Zakresy czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEd.2024.3
Akt utracił moc Wersja od: 3 stycznia 2024 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI
z dnia 3 stycznia 2024 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1598) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Minister Edukacji, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania.2.
Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.§ 2.
1.
Sekretarze stanu wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:1)
zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717);2)
zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania;3)
ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.2.
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.§ 3.
1.
Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.2.
Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:1)
akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;3)
powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.3.
W zastępstwie Ministra:1)
rozporządzenia,2)
zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,3)
komunikaty i obwieszczenia- podpisuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.
4.
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura.5.
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - osoba wyznaczona do jej zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.§ 4.
1.
Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer, a w przypadku jej nieobecności - Sekretarz Stanu Joanna Mucha.2.
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer i Sekretarza Stanu Joanny Muchy, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Henryk Kiepura.3.
Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:1)
Sekretarza Stanu Katarzynę Lubnauer zastępuje Sekretarz Stanu Joanna Mucha;2)
Sekretarza Stanu Joannę Muchę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer;3)
Sekretarza Stanu Henryka Kiepurę zastępuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.4.
Minister może ustalić inny porządek zastępstw.§ 5.
1.
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa, w ramach powierzonych im zakresów czynności:1)
sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;2)
współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;3)
reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;4)
są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;5)
są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;6)
uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 30 - Oświata i wychowanie;7)
podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;8)
są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;9)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;10)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;11)
są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;12)
udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;13)
prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;14)
są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.2.
Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.§ 6.
1.
Minister sprawuje nadzór nad działalnością:1)
Biura Ministra;2)
Departamentu Edukacji Włączającej;3)
Departamentu Komunikacji;4)
Departamentu Prawnego;5)
Departamentu Wychowania i Profilaktyki;6)
Gabinetu Politycznego Ministra.2.
Minister wykonuje zadania wynikające z nadzoru nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej.3.
Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.§ 7.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Katarzyny Lubnauer należą w szczególności sprawy:1)
udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;2)
udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;3)
udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;4)
funkcjonowania publicznych i niepublicznych:a)
przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,b)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;5)
wychowania przedszkolnego;6)
upowszechniania i ochrony praw człowieka;7)
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;8)
przyjmowania uczniów do szkół;9)
organizacji roku szkolnego;10)
statutów przedszkoli i szkół;11)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;12)
systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;13)
religii i etyki;14)
mniejszości narodowych i etnicznych;15)
projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;16)
nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;17)
ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;18)
kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i szkół polskich, o których mowa w pkt 17;19)
kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;20)
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;21)
uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;22)
doskonalenia nauczycieli;23)
funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;24)
funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;25)
doradztwa metodycznego;26)
postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;27)
orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;28)
tytułu honorowego profesora oświaty;29)
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;30)
edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;31)
dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia ogólnego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;32)
rzeczoznawców do spraw podręczników;33)
ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;34)
dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;35)
szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;36)
szkół z oddziałami sportowymi, szkół z oddziałami mistrzostwa sportowego, szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego;37)
bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;38)
współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;39)
badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;40)
wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;41)
edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 - "Aktywna tablica";42)
realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;43)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;44)
realizacji zadań związanych z budową i rozwojem społeczeństwa informacyjnego;45)
promowania innowacyjnych działań i rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;46)
upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych;47)
koordynowania wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu oświaty;48)
realizowania reformy C2.1 oraz inwestycji C2.1.2 i C2.2.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie właściwości Ministra, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji;49)
realizowania reformy C2.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji.2.
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej.3.
Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;2)
Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;5)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.§ 8.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Joanny Muchy należą w szczególności sprawy:1)
udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;2)
udziału w pracach Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju;3)
udziału w pracach Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności;4)
związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowej, której dysponentem jest Minister, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;5)
dyscypliny finansów publicznych;6)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 01.04, 01.06 i 01.08 w ramach Priorytetu I Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS);7)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);8)
pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;9)
koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;10)
funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;11)
Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie);12)
programów wspólnotowych "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności w obszarze oświaty i wychowania, w tym:a)
nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programów "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności oraz inicjatywami wspierającymi te programy,b)
udziału w posiedzeniach komitetów programów "Erasmus+" i Europejski Korpus Solidarności;13)
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;14)
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:a)
koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,b)
realizacji inwestycji A3.1.1;15)
działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej, wielostronnej i unijnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;16)
przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;17)
promocji polskiego systemu oświaty oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;18)
oświaty polonijnej i polskiej za granicą;19)
współpracy z organizacjami polonijnymi i polskimi za granicą;20)
polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;21)
współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;22)
nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;23)
przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;24)
organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;25)
koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;26)
przyznawania środków finansowych na finansowanie remontów i inwestycji w obszarze oświaty i wychowania, w tym ustanawianie i obsługa programów inwestycyjnych.2.
Sekretarz Stanu Joanna Mucha wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Budżetu i Finansów, z wyłączeniem spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;2)
Departamentu Funduszy Strukturalnych;3)
Departamentu Współpracy Międzynarodowej.3.
Sekretarz Stanu Joanna Mucha wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;2)
Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.§ 9.
1.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Henryka Kiepury należą w szczególności sprawy:1)
kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;2)
planowania strategicznego w obszarze systemu oświaty oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych;3)
polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;4)
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie realizacji reformy A3.1 oraz inwestycji G3.1.2 w zakresie kamienia milowego G10L;5)
kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;6)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;7)
podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;8)
egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;9)
doradztwa zawodowego w systemie oświaty;10)
działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;11)
edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;12)
procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;13)
kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;14)
turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;15)
funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego i branżowych centrów umiejętności;16)
zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;17)
stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;18)
koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;19)
subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;20)
sieci szkół i przedszkoli publicznych;21)
prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;22)
systemu informacji oświatowej;23)
dotowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przedszkoli, szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;24)
dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego;25)
dowożenia uczniów do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnościami.2.
Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;2)
Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.3.
Sekretarz Stanu Henryk Kiepura wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:1)
Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;2)
Centrum Informatycznym Edukacji, w zakresie systemu informacji oświatowej;3)
Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;4)
Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego.§ 10.
1.
Do Dyrektora Generalnego Ministerstwa należą zadania:1)
dyrektora generalnego ministerstwa określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej i innych przepisach;2)
dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 30 - Oświata i wychowanie.2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:1)
Biura Dyrektora Generalnego;2)
Departamentu Budżetu i Finansów, w zakresie spraw dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;3)
Departamentu Kontroli i Audytu.3.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji, z wyłączeniem systemu informacji oświatowej, cyfryzacji systemu oświaty, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.§ 11.
1.
Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.2.
Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:1)
zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania;2)
współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;3)
doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;4)
analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;5)
współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa.§ 12.
1.
Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, realizację tego zadania koordynuje Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.2.
Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.§ 13.
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 maja 2022 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 37, z późn. zm. 1 ).§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. MEiN z 2022 r. poz. 57, 70, 79, 104 i 125 oraz z 2023 r. poz. 85.