Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEiN.2021.39
Akt utracił moc Wersja od: 20 września 2021 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 18 marca 2021 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 265 i 285 oraz z 2021 r. poz. 464) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki.§ 2.
1.
Sekretarze stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335);2)
zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;3)
ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.2.
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.§ 3.
1.
Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz do Sekretarza Rady Ministrów - w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.2.
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:1)
akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.3. 1
W zastępstwie Ministra:1)
rozporządzenia,2)
zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,3)
komunikaty i obwieszczenia- podpisuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
3a. 2
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.3b. 3
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.4.
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności - osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.§ 4.
1.
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.2.
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.4.
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.5.
Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:1)
Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;2)
Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;3)
Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;4)
Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;5)
Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.6.
Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.§ 5.
1.
Sekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:1)
uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;2)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;3)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;4)
reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;5)
są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;6)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;7)
uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie;8)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;9)
są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;10)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;11)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;12)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;13)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;14)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;15)
są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.2.
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.§ 6.
1.
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:1)
Biura Ministra;2) 4
(uchylony);3)
Gabinetu Politycznego Ministra.2.
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.§ 7.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Marzeny Machałek należą w szczególności sprawy:1)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;2)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);3)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;4)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;5)
funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;6)
programu wspólnotowego "Erasmus+" oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;7)
współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;8)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;9)
projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;10)
polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;11)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;12)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;13)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;14)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;15)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;16)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;17)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;18)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;19)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;20)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;21)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;22)
wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;23)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;24)
funkcjonowania:a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,b)
szkół specjalnych i integracyjnych,c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,d)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,e)
placówek oświatowo-wychowawczych,f)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,g)
placówek artystycznych,h)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej;25)
kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;26)
poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;27)
resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;28)
wychowania do życia w rodzinie;29)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;30)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;31)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.2.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;2)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;3)
Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.3.
Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;2)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;3)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.§ 8.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Włodzimierza Beenackiego należą w szczególności sprawy:1)
monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;2)
pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;3)
realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji;4)
dyscypliny finansów publicznych;5)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra;6)
organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej i koordynowania spraw związanych z prowadzeniem analiz systemowych oraz planowaniem strategicznym na potrzeby Ministra i Ministerstwa;7)
ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;8)
przyznawania i rozliczania środków finansowych na:a)
inwestycje związane z działalnością naukową,b)
utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;9)
programów "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza", "Regionalna inicjatywa doskonałości" oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;10)
realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;11)
kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;12)
współpracy z:a)
Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,b)
Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;13)
przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;14)
ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z:a)
przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki,b)
przyznawaniem i rozliczaniem pomocy de minimis na działalność upowszechniającą naukę prowadzoną przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki;15)
działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 14;16)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;17)
systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;18)
systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;19)
przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;20)
koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;21)
polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.2.
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Kontroli i Audytu;2)
Departamentu Nauki;3)
Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji;4)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego.3.
Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;2)
Narodowym Centrum Nauki;3)
Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;4)
Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;5)
Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk.§ 9.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:1)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;2)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;3)
edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;4)
podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;5)
rzeczoznawców do spraw podręczników;6)
ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;7)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;8)
szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;9)
szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;10)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;11)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;12)
badań edukacyjnych;13)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;14)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w edukacji;15)
realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4);16)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;17)
kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;18)
zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;19)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;20)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;21)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;22)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;23)
prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;24)
systemu informacji oświatowej;25)
pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";26)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania;27)
przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty, wychowania i młodzieży;28)
promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;29)
oświaty polonijnej;30)
współpracy z organizacjami polonijnymi;31)
polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;32)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;33)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;34)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;35)
organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;36)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą.2.
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Programów Nauczania i Podręczników;2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym;3)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej, w zakresie spraw w obszarze oświaty i wychowania.3.
Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;3)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.§ 10.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:1)
udziału w pracach:a)
Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,b)
Komitetu do Spraw Europejskich,c)
Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,d)
Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;2)
związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;3)
planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 - Polska Akademia Nauk;4)
przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;5)
przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;6)
opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;7)
programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;8)
nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;9)
informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on;10)
zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. poz. 823 i 2020);11)
zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;12)
działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;13)
realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju oraz z ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818);14)
przedsięwzięcia "Dydaktyczna inicjatywa doskonałości", programu "Doktorat wdrożeniowy" i innych programów oraz przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;15)
prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;16)
koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie właściwości Ministra;17)
nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;18)
uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;19)
tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;20)
przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;21)
studentów;22)
zadań Ministra w zakresie systemu:a)
świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,b)
kredytów studenckich;23)
przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;24)
przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;25)
federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;26)
pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;27)
wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;28)
współpracy z:a)
Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,b)
Polską Komisją Akredytacyjną,c)
konferencjami rektorów,d)
Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;29)
współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego.2.
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Budżetu i Finansów;2)
Departamentu Innowacji i Rozwoju;3)
Departamentu Szkolnictwa Wyższego.3.
Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centrum Łukasiewicz;2)
Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;3)
Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytutem Badawczym;4)
uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.§ 11.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego należą w szczególności sprawy:1)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;2)
wychowania przedszkolnego;3)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;4)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;5)
przyjmowania uczniów do szkół;6)
organizacji roku szkolnego;7)
statutów przedszkoli i szkół;8)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;9)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;10)
religii i etyki;11)
mniejszości narodowych i etnicznych;12)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;13)
nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;14)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;15)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 14;16)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;17)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;18)
uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;19)
doskonalenia nauczycieli;20)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;21)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;22)
doradztwa metodycznego;23)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;24)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;25)
tytułu honorowego profesora oświaty;26)
obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym w obszarze oświaty i wychowania oraz w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki.2.
Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Kształcenia Ogólnego;2)
Departamentu Prawa Oświatowego;3)
Departamentu Prawa Szkolnictwa Wyższego i Nauki.3.
Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;2)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.§ 12.
1.
Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki do jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w innych aktach normatywnych.2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.3.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej.4.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 - Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 - Oświata i wychowanie.§ 13.
1.
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.2.
Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;4)
analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.§ 14.
1.
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, jego realizację koordynuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.2.
Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.§ 15.
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 25).§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.1 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
2 § 3 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
3 § 3 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 września 2021 r. (Dz.Urz.MEiN.2021.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 2021 r.