Wytyczne dotyczące wykonywania przepisów art 19 i 24 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1986.6.23

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1986 r.

ZARZĄDZENIE Nr 54
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 czerwca 1986 r.
w sprawie wytycznych dotyczących wykonywania przepisów art. 19 i 24 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości.

Na podstawie § 1 ust. 2 uchwały Nr 174/85 Rady Ministrów z dnia 28 października 1985 r. w sprawie programu realizacji wniosków z Krajowej Narady Partyjno-Gospodarczej w Poznaniu zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się "Wytyczne w sprawie wykonywania przepisów art. 19 i 24 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE

w sprawie wykonywania przepisów art. 19 i 24 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości.
1.
Wytyczne dotyczą:

- zapewniania przez organy założycielskie przedsiębiorstwa środków na pokrycie jego straty w okresie zarządu komisarycznego,

- poręczania przez organy założycielskie udzielonego przez bank kredytu przedsiębiorstwu pod zarządem komisarycznym,

- spłaty kredytów bankowych udzielonych przedsiębiorstwu państwowemu pod zarządem komisarycznym za poręczeniem organu założycielskiego, jeżeli przedsiębiorstwo to nie wywiązało się z zobowiązań przyjętych na siebie w umowie o dany kredyt.

2.
Organ założycielski może podjąć decyzję o ustanowieniu nad przedsiębiorstwem zarządu komisarycznego, o którym mowa w art. 15 i 19 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46), zwanej dalej "ustawą", po uprzednim zapewnieniu temu przedsiębiorstwu odpowiednich środków na pokrycie jego strat w okresie zarządu komisarycznego. Przez "stratę w okresie zarządu komisarycznego" rozumie się zarówno stratę (ujemny wynik finansowy) przedsiębiorstwa według stanu w dniu ustanowienia zarządu komisarycznego, pozostałą po wyczerpaniu na jej pokrycie funduszu rezerwowego, jak i stratę przewidywaną w okresie zarządu komisarycznego, nie dłuższym jednak niż dwa lata (art. 20 ust. 1 ustawy). Przez "odpowiednie środki" rozumie się odpowiednią kwotę dotacji budżetowej przeznaczoną na pokrycie straty w okresie zarządu komisarycznego. Jeżeli organ założycielski zamierza podjąć decyzję o przedłużeniu okresu zarządu komisarycznego, który jednak nie może trwać dłużej niż dalsze dwa lata, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy, jest on także obowiązany do uprzedniego zapewnienia środków na sfinansowanie straty w tym okresie.
3.
Za zapewnienie odpowiednich środków uznaje się:
1)
decyzję Ministra Finansów podjętą na uzasadniony wniosek organu założycielskiego będącego naczelnym lub centralnym organem administracji państwowej, zgodnie z którą w projekcie budżetu państwa przedstawianym Radzie Ministrów zostanie przewidziana w ramach środków rezerwowych budżetu centralnego odpowiedniej wielkości dotacja na sfinansowanie straty określonego przedsiębiorstwa w okresie zarządu komisarycznego,
2)
uchwałę właściwej rady narodowej, podjętą na uzasadniony wniosek organu założycielskiego będącego terenowym organem administracji państwowej, zgodnie z którą strata określonego przedsiębiorstwa w okresie zarządu komisarycznego, zostanie sfinansowana z właściwego budżetu terenowego.

Wydanie odpowiednio decyzji lub uchwały jest wyrazem dojścia do skutku porozumienia z Ministrem Finansów, o którym mowa w art. 19 ustawy.

4.
Dotacja, o której mowa w ust. 3, może być zamieszczona w projekcie budżetu pod warunkiem stwierdzenia, że:
1)
trafność decyzji organu założycielskiego co do odstąpienia - ze względu na ważny interes społeczny - od likwidacji przedsiębiorstwa i ustanowienia nad nim zarządu komisarycznego nie budzi wątpliwości,
2)
rozmiary strat już poniesionych i przewidywanych w okresie trwania zarządu komisarycznego zostały ustalone prawidłowo,
3)
zostały wykorzystane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, możliwości sfinansowania potrzeb przedsiębiorstwa kredytem bankowym,
4)
zostały wykorzystane wszystkie inne (poza dotacją budżetową) źródła środków na sfinansowanie potrzeb przedsiębiorstwa, w tym także źródła pokrycia strat w formie wkładów przez odbiorców lub dostawców względem przedsiębiorstwa, nad którym organ założycielski zamierza ustanowić zarząd komisaryczny.
5.
W wyjątkowym wypadku, gdy dotacja ma być przeznaczona na pokrycie strat w przedłużonym okresie zarządu komisarycznego, warunkiem zamieszczenia jej w projekcie budżetu, o którym mowa w ust. 3, jest ponadto wykazanie przez organ założycielski danego przedsiębiorstwa, ze:
1)
przedstawiony przez zarząd komisaryczny program uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa, opracowany na okres przewidziany w art. 20 ust. 1 ustawy nie zostanie zrealizowany z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa i organu założycielskiego, a w czasie opracowania programu i przedstawienia go organowi założycielskiemu wystąpienie tych przyczyn nie mogło być przewidziane,
2)
dotychczasowe wyniki działalności przedsiębiorstwa pod zarządem komisarycznym oraz działania podjęte w związku z zaistniałymi przyczynami niezrealizowania programu uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa, o których mowa w pkt 1, gwarantują osiągnięcie w przedłużonym okresie niezbędnego poziomu gospodarowania, pozwalającego nie dopuścić do powstania zagrożeń wymienionych w art. 4 ustawy.
6.
Dane liczbowe i inne niezbędne informacje pozwalające na stwierdzenie stanu faktycznego określonego w ust. 4 i 5 powinien zawierać wniosek organu założycielskiego, o którym mowa w ust. 3.
7.
Izba skarbowa dokonuje, na zlecenie właściwego departamentu Ministerstwa Finansów, oceny zasadności udzielenia dotacji na pokrycie strat przedsiębiorstwa w okresie zarządu komisarycznego, zwracając szczególną uwagę na to, czy zostały wykorzystane wszystkie inne źródła środków na sfinansowanie potrzeb przedsiębiorstwa (ust. 4 pkt 4) oraz czy udzielenie tej dotacji jest celowe, tzn. czy pozwoli ono na uzdrowienie gospodarki przedsiębiorstwa w okresie zarządu komisarycznego przewidzianym w ustawie (ust. 4 pkt 1).
8.
Poręczenie przez organ założycielski, że określony w umowie bankowej kredyt zostanie spłacony (art. 24 ustawy) jest warunkiem, po spełnieniu którego przedsiębiorstwo pod zarządem komisarycznym może wystąpić do banku o udzielenie mu kredytu obrotowego lub inwestycyjnego. Poręczenie to może być udzielone, jeżeli terenowo właściwa izba skarbowa wyda na wniosek organu założycielskiego, pozytywną opinię o gospodarczej zasadności ubiegania się przez przedsiębiorstwo o udzielenie mu kredytu bankowego. Kopie opinii izba skarbowa przekazuje właściwemu departamentowi Ministerstwa Finansów. Do opinii należy dołączyć ewentualne uzupełniające wyjaśnienie lub uzasadnienie zajętego w opinii stanowiska.
9.
Warunkiem wydania przez izbę skarbową pozytywnej opinii jest - niezależnie od zasadności gospodarczej udzielenia kredytu i przesłanek wskazujących na to, że kredyt będzie spłacony, o których mowa w ust. 8 - utrzymanie przez przedsiębiorstwo pod zarządem komisarycznym wzrostu wynagrodzeń w granicach nie powodujących obciążeń podatkiem od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz uzależnienie wypłaty nagród i premii z zysku dla personelu kierowniczego od postępu w realizacji programu poprawy gospodarki przedsiębiorstwa.
10.
Organ założycielski, który poręczył spłatę kredytu, jest obowiązany z tego tytułu - w ramach nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym - do:
1)
zapewnienia, aby w przedstawionym mu przez zarząd komisaryczny programie uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa (art. 23 ust. 1 ustawy) zostały przewidziane działania niezbędne dla dotrzymania terminu spłaty kredytu udzielonego za poręczeniem,
2)
systematycznej kontroli realizacji programu uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa, w tym w oparciu o przedstawiane co 3 miesiące przez przedsiębiorstwo pod zarządem komisarycznym sprawozdania z realizacji tego programu.
11.
Jeżeli przedsiębiorstwo państwowe pod zarządem komisarycznym nie wywiązało się z zobowiązań przyjętych na siebie w umowie o kredyt za poręczeniem organu założycielskiego, spłata tego kredytu może być dokonana ze środków rezerwowych budżetu centralnego lub jeżeli organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej - z właściwego budżetu terenowego.
12.
Organ założycielski przewidujący konieczność zaangażowania dotacji z budżetu na:
1)
pokrycie strat przedsiębiorstwa w okresie zarządu komisarycznego, ustalonego z powodu poniesienia przez to przedsiębiorstwo straty, która wyczerpała już jego fundusz rezerwowy, a bank odmówił dalszego kredytowania przedsiębiorstwa,
2)
spłatę kredytów bankowych udzielonych przedsiębiorstwu państwowemu pod zarządem komisarycznym za poręczeniem organu założycielskiego, jeżeli kredyty te nie będą mogły być spłacone przez przedsiębiorstwo, któremu zostały udzielone

zgłasza w projekcie swojego budżetu na dany rok odpowiednie zapotrzebowanie na te dotacje. Jeżeli wymienione wyżej w pkt 1 i 2 potrzeby nie zostały przewidziane w budżecie na dany rok, a wystąpią w ciągu tego roku, organ założycielski przedstawia Radzie Ministrów wniosek o ich sfinansowanie z rezerwy budżetu centralnego lub jeżeli organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej - wojewódzkiej radzie narodowej.