Zakresy czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2007.3.15

Akt utracił moc
Wersja od: 10 września 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 10 września 2007 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej:
§  1.
1.
Minister, sekretarze i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem". Wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.
2.
Minister, sekretarze i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra poprzez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";
3)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
4)
aprobowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów;
5)
wydawanie aktów normatywnych;
6)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
7)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
8)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
10)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne;
12)
nadzór nad polityką medialną.
4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:
1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów;
2)
projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów oraz Komitet Rady Ministrów.
5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora departamentu lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.
6.
Minister określa zadania merytoryczne i nadzoruje prace:
1)
Gabinetu Politycznego;
2)
Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
3)
Departamentu do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji;
4)
Biura Ministra;
5)
Biura Promocji i Mediów;
6)
Biura do Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.
§  2.
1.
Sekretarze i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2.
Sekretarze i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3.
Sekretarze i podsekretarze stanu podpisują pisma:
1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne;
2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
4.
Sekretarze i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
5.
Sekretarze, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.
§  3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności sekretarz stanu Elżbieta Rafalska.
2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:
1)
sekretarza stanu Halinę Olendzką zastępuje w czasie jej nieobecności sekretarz stanu Elżbieta Rafalska;
2)
sekretarza stanu Mirosława Mielniczuka zastępuje w czasie jego nieobecności podsekretarz stanu Kazimierz Kuberski;
3)
sekretarza stanu Elżbietę Rafalską zastępuje w czasie jej nieobecności sekretarz stanu Halina Olendzka;
4)
podsekretarza stanu Kazimierza Kuberskiego zastępuje w czasie jego nieobecności sekretarz stanu Mirosław Mielniczuk.
§  5.
Do zakresu czynności sekretarza stanu Haliny Olendzkiej należy w szczególności:
1)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;
2)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
3)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy;
4)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych;
5)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;
6)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;
7)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;
8)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;
9)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy;
10)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności;
11)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;
12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Krajowym Biurem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
13)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
14)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
15)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy;
16)
współpraca z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Pracy, Naczelną Radą Zatrudnienia oraz Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
17)
uczestniczenie w pracach Komitetu Rady Ministrów;
18)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
19)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Funduszy,
b)
Departamentu Prawa Pracy,
c)
Departamentu Rynku Pracy.
§  6.
Do zakresu czynności sekretarza stanu Mirosława Mielniczuka należy w szczególności:
1)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa;
2)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe departamenty ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
3)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;
4)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra Pracy i Polityki Społecznej;
5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych, świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;
6)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;
7)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
8)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
9)
koordynowanie zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych;
10)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;
11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad realizacją zadań Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru nad Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON";
13)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
14)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
15)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
b)
Departamentu Informatyki,
c)
Departamentu Prawnego,
d)
Departamentu Świadczeń Rodzinnych.
§  7.
Do zakresu czynności sekretarza stanu Elżbiety Rafalskiej należy w szczególności:
1)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;
2)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;
3)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo;
4)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu poprzez integrację społeczną;
5)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;
6)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
7)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych w Ministerstwie;
8)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych;
9)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczeń Społecznych;
10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
11)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej,
b)
Departamentu Ubezpieczeń Społecznych.
§  8.
Do zakresu czynności podsekretarza stanu Kazimierza Kuberskiego należy w szczególności:
1)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;
2)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;
3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;
4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;
5)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;
6)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych (z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców);
7)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;
8)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;
9)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;
10)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;
11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego;
12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;
13)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
14)
określanie kierunków pracy i zadań dla:
a)
Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego,
b)
Departamentu Migracji,
c)
Departamentu Pożytku Publicznego,
d)
Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
e)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
§  9.
1.
Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
2.
Sekretarze i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.
§  10.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszej decyzji.
§  11.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarzy i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.
§  12.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego Ministerstwa, określonych w szczególności w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.).
2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.
3.
Dyrektor generalny nadzoruje organizację przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej urzędu i resortu.
4.
Dyrektor generalny określa kierunki pracy i zadania dla:
1)
Biura Administracyjno-Budżetowego;
2)
Biura Dyrektora Generalnego;
3)
Biura Kontroli;
4)
Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego.
§  13.
1.
Traci moc Zarządzenie Nr 9 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2007 r. w sprawie zakresów czynności sekretarzy i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.