, lub wersji pochodnej przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później
10.1 Zakres stosowania
10.2 Miara oceny hałasu
10.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
10.4 Maksymalne poziomy hałasu
10.5 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej
10.6 Procedury prób
ROZDZIAŁ 11. Śmigłowce o maksymalnej certyfikowanej masie startowej nie przekraczającej 3.175 kg
11.1 Zakres stosowania
11.2 Miara oceny hałasu
11.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu
11.4 Maksymalny poziom hałasu
11.5 Wzorcowa procedura certyfikacji hałasowej.
11.6 Procedury prób
ROZDZIAŁ 12. Samoloty naddźwiękowe
12.1 Samoloty naddźwiękowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 1 stycznia 1975 r.
12.2 Samoloty naddźwiękowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1975 r. lub później
ROZDZIAŁ 13. Przemiennopłaty
Część III. POMIAR HAŁASU W CELU MONITOROWANIA
Część IV. OCENA HAŁASU PORTU LOTNICZEGO
Część V. KRYTERIA STOSOWANIA PROCEDUR OPERACYJNYCH ZMNIEJSZAJĄCYCH HAŁAS.
DODATKI
DODATEK 1. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej poddźwiękowych samolotów odrzutowych - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 6 października 1977 r.
1. Wprowadzenie
2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów
3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu
4. Obliczanie efektywnego poziomu hałasu odczuwalnego ze zmierzonych danych
5. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz skorygowane dane zmierzone
6. Nazewnictwo
7. Matematyczne formułowanie tablic wartości noy
8. Pochłanianie dźwięku w powietrzu
9. Szczegółowe metody korekcji
DODATEK 2. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej:
1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 6 października 1977 r. lub później
2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1985 r. lub później, lecz przed 17 listopada 1988 r.
3. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później
4. Śmigłowce
1. Wprowadzenie
2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów
3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu
4. Obliczanie efektywnego poziomu hałasu odczuwalnego ze zmierzonych danych
5. Przedstawianie danych władzom certyfikującym
6. Nazewnictwo: symbole i jednostki
7. Pochłanianie dźwięku w powietrzu
8. Korekcja wyników pomiarów dla śmigłowca
9. Korekcja wyników pomiarów dla samolotu
DODATEK 3. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej samolotów z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 17 listopada 1988 r.
1. Wprowadzenie
2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów
3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu
4. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz korygowanie zmierzonych danych
DODATEK 4. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej śmigłowców o maksymalnej masie certyfikowanej nie przekraczającej 3.175 kg
1. Wprowadzenie
2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów
3. Definicja jednostki hałasu
4. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu śmigłowca
5. Korekcja wyników prób
6. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz ważność wyników
DODATEK 5. Monitorowanie hałasu lotniczego na lotniskach i w ich pobliżu
1. Wprowadzenie
2. Definicja
3. Wyposażenie pomiarowe
4. Rozmieszczanie wyposażenia w terenie
DODATEK 6. Metoda oceny certyfikacji hałasowej samolotów z napędem śmigłowym, nie przekraczających 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później
1. Wprowadzenie
2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów
3. Definicja jednostki hałasu
4. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu
5. Korekcja wyników prób
6. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz ważność wyników
UZUPEŁNIENIA
UZUPEŁNIENIE A. Równania dla obliczania poziomów hałasu w zależności od masy startowej
UZUPEŁNIENIE B. Wytyczne dla certyfikacji hałasowej samolotów STOL z napędem śmigłowym
UZUPEŁNIENIE C. Wytyczne dla certyfikacji hałasowej zabudowanych pomocniczych zespołów napędowych (APU) i podłączonych do nich układów statków powietrznych używanych podczas operacji naziemnych
UZUPEŁNIENIE D. Wytyczne dla oceny alternatywnej metody pomiaru hałasu śmigłowca podczas podejścia
UZUPEŁNIENIE E. Stosowanie norm certyfikacji hałasowej Załącznika 16 do samolotów z napędem śmigłowym
UZUPEŁNIENIE F. Przewodnik dla certyfikacji w zakresie hałasu przemiennopłatów
OCHRONA ŚRODOWISKA
TOM II - EMISJE Z SILNIKÓW STATKÓW POWIETRZNYCH
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I. DEFINICJE I SYMBOLE
ROZDZIAŁ 1. Definicje
ROZDZIAŁ 2. Symbole
Część II. DRENAŻ PALIWA
ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne
ROZDZIAŁ 2. Zapobieganie skutkom zamierzonego upustu paliwa
Część III. CERTYFIKACJA EMISJI
ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne
ROZDZIAŁ 2. Silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe, przeznaczone jako napęd tylko dla prędkości poddźwiękowych
2.1 Postanowienia ogólne
2.2 Dym
2.3 Emisje gazowe
2.4 Wymagane informacje
ROZDZIAŁ 3. Silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe, przeznaczone jako napęd dla prędkości naddźwiękowych
3.1 Postanowienia ogólne
3.2 Dym
3.3 Emisje gazowe
3.4 Wymagane informacje
DODATKI
DODATEK 1. Pomiar sprężu nominalnego
1. Postanowienia ogólne
2. Pomiar
DODATEK 2. Ocena emisji dymu
1. Wprowadzenie i definicje
2. Pomiar emisji dymu
3. Obliczanie zadymienia ze zmierzonych danych
4. Przedstawianie danych władzom certyfikującym
DODATEK 3. Oprzyrządowanie i techniki pomiarowe dla emisji gazowych
1. Wprowadzenie
2. Definicje
3. Wymagane dane
4. Ogólna konfiguracja układu
5. Opis części składowych
6. Ogólne procedury prób
7. Obliczenia
Uzupełnienie A do dodatku 3. Wymagania dla analizatora HC
Uzupełnienie B do dodatku 3. Wymagania dla analizatora CO i CO2
Uzupełnienie C do dodatku 3. Wymagania dla analizatora NOx
Uzupełnienie D do dodatku 3. Gazy wzorcowe i odniesienia
Uzupełnienie E do dodatku 3. Obliczanie parametrów emisji - podstawa, korekcje pomiarów i alternatywna metoda numeryczna
Uzupełnienie F do dodatku 3. Wymagania dla dodatkowych danych
DODATEK 4. Wymagania dla paliwa używanego w badaniach emisji silników turbinowych
DODATEK 5. Oprzyrządowanie i techniki pomiarowe dla emisji gazowych z silników turbinowych z dopalaniem
1. Wprowadzenie
2. Definicje
3. Wymagane dane
4. Ogólna konfiguracja układu
5. Opis części składowych
6. Ogólne procedury prób
7. Obliczenia
Uzupełnienie A do dodatku 5. Wymagania dla analizatora HC
Uzupełnienie B do dodatku 5. Wymagania dla analizatora CO i CO2
Uzupełnienie C do dodatku 5. Wymagania dla analizatora NOx
Uzupełnienie D do dodatku 5. Gazy wzorcowe i odniesienia
Uzupełnienie E do dodatku 5. Obliczanie parametrów emisji - podstawa, korekcje pomiarów i alternatywna metoda numeryczna
Uzupełnienie F do dodatku 5. Wymagania dla dodatkowych danych
DODATEK 6. Procedura zgodności dla emisji gazów i dymu
1. Postanowienia ogólne
2. Procedury zgodności
3. Procedura w przypadku braku zgodności