Zakresy czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPS.2008.2.5
Akt utracił moc Wersja od: 25 marca 2008 r.
ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 marca 2008 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem". Wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.2.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra poprzez: 1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw; 2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności: 1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej; 2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej Ministerstwem; 3)
nadzór nad polityką medialną; 4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa; 5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe departamenty ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej; 6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych; 7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra Pracy i Polityki Społecznej; 8)
aprobowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów; 9)
wydawanie aktów normatywnych; 10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich; 11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych; 14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra; 15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się: 1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, ministrów, posłów i senatorów oraz kierowników urzędów centralnych; 2)
projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz stały komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora departamentu lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.6.
Minister określa zadania merytoryczne i nadzoruje prace: 1)
Gabinetu Politycznego; 2)
Biura Ministra; 3)
Biura Prasowego; 4)
Departamentu Prawnego; 5)
Departamentu Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.§ 2.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarz i podsekretarze stanu podpisują pisma: 1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne; 2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarz i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarz, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarza stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności sekretarz stanu Jarosław Duda.2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa: 1)
sekretarza stanu Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności podsekretarz stanu Czesława Ostrowska; 2)
podsekretarza stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności podsekretarz stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak; 3)
podsekretarza stanu Czesławę Ostrowską zastępuje w czasie jej nieobecności sekretarz stanu Jarosław Duda; 4)
podsekretarza stanu Agnieszkę Chloń-Domińczak zastępuje w czasie jej nieobecności podsekretarz stanu Radosław Mleczko.§ 5.
Do zakresu czynności sekretarza stanu Jarosława Dudy należy w szczególności: 1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem; 2)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań; 3)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka; 4)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu poprzez integrację społeczną; 5)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych; 6)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych; 7)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych; 8)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony; 9)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych; 10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych; 11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad realizacją zadań Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; 12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON"; 13)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie; 14)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej,c)
Departamentu Pożytku Publicznego.§ 6.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Czesławy Ostrowskiej należy w szczególności: 1)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia; 2)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności; 3)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy; 4)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia; 5)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 6)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy; 7)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych; 8)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Krajowym Biurem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 9)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego; 10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich; 11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy; 12)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów; 13)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu Funduszy,b)
Departamentu Rynku Pracy,c)
Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 7.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Agnieszki Chłoń-Domińczak należy w szczególności: 1)
kształowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych; 2)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych; 3)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych; 4)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo; 5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny; 6)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne; 7)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych; 8)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego; 9)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych; 10)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz,b)
Departamentu do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji,c)
Departamentu Świadczeń Rodzinnych,d)
Departamentu Ubezpieczeń Społecznych.§ 8.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Radosława Mleczko należy w szczególności: 1)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi; 2)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów; 3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje; 4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych; 5)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych (z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców); 6)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów; 7)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego; 8)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy; 9)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy; 10)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych; 11)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy; 12)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej; 13)
współpraca z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Pracy oraz Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym; 14)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy; 15)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego; 16)
promowanie programów realizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej; 17)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego; 18)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego,b)
Departamentu Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,c)
Departamentu Migracji,d)
Departamentu Prawa Pracy,e)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.§ 9.
1.
Sekretarz stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.§ 10.
Minister może zlecić sekretarzowi stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszej decyzji.§ 11.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.§ 12.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego Ministerstwa, określonych w szczególności w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1217, z póżn. zm.2).2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.3.
Dyrektor generalny nadzoruje organizację przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej urzędu i resortu.4.
Dyrektor generalny zapewnia wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym.5.
Dyrektor generałny koordynuje zadania związane z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych.6.
Dyrektor generalny określa kierunki pracy i zadania dla: 1)
Biura Administracyjno-Budżetowego; 2)
Biura Dyrektora Generalnego; 3)
Biura Kontroli; 4)
Departamentu Informatyki; 5)
Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego.§ 13.
1.
Traci moc Zarządzenie Nr 3/08 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie zakresów czynności sekretarza i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2140, oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
2) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660, Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242.