Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEiN.2020.3
Akt utracił moc Wersja od: 28 października 2020 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 28 października 2020 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji i Nauki;2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;3)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.§ 2.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848);2)
zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.§ 3.
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w razie jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek. W razie nieobecności obu sekretarzy stanu, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.§ 4.
W razie nieobecności:1)
Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;2)
Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a jeżeli również on jest nieobecny - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;3)
Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.§ 5.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą sprawy:1)
koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji sejmowych i senackich, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;2)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;3)
udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;4)
współpracy międzynarodowej dwustronnej i wielostronnej oraz z organizacjami międzynarodowymi;5)
przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w zakresie oświaty, wychowania i młodzieży, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;6)
promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;7)
oświaty polonijnej;8)
współpracy z organizacjami polonijnymi;9)
koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;10)
współpracy rozwojowej;11)
polityki migracyjnej;12)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;13)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;14)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi;15)
wzajemnego uznawania poziomu wykształcenia uzyskanego w zagranicznym systemie oświaty;16)
organizowania kursów języka polskiego i adaptacyjnych dla repatriantów;17)
kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;18)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;19)
pełnienia funkcji przewodniczącego Komitetu do spraw Edukacji działającego w ramach Polsko- Niemieckiej Komisji Międzyrządowej do spraw Współpracy Regionalnej i Przygranicznej;20)
pełnienia funkcji przewodniczącego Rady Zarządzającej do spraw realizacji projektu Polsko-Niemiecki podręcznik do nauczania historii;21)
pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";22)
kontaktów ze związkami zawodowymi;23)
zatrudniania nauczycieli;24)
wynagradzania nauczycieli;25)
systemu awansu zawodowego nauczycieli;26)
praw i obowiązków nauczycieli;27)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;28)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.2.
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej;2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie dotyczącym pragmatyki zawodowej nauczycieli.3.
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.§ 6.
1.
Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:1)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;2)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);3)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;4)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;5)
ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;6)
monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;7)
edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020) oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;8)
Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;9)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;10)
projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;11)
tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;12)
polityki uczenia się przez całe życie;13)
udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);14)
Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;15)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;16)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;17)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;18)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;19)
działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;20)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;21)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;22)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;23)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;24)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;25)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;26)
wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;27)
opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;28)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;29)
funkcjonowania:a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,b)
szkół specjalnych i integracyjnych,c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,e)
placówek oświatowo-wychowawczych,f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,g)
placówek artystycznych,h)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej;30)
kształcenia specjalnego;31)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;32)
resocjalizacji;33)
profilaktyki społecznej i zdrowotnej;34)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;35)
rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;36)
fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;37)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów;38)
współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;39)
organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;40)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.2.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;3)
Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.3.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;2)
Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.§ 7.
1.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:1)
udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;2)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;3)
wychowania przedszkolnego;4)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;5)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;6)
przyjmowania uczniów do szkół;7)
organizacji roku szkolnego;8)
uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;9)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;10)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;11)
religii i etyki;12)
mniejszości narodowych i etnicznych;13)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;14)
nadzorowania i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;15)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkołami polskimi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;16)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;17)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;18)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;19)
uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;20)
doskonalenia nauczycieli;21)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;22)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;23)
doradztwa metodycznego;24)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;25)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;26)
tytułu honorowego profesora oświaty;27)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;28)
wychowania do życia w rodzinie;29)
edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;30)
podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;31)
podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;32)
ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;33)
statutów przedszkoli i szkół;34)
dokumentacji przebiegu nauczania;35)
świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;36)
oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;37)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;38)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);39)
badań edukacyjnych;40)
innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;41)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;42)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;43)
tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;44)
nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;45)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;46)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;47)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;48)
analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;49)
prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;50)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;51)
systemu informacji oświatowej;52)
nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;53)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.2.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego;2)
Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;3)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem pragmatyki zawodowej nauczycieli.3.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;2)
Centrum Nauki Kopernik;3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.4.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:1)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.§ 8.
1.
Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:1)
określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;2)
wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.2.
Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Ekonomicznego;2)
Biura Administracyjnego;3)
Biura Kontroli;4)
Biura Organizacyjnego.3.
Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.§ 9.
W ramach czynności ustalonych w § 5-8 sekretarze stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:1)
są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;2)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;3)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;4)
sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;5)
są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i opiniowania;6)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;7)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;8)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;9)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;10)
reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;11)
biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;12)
uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;13)
realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.§ 10.
Nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra, Departamentem Informacji i Promocji, Departamentem Prawnym oraz Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego sprawuje Minister.§ 11.
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz inspektor ochrony danych.§ 12.
Zakresy czynności osób zatrudnionych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.§ 13.
1.
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarza stanu, realizację zadania koordynuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.2.
Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzami stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.§ 14.
Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 marca 2020 r. w sprawie zakresów czynności sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 11).§ 15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.