Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRPiPSp.2024.18
Akt obowiązujący Wersja od: 26 kwietnia 2024 r.
ZARZĄDZENIE Nr 18
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 26 kwietnia 2024 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.2.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.3.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.4.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;3)
nadzór nad polityką medialną;4)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;5)
wydawanie aktów normatywnych;6)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;7)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;8)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;9)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;10)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;11)
nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), w szczególności:a)
zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,b)
udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;12)
wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2024 r. poz. 499);13)
wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych.5.
Do podpisu Ministra zastrzega się pisma:1)
kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;2)
kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.6.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.7.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.8.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.9.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Ministra;2)
Departament Analiz Ekonomicznych;3)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;4)
Departament Funduszy;5)
Departament Komunikacji i Promocji;6)
Departament Prawa Pracy;7)
Departament Rynku Pracy;8)
Departament Współpracy Międzynarodowej;9)
Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.10.
Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:1)
z nadzoru nad:a)
Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,b)
Ochotniczymi Hufcami Pracy;2)
ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego.§ 2.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć o istotnym znaczeniu politycznym oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
W ramach ustalonego zakresu czynności sekretarze stanu i podsekretarze stanu dokonują w szczególności dekretacji kierowanej do Ministra korespondencji i są uprawnieni do podpisywania odpowiedzi na tę korespondencję.4.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują:1)
pisma w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;2)
stanowiska Ministra w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych wobec projektów aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.5.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.6.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 3.
1.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.2.
Minister rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne między sekretarzami stanu, podsekretarzami stanu i Dyrektorem Generalnym.§ 4.
1.
Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Aleksandra Gajewska, a w razie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:1)
Sekretarza Stanu Aleksandrę Gajewską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski;2)
Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska;3)
Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Aleksandra Gajewska;4)
Podsekretarza Stanu Katarzynę Nowakowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.4.
Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw.§ 5.
Do zakresu działania Sekretarza Stanu Aleksandry Gajewskiej należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:1)
Departament Integracji Społecznej;2)
Departament Polityki Demograficznej;3)
Departament Polityki Rodzinnej.§ 6.
Do zakresu działania Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasza Krasonia należy w szczególności:1)
wykonywanie zadań i kompetencji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;2)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;3)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;4)
koordynowanie i realizowanie spraw związanych z gospodarowaniem środkami Funduszu Solidarnościowego.§ 7.
Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego należyw szczególności:
1)
udział w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;2)
udział w pracach Komitetu do spraw Europejskich (KSE);3)
koordynacja współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i ich organami w zakresie legislacji;4)
koordynacja prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie;5)
koordynacja prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;6)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z podległości Szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wobec Ministra;7)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;8)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;9)
inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,b)
Departament Prawny, z wyłączeniem wykonywania wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,c)
Departament Ubezpieczeń Społecznych.§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Katarzyny Nowakowskiej należyw szczególności:
1)
koordynowanie zadań związanych z udziałem Ministerstwa w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy;2)
koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu i podejmowanie w tym zakresie decyzji w uzgodnieniu z Ministrem;3)
inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Budżetu,b)
Departament Ekonomii Społecznej,c)
Departament Pomocy Społecznej,d)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 9.
1.
Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Liwiusza Laski, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do właściwości Dyrektora Generalnego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:1)
Biuro Dyrektora Generalnego;2)
Biuro Kontroli i Audytu z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 9 pkt 9;3)
Biuro Obsługi Ministerstwa;4)
Departament Informatyki.2.
Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 10.
Traci moc zarządzenie nr 6 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 stycznia 2024 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 6 i 9).§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.