Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEd.2024.5

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 stycznia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI
z dnia 5 stycznia 2024 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1598) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Minister Edukacji, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania.
2. 
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§  2. 
1. 
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:
1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717);
2)
zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania;
3)
ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. 
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
§  3. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1)
akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3. 
W zastępstwie Ministra:
1)
rozporządzenia,
2)
zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,
3)
komunikaty i obwieszczenia

- podpisuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.

4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura, a w przypadku jego nieobecności - Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.
5. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
6. 
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - osoba wyznaczona do jej zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§  4. 
1. 
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura.
3. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy i Sekretarza Stanu Henryka Kiepury, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer, Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Sekretarza Stanu Henryka Kiepury i Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
5. 
Zastępstwa sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Katarzynę Lubnauer zastępuje Sekretarz Stanu Joanna Mucha;
2)
Sekretarza Stanu Joannę Muchę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer;
3)
Sekretarza Stanu Henryka Kiepurę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer;
4)
Podsekretarza Stanu Izabelę Ziętkę zastępuje Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz;
5)
Podsekretarza Stanu Paulinę Piechnę-Więckiewicz zastępuje Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka.
6. 
Minister może ustalić inny porządek zastępstw.
§  5. 
1. 
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa, w ramach powierzonych im zakresów czynności:
1)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
2)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
3)
reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
4)
są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
5)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
6)
uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 30 - Oświata i wychowanie;
7)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;
8)
są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
9)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
10)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
11)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
12)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
13)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
14)
są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. 
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  6. 
1. 
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:
1)
Biura Ministra;
2)
Departamentu Komunikacji;
3)
Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§  7. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2)
udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
3)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
4)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
5)
wychowania przedszkolnego;
6)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;
7)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8)
przyjmowania uczniów do szkół;
9)
organizacji roku szkolnego;
10)
statutów przedszkoli i szkół;
11)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
12)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
13)
religii i etyki;
14)
mniejszości narodowych i etnicznych;
15)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
16)
nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
17)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
18)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i szkół polskich, o których mowa w pkt 17;
19)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
20)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
21)
uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
22)
doskonalenia nauczycieli;
23)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
24)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
25)
doradztwa metodycznego;
26)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
27)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
28)
tytułu honorowego profesora oświaty;
29)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
30)
edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
31)
dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
32)
rzeczoznawców do spraw podręczników;
33)
ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
34)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
35)
szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
36)
szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;
37)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
38)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
39)
badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
40)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
41)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjnokomunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - "Aktywna tablica";
42)
realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
43)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
44)
realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego;
45)
promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjnokomunikacyjne;
46)
upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
47)
koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;
48)
realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;
49)
realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2. 
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej.
3. 
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2)
Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
5)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
§  8. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Joanny Muchy należą w szczególności sprawy:
1)
udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
2)
udziału w pracach Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;
3)
udziału w pracach Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności;
4)
związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowej, której dysponentem jest Minister, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
5)
dyscypliny finansów publicznych;
6)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 01.04, 01.06 i 01.08 w ramach Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS);
7)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);
8)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
9)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
10)
funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
11)
Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie);
12)
programów wspólnotowych "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności w obszarze oświaty i wychowania, w tym:
a)
nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programów "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności oraz inicjatywami wspierającymi te programy,
b)
udziału w posiedzeniach komitetów programów "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności;
13)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
14)
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:
a)
koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,
b)
realizacji inwestycji A3.1.1;
15)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej, wielostronnej i unijnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;
16)
przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
17)
promocji polskiego systemu oświaty oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
18)
oświaty polonijnej i polskiej za granicą;
19)
współpracy z organizacjami polonijnymi i polskimi za granicą;
20)
polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
21)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
22)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
23)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
24)
organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
25)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;
26)
przyznawania środków finansowych na finansowanie remontów i inwestycji w obszarze oświaty i wychowania, w tym ustanawianie i obsługa programów inwestycyjnych.
2. 
Sekretarz Stanu Joanna Mucha wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Budżetu i Finansów, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
2)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;
3)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
3. 
Sekretarz Stanu Joanna Mucha wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;
2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
§  9. 
1. 
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Henryka Kiepury należą w szczególności sprawy:
1)
planowania strategicznego w obszarze systemu oświaty oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych;
2)
polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
3)
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie realizacji reformy A3.1 oraz inwestycji G3.1.2 w zakresie kamienia milowego G10L;
4)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
5)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
6)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
7)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
8)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
9)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
10)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
11)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
12)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
13)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
14)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego i branżowych centrów umiejętności;
15)
zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
16)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
17)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
18)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
19)
sieci publicznych przedszkoli i szkół;
20)
likwidacji i przekształceń przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
21)
zakładania przedszkola, szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego;
22)
prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
23)
systemu informacji oświatowej;
24)
dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przedszkoli, szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;
25)
dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego;
26)
dowożenia uczniów do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnościami.
2. 
Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem spraw kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.
3. 
Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.
§  10. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Izabeli Ziętki należą w szczególności sprawy:
1)
funkcjonowania:
a)
przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b)
szkół specjalnych i integracyjnych,
c)
poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych,
d)
młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
2)
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
3)
kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
4)
wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
5)
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
6)
indywidualnego nauczania;
7)
indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;
8)
upowszechniania i ochrony praw osób z niepełnosprawnościami;
9)
dowożenia uczniów z niepełnosprawnością do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
10)
przygotowywania, koordynowania i realizacji programów rządowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, z wyłączeniem programów w obszarze pomocy materialnej;
11)
realizacji projektów współfinansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w zakresie edukacji włączającej.
2. 
Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Edukacji Włączającej.
3. 
Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.
§  11. 
1. 
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Pauliny Piechny-Więckiewicz należą w szczególności sprawy:
1)
obsługi Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym;
2)
kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;
3)
funkcjonowania:
a)
młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
b)
placówek oświatowo-wychowawczych,
c)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
d)
gabinetów profilaktyki zdrowotnej,
e)
społecznych organów szkoły,
f)
stołówek szkolnych;
4)
zdrowia psychicznego uczniów przedszkoli, szkół i placówek;
5)
pomocy dzieciom i młodzieży w kryzysie psychicznym, w tym poprawy jakości i dostępności wsparcia, we współpracy z różnymi podmiotami;
6)
edukacji zdrowotnej;
7)
resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
8)
wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym organizacji turystyki i krajoznawstwa dzieci i młodzieży;
9)
wychowania do życia w rodzinie;
10)
upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
11)
bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
12)
zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
13)
systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w obszarze pomocy materialnej.
2. 
Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Departamentu Prawnego;
2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, w zakresie spraw kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli;
3)
Departamentu Wychowania i Profilaktyki.
§  12. 
1. 
Do Dyrektora Generalnego Ministerstwa należą zadania:
1)
dyrektora generalnego ministerstwa określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej i innych przepisach;
2)
dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 30 - Oświata i wychowanie.
2. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1)
Biura Dyrektora Generalnego;
2)
Departamentu Budżetu i Finansów, w zakresie spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
3)
Departamentu Kontroli i Audytu.
3. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem systemu informacji oświatowej, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
§  13. 
1. 
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.
2. 
Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania;
2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4)
analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§  14. 
1. 
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, realizację tego zadania koordynuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.
2. 
Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§  15. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji z dnia 3 stycznia 2024 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. ME poz. 3).
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.