Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPiPSp.2009.1.1
Akt utracił moc Wersja od: 26 maja 2009 r.
ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 2 kwietnia 2009 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.2.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez: 1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw; 2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności: 1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej; 2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem"; 3)
nadzór nad polityką medialną; 4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa; 5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej; 6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych; 7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra; 8)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów; 9)
wydawanie aktów normatywnych; 10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich; 11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych; 14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra; 15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się: 1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów; 2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także stały komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać: 1)
pełnomocników do określonych spraw; 2)
zespoły zadaniowe,ustalając ich obowiązki i uprawnienia oraz wskazując, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac pełnomocnika lub zespołu.
7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.8.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez: 1)
Biuro Ministra; 2)
Biuro Prasowe; 3)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz; 4)
Departament Prawny; 5)
Stanowisko do Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.§ 2.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarz i podsekretarze stanu podpisują pisma: 1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne; 2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarz i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarz, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.6.
Sekretarz stanu i podsekretarze stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarza stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda.2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa: 1)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Czesława Ostrowska; 2)
Podsekretarza Stanu Czesławę Ostrowską zastępuje w czasie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda; 3)
Podsekretarza Stanu Marka Buciora zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak; 4)
Podsekretarza Stanu Agnieszkę Chłoń-Domińczak zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Marek Bucior; 5)
Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Agnieszka Chłoń-Domińczak.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudy należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra; 2)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem; 3)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań; 4)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka; 5)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną; 6)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony; 7)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych; 8)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych; 9)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych; 10)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych; 11)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Instytutem Rozwoju Służb Społecznych,b)
Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,c)
Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON"; 12)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie; 13)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej,c)
Departament Pożytku Publicznego.§ 6.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Czesławy Ostrowskiej należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra; 2)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia; 3)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności; 4)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy; 5)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia; 6)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców; 7)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 8)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy; 9)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych; 10)
prowadzenie stałego monitoringu sytuacji gospodarczej i społecznej w celu wypracowywania odpowiednich rozwiązań mających neutralizować skutki zmniejszenia tempa wzrostu i stymulować utrzymanie rozwoju (pakiet antykryzysowy); 11)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra:a)
Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,b)
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich; 12)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy; 13)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego; 14)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:a)
Departament Funduszy,b)
Departament Migracji,c)
Departament Rynku Pracy,d)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marka Buciora należy w szczególności: 1)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych; 2)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych; 3)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo; 4)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny; 5)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych; 6)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych; 7) 1
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:a)
Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych,b)
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych; 8)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:a)
Departament Świadczeń Rodzinnych,b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych.§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Agnieszki Chłoń-Domińczak należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra; 2)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne; 3)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje; 4)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych; 5)
implementacja programu aktywizacji zawodowej osób w wieku 50+ "Solidarność pokoleń"; 6)
wdrażanie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. Nr 237, poz. 1656); 7)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego; 8)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:a)
Departament do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji,b)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego.§ 9.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i prezentowanie stanowisk Ministra; 2)
koordynowanie przygotowania działań Ministerstwa do realizacji zadań związanych z objęciem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej; 3)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi; 4)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów; 5)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego; 6)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy; 7)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy; 8)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych; 9)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy; 10)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej; 11) 2
współpraca z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym; 12)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy; 13)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego; 14)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych; 15)
promowanie programów realizowanych przez Ministerstwo; 16)
prowadzenie stałego monitoringu sytuacji gospodarczej i społecznej w celu wypracowywania odpowiednich rozwiązań mających neutralizować skutki zmniejszenia tempa wzrostu i stymulować utrzymanie rozwoju (pakiet antykryzysowy); 17)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym; 18)
inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:a)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego,b)
Departament Informatyki,c)
Departament Prawa Pracy,d)
Departament Współpracy Międzynarodowej.§ 10.
1.
Sekretarz stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.§ 11.
Minister może zlecić sekretarzowi stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.§ 12.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.§ 13.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego, określonych w przepisach odrębnych.2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.4.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.5.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.6.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 4 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 4, oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.7.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 8.8.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.9.
Postanowienia ust. 8 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.10.
Dyrektor generalny zapewniania prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra: 1)
Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego, 2)
Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.11.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez: 1)
Biuro Administracyjno-Budżetowe; 2)
Biuro Dyrektora Generalnego; 3)
Biuro Kontroli; 4)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego.§ 14.
1.
Traci moc zarządzenie nr 24 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2140, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337.
1 § 7 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 4 z dnia 26 maja 2009 r. (Dz.Urz.MPiPSp.09.1.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 maja 2009 r.
2 § 9 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 26 maja 2009 r. (Dz.Urz.MPiPSp.09.1.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 maja 2009 r.