Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2022.37

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 6 maja 2022 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 655 i 857) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki.
§  2. 
1. 
Sekretarze stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:
1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18);
2)
zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
3)
ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. 
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. 
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§  3. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1)
akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3. 
W zastępstwie Ministra:
1)
rozporządzenia,
2)
zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,
3)
komunikaty i obwieszczenia

- podpisuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.

4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
5. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
6. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§  4. 
1. 
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
3. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
5. 
Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;
2)
Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;
3)
Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;
4)
Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;
5)
Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
6. 
Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.
§  5. 
1. 
Sekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:
1)
uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;
2)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
3)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
4)
reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
5)
są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
6)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
7)
uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie;
8)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;
9)
są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
10)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
11)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
12)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
13)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
14)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
15)
są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. 
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  6. 
1. 
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:
1)
Biura Ministra;
2)
Centrum Transformacji Cyfrowej;
2a) 1
 Departamentu Prawnego;
3) 2
 (uchylony);
4) 3
 (uchylony);
5)
Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§  7. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Marzeny Machałek należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
3)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
4)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
5)
funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
6)
programu wspólnotowego "Erasmus+" oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
7)
współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
8)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
9) 4
 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:
a)
koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,
b)
realizacji reformy A3.1 i inwestycji A3.1.1;
10)
projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
11)
polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
12)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
13)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
14)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
15)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
16)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
17)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
18)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
19)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
20)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
21)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
22)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
23)
wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;
24)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
25)
funkcjonowania:
a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół specjalnych i integracyjnych,
c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e)
placówek oświatowo-wychowawczych,
f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g)
placówek artystycznych,
h)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
26)
kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
27)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
28)
resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
29)
wychowania do życia w rodzinie;
30)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
31)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
32)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3)
Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.
3. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) 5
 Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.
§  8. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego należą w szczególności sprawy:
1)
monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;
2)
pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;
3)
dyscypliny finansów publicznych;
4)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
5)
organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej, prowadzenia analiz systemowych i planowania strategicznego na potrzeby Ministra i Ministerstwa;
6)
ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
7)
przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
a)
inwestycje związane z działalnością naukową,
b)
utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
8)
programów "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza", "Regionalna inicjatywa doskonałości" oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;
9)
realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;
10)
kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
11)
współpracy z:
a)
Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,
b)
Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;
12)
przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;
13) 6
 ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych:
a)
przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki, niestanowiących pomocy de minimis,
b)
stanowiących pomoc de minimis;
13a) 7
 rozliczania środków finansowych stanowiących pomoc de minimis, przyznanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) na działalność upowszechniającą naukę;
14)
działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 13.
2. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Kontroli i Audytu;
2)
Departamentu Nauki;
3)
Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji.
3. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;
2)
Narodowym Centrum Nauki;
3)
Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
4)
Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk.
§  9. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3)
wychowania przedszkolnego;
4)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6)
przyjmowania uczniów do szkół;
7)
organizacji roku szkolnego;
8)
statutów przedszkoli i szkół;
9)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11)
religii i etyki;
12)
mniejszości narodowych i etnicznych;
13)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14)
nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
16)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19)
uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
20)
doskonalenia nauczycieli;
21)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
22)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23)
doradztwa metodycznego;
24)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26)
tytułu honorowego profesora oświaty;
27)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28)
edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
29)
podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
30)
rzeczoznawców do spraw podręczników;
31)
ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
32)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
33)
szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
34)
szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
35)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
36)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
37)
badań edukacyjnych;
38)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
39)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 20202024 - "Aktywna tablica";
40)
realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
41)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
42)
kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
43)
zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
44)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
45)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48)
prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
49)
systemu informacji oświatowej.
2.  8
 Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;
2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. 
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2)
Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
4) 9
 Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
§  10. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach:
a)
Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b)
Komitetu do Spraw Europejskich,
c)
Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d)
Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2)
związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3)
planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
4)
przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5)
przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6)
opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7)
programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8)
nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) 10
 realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
10)
informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;
11)
zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12)
zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13)
działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) 11
 realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079);
15)
przedsięwzięcia "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości", programu "Doktorat wdrożeniowy", innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16)
prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17)
koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18)
nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19)
uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20)
tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21)
przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22)
studentów;
23)
zadań Ministra w zakresie systemu:
a)
świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b)
kredytów studenckich;
24)
przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25)
przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26)
federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27)
pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28)
wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29)
współpracy z:
a)
Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b)
Polską Komisją Akredytacyjną,
c)
konferencjami rektorów,
d)
Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30)
współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) 12
 przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm. 13 ) oraz ich rozliczania.
2. 
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Budżetu i Finansów;
2)
Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3)
Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. 
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centrum Łukasiewicz;
2) 14
 (uchylony);
3)
Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) 15
 uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika..
§  11. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego należą w szczególności sprawy:
1)
pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";
2) 16
 działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;
3)
przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
4)
promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
5)
oświaty polonijnej;
6)
współpracy z organizacjami polonijnymi;
7)
polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
8)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
9)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
10)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
11)
organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
12)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;
13)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
14)
systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;
15)
systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
16)
przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
17)
koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;
18)
polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki;
19) 17
 planowania i realizacji budżetu państwa w części 90 - Akademia Kopernikańska.
2. 
Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
3.  18
 Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Akademią Kopernikańską;
2)
Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;
3)
Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
4)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
5)
Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
§  12. 
1. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki do jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w innych aktach normatywnych.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.
3. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie obsługi informatycznej Ministerstwa.
4. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie.
§  13. 
1. 
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4)
analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.
§  14. 
1. 
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, realizację tego zadania koordynuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
2. 
Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§  15. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 39 i 108).
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
2 § 6 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
3 § 6 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
4 § 7 ust. 1 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 października 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.104) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2022 r.
5 § 7 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
6 § 8 ust. 1 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
7 § 8 ust. 1 pkt 13a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
8 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
9 § 9 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
10 § 10 ust. 1 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 października 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.104) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2022 r.
11 § 10 ust. 1 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze zarządzenia z dnia 30 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 sierpnia 2022 r.
12 § 10 ust. 1 pkt 31 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie zarządzenia z dnia 30 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 sierpnia 2022 r.
13 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117 i 1459.
14 § 10 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze zarządzenia z dnia 30 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 sierpnia 2022 r.
15 § 10 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie zarządzenia z dnia 30 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2023 r.
16 § 11 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 10 czerwca 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.57) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 czerwca 2022 r.
17 § 11 ust. 1 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 30 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.79) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2022 r.
18 § 11 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 15 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.MEiN.2022.125) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 grudnia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 21 sierpnia 2023 r. (Dz.Urz.MEiN.2023.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.