Załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2004.2.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 kwietnia 2004 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2003 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) ogłasza się jako załącznik do niniejszego numeru Dziennika Urzędowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego Załącznik 16 - "Ochrona środowiska" tom I i II - do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., przyjęte przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.

ZAŁĄCZNIK Nr 16

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

OCHRONA ŚRODOWISKA

TOM I - HAŁAS STATKÓW POWIETRZNYCH

grafika

SPIS TREŚCI

Wstęp

grafika

Część I. DEFINICJE

grafika

Część II. CERTYFIKACJA STATKÓW POWIETRZNYCH W ZAKRESIE HAŁASU

ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne

grafika

ROZDZIAŁ 2. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 6 października 1977 r.

2.1 Zakres stosowania

2.2 Miara oceny hałasu

2.3 Punkty pomiaru hałasu

2.4 Maksymalne poziomy hałasu

2.5 Tolerancja przekroczeń

2.6 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 3.

1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 6 października 1977 r. lub później, lecz przed 1 stycznia 2006 r.

2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1985 r. lub później, lecz przed 17 listopada 1988 r.

3. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później, lecz przed 1 stycznia 2006 r.

3.1 Zakres stosowania

3.2 Pomiary hałasu

3.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

3.4 Maksymalne poziomy hałasu

3.5 Tolerancja przekroczeń

3.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

3.7 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 4.

1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 2006 r. lub później

2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 2006 r. lub później

4.1 Zakres stosowania

4.2 Pomiary hałasu

4.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

4.4 Maksymalne poziomy hałasu

4.5 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

4.6 Procedury prób

4.7 Recertyfikacja

grafika

ROZDZIAŁ 5. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 1 stycznia 1985 r.

5.1 Zakres stosowania

5.2 Pomiary hałasu

5.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

5.4 Maksymalne poziomy hałasu

5.5 Tolerancja przekroczeń

5.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

5.7 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 6. Samoloty z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 17 listopada 1988 r.

6.1 Zakres stosowania

6.2 Miara oceny hałasu

6.3 Maksymalne poziomy hałasu

6.4 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

6.5 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 7. Samoloty STOL z napędem śmigłowym

grafika

ROZDZIAŁ 8. Śmigłowce

8.1 Zakres stosowania

8.2 Miara oceny hałasu

8.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

8.4 Maksymalne poziomy hałasu

8.5 Tolerancja przekroczeń

8.6 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

8.7 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 9. Zabudowane pomocnicze zespoły napędowe (APU) i podłączone do nich układy statków powietrznych podczas operacji naziemnych

grafika

ROZDZIAŁ 10. Samoloty z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu, lub wersji pochodnej przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później

10.1 Zakres stosowania

10.2 Miara oceny hałasu

10.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

10.4 Maksymalne poziomy hałasu

10.5 Wzorcowe procedury certyfikacji hałasowej

10.6 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 11. Śmigłowce o maksymalnej certyfikowanej masie startowej nie przekraczającej 3.175 kg

11.1 Zakres stosowania

11.2 Miara oceny hałasu

11.3 Wzorcowe punkty pomiaru hałasu

11.4 Maksymalny poziom hałasu

11.5 Wzorcowa procedura certyfikacji hałasowej.

11.6 Procedury prób

grafika

ROZDZIAŁ 12. Samoloty naddźwiękowe

12.1 Samoloty naddźwiękowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 1 stycznia 1975 r.

12.2 Samoloty naddźwiękowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1975 r. lub później

grafika

ROZDZIAŁ 13. Przemiennopłaty

grafika

Część III. POMIAR HAŁASU W CELU MONITOROWANIA

grafika

Część IV. OCENA HAŁASU PORTU LOTNICZEGO

grafika

Część V. KRYTERIA STOSOWANIA PROCEDUR OPERACYJNYCH ZMNIEJSZAJĄCYCH HAŁAS.

grafika

DODATKI

DODATEK 1. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej poddźwiękowych samolotów odrzutowych - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 6 października 1977 r.

1. Wprowadzenie

2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów

3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu

4. Obliczanie efektywnego poziomu hałasu odczuwalnego ze zmierzonych danych

5. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz skorygowane dane zmierzone

6. Nazewnictwo

7. Matematyczne formułowanie tablic wartości noy

8. Pochłanianie dźwięku w powietrzu

9. Szczegółowe metody korekcji

grafika

DODATEK 2. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej:

1. Poddźwiękowe samoloty odrzutowe - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 6 października 1977 r. lub później

2. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 5.700 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 1 stycznia 1985 r. lub później, lecz przed 17 listopada 1988 r.

3. Samoloty z napędem śmigłowym o masie ponad 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później

4. Śmigłowce

1. Wprowadzenie

2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów

3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu

4. Obliczanie efektywnego poziomu hałasu odczuwalnego ze zmierzonych danych

5. Przedstawianie danych władzom certyfikującym

6. Nazewnictwo: symbole i jednostki

7. Pochłanianie dźwięku w powietrzu

8. Korekcja wyników pomiarów dla śmigłowca

9. Korekcja wyników pomiarów dla samolotu

grafika

DODATEK 3. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej samolotów z napędem śmigłowym o masie nie przekraczającej 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty przed 17 listopada 1988 r.

1. Wprowadzenie

2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów

3. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu

4. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz korygowanie zmierzonych danych

grafika

DODATEK 4. Metoda oceny dla certyfikacji hałasowej śmigłowców o maksymalnej masie certyfikowanej nie przekraczającej 3.175 kg

1. Wprowadzenie

2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów

3. Definicja jednostki hałasu

4. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu śmigłowca

5. Korekcja wyników prób

6. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz ważność wyników

grafika

DODATEK 5. Monitorowanie hałasu lotniczego na lotniskach i w ich pobliżu

1. Wprowadzenie

2. Definicja

3. Wyposażenie pomiarowe

4. Rozmieszczanie wyposażenia w terenie

grafika

DODATEK 6. Metoda oceny certyfikacji hałasowej samolotów z napędem śmigłowym, nie przekraczających 8.618 kg - wniosek o certyfikat zdatności do lotu dla prototypu przyjęty 17 listopada 1988 r. lub później

1. Wprowadzenie

2. Próby certyfikacji hałasowej i warunki pomiarów

3. Definicja jednostki hałasu

4. Pomiary odbieranego na ziemi hałasu samolotu

5. Korekcja wyników prób

6. Przedstawianie danych władzom certyfikującym oraz ważność wyników

grafika

UZUPEŁNIENIA

UZUPEŁNIENIE A. Równania dla obliczania poziomów hałasu w zależności od masy startowej

UZUPEŁNIENIE B. Wytyczne dla certyfikacji hałasowej samolotów STOL z napędem śmigłowym

UZUPEŁNIENIE C. Wytyczne dla certyfikacji hałasowej zabudowanych pomocniczych zespołów napędowych (APU) i podłączonych do nich układów statków powietrznych używanych podczas operacji naziemnych

UZUPEŁNIENIE D. Wytyczne dla oceny alternatywnej metody pomiaru hałasu śmigłowca podczas podejścia

UZUPEŁNIENIE E. Stosowanie norm certyfikacji hałasowej Załącznika 16 do samolotów z napędem śmigłowym

UZUPEŁNIENIE F. Przewodnik dla certyfikacji w zakresie hałasu przemiennopłatów

grafika

suplement

OCHRONA ŚRODOWISKA

TOM II - EMISJE Z SILNIKÓW STATKÓW POWIETRZNYCH

grafika

SPIS TREŚCI

Wstęp

grafika

Część I. DEFINICJE I SYMBOLE

ROZDZIAŁ 1. Definicje

ROZDZIAŁ 2. Symbole

grafika

Część II. DRENAŻ PALIWA

ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne

ROZDZIAŁ 2. Zapobieganie skutkom zamierzonego upustu paliwa

grafika

Część III. CERTYFIKACJA EMISJI

ROZDZIAŁ 1. Postanowienia administracyjne

ROZDZIAŁ 2. Silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe, przeznaczone jako napęd tylko dla prędkości poddźwiękowych

2.1 Postanowienia ogólne

2.2 Dym

2.3 Emisje gazowe

2.4 Wymagane informacje

ROZDZIAŁ 3. Silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe, przeznaczone jako napęd dla prędkości naddźwiękowych

3.1 Postanowienia ogólne

3.2 Dym

3.3 Emisje gazowe

3.4 Wymagane informacje

grafika

DODATKI

DODATEK 1. Pomiar sprężu nominalnego

1. Postanowienia ogólne

2. Pomiar

grafika

DODATEK 2. Ocena emisji dymu

1. Wprowadzenie i definicje

2. Pomiar emisji dymu

3. Obliczanie zadymienia ze zmierzonych danych

4. Przedstawianie danych władzom certyfikującym

grafika

DODATEK 3. Oprzyrządowanie i techniki pomiarowe dla emisji gazowych

1. Wprowadzenie

2. Definicje

3. Wymagane dane

4. Ogólna konfiguracja układu

5. Opis części składowych

6. Ogólne procedury prób

7. Obliczenia

Uzupełnienie A do dodatku 3. Wymagania dla analizatora HC

Uzupełnienie B do dodatku 3. Wymagania dla analizatora CO i CO2

Uzupełnienie C do dodatku 3. Wymagania dla analizatora NOx

Uzupełnienie D do dodatku 3. Gazy wzorcowe i odniesienia

Uzupełnienie E do dodatku 3. Obliczanie parametrów emisji - podstawa, korekcje pomiarów i alternatywna metoda numeryczna

Uzupełnienie F do dodatku 3. Wymagania dla dodatkowych danych

grafika

DODATEK 4. Wymagania dla paliwa używanego w badaniach emisji silników turbinowych

grafika

DODATEK 5. Oprzyrządowanie i techniki pomiarowe dla emisji gazowych z silników turbinowych z dopalaniem

1. Wprowadzenie

2. Definicje

3. Wymagane dane

4. Ogólna konfiguracja układu

5. Opis części składowych

6. Ogólne procedury prób

7. Obliczenia

Uzupełnienie A do dodatku 5. Wymagania dla analizatora HC

Uzupełnienie B do dodatku 5. Wymagania dla analizatora CO i CO2

Uzupełnienie C do dodatku 5. Wymagania dla analizatora NOx

Uzupełnienie D do dodatku 5. Gazy wzorcowe i odniesienia

Uzupełnienie E do dodatku 5. Obliczanie parametrów emisji - podstawa, korekcje pomiarów i alternatywna metoda numeryczna

Uzupełnienie F do dodatku 5. Wymagania dla dodatkowych danych

grafika

DODATEK 6. Procedura zgodności dla emisji gazów i dymu

1. Postanowienia ogólne

2. Procedury zgodności

3. Procedura w przypadku braku zgodności

grafika

suplement