Zakresy czynności sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEN.2020.11
Akt utracił moc Wersja od: 4 marca 2020 r.
ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 4 marca 2020 r.
w sprawie zakresów czynności sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) oraz art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:1)
Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji Narodowej;2)
Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;3)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.§ 2.
Sekretarz stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268);2)
zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.§ 3.
W razie nieobecności Ministra zastępuje go Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w razie jej nieobecności - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.§ 4.
W razie nieobecności:1)
Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;2)
Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.§ 5.
1.
Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:1)
koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji sejmowych i senackich, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;2)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;3)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;4)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);5)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;6)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;7)
ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;8)
monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;9)
edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020);10)
Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;11)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;12)
projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;13)
tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;14)
polityki uczenia się przez całe życie;15)
udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);16)
Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;17)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;18)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;19)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;20)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;21)
działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;22)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;23)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;24)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;25)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;26)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;27)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;28)
wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;29)
opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;30)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;31)
funkcjonowania:a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,b)
szkół specjalnych i integracyjnych,c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,e)
placówek oświatowo-wychowawczych,f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,g)
placówek artystycznych,h)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej;32)
kształcenia specjalnego;33)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;34)
resocjalizacji;35)
profilaktyki społecznej i zdrowotnej;36)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;37)
rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;38)
fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;39)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów;40)
współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;41)
organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;42)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.2.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;3)
Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.3.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;2)
Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.§ 6.
1.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:1)
udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;2)
udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;3)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;4)
wychowania przedszkolnego;5)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;6)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;7)
przyjmowania uczniów do szkół;8)
organizacji roku szkolnego;9)
uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;10)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;11)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;12)
religii i etyki;13)
mniejszości narodowych i etnicznych;14)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;15)
nadzorowania i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;16)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkołami polskimi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;17)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 16;18)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;19)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;20)
uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;21)
doskonalenia nauczycieli;22)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;23)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;24)
doradztwa metodycznego;25)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;26)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;27)
tytułu honorowego profesora oświaty;28)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;29)
wychowania do życia w rodzinie;30)
edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;31)
podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;32)
podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;33)
ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;34)
statutów przedszkoli i szkół;35)
dokumentacji przebiegu nauczania;36)
świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;37)
oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;38)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;39)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);40)
badań edukacyjnych;41)
innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;42)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;43)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;44)
tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;45)
nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;46)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;47)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;48)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;49)
kontaktów ze związkami zawodowymi;50)
zatrudniania nauczycieli;51)
wynagradzania nauczycieli;52)
systemu awansu zawodowego nauczycieli;53)
praw i obowiązków nauczycieli;54)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;55)
analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;56)
prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;57)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;58)
systemu informacji oświatowej;59)
nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;60)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 i 5.2.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego;2)
Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;3)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.3.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;2)
Centrum Nauki Kopernik;3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.4.
Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:1)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.§ 7.
1.
Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:1)
określonych w art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej;2)
wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.2.
Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Ekonomicznego;2)
Biura Administracyjnego;3)
Biura Kontroli;4)
Biura Organizacyjnego.3.
Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.§ 8.
W ramach czynności ustalonych w § 5-7 sekretarz stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:1)
są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;2)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;3)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;4)
sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;5)
są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i opiniowania;6)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;7)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;8)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;9)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;10)
reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;11)
biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;12)
uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;13)
realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.§ 9.
Nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra, Departamentem Informacji i Promocji, Departamentem Prawnym, Departamentem Współpracy Międzynarodowej oraz Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego sprawuje Minister.§ 10.
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz inspektor ochrony danych.§ 11.
Zakresy czynności osób zatrudnionych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.§ 12.
Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzem stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.§ 13.
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 23).§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).