Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRPiPSp.2018.15
Akt utracił moc Wersja od: 1 listopada 2018 r.
ZARZĄDZENIE Nr 15
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 kwietnia 2018 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.2.
Minister, sekretarze stanu i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;3)
nadzór nad polityką medialną;4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;8)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;9)
wydawanie aktów normatywnych;10)
nadzorowanie prac badawczych i analitycznych oraz prognoz dla działów administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina;11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;16)
nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62) w szczególności:a)
zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,b)
udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3 pkt 1;2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.8. 1
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Ministra;2)
Biuro Promocji;3)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;4)
Departament Prawny;5)
Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.§ 2.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują pisma:1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie do kierunku rozstrzygnięcia lub będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektor generalny, wykonując zadania Ministra, odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych.6.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Stanisław Szwed, a w przypadku nieobecności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda Ministra zastępuje Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztof Michałkiewicz.2.
W czasie nieobecności sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:1)
Sekretarza Stanu Stanisława Szweda zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztof Michałkiewicz;2)
Sekretarza Stanu Krzysztofa Michałkiewicza zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed;3)
Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Elżbieta Bojanowska;4)
Podsekretarza Stanu Elżbietę Bojanowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Bartosz Marczuk;5)
Podsekretarza Stanu Bartosza Marczuka zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Marcin Zieleniecki.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda należy w szczególności:1)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie indywidualnego prawa pracy;2)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych;3)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;4)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;5)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;6)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodów i specjalności;7)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;8)
współpraca z Radą Rynku Pracy;9)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;10)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;11)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;12)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;13)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;14)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;15)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;16)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;17)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;18)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego;19)
zapewnienie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,b)
Ochotniczymi Hufcami Pracy;20)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Prawa Pracy,b)
Departament Rynku Pracy,c)
Departament Funduszy,d)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego.§ 6.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza należy w szczególności:1)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;2)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;3)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;4)
koordynowanie opracowywania wieloletnich programów na rzecz zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w zakresie obejmującym wykorzystanie środków UE;5)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;6)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;7)
koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu;8)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,b)
Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;9)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,c)
Biuro Budżetu i Finansów, w zakresie realizacji zadań określonych w pkt 7.§ 7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego należy w szczególności:1)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;2)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi tę koordynację;4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowych w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;5)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;6)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;7)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych.§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Elżbiety Bojanowskiej należy w szczególności:1)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;2)
koordynowanie przygotowania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;3)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną;4)
kształtowanie polityki senioralnej, koordynacja podejmowanych w tej sferze działań oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań i standardów, współpraca z podmiotami publicznymi i niepublicznymi, kierującymi swoje działania, zorientowane na współpracę wewnątrz- i międzypokoleniową, do seniorów oraz ukierunkowane na rzecz aktywnego i godnego starzenia;5)
koordynowanie przygotowania rządowych i resortowych programów służących poprawie poziomu życia osób starszych oraz programów kreujących możliwości rozwoju aktywnych form pomocy oraz usług nakierowanych na potrzeby osób starszych;6)
kształtowanie warunków dla rozwoju ekonomii społecznej, wolontariatu oraz organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;7)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;8)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;9)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej,b)
Departament Polityki Senioralnej,c)
Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej.§ 9.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Bartosza Marczuka należy w szczególności:1)
kształtowanie polityki rodzinnej, koordynacja przygotowywania standardów oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań z zakresu:a)
wsparcia rodziny, systemu pieczy zastępczej oraz adopcji,b)
świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wsparcia osób uprawnionych do alimentów oraz innych pozaubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych na rzecz rodziny,c)
opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3;2)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych;3)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie rodziny, pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;4)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Polityki Rodzinnej,b)
Departament Informatyki,c)
Departament Współpracy Międzynarodowej.§ 10.
1.
Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w pracach komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu prezentują stanowisko Ministra i uczestniczą w pracach komitetów Rady Ministrów oraz innych gremiów, w skład których został powołany minister właściwy do spraw pracy, zabezpieczenia społecznego oraz rodziny oraz w pracach i posiedzeniach zespołów międzyresortowych, do których zostali wyznaczeni przez Ministra.§ 11.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.§ 12.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego określonych w przepisach odrębnych.2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1889, 2203 oraz z 2018 r. poz. 106), w szczególności przez:1)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra;2)
nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu w części dotyczącej Ministerstwa.3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.4.
Projekty wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych będących w planie finansowym Ministerstwa wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.5.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.6.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Administracyjne;2)
Biuro Budżetu i Finansów - z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 pkt 7;3)
Biuro Dyrektora Generalnego;4)
Biuro Kontroli i Audytu.§ 13.
Traci moc zarządzenie nr 48 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 52, z 2016 r. poz. 22, 34 i 45 oraz z 2017 r. poz. 5).§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 § 1 ust. 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 25 z dnia 30 października 2018 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2018.26) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 listopada 2018 r.