Zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPiPSp.2013.23
Akt utracił moc Wersja od: 15 października 2014 r.
ZARZĄDZENIE Nr 22
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 9 lipca 2013 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra w zakresie działów administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.2.
Minister, sekretarze stanu i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;2)
wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.3.
Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:1)
zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;2)
ustalanie i zatwierdzanie planu działania Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministerstwem";3)
nadzór nad polityką medialną;4)
nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa;5)
koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;6)
koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;7)
koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;8)
akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów;9)
wydawanie aktów normatywnych;10)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja krajowych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;11)
powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;12)
zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;13)
zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;14)
występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;15)
nadzorowanie zadań Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), w szczególności:a)
zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,b)
udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego.4.
Do podpisu Ministra zastrzega się:1)
pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3 pkt 1;2)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także stały komitet Rady Ministrów.5.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.6.
W celu realizacji zadań Minister może powoływać:1)
pełnomocników do określonych spraw;2)
zespoły zadaniowe- ustalając ich obowiązki i uprawnienia oraz wskazując, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac pełnomocnika lub zespołu.
7.
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.8.
Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Ministra;2)
Biuro Promocji i Mediów;3)
Departament Polityki Senioralnej;4)
Departament Prawny;5)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.§ 2.
1.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.2.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.3.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują pisma:1)
w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;2)
stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i stały komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.4.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodnie z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie kierunku rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.5.
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonując zadania Ministra odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych.6.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.§ 4.
1.
Ministra zastępuje i kieruje pracami Ministerstwa podczas jego nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosław Duda.2.
W czasie nieobecności sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:1)
Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudę zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Jacek Męcina;2)
Sekretarza Stanu Jacka Męcinę zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Małgorzata Marcińska;3)
Podsekretarza Stanu Małgorzatę Marcińską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Elżbieta Seredyn;4)
Podsekretarza Stanu Elżbietę Seredyn zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Małgorzata Marcińska;5)
Podsekretarza Stanu Marka Buciora zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Radosław Mleczko;6)
Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Marek Bucior.3.
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudy należy w szczególności:1)
kształtowanie warunków dla rozwoju organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego oraz dla rozwoju ekonomii społecznej i wolontariatu, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;2)
koordynowanie prac nad przygotowaniem budżetu Ministerstwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu za rok miniony;3)
kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;4)
realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;5)
współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;6)
bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;7)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;8)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,b)
Departament Pożytku Publicznego.§ 6.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Jacka Męciny należy w szczególności:1)
kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;2)
koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodów i specjalności;3)
określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;4)
współpraca z Naczelną Radą Zatrudnienia;5)
koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;6)
kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;7)
koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;8)
współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;9)
koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;10)
koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;11)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;12)
koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;13)
koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;14)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;15)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Rynku Pracy,b)
Departament Funduszy,c)
Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego.§ 7. 2
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Małgorzaty Marcińskiej należy w szczególności:1)
koordynowanie opracowywania wieloletnich programów na rzecz zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w zakresie obejmującym wykorzystanie środków UE;2)
koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;3)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich;4)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Ochotniczymi Hufcami Pracy;5)
uczestniczenie w pracach Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji i prezentowanie stanowiska Ministra;6)
koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych;7)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Informatyki,b)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Elżbiety Seredyn należy w szczególności:1)
kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;2)
kształtowanie polityki rodzinnej, koordynacja przygotowywania standardów oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań z zakresu:a)
wsparcia rodziny, systemu pieczy zastępczej oraz adopcji,b)
świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wsparcia osób uprawnionych do alimentów oraz innych pozaubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych na rzecz rodziny,c)
opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3;3)
koordynowanie przygotowania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;4)
koordynowanie przygotowania, realizacji i monitorowania resortowych i rządowych programów z zakresu polityki państwa na rzecz dziecka i rodziny, w tym programów dotyczących wsparcia rodzin wychowujących dzieci, pieczy zastępczej oraz opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3;5)
koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną;6)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych;7)
wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;8)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Pomocy i Integracji Społecznej,b)
Departament Polityki Rodzinnej.§ 9.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marka Buciora należy w szczególności:1)
uczestniczenie w pracach stałego komitetu Rady Ministrów i prezentowanie stanowiska Ministra;2)
kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;3)
kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;4)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi te koordynacje;5)
koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowej w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;6)
wdrażanie ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.);7)
wykonywanie zadań wynikających z podległości Ministrowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;8)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;9)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,b)
Departament Ubezpieczeń Społecznych.§ 10. 3
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Radosława Mleczko należy w szczególności:1)
uczestniczenie w pracach Komitetu do Spraw Europejskich i prezentowanie stanowiska Ministra;2)
koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;3)
określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie indywidualnego prawa pracy;4)
kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych;5)
kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;6)
określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;7)
współpraca z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym;8)
zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy;9)
nadzorowanie prac badawczych i analitycznych oraz prognoz dla działów administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina;10)
koordynowanie oraz monitorowanie realizacji rządowych programów na rzecz kobiet i mężczyzn;11)
inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:a)
Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz,b)
Departament Prawa Pracy,c)
Departament Współpracy Międzynarodowej.§ 11.
1.
Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w komisjach sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.2.
Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach zespołów międzyresortowych.§ 12.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.§ 13.
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych Ministerstwa - dyrektor generalny.§ 14.
1.
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego określonych w przepisach odrębnych.2.
Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra.3.
Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.4.
Dyrektor generalny koordynuje i nadzoruje organizację prac w celu terminowego przygotowania projektu budżetu i układu wykonawczego w części dotyczącej Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, kontroluje wykonanie budżetu resortu oraz dysponowanie środkami publicznymi w zakresie objętym przedmiotem działania Ministra.5.
Dyrektor generalny wydaje wiążące wytyczne dotyczące terminów i zakresu merytorycznego przygotowania materiałów do opracowania projektu i układu wykonawczego budżetu Ministerstwa oraz przygotowania i przekazania informacji o przebiegu wykonania budżetu i wykorzystania innych środków publicznych będących w dyspozycji Ministra.6.
Dyrektor generalny na podstawie materiałów i informacji uzyskanych na tematy związane z zadaniami określonymi w ust. 4 przygotowuje w ciągu 30 dni po upływie każdego miesiąca oraz do dnia 10 grudnia każdego roku informacje dla Ministra wraz z wnioskami dotyczącymi gospodarowania środkami budżetowymi i innymi środkami, o których mowa w ust. 4, oraz wymagane informacje dla właściwych komisji sejmowych i członków Rady Ministrów.7.
Dyrektor generalny zawiera w imieniu Ministra łącznie z dyrektorem lub zastępcą dyrektora komórki organizacyjnej umowy, z których wynikają zobowiązania finansowe z zastrzeżeniem postanowień ust. 8.8.
Umowy zawierane na podstawie odrębnych pełnomocnictw i upoważnień Ministra, z których wynikają zobowiązania finansowe, wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.9.
Postanowienia ust. 8 stosuje się odpowiednio do projektów wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych.10.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra:1)
Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa,2)
Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. Andrzeja Bączkowskiego,11.
Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.12.
Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:1)
Biuro Administracyjne,2)
Biuro Budżetu i Finansów,3)
Biuro Dyrektora Generalnego,4)
Biuro Kontroli,5)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).§ 15.
Traci moc zarządzenie nr 29 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 32)§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działami administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne, rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U. Nr 248, poz. 1485).
2 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 10 października 2014 r. (Dz.Urz.MPiPSp.2014.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 2014 r.
3 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 31 z dnia 10 października 2014 r. (Dz.Urz.MPiPSp.2014.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 2014 r.