Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRPiPSp.2015.47

Akt utracił moc
Wersja od: 19 listopada 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 44
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 9 grudnia 2015 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
§  1.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.
2.
Minister, sekretarze stanu i podsekretarz stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3)
nadzór nad polityką medialną;
4)
kształtowanie polityki senioralnej, polityki rodzinnej oraz polityki dotyczącej pomocy społecznej;
5)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";
6)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
7)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;
8)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;
9)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
10)
wydawanie aktów normatywnych;
11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
16)
nadzorowanie zadań Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), w szczególności:
a)
zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b)
udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego.
4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:
1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3 pkt 1;
2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac rady lub zespołu.
7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.
8.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1)
Biuro Ministra;
2)
Biuro Promocji i Mediów;
3)
Departament Polityki Senioralnej;
4)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;
5)
Departament Polityki Rodzinnej;
6)
Departament Prawny;
7)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  2.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu podpisują pisma:
1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
4.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
5.
Sekretarze stanu, podsekretarz stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych.
6.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§  3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarza stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed.
2.
W czasie nieobecności sekretarzy stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:
1)
Sekretarza Stanu Stanisława Szweda zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Krzysztof Michałkiewicz;
2)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed;
3)
Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Krzysztof Michałkiewicz.
3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§  5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda należy w szczególności:
1)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie indywidualnego prawa pracy;
2)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych;
3)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;
4)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;
5)
współpraca z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
6)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;
7)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodów i specjalności;
8)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;
9)
współpraca z Radą Rynku Pracy;
10)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;
11)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
12)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
13)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;
14)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;
15)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;
16)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;
17)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;
18)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;
19)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego;
20)
zapewnienie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a)
Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,
b)
Ochotniczymi Hufcami Pracy;
21)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a)
Departament Prawa Pracy,
b)
Departament Rynku Pracy,
c)
Departament Funduszy,
d)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego.
§  6.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza należy w szczególności:
1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;
2)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;
3)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;
4)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
5)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
6)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;
7)
koordynowanie opracowywania wieloletnich programów na rzecz zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w zakresie obejmującym wykorzystanie środków UE;
8)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;
9)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;
10)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a)
Instytutem Rozwoju Służb Społecznych,
b)
Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
11)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
b)
Departament Pożytku Publicznego,
c)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§  7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego należy w szczególności:
1)
uczestniczenie w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowiska Ministra;
2)
uczestniczenie w pracach Komitetu do Spraw Europejskich i prezentowanie stanowiska Ministra;
3)
uczestniczenie w pracach Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji i prezentowanie stanowiska Ministra;
4)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;
5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;
6)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;
7)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;
8)
wdrażanie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 965 i 1240);
9)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;
10)
nadzorowanie prac badawczych i analitycznych oraz prognoz dla działów administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina;
11)
koordynowanie oraz monitorowanie realizacji rządowych programów na rzecz kobiet i mężczyzn;
12)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych;
13)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a)
Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych,
b)
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
14)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
15)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,
b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,
c)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz,
d)
Departament Współpracy Międzynarodowej,
e)
Departament Informatyki.
§  8.
1.
Sekretarze stanu oraz podsekretarz stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
2.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.
§  9.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzowi stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.
§  10.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarzy stanu i podsekretarza stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.
§  11.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego określonych w przepisach odrębnych.
2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.
3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
4.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.
5.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.
6.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 4 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 4 oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.
7.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 8.
8.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.
9.
Postanowienia ust. 8 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.
10.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.
11.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
12.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1)
Biuro Administracyjne;
2)
Biuro Budżetu i Finansów;
3)
Biuro Dyrektora Generalnego;
4)
Biuro Kontroli;
5)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211, 1220 i 1269).
§  12.
Traci moc zarządzenie nr 34 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 września 2015 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 37).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 19 listopada 2015 r.