Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2019.23

Akt utracił moc
Wersja od: 4 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 4 lipca 2019 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1559 oraz z 2019 r. poz. 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji Narodowej;
2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;
3)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  2. 
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:
1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055);
2)
zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.
§  3. 
W razie nieobecności Ministra zastępuje go Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w razie jej nieobecności - Sekretarz Stanu Iwona Michałek. W razie nieobecności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek i Sekretarz Stanu Iwony Michałek, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.
§  4. 
W razie nieobecności:
1)
Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Michałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
2)
Sekretarz Stanu Iwony Michałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;
3)
Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Iwona Michałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
§  5. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:
1)
koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji parlamentarnych, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;
2)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
4)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
5)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
6)
ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
7)
monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;
8)
edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020);
9)
Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
10)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
11)
projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;
12)
tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
13)
polityki uczenia się przez całe życie;
14)
udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);
15)
Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
16)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym;
17)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
18)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
19)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
20)
działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
21)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
22)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
23)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
24)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
25)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
26)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
27)
edukacji włączającej, we współpracy z Sekretarz Stanu Iwoną Michałek.
2. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego.
3. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2)
Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§  6. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Iwony Michałek należą sprawy:
1)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2)
udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
3)
wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;
4)
opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;
5)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
6)
funkcjonowania:
a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół integracyjnych i specjalnych,
c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych,
d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e)
placówek oświatowo-wychowawczych,
f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g)
placówek artystycznych,
h)
gabinetów opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
7)
kształcenia specjalnego;
8)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9)
resocjalizacji;
10)
profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
11)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
12)
rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;
13)
fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;
14)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów;
15)
współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;
16)
organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
17)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych;
18)
Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej;
19)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.
2. 
Sekretarz Stanu Iwona Michałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.
§  7. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:
1)
udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
2)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3)
wychowania przedszkolnego;
4)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6)
przyjmowania uczniów do szkół;
7)
organizacji roku szkolnego;
8)
uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;
9)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11)
religii i etyki;
12)
mniejszości narodowych i etnicznych;
13)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14)
nadzoru nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkolnymi punktami konsultacyjnymi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
16)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;
17)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19)
uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;
20)
doskonalenia nauczycieli;
21)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;
22)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23)
doradztwa metodycznego;
24)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26)
tytułu honorowego profesora oświaty;
27)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28)
wychowania do życia w rodzinie;
29)
edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;
30)
podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;
31)
podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;
32)
ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;
33)
statutów przedszkoli i szkół;
34)
dokumentacji przebiegu nauczania;
35)
świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
36)
oddziałów międzynarodowych;
37)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
38)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);
39)
badań edukacyjnych;
40)
innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;
41)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
42)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;
43)
tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;
44)
nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
45)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48)
kontaktów ze związkami zawodowymi;
49)
zatrudniania nauczycieli;
50)
wynagradzania nauczycieli;
51)
systemu awansu zawodowego nauczycieli;
52)
praw i obowiązków nauczycieli;
53)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
54)
analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;
55)
prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;
56)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;
57)
systemu informacji oświatowej;
58)
nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;
59)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.
2. 
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2)
Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;
3)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. 
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2)
Centrum Nauki Kopernik;
3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;
4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
4. 
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:
1)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;
2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§  8. 
1. 
Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:
1)
określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;
2)
wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.
2. 
Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Ekonomicznego;
2)
Biura Administracyjnego;
3)
Biura Kontroli;
4)
Biura Organizacyjnego.
3. 
Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.
§  9. 
W ramach czynności ustalonych w § 5-8 sekretarze stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:
1)
są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;
2)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
3)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
4)
sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;
5)
są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców i innymi organizacjami;
6)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;
7)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji parlamentarnych;
8)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;
9)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
10)
reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;
11)
biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;
12)
uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;
13)
realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.
§  10. 
Nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra, Departamentem Informacji i Promocji, Departamentem Prawnym, Departamentem Współpracy Międzynarodowej oraz Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego sprawuje Minister.
§  11. 
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz inspektor ochrony danych.
§  12. 
Zakresy czynności osób zatrudnionych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
§  13. 
Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzami stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.
§  14. 
Traci moc zarządzenie nr 48 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 grudnia 2017 r. w sprawie zakresów czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej, zmienione zarządzeniami: nr 8 z dnia 14 lutego 2018 r. i nr 12 z dnia 9 marca 2018 r.
§  15. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).