Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2021.39

Akt utracił moc
Wersja od: 20 września 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 18 marca 2021 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285 oraz z 2021 r. poz. 464) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki.
§  2. 
1. 
Sekretarze stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:
1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335);
2)
zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
3)
ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. 
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. 
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§  3. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz do Sekretarza Rady Ministrów - w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1)
akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3.  1
 W zastępstwie Ministra:
1)
rozporządzenia,
2)
zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,
3)
komunikaty i obwieszczenia

- podpisuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.

3a.  2
 W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
3b.  3
 W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
4. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§  4. 
1. 
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
3. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
5. 
Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;
2)
Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;
3)
Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;
4)
Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;
5)
Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
6. 
Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.
§  5. 
1. 
Sekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:
1)
uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;
2)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
3)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
4)
reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
5)
są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
6)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
7)
uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie;
8)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;
9)
są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
10)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
11)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
12)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
13)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
14)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
15)
są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. 
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  6. 
1. 
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:
1)
Biura Ministra;
2) 4
 (uchylony);
3)
Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§  7. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Marzeny Machałek należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
3)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
4)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
5)
funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
6)
programu wspólnotowego "Erasmus+" oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
7)
współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
8)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
9)
projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
10)
polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
11)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
12)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
13)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
14)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
15)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
16)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
17)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
18)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
19)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
20)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
21)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
22)
wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;
23)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
24)
funkcjonowania:
a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół specjalnych i integracyjnych,
c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e)
placówek oświatowo-wychowawczych,
f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g)
placówek artystycznych,
h)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
25)
kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
26)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
27)
resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
28)
wychowania do życia w rodzinie;
29)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
30)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
31)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3)
Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.
3. 
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.
§  8. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Włodzimierza Beenackiego należą w szczególności sprawy:
1)
monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;
2)
pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;
3)
realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;
4)
dyscypliny finansów publicznych;
5)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra;
6)
organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej i koordynowania spraw związanych z prowadzeniem analiz systemowych oraz planowaniem strategicznym na potrzeby Ministra i Ministerstwa;
7)
ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
8)
przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
a)
inwestycje związane z działalnością naukową,
b)
utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
9)
programów "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza", "Regionalna inicjatywa doskonałości" oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;
10)
realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;
11)
kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
12)
współpracy z:
a)
Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,
b)
Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;
13)
przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;
14)
ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z:
a)
przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki,
b)
przyznawaniem i rozliczaniem pomocy de minimis na działalność upowszechniającą naukę prowadzoną przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki;
15)
działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 14;
16)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
17)
systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;
18)
systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
19)
przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;
20)
koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;
21)
polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.
2. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Kontroli i Audytu;
2)
Departamentu Nauki;
3)
Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji;
4)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego.
3. 
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
2)
Narodowym Centrum Nauki;
3)
Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;
4)
Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
5)
Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk.
§  9. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
3)
edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
4)
podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
5)
rzeczoznawców do spraw podręczników;
6)
ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
7)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
8)
szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
9)
szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
10)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
11)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
12)
badań edukacyjnych;
13)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
14)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w edukacji;
15)
realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4);
16)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
17)
kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
18)
zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
19)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
20)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
21)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
22)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;
23)
prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
24)
systemu informacji oświatowej;
25)
pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";
26)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania;
27)
przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty, wychowania i młodzieży;
28)
promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
29)
oświaty polonijnej;
30)
współpracy z organizacjami polonijnymi;
31)
polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
32)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
33)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
34)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
35)
organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
36)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą.
2. 
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;
2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym;
3)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej, w zakresie spraw w obszarze oświaty i wychowania.
3. 
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
3)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.
§  10. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach:
a)
Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b)
Komitetu do Spraw Europejskich,
c)
Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d)
Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2)
związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3)
planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;
4)
przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5)
przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6)
opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7)
programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8)
nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9)
informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;
10)
zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. poz. 823 i 2020);
11)
zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
12)
działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
13)
realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);
14)
przedsięwzięcia "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości", programu "Doktorat wdrożeniowy" i innych programów oraz przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
15)
prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
16)
koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie właściwości Ministra;
17)
nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
18)
uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
19)
tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
20)
przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
21)
studentów;
22)
zadań Ministra w zakresie systemu:
a)
świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b)
kredytów studenckich;
23)
przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
24)
przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
25)
federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
26)
pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
27)
wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
28)
współpracy z:
a)
Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b)
Polską Komisją Akredytacyjną,
c)
konferencjami rektorów,
d)
Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
29)
współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.
2. 
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Budżetu i Finansów;
2)
Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3)
Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. 
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centrum Łukasiewicz;
2)
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
3)
Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym;
4)
uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
§  11. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego należą w szczególności sprawy:
1)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
2)
wychowania przedszkolnego;
3)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;
4)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
5)
przyjmowania uczniów do szkół;
6)
organizacji roku szkolnego;
7)
statutów przedszkoli i szkół;
8)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
9)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
10)
religii i etyki;
11)
mniejszości narodowych i etnicznych;
12)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
13)
nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
14)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
15)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 14;
16)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
17)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
18)
uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
19)
doskonalenia nauczycieli;
20)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
21)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
22)
doradztwa metodycznego;
23)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
24)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
25)
tytułu honorowego profesora oświaty;
26)
obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym w obszarze oświaty i wychowania oraz w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.
2. 
Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego;
2)
Departamentu Prawa Oświatowego;
3)
Departamentu Prawa Szkolnictwa Wyższego i Nauki.
3. 
Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.
§  12. 
1. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki do jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w innych aktach normatywnych.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.
3. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.
4. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie.
§  13. 
1. 
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4)
analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.
§  14. 
1. 
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, jego realizację koordynuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
2. 
Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§  15. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 25).
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
2 § 3 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
3 § 3 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.