Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRPiPSp.2015.47
Akt utracił moc Wersja od: 19 listopada 2015 r.
ZARZĄDZENIE Nr 44
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 9 grudnia 2015 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.2.
Minister, sekretarze stanu i podsekretarz stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;3)
nadzór nad polityką medialną;4)
kształtowanie polityki senioralnej, polityki rodzinnej oraz polityki dotyczącej pomocy społecznej;5)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";6)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;7)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;8)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;9)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;10)
wydawanie aktów normatywnych;11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;16)
nadzorowanie zadań Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), w szczególności:a)
zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,b)
udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3 pkt 1;2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac rady lub zespołu.7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.8.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Ministra;2)
Biuro Promocji i Mediów;3)
Departament Polityki Senioralnej;4)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej;5)
Departament Polityki Rodzinnej;6)
Departament Prawny;7)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.§ 2.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu podpisują pisma:1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarze stanu, podsekretarz stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych.6.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarza stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed.2.
W czasie nieobecności sekretarzy stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:1)
Sekretarza Stanu Stanisława Szweda zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Krzysztof Michałkiewicz;2)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed;3)
Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Krzysztof Michałkiewicz.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda należy w szczególności:1)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie indywidualnego prawa pracy;2)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych;3)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;4)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;5)
współpraca z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;6)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;7)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodów i specjalności;8)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;9)
współpraca z Radą Rynku Pracy;10)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;11)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;12)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;13)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;14)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;15)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;16)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;17)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;18)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;19)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego;20)
zapewnienie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,b)
Ochotniczymi Hufcami Pracy;21)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Prawa Pracy,b)
Departament Rynku Pracy,c)
Departament Funduszy,d)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego.§ 6.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza należy w szczególności:1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;2)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;3)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;4)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;5)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;6)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;7)
koordynowanie opracowywania wieloletnich programów na rzecz zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w zakresie obejmującym wykorzystanie środków UE;8)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;9)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;10)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Instytutem Rozwoju Służb Społecznych,b)
Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;11)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departament Pożytku Publicznego,c)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego należy w szczególności:1)
uczestniczenie w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowiska Ministra;2)
uczestniczenie w pracach Komitetu do Spraw Europejskich i prezentowanie stanowiska Ministra;3)
uczestniczenie w pracach Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji i prezentowanie stanowiska Ministra;4)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;6)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;7)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;8)
wdrażanie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 965 i 1240);9)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;10)
nadzorowanie prac badawczych i analitycznych oraz prognoz dla działów administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina;11)
koordynowanie oraz monitorowanie realizacji rządowych programów na rzecz kobiet i mężczyzn;12)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych;13)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych,b)
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;14)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;15)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,c)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz,d)
Departament Współpracy Międzynarodowej,e)
Departament Informatyki.§ 8.
1.
Sekretarze stanu oraz podsekretarz stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarze stanu i podsekretarz stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.§ 9.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzowi stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.§ 10.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarzy stanu i podsekretarza stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.§ 11.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego określonych w przepisach odrębnych.2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.4.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.5.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.6.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 4 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 4 oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.7.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 8.8.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.9.
Postanowienia ust. 8 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.10.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.11.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.12.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Administracyjne;2)
Biuro Budżetu i Finansów;3)
Biuro Dyrektora Generalnego;4)
Biuro Kontroli;5)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211, 1220 i 1269).§ 12.
Traci moc zarządzenie nr 34 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 września 2015 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 37).§ 13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 19 listopada 2015 r.