Zakresy czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2008.2.5

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 marca 2008 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej:
§  1.
1.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem". Wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.
2.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra poprzez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej Ministerstwem;
3)
nadzór nad polityką medialną;
4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa;
5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe departamenty ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;
7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra Pracy i Polityki Społecznej;
8)
aprobowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów;
9)
wydawanie aktów normatywnych;
10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.
4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:
1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, ministrów, posłów i senatorów oraz kierowników urzędów centralnych;
2)
projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz stały komitet Rady Ministrów.
5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora departamentu lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.
6.
Minister określa zadania merytoryczne i nadzoruje prace:
1)
Gabinetu Politycznego;
2)
Biura Ministra;
3)
Biura Prasowego;
4)
Departamentu Prawnego;
5)
Departamentu Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.
§  2.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3.
Sekretarz i podsekretarze stanu podpisują pisma:
1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne;
2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
4.
Sekretarz i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
5.
Sekretarz, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.
§  3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarza stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności sekretarz stanu Jarosław Duda.
2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:
1)
sekretarza stanu Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności podsekretarz stanu Czesława Ostrowska;
2)
podsekretarza stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności podsekretarz stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak;
3)
podsekretarza stanu Czesławę Ostrowską zastępuje w czasie jej nieobecności sekretarz stanu Jarosław Duda;
4)
podsekretarza stanu Agnieszkę Chloń-Domińczak zastępuje w czasie jej nieobecności podsekretarz stanu Radosław Mleczko.
§  5.
Do zakresu czynności sekretarza stanu Jarosława Dudy należy w szczególności:
1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;
2)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;
3)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;
4)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu poprzez integrację społeczną;
5)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;
6)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
7)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
8)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;
9)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;
10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych;
11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad realizacją zadań Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON";
13)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
14)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
b)
Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej,
c)
Departamentu Pożytku Publicznego.
§  6.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Czesławy Ostrowskiej należy w szczególności:
1)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;
2)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności;
3)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;
4)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia;
5)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
6)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy;
7)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;
8)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Krajowym Biurem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
9)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;
10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;
11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy;
12)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów;
13)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Funduszy,
b)
Departamentu Rynku Pracy,
c)
Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§  7.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Agnieszki Chłoń-Domińczak należy w szczególności:
1)
kształowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;
2)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
3)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych;
4)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo;
5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;
6)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne;
7)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
8)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
9)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
10)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz,
b)
Departamentu do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji,
c)
Departamentu Świadczeń Rodzinnych,
d)
Departamentu Ubezpieczeń Społecznych.
§  8.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Radosława Mleczko należy w szczególności:
1)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;
2)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;
3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;
4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;
5)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych (z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców);
6)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;
7)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;
8)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;
9)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy;
10)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych;
11)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;
12)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;
13)
współpraca z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Pracy oraz Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
14)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;
15)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;
16)
promowanie programów realizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;
17)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego;
18)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego,
b)
Departamentu Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,
c)
Departamentu Migracji,
d)
Departamentu Prawa Pracy,
e)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
§  9.
1.
Sekretarz stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
2.
Sekretarz i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.
§  10.
Minister może zlecić sekretarzowi stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszej decyzji.
§  11.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.
§  12.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego Ministerstwa, określonych w szczególności w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1217, z póżn. zm.2).
2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.
3.
Dyrektor generalny nadzoruje organizację przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej urzędu i resortu.
4.
Dyrektor generalny zapewnia wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym.
5.
Dyrektor generałny koordynuje zadania związane z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych.
6.
Dyrektor generalny określa kierunki pracy i zadania dla:
1)
Biura Administracyjno-Budżetowego;
2)
Biura Dyrektora Generalnego;
3)
Biura Kontroli;
4)
Departamentu Informatyki;
5)
Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego.
§  13.
1.
Traci moc Zarządzenie Nr 3/08 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie zakresów czynności sekretarza i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2140, oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

2) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660, Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242.