Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2018.17

Akt utracił moc
Wersja od: 11 kwietnia 2018 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 11 kwietnia 2018 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego.
§  2. 
Podsekretarze stanu wykonują powierzone im czynności w ramach:
1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317);
2)
zadań Ministra wynikających w szczególności z:
a)
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 i 2201 oraz z 2018 r. poz. 138, 398 i 650),
b)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87).
§  3. 
1. 
Podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra oraz podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez niego kierunkiem rozstrzygnięcia lub realizujące ustaloną politykę.
2. 
Podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
§  4. 
1. 
Podsekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:
1)
uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez uczelnie, jednostki naukowe i przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;
2)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie i koordynują ich załatwianie, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a w przypadku gdy sprawa pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej, współpracują ze sobą przy ich rozpatrywaniu;
3)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich organami;
4)
reprezentują Ministra przed innymi organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
5)
wydają decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia, udzielają odpowiedzi na skargi określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, 1370 i 2451 oraz z 2018 r. poz. 650), wnoszą środki odwoławcze oraz inne pisma procesowe w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pisma przedsądowe w sprawach cywilnych i pisma w postępowaniu egzekucyjnym - na podstawie odrębnych upoważnień;
6)
uczestniczą w:
a)
planowaniu i realizacji budżetu państwa w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe,
b)
planowaniu budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
7)
uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;
8)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej nauka i szkolnictwo wyższe.
2. 
Podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów oraz nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  5. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a także do Sekretarza Rady Ministrów - w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1)
akceptowanie projektów: założeń projektów ustaw, ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;
3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje, a także odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.
3. 
Podsekretarz Stanu Piotr Müller podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
4. 
Podsekretarz Stanu Piotr Müller podpisuje:
1)
rozporządzenia - w czasie nieobecności Ministra;
2)
zarządzenia, komunikaty i obwieszczenia - z upoważnienia Ministra.
5. 
Podsekretarz Stanu Piotr Müller, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich organami.
6. 
Podsekretarz Stanu Piotr Dardziński, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
7. 
Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza, a w razie nieobecności osoba wyznaczona do jego zastępowania, podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu, wraz z wnioskami o ich sprostowanie.
8. 
Podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w sprawach należących do zakresu ich czynności, a w szczególności:
1)
do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw oraz projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty mające inicjatywę ustawodawczą, po ich przyjęciu przez Radę Ministrów;
2)
przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych kierowane do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania;
3)
zawierające uwagi zgłaszane do projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
4)
odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra.
§  6. 
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:
1)
Gabinetu Politycznego Ministra;
2)
Biura Ministra.
§  7. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Sebastiana Skuzy należą w szczególności sprawy:
1)
wykonywania zadań dysponenta części budżetowych 28 - Nauka, 38 - Szkolnictwo wyższe i 67 - Polska Akademia Nauk;
2)
planowania i realizacji budżetu państwa w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe oraz planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
3)
związane z realizacją zadań Ministra w zakresie systemu finansowania działalności dydaktycznej uczelni;
4)
finansowania:
a)
działalności statutowej jednostek naukowych i uczelni,
b)
działalności upowszechniającej naukę,
c)
programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra,
d)
współpracy naukowej z zagranicą,
e)
inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych,
f)
inwestycji uczelni publicznych;
5)
dofinansowania zadań projakościowych;
6)
nadawania kategorii naukowych jednostkom naukowym;
7)
przyznawania pomocy publicznej, w tym pomocy de minimis, ze środków finansowych na naukę, jej monitorowania i rozliczania;
8)
związane z bioetyką i biobankowością;
9)
ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych;
10)
stopni naukowych i tytułu naukowego oraz stopni i tytułu w zakresie sztuki;
11)
nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne i stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;
12)
koordynacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem instytutów badawczych;
13)
współpracy europejskiej, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych podsekretarzy stanu;
14)
związane z pełnieniem funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;
15)
realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020;
16)
naruszeń dyscypliny finansów publicznych;
17)
związane z udziałem w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
18)
współpracy z:
a)
Radą Główną Instytutów Badawczych,
b)
Radą Młodych Naukowców,
c)
Komitetem Ewaluacji Jednostek Naukowych,
d)
Polską Akademią Nauk,
e)
Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów,
f)
Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta.
2. 
Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:
1)
Departament Budżetu i Finansów, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3;
2)
Departament Nauki;
3)
Biuro Kontroli i Audytu.
3. 
Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
2)
Narodowym Centrum Nauki;
3)
Centrum Nauki Kopernik - w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
4)
Narodowym Muzeum Techniki - w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury.
§  8. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego należą w szczególności sprawy:
1)
opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności, nauki i szkolnictwa wyższego;
2)
programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji, w tym programu Horyzont 2020 oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
3)
nadzoru nad wdrażaniem projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
4)
informatyzacji nauki i szkolnictwa wyższego, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym "POL-on";
5)
związane z realizacją zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
6)
działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
7)
realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 1460, 1475 i 2433);
8)
prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
9)
koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie właściwości Ministra;
10)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarach nauki i szkolnictwa wyższego, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego;
11)
urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego oraz nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski, w zakresie właściwości Ministra;
12)
uznawalności wykształcenia oraz koordynacji unijnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce, w zakresie właściwości Ministra;
13)
związane z udziałem w Międzyresortowym Zespole do spraw Promocji Polski za granicą;
14)
związane z udziałem w pracach:
a)
Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
b)
Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
c)
Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
15)
współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz Komisją Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiej Rady Ekumenicznej;
16)
związane z nadzorem właścicielskim Ministra nad spółką Wrocławskie Centrum Badań EIT+ Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
2. 
Podsekretarz Stanu Piotr Dardziński wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:
1)
Departament Innowacji i Rozwoju;
2)
Departament Współpracy Międzynarodowej.
3. 
Podsekretarz Stanu Piotr Dardziński wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
2)
Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
3)
Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym.
§  9. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Piotra Müllera należą w szczególności sprawy:
1)
koordynacji zadań związanych z działem administracji rządowej szkolnictwo wyższe, w tym organizacji uczelni, organizacji i toku studiów wyższych, studiów doktoranckich i studiów podyplomowych oraz jakości kształcenia;
2)
studentów i doktorantów;
3)
związane z realizacją zadań Ministra w zakresie systemu:
a)
pomocy materialnej dla studentów i doktorantów,
b)
kredytów i pożyczek studenckich;
4)
przyznawania nagród Ministra za:
a)
wybitne osiągnięcia naukowe oraz za osiągnięcia w opiece naukowej i dydaktycznej na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789),
b)
osiągnięcia naukowe, dydaktyczne lub organizacyjne albo za całokształt dorobku dla nauczycieli akademickich na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym;
5)
pragmatyki zawodowej oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej powołanej przez Ministra, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra oraz Konwentu Rzeczników;
6)
wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych;
7)
nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
8)
nadzoru nad prowadzeniem prac legislacyjnych w Ministerstwie oraz pracami związanymi z opiniowaniem dokumentów rządowych;
9)
dotyczące wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w których Minister wydał decyzje administracyjne w pierwszej instancji;
10)
związane z udziałem w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
11)
współpracy z:
a)
Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi oraz Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,
b)
Polską Komisją Akredytacyjną,
c)
konferencjami rektorów,
d)
Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
12)
współpracy ze związkami zawodowymi pracowników nauki, szkolnictwa wyższego oraz dialogu społecznego.
2. 
Podsekretarz Stanu Piotr Müller wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację przez:
1)
Departament Legislacyjno-Prawny;
2)
Departament Szkolnictwa Wyższego;
3)
Departament Budżetu i Finansów, w zakresie zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
3. 
Podsekretarz Stanu Piotr Müller wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad uczelniami publicznymi i niepublicznymi.
§  10. 
1. 
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1889 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 106).
2. 
Dyrektor Generalny:
1)
sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania zadań określonych przez Ministra;
2)
wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego;
3)
wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w częściach 28 - Nauka i 38 - Szkolnictwo wyższe.
3. 
Dyrektorowi Generalnemu bezpośrednio podlega kierownik komórki audytu wewnętrznego w zakresie określonym w odrębnych przepisach.
§  11. 
1. 
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Do zakresu czynności szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;
2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4)
analizowania oraz oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla podsekretarzy stanu.
3. 
Przepisy ust. 2 nie naruszają właściwości podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego w sprawach określonych w § 2-10.
§  12. 
1. 
Ministra, w czasie jego nieobecności, zastępuje Podsekretarz Stanu Piotr Dardziński, a w przypadku nieobecności Podsekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego - wyznaczony przez Ministra inny podsekretarz stanu. Zastępstwo, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie obejmuje spraw, o których mowa w § 5 ust. 4.
2. 
W przypadkach nieobecności podsekretarzy stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1)
Podsekretarza Stanu Piotra Dardzińskiego w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Piotr Müller;
2)
Podsekretarza Stanu Sebastiana Skuzę w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Piotr Dardziński;
3)
Podsekretarza Stanu Piotra Müllera w czasie nieobecności zastępuje Podsekretarz Stanu Sebastian Skuza.
3. 
Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.
§  13. 
Traci moc zarządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSW poz. 6).
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.