Zakresy czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPS.2008.5.27
Akt utracił moc Wersja od: 21 listopada 2008 r.
ZARZĄDZENIE Nr 24
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 21 listopada 2008 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem". Wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i sprawy rodziny.2.
Minister, sekretarz i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez: 1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw; 2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności: 1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej; 2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem"; 3)
nadzór nad polityką medialną; 4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa; 5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej; 6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych; 7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra; 8)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów; 9)
wydawanie aktów normatywnych; 10)
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich; 11)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 12)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra; 13)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych; 14)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra; 15)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się: 1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów; 2)
projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także stały komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.6.
Minister wykonuje zadania wynikające z nadzoru nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.8.
Minister określa kierunki pracy i zadań dla: 1)
Biura Ministra; 2)
Biura Prasowego; 3)
Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz; 4)
Departamentu Prawnego; 5)
Departamentu Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych.§ 2.
1.
Sekretarz i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarz i podsekretarze stanu podpisują pisma: 1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne; 2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarz i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarz, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarza stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda.2.
W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa: 1)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Czesława Ostrowska; 2)
Podsekretarza Stanu Czesławę Ostrowską zastępuje w czasie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda; 3)
Podsekretarza Stanu Marka Buciora zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Radosław Mleczko; 4)
Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Marek Bucior.§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudy należy w szczególności: 1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem; 2)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań; 3)
koordynowanie przygotowywania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka; 4)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną; 5)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych; 6)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych; 7)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych; 8)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony; 9)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych; 10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych; 11)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad realizacją zadań Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; 12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Badawczo-Rozwojowym Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "CEBRON"; 13)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie; 14)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej,c)
Departamentu Pożytku Publicznego.§ 6.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Czesławy Ostrowskiej należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów; 2)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia; 3)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodowej i specjalności; 4)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy; 5)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia; 6)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców; 7)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 8)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy; 9)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych; 10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Krajowym Biurem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 11)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego; 12)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich; 13)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy; 14)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu Funduszy,b)
Departamentu Migracji,c)
Departamentu Rynku Pracy,d)
Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marka Buciora należy w szczególności: 1)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych; 2)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych; 3)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń rodzinnych; 4)
kształtowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo; 5)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny; 6)
koordynacja działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym, z wyłączeniem spraw dotyczących realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne; 7)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje; 8)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych; 9)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych; 10)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych; 11)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji,b)
Departamentu Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,c)
Departamentu Świadczeń Rodzinnych,d)
Departamentu Ubezpieczeń Społecznych.§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko należy w szczególności: 1)
uczestniczenie w pracach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów; 2)
koordynowanie przygotowania działań Ministerstwa do realizacji zadań związanych z objęciem przez Rzeczypospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej; 3)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi; 4)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów; 5)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego; 6)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy; 7)
kształtowanie rozwiązań w zakresie szeroko pojętych stosunków pracy; 8)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w sektorze finansów publicznych; 9)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy; 10)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej; 11)
współpraca z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Pracy oraz Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym; 12)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy; 13)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego; 14)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów informatycznych; 15)
promowanie programów realizowanych przez Ministerstwo; 16)
wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym; 17)
określanie kierunków pracy i zadań dla:a)
Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego,b)
Departamentu Informatyki,c)
Departamentu Prawa Pracy,d)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.§ 9.
1.
Sekretarz stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarz i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.§ 10.
Minister może zlecić sekretarzowi stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.§ 11.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.§ 12.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego, określonych w przepisach odrębnych.2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.3.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.4.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.5.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 3 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 3, oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.6.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 7.7.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.8.
Postanowienia ust. 7 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.9.
Dyrektor generalny zapewnia wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego.10.
Dyrektor generalny zapewnia wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Zakładem Wydawniczo-Poligraficznym Ministerstwa.11.
Dyrektor generalny określa kierunki pracy i zadania dla: 1)
Biura Administracyjno-Budżetowego; 2)
Biura Dyrektora Generalnego; 3)
Biura Kontroli; 4)
Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego.§ 13.
1.
Traci moc Zarządzenie Nr 10 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703 z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2140 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.