Wyznaczenie koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2020.63

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 marca 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 30 września 2020 r.
w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanym dalej "Ministerstwem", wyznacza się następujące osoby do pełnienia funkcji:
1) 2
 koordynatora do spraw dostępności architektonicznej - Pana Zbigniewa Komańskiego, pracownika Wydziału Zarządzania Infrastrukturą w Biurze Dyrektora Generalnego;
2)
koordynatora do spraw dostępności cyfrowej - Panią Agnieszkę Strzelec, radcę ministra, w Centrum Informacyjnym;
3) 3
 koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej - Pana Przemysława Gutka, pracownika Wydziału Administracyjnego w Biurze Dyrektora Generalnego.
2. 
Koordynator do spraw dostępności architektonicznej, koordynator do spraw dostępności cyfrowej oraz koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 2-6, podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, który może upoważnić dyrektora bądź zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej do podejmowania i wykonywania czynności nadzorczych w jego imieniu.
§  2. 
Do zadań koordynatora do spraw dostępności architektonicznej należy w szczególności inicjowanie procesu zapewnienia:
1)
wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynku Ministerstwa;
2)
instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku Ministerstwa, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych;
3)
informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku Ministerstwa, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy;
4)
wstępu do budynku Ministerstwa osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875);
5)
możliwości ewakuacji z budynku Ministerstwa osób ze szczególnymi potrzebami lub ich uratowania w inny sposób.
§  3. 
Do zadań koordynatora do spraw dostępności cyfrowej należy w szczególności inicjowanie procesu zapewnienia:
1)
udostępnienia na stronie internetowej Ministerstwa informacji o zakresie jego działalności
-
w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania;
2)
spełnienia wymagań określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848), w tym:
a)
zapewnienie spełnienia przez strony internetowe Ministerstwa lub aplikacje mobilne będące w posiadaniu Ministerstwa wymagań określonych w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
b)
sporządzanie i publikowanie deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa,
c)
dokonywanie przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogącym mieć wpływ na jej dostępność cyfrową,
d)
weryfikowanie aktualności wykazów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, w zakresie stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa oraz informowanie ministra właściwego do spraw informatyzacji o konieczności ich zmiany lub uzupełnienia, w terminie 30 dni od dnia publikacji tych wykazów.
§  4. 
Do zadań koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej należy w szczególności inicjowanie procesu zapewnienia:
1)
w Ministerstwie obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
2)
w Ministerstwie urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, których celem jest wspomaganie słyszenia;
3)
na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z Ministerstwem w formie określonej w tym wniosku.
§  5. 
Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 ust. 1, należy w zakresie właściwości danego koordynatora, także:
1)
wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Ministerstwo;
2)
przygotowanie wkładu do planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zwanego dalej "planem działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo";
3)
koordynowanie i monitorowanie wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo;
4)
monitorowanie działalności Ministerstwa w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
5)
przygotowanie wkładu do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, zawierającego także informacje zbiorcze o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub przez niego nadzorowanych, zwanego dalej "raportem o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie";
6)
przygotowanie wkładów do sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa na podstawie art. 12 ustawy wymienionej w pkt 2.
§  6. 
Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w § 5 pkt 2, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo;
2)
publikację planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo;
3)
opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w § 5 pkt 5, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie oraz za jego przekazanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku;
4)
publikację, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy wymienionej w § 5 pkt 2, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie;
5)
opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w § 5 pkt 6, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, sprawozdania, o których mowa w art. 12 ustawy wymienionej w § 5 pkt 2, w zakresie działalności Ministerstwa oraz za przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdań, o których mowa w art. 12 ustawy wymienionej w § 5 pkt 2, w zakresie działalności Ministerstwa.
§  7. 
Koordynator do spraw dostępności architektonicznej, koordynator do spraw dostępności cyfrowej oraz koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej mogą występować, w zakresie swojej właściwości, do osób kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie z wnioskiem o przekazanie im informacji niezbędnych do realizacji zadań, o których mowa w § 2-6 oraz pomoc w wykonywaniu tych zadań.
§  8. 
1. 
Obsługę administracyjno-organizacyjną prac koordynatora do spraw dostępności architektonicznej oraz koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego.
2. 
Obsługę administracyjno-organizacyjną prac koordynatora do spraw dostępności cyfrowej zapewnia Centrum Informacyjne.
§  9. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2254).
2 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 16 marca 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 marca 2022 r.
3 § 1 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 16 marca 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.14) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 marca 2022 r.