Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiPSp.2009.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 26 maja 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 2 kwietnia 2009 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej:
§  1.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.
2.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";
3)
nadzór nad polityką medialną;
4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa;
5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;
7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;
8)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów;
9)
wydawanie aktów normatywnych;
10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.
4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:
1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów;
2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także stały komitet Rady Ministrów.
5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać:
1)
pełnomocników do określonych spraw;
2)
zespoły zadaniowe,

ustalając ich obowiązki i uprawnienia oraz wskazując, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac pełnomocnika lub zespołu.

7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.
8.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1)
Biuro Ministra;
2)
Biuro Prasowe;
3)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
4)
Departament Prawny;
5)
Stanowisko do Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.
§  2.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3.
Sekretarz i podsekretarze stanu podpisują pisma:
1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne;
2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
4.
Sekretarz i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
5.
Sekretarz, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.
6.
Sekretarz stanu i podsekretarze stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§  3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarza stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda.
2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:
1)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Czesława Ostrowska;
2)
Podsekretarza Stanu Czesławę Ostrowską zastępuje w czasie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda;
3)
Podsekretarza Stanu Marka Buciora zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak;
4)
Podsekretarza Stanu Agnieszkę Chłoń-Domińczak zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Marek Bucior;
5)
Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak.
3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§  5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudy należy w szczególności:
1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra;
2)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;
3)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;
4)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;
5)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną;
6)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;
7)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;
8)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
9)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
10)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;
11)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a)
Instytutem Rozwoju Służb Społecznych,
b)
Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
c)
Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON";
12)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
13)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
b)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej,
c)
Departament Pożytku Publicznego.
§  6.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Czesławy Ostrowskiej należy w szczególności:
1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra;
2)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;
3)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności;
4)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;
5)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia;
6)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;
7)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
8)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy;
9)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;
10)
prowadzenie stałego monitoringu sytuacji gospodarczej i społecznej w celu wypracowywania odpowiednich rozwiązań mających neutralizować skutki zmniejszenia tempa wzrostu i stymulować utrzymanie rozwoju (pakiet antykryzysowy);
11)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra:
a)
Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
b)
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;
12)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy;
13)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;
14)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
a)
Departament Funduszy,
b)
Departament Migracji,
c)
Departament Rynku Pracy,
d)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§  7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marka Buciora należy w szczególności:
1)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;
2)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych;
3)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo;
4)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;
5)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
6)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
7) 1
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a)
Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych,
b)
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
8)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
a)
Departament Świadczeń Rodzinnych,
b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych.
§  8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Agnieszki Chłoń-Domińczak należy w szczególności:
1)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra;
2)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne;
3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;
4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;
5)
implementacja programu aktywizacji zawodowej osób w wieku 50+ "Solidarność pokoleń";
6)
wdrażanie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. Nr 237, poz. 1656);
7)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
8)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
a)
Departament do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji,
b)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego.
§  9.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko należy w szczególności:
1)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra;
2)
koordynowanie przygotowania działań Ministerstwa do realizacji zadań związanych z objęciem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
3)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;
4)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;
5)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;
6)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;
7)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy;
8)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych;
9)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;
10)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;
11) 2
współpraca z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
12)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;
13)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;
14)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych;
15)
promowanie programów realizowanych przez Ministerstwo;
16)
prowadzenie stałego monitoringu sytuacji gospodarczej i społecznej w celu wypracowywania odpowiednich rozwiązań mających neutralizować skutki zmniejszenia tempa wzrostu i stymulować utrzymanie rozwoju (pakiet antykryzysowy);
17)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;
18)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
a)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego,
b)
Departament Informatyki,
c)
Departament Prawa Pracy,
d)
Departament Współpracy Międzynarodowej.
§  10.
1.
Sekretarz stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
2.
Sekretarz i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.
§  11.
Minister może zlecić sekretarzowi stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.
§  12.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.
§  13.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego, określonych w przepisach odrębnych.
2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.
3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
4.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.
5.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.
6.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 4 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 4, oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.
7.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 8.
8.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.
9.
Postanowienia ust. 8 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.
10.
Dyrektor generalny zapewniania prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra:
1)
Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego,
2)
Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.
11.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1)
Biuro Administracyjno-Budżetowe;
2)
Biuro Dyrektora Generalnego;
3)
Biuro Kontroli;
4)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego.
§  14.
1.
Traci moc zarządzenie nr 24 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2140, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337.

1 § 7 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 4 z dnia 26 maja 2009 r. (Dz.Urz.MPiPSp.09.1.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 maja 2009 r.
2 § 9 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 26 maja 2009 r. (Dz.Urz.MPiPSp.09.1.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 maja 2009 r.