Wytyczne prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych.
B.I.LP.2003.5.57
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 57
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 9 maja 2003 r.
w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych.
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 56 poz. 679 z późn. zm.), w związku z § 6 i § 10 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, wprowadzonego w życie Zarządzeniem Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Nr 50 z dnia 18 maja 1994 r. zarządzam co następuje:
1. "Kierunki rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych (załącznik nr 1).
2. "Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie (załącznik nr 2).
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KIERUNKI ROZWOJU EDUKACJI LEŚNEJ SPOŁECZEŃSTWA W LASACH PAŃSTWOWYCH
KIERUNKI ROZWOJU EDUKACJI LEŚNEJ SPOŁECZEŃSTWA W LASACH PAŃSTWOWYCH
A. Gromadzenie i przekazywanie informacji
B. Informowanie i wychowywanie społeczeństwa
C. Kształcenie kadry w zakresie edukacji i komunikacji społecznej
D. Kształcenie techniczno-zawodowe
E. Program, projekty edukacyjne i środki dydaktyczne
F. Ocena programu i projektów edukacyjnych
G. Baza edukacyjna
H. Współpraca lokalna, regionalna, krajowa i międzynarodowa
I. Badania i eksperymenty
Kierunki działania:
1. Dążenie do pełnego wykorzystania środków masowego przekazu dla realizacji celów poznawczych, kształcących i wychowawczych, mogących podnieść powszechną świadomość społeczną i zrozumienie zasad zrównoważonego rozwoju w leśnictwie oraz roli leśników w polityce ekorozwoju.
2. Tworzenie w strukturach Lasów Państwowych bazy informacyjnej, systemu wymiany informacji oraz doświadczeń z zakresu edukacji i komunikacji społecznej.
Cele:
1. Wzmocnienie wewnętrznego systemu gromadzenia i wymiany informacji w strukturach Lasów Państwowych w zakresie edukacji leśnej.
2. Wzmocnienie oddziaływania leśników na kształtowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
Zadanie 1
Gromadzenie publikacji krajowych i zagranicznych z zakresu edukacji leśnej społeczeństwa oraz udostępnianie corocznego wykazu nowości piśmiennictwa w wymienionym zakresie.
Zadanie 2
Opracowywanie rocznego raportu z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych.
Zadanie 3
Prowadzenie miesięcznego dodatku w prasie leśnej na temat edukacji.
Zadanie 4
Prowadzenie w internecie witryny o wydarzeniach edukacyjnych w Lasach Państwowych, programach i osobach działających na tym polu.
Kierunki działania:
1. W oparciu o rozpoznanie potrzeb Lasów Państwowych i oczekiwań społecznych kształtowanie wiedzy, umiejętności i systemu wartości społeczności lokalnych, regionu i kraju odnoszących się do znajomości środowiska przyrodniczego, jego funkcji i zagrożeń ze szczególnym uwzględnieniem lasów i prowadzonej w nich gospodarki leśnej.
2. Zachęcanie do czynnego udziału ogółu społeczeństwa w rozwiązywaniu współczesnych problemów ochrony środowiska leśnego.
3. Budowanie pozytywnego wizerunku leśnika poprzez prezentowanie zadań jakie wykonuje oraz problemów z jakimi się spotyka w realizacji wielofunkcyjnej roli lasów.
Cel
Wychowanie społeczeństwa obywatelskiego świadomego praw i obowiązków obejmujących kulturę obcowania z lasem oraz potrzeby wynikające z zasad trwałego i zrównoważonego rozwoju.
Zadanie 1
Rozpoznanie potrzeb Lasów Państwowych i oczekiwań społecznych w zakresie informowania i wychowywania społeczeństwa.
Zadanie 2
Rozwijanie i upowszechnianie różnorodnych form skutecznej komunikacji leśników ze społeczeństwem.
Zadanie 3
Współpraca leśników z wychowawcami dzieci i młodzieży.
Zadanie 4
Współpraca z innymi podmiotami zajmującymi się edukacją ekologiczną społeczeństwa i wychowaniem obywatelskim.
Kierunki działania:
Cel:
Stałe doskonalenie kwalifikacji pracowników Lasów Państwowych zajmujących się edukacją leśną społeczeństwa.
Zadanie 1
Ustalenie standardów wymagań wobec liderów oraz innych leśników zajmujących się edukacją i komunikacją społeczną w Lasach Państwowych w zakresie:
Zadanie 2
Ustalanie programów i harmonogramów szkoleń oraz form kształcenia.
Zadanie 3
Wspomaganie form samokształcenia kadry leśnej z użyciem różnorodnych środków przekazu.
Kierunek działania:
Cel:
Doskonalenie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu gospodarki leśnej opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju.
Zadanie 1
Doskonalenie komunikacji zawodowej w zakresie edukacji leśnej społeczeństwa na wszystkich szczeblach zarządzania w Lasach Państwowych.
Zadanie 2
Współpraca z wydziałami leśnymi wyższych uczelni oraz z dyrekcjami szkół leśnych w zakresie doskonalenia programów nauczania zgodnych z zasadami zrównoważonego i trwałego rozwoju leśnictwa.
Zadanie 3
Włączanie leśników edukujących społeczeństwo w szkolenia zawodowe jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
Zadanie 4
Wyposażanie jednostek w najnowszą literaturę, prasę i filmotekę zawodową w celu samokształcenia.
Kierunki działania:
Cel:
Podnoszenie poziomu edukacji leśnej społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe w ramach nieformalnej edukacji ekologicznej.
Zadanie 1
Ustalenie minimum programowego z zakresu edukacji leśnej społeczeństwa dla nadleśnictwa.
Zadanie 2
Dostosowywanie treści nauczania, form i metod edukacji do wieku i przygotowania odbiorców.
Zadanie 3
Opracowanie i wdrożenie "Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie", uwzględniającego specyfikę lokalną.
Zadanie 4
Rozbudzanie zaufania do leśników prowadzących gospodarkę w lasach w oparciu o sukcesy zawodowe związane z trwałym i zrównoważonym rozwojem leśnictwa, promocją drewna jako surowca ekologicznego oraz praktyczną ochroną przyrody.
Zadanie 5
Doskonalenie programu edukacyjnego we współpracy z placówkami oświatowymi, dla zapewnienia spójności programów szkolnych i edukacyjnych.
Zadanie 6
Opracowywanie oraz rozpowszechnianie środków dydaktycznych na poziomie nadleśnictwa, rdLP i kraju.
Kierunki działania:
Cel:
Prowadzenie efektywnych działań edukacyjnych w Lasach Państwowych.
Zadanie 1
Tworzenie narzędzi i wyznaczenie kryteriów oceny programów edukacyjnych w postaci sprawozdań na poziomie nadleśnictwa, rdLP i kraju.
Zadanie 2
Nagradzanie najciekawszych, efektywnych i sprawdzonych projektów edukacyjnych adresowanych do różnych grup odbiorców.
Kierunek działań
Określenie standardów wymagań dotyczących infrastruktury edukacyjnej jednostek Lasów Państwowych oraz ich kategoryzacja.
Cel
Tworzenie i utrzymanie racjonalnej infrastruktury dydaktycznej.
Zadanie 1
Ocena istniejącej bazy edukacyjnej.
Zadanie 2
Wytyczenie kierunków rozwoju bazy dydaktycznej zgodnie ze standardami wymagań.
Kierunki działania:
Cel:
Rozwijanie poczucia indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za stan środowiska leśnego.
Zadanie 1
Współpraca Lasów Państwowych z administracją rządową w zakresie działalności informacyjnej, promocyjnej i oświatowej związanej z realizacją zrównoważonego rozwoju.
Zadanie 2
Współpraca z instytucjami oświatowymi o najlepszym poziomie pracy pedagogicznej ze stabilną infrastrukturą i kadrą oraz gwarancją ciągłości współdziałania na wszystkich szczeblach.
Zadanie 3
Współpraca z samorządami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji programów edukacyjnych, uwzględniających specyfikę regionu, lokalną tożsamość i tradycję kulturową.
Zadanie 4
Współpraca z administracją terenów przyrodniczo cennych w zakresie wymiany doświadczeń oraz wspólnych działań edukacyjnych.
Zadanie 5
Współpraca z organizatorami wypoczynku i turystyki na terenach leśnych w zakresie bezpiecznych form użytkowania lasu oraz promocji edukacji leśnej.
Zadanie 6
Współpraca z kościołami i związkami wyznaniowymi w zakresie rozwoju trwałych i pozytywnych zmian w świadomości ekologicznej społeczeństwa, uwzględniających wartości religijne i kulturowe.
Zadanie 7
Współpraca z mediami w zakresie rozwoju rzetelnej wiedzy o lesie i leśnictwie, promocji działań przyjaznych środowisku leśnemu oraz krytyce zachowań przynoszących szkody w ekosystemach leśnych.
Zadanie 8
Współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany doświadczeń oraz wspólnych działań edukacyjnych.
Kierunek działania
Cel:
Optymalizacja i racjonalizacja kierunków, celów oraz zadań działalności edukacyjnej.
Zadanie 1
Gromadzenie i korzystanie z wyników badań związanych ze świadomością leśną społeczeństwa, jego postawami i wzorcami zachowań wobec lasu.
Zadanie 2
Współpraca z placówkami naukowymi w zakresie budowy programów edukacyjnych, treści nauczania, środków dydaktycznych, aktywnych metod nauczania oraz skutecznych form edukacji i komunikacji społecznej.
Zadanie 3
Ocena eksperymentów edukacyjnych oraz ich wdrażanie do praktyki.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYTYCZNE DO TWORZENIA "PROGRAMU EDUKACJI LEŚNEJ SPOŁECZEŃSTWA W NADLEŚNICTWIE"
WYTYCZNE DO TWORZENIA "PROGRAMU EDUKACJI LEŚNEJ SPOŁECZEŃSTWA W NADLEŚNICTWIE"
A. Edukacja leśna społeczeństwa jest jednym z podstawowych zadań realizowanych przez Lasy Państwowe, wynikającym z założeń Polityki Leśnej Państwa i przyjętych "Kierunków rozwoju edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych".
B. Stała i powszechna edukacja leśna ma na celu:
1) upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej;
2) podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu;
3) budowanie zaufania społecznego dla działalności zawodowej leśników.
C. Cele edukacji leśnej należy realizować w oparciu o następujące treści:
1) budowa i funkcjonowanie ekosystemów leśnych;
2) znaczenie lasu: ekologiczne, produkcyjne i społeczne;
3) zagrożenia i ochrona lasów;
4) ochrona przyrody;
5) zadania leśników i leśnictwa.
Program edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie" (zwany dalej PROGRAMEM) określa zakres i zadania edukacji (leśnej społeczeństwa) realizowane na poziomie nadleśnictwa.
A. PROGRAM sporządza nadleśniczy na okresy 10-letnie, w terminach korespondujących z opracowaniem Planu Urządzenia Lasu (PUL). Pierwszy PROGRAM sporządza się w nadleśnictwie - do 30 października 2003 roku - na okres obowiązywania aktualnego PUL.
B. Przy opracowywaniu PROGRAMU nadleśnictwo powinno współpracować z lokalnymi podmiotami działającymi na polu formalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej społeczeństwa.
C. Przed przystąpieniem do prac nad PROGRAMEM nadleśniczy powołuje Komisję "Programu edukacji leśnej w nadleśnictwie", zwaną dalej KOMISJĄ.
1. Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym w sprawach Programu.
2. W skład KOMISJI wchodzą:
a) ze strony Lasów Państwowych - pracownik zajmujący się edukacją w nadleśnictwie oraz koordynator edukacji leśnej na szczeblu RDLP,
b) ze strony czynników społecznych - przedstawiciele lokalnych instytucji i organizacji zajmujących się edukacją ekologiczną (minimum trzy osoby).
3. Posiedzenia KOMISJI odbywają się co najmniej dwukrotnie: dla przyjęcia założeń, przed przystąpieniem do opracowania PROGRAMU i przed jego ostateczną redakcją co powinno mieć miejsce przed obradami KTG.
4. Ustalenia KOMISJI akceptuje nadleśniczy.
5. Posiedzenia KOMISJI są protokołowane, a protokół jest załącznikiem do PROGRAMU.
D. Nadleśniczy może zaprosić do opracowania PROGRAMU praktyków edukacji ekologicznej.
E. Postanowienia KOMISJI i zawartość PROGRAMU referuje nadleśniczy podczas obrad Komisji Techniczno-Gospodarczej w części poświęconej omawianiu "Programu Ochrony Przyrody w nadleśnictwie". PROGRAM zatwierdza dyrektor RDLP.
F. W części PROGRAMU zatytułowanej "Kronika" gromadzone są roczne sprawozdania z działalności edukacyjnej nadleśnictwa w formie zestawień tabelarycznych (wzory tabeli nr 1, 2 i 3 w załączeniu) datowanego na 31 grudnia każdego roku kalendarzowego. Z inicjatywy nadleśniczego sprawozdanie to może być poszerzone o komentarz zawierający dodatkowe informacje.
Charakterystyka walorów edukacyjnych nadleśnictwa.
1. PROGRAM jest samodzielnym, autorskim opracowaniem, charakteryzującym specyfikę prowadzonej przez nadleśnictwo działalności edukacyjnej.
2. W PROGRAMIE należy szerzej opisać walory edukacyjne nadleśnictwa ze szczególnym zwróceniem uwagi na dostępność kompleksów leśnych, istniejące zagospodarowanie techniczne i przydatność terenu do prowadzenia edukacji leśnej.
A. Obiekty edukacji leśnej nadleśnictwa (krótki opis)
1. Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej
2. Izba (klasa, sala) leśna
3. Zielona szkoła
4. Ścieżka edukacyjna
5. Park, ogród dendrologiczny (botaniczny)
6. Powierzchnia (punkt) edukacji leśnej
7. Inne obiekty (np. rezerwaty przyrody udostępnione do edukacji).
B. Obiekty edukacji przyrodniczej innych podmiotów znajdujące się na terenie nadleśnictwa.
C. Potencjalni partnerzy w edukacji leśnej społeczeństwa:
1. Szkoły:
a) podstawowe;
b) gimnazja;
c) średnie.
2. Ośrodki edukacji ekologicznej.
3. Parki Krajobrazowe, Parki Narodowe.
4. Samorządy
5. Media: prasa, radio, telewizja.
6. Organizacje pozarządowe
7. Inne
D. Wydawnictwa edukacyjne o nadleśnictwie:
1. Własne nadleśnictwa (bibliografia: autor, tytuł, rok wydania),
2. Innych wydawców (bibliografia: autor, tytuł, rok wydania, nazwa wydawcy).
Plan roczny (sporządzany do 30 października) zawiera w formie opisowej:
1. Nowe obiekty edukacji leśnej.
2. Rozbudowa, zagospodarowanie (remonty, uzupełnienie, wzbogacenie) istniejących obiektów.
3. Planowane przedsięwzięcia z zakresu edukacji leśnej (np. akcje, konkursy, wystawy, prelekcje, pogadanki, zajęcia terenowe), ich tematyka oraz krótki opis (np. nazwa projektu edukacyjnego, adresaci, termin realizacji, współorganizatorzy).
A. Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej składa nadleśnictwo w RDLP do 30 stycznia każdego roku. Obejmuje ono:
1. Formy edukacji i frekwencja osób korzystających (Tabela 1).
2. Podmioty współpracujące w zakresie edukacji. (Tabela 2).
3. Pracownicy nadleśnictwa prowadzący edukację. (Tabela 3).
4. Podsumowanie - komentarz do działalności edukacyjnej nadleśnictwa w danym roku.
Kopie rocznych sprawozdań z działalności edukacyjnej nadleśnictwa gromadzone są w kronice PROGRAMU
B. Podsumowanie działalności edukacyjnej nadleśnictwa za minione 10-lecie dokonywane jest w części wstępnej PROGRAMU.
Forma edukacji1) | Ogółem | w tym: | |||||
liczba zajęć | liczba uczestników | dzieci przedszkolne | dzieci szkół podstawowych | młodzież szkół gimnazjalnych | młodzież szkół średnich | dorośli | |
Lekcje terenowe, w tym na leśnej ścieżce edukacyjnej | |||||||
Spotkania z leśnikiem w szkołach | |||||||
Prelekcje, pogadanki, wykłady (poza szkołą) | |||||||
Konkursy | |||||||
Akcje, imprezy okolicznościowe | |||||||
Wystawy | |||||||
Inne formy: a) b) c) ... |
Tabela 1. Formy edukacji leśnej realizowane przez nadleśnictwo i frekwencja w roku ...
Podmioty współpracujące | Liczba jednostek | Liczba wspólnych imprez, konferencji, konkursów, warsztatów, akcji itd. |
Szkoły | ||
Ośrodki Edukacji Ekologicznej | ||
Parki Krajobrazowe, narodowe | ||
Domy Kultury, muzea | ||
Media: | ||
prasa | ||
radio | ||
telewizja | ||
Kościoły | ||
Podmioty zagraniczne | ||
Inne: a) | ||
b) | ||
c) |
Tabela 2. Podmioty współpracujące w zakresie edukacji w roku ......
Lp. | Stanowisko służbowe | Wykształcenie | Staż pracy w Lasach Państwowych |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. | |||
7. | |||
8. | |||
9. | |||
10. |
Tabela 3. Pracownicy nadleśnictwa prowadzący edukację leśną w roku .....