Wytyczne do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiPSp.2021.25
Akt utracił moc Wersja od: 11 czerwca 2021 r.
ZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 10 czerwca 2021 r.
w sprawie Wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021
Na podstawie art. 18 ust. 3, w związku z art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) oraz art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Wprowadza się do stosowania "Wytyczne do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021", stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia.2.
Wytyczne, o których mowa w ust. 1, określają główne kierunki szkoleniowe w odniesieniu do szkolenia obronnego.3.
Schemat organizacji szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.§ 2.
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi Biura Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYTYCZNE
do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021
WYTYCZNE
do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021
1.
Informacje ogólne1.1.
Wytyczne do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne w roku 2021, zwane dalej "Wytycznymi", stanowią podstawę do realizacji procesu programowania i planowania szkolenia obronnego w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.1.2
Użyte w Wytycznych określenia oznaczają:1)
DAR - działy administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne;2)
jednostki - jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane:a)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON),b)
Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (UKiOR),c)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS);3)
kierownik jednostki - kierownik jednostki, o której mowa w pkt 2;4)
Minister - Minister Rodziny i Polityki Społecznej;5)
Ministerstwo - Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;6)
rozporządzenie - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz.1829).1.3
Wytyczne wskazują koordynatorów i organizatorów szkolenia obronnego, zgodnie z § 13 ust. 4 rozporządzenia oraz zawierają:1)
wnioski z realizacji szkolenia obronnego w roku 2020;2)
kierunki szkolenia obronnego na rok 2021 wynikające z sześcioletniego okresu planistycznego;3)
zasady planowania, organizowania i realizacji szkolenia obronnego.2.
Wnioski z realizacji szkolenia obronnego w roku 20202.1
Proces szkolenia obronnego w roku 2020, mimo wprowadzonych w państwie ograniczeń związanych z zagrożeniem epidemicznym, przebiegał sprawnie oraz w sposób zapewniający właściwe nabywanie wiedzy niezbędnej do planowania i organizowania zadań obronnych i kształtowania umiejętności praktycznego wykonywania wybranych zadań, w tym zadań operacyjnych.2.2
Szkolenia obronne w jednostkach podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz w Ministerstwie były planowane i realizowane zgodnie z Wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego w roku 2020 oraz na podstawie uzgodnionych z Ministrem planów. Szkolenia te przyjęły formę wideokonferencji.2.3
Kwalifikowanie osób funkcyjnych i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych, było zgodne z potrzebami organizatorów szkolenia.2.4
Na wysoką ocenę wpłynęło poprawne realizowanie ustaleń zawartych w Wytycznych w zakresie planowania, organizowania i koordynacji szkolenia przez organizatorów i koordynatorów szkolenia obronnego oraz niezakłócony proces finansowania przedsięwzięć szkoleniowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.2.5
Za pozytywny objaw szkolenia uznano dążenie do konsekwentnej realizacji zamierzeń szkoleniowych ujętych w programach i planach szkolenia obronnego pomimo ograniczonych zasobów kadrowych i nakładania dodatkowych zadań spoza obszaru przygotowań obronnych.3.
Główne kierunki szkolenia w roku 20213.1
W roku 2021 szkolenie obronne należy ukierunkować na przygotowanie kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych do:1)
przeprowadzeniu ćwiczenia działowego "Ewakuacja 21" w DAR rodzina i zabezpieczenie społeczne w celu weryfikacji zasad i procedur kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny oraz oceny współdziałania;2)
realizacji zadań w systemie kierowania Ministra w sytuacji wystąpienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu lub wojny;3)
podnoszeniu gotowości obronnej państwa, w zakresie uruchamiania zadań operacyjnych oraz procedur zarządzania kryzysowego przekazywanychw systemie stałych dyżurów;
4)
weryfikacji przyjętych struktur organizacyjnych stanowisk kierowania oraz procedur działania zespołów zadaniowych.3.2
Szkolenia należy ukierunkować na nabywanie umiejętności praktycznych wykonywania zadań obronnych przez planowanie przedsięwzięć aktywizujących szkolonych, np. gier decyzyjnych i treningów oraz pogłębianie wiedzy teoretycznej w czasie konferencji, seminariów i innych form kształcenia.3.3
W trakcie szkolenia należy poruszać w szczególności problematykę z zakresu:1)
przygotowania urzędu/jednostki do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;2)
osiągania gotowości do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra oraz współdziałania w wykonywaniu zadań na rzecz Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza.3.4
Szkolenie powinno być adresowane do zespołów i pracowników wyznaczonych do realizacji zadań obronnych, w tym do zespołów zadaniowych systemu kierowania Ministra.3.5
W przedsięwzięciach szkoleniowych realizowanych w wymiarze cywilno-wojskowym należy doskonalić relacje współdziałania z organami dowodzenia Sił Zbrojnych RP i organami administracji wojskowej w warunkach wystąpienia konfliktu hybrydowego oraz w reagowaniu na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w tym w reagowaniu na zagrożenia w cyberprzestrzeni.3.6
Przedsięwzięcia realizowane z udziałem wojsk sojuszniczych należy wykorzystywać do sprawdzenia i podnoszenia zdolności do realizacji planowych zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza.3.7
Określenia ćwiczebnych zadań obronnych realizowanych przez Ministerstwo oraz jednostki w ramach ćwiczeń Sił Zbrojnych RP należy dokonywać na etapie przygotowania ćwiczenia, zgodnie z "Jednolitym tłem strategicznym do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP" oraz Ćwiczebną bazą danych do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP (dokumenty niejawne), w tym akcentować przedsięwzięcia zapewniające realizację zadań na rzecz Sił Zbrojnych RP oraz zadań wsparcia państwa-gospodarza realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych.3.8
W trakcie planowania i realizacji ćwiczeń szczególną uwagę należy zwracać na ograniczenia dotyczące ochrony informacji niejawnych w ramach współdziałania między elementami Sił Zbrojnych RP a Ministerstwem i jednostkami.3.9
Do priorytetów szkolenia obronnego w roku 2021 należą w szczególności:1)
weryfikacja modelu i procedur działania zespołów zadaniowych w systemie kierowania Ministra;2)
sprawdzanie przyjętych procedur podejmowania decyzji do realizacji wybranych zadań operacyjnych;3)
doskonalenie procedur związanych z wprowadzaniem wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz uruchamiania zadań operacyjnych w systemie stałych dyżurów.3.10
Realizacja głównych kierunków szkolenia obronnego Ministerstwa będzie wsparta następującymi zamierzeniami szkoleniowymi:1)
wykładami i seminariami, których tematyka dotyczyć będzie:a)
aktualizacji tabel i kart realizacji zadań operacyjnych,b)
realizacji zadań z obszaru zarządzania kryzysowego,c)
zagrożeń "hybrydowych", ataków terrorystycznych oraz w cyberprzestrzeni;2)
szkoleniem obsady stałego dyżuru oraz treningiem obiegu informacji w systemie stałego dyżuru obejmującymi doskonalenie wiedzy na temat gotowości obronnej państwa, organizacji systemu stałego dyżuru, realizacji i dokumentowania zadań przyjętych oraz praktycznego ich wykonywania w czasie dyżuru;3)
treningiem sztabowym przygotowawczym do ćwiczenia działowego;4)
realizacją ćwiczenia działowego "Ewakuacja 21", które odpowie na pytanie czy Ministerstwo wraz z jednostkami z obszaru DAR rodzina i zabezpieczenie społeczne posiada właściwe procedury kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.4.
Planowanie i realizacja szkolenia obronnego4.1
Ustalenia ogólne:1)
planowanie szkolenia obronnego należy prowadzić zgodnie z przyjętą koncepcją przygotowań obronnych w Ministerstwie, zweryfikowaną o ustalenia wynikające ze SBN RP 1 oraz dokumentów opracowywanych w zakresie planowania obronnego;2)
podczas planowania szkolenia należy uwzględniać:a)
postanowienia niniejszych Wytycznych,b)
pozycję organizatora szkolenia w systemie obronnym państwa,c)
uwarunkowania miejscowe i rzeczowe,d)
potrzeby szkoleniowe wynikające między innymi z dokonanej oceny szkolenia obronnego, stopnia osiągnięcia gotowości struktur i szkolonych do realizacji powierzonych zadań oraz zmian strukturalno-kompetencyjnych;3)
planowaniem szkolenia obronnego należy obejmować wszystkie obszary zadaniowe realizowane przez organizatora szkolenia w ramach przygotowań obronnych państwa;4)
w głównych kierunkach szkolenia obronnego zawartych w Wytycznych należy dokonywać oceny realizacji szkolenia oraz wskazywać cele i priorytety tego szkolenia;5)
dokumentom wydawanym w zakresie planowania szkolenia obronnego należy zapewniać merytoryczną zgodność, w szczególności wytycznym, programom i planom szkolenia obronnego;6)
przedsięwzięciom szkoleniowym prowadzonym w formie zajęć teoretycznych i praktycznych należy zapewniać właściwe proporcje - szkolenie prowadzone w formie zajęć teoretycznych należy traktować jako poprzedzające i uzupełniające, a praktyczne formy szkolenia jako zapewniające nabywanie umiejętności praktycznych wykonywania zadań obronnych;7)
w programach szkolenia obronnego, stosownie do ustaleń Wytycznych, i "Wykazu ćwiczeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych na lata 2021-2026", w których proponuje się udział pozamilitarnych struktur obronnych państwa, należy dokonać stosownej aktualizacji przedsięwzięć szkoleniowych;8)
należy dążyć do podnoszenia frekwencji uczestnictwa kierowniczej kadry w szkoleniu obronnym organizowanym na szczeblu DAR oraz do zapewnienia wysokiego poziomu uczestnictwa kierowniczej kadry Ministerstwa i jednostek w szkoleniu obronnym prowadzonym w formie Wyższych Kursów Obronnych.4.2
Na potrzeby koordynacji planowania i realizacji szkolenia obronnego ustala się:1)
grupy szkoleniowe:a)
K-1 Kierownictwo Ministerstwa:-
Minister,-
sekretarz stanu,-
podsekretarz stanu,-
dyrektor generalny,b)
K-2 kierownicy jednostek i ich zastępcy w:-
UKiOR,-
PFRON,-
ZUS,c)
D-1 dyrektorzy i ich zastępcy w Ministerstwie w:-
Departamencie Analiz Ekonomicznych (DAE),-
Departamencie Budżetu (DB),-
Departamencie Ekonomii Społecznej i Solidarnej (DES),-
Departamencie Informatyki (DI),-
Departamencie Komunikacji i Promocji (DKP),-
Departamencie Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego (DSZ),-
Departamencie Polityki Rodzinnej (DSR),-
Departamencie Polityki Senioralnej (DAS),-
Departamencie Pomocy i Integracji Społecznej (DPS),-
Departamencie Prawnym (DP),-
Departamencie Ubezpieczeń Społecznych (DUS),-
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM),-
Biurze Administracyjnym (BA),-
Biurze Dyrektora Generalnego (BDG),-
Biurze Kontroli i Audytu (BKA),-
Biurze Ministra (BM),-
Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych (BON),-
Biurze Pełnomocnika Rządu do spraw Polityki Demograficznej (BPD),-
Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania (BRT),-
Gabinecie Politycznym (GP),d)
P-1 pracownicy komórek wewnętrznych Ministerstwa prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego,e)
P-2 pracownicy prowadzący sprawy programowania i planowania obronnego w UKiOR, PFRON oraz ZUS,f)
SK zespoły zadaniowe wyznaczone do obsadzenia stanowisk funkcyjnych naStanowiskach Kierowania Ministra i jednostek,
g)
S obsada stałego dyżuru,2)
organizatorów szkolenia:a)
Minister - dla grup D-1, K-1, P-1 oraz SK i S Ministerstwa,b)
kierownicy jednostek - dla grup P-2, SK i S, według właściwości;3)
koordynatora szkolenia - Ministra - w UKiOR, PFRON oraz ZUS.5.
Zasady organizacji i prowadzenia zajęć praktycznych5.1
Ustalenia ogólne:1)
niniejsze ustalenia należy wykorzystywać podczas realizacji szkolenia w formie zajęć praktycznych, w szczególności w zakresie określania charakteru ćwiczeń, metodycznych zasad ćwiczeń, sposobu ich przygotowania, prowadzenia i omawiania zasad organizacji pracy zespołu autorskiego i kierownictwa ćwiczenia;2)
w planowaniu szkolenia obronnego główny wysiłek należy skupić na szkoleniu prowadzonym w formie zajęć praktycznych, z zachowaniem zasady, że ćwiczenia obronne oraz treningi i gry są zasadniczymi formami szkolenia, zapewniającymi nabywanie i doskonalenie umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań obronnych;3)
należy przyjąć zasadę stopniowego dochodzenia do najważniejszych przedsięwzięć szkoleniowych z uwzględnieniem kolejności:a)
zajęcia teoretyczne,b)
gry, treningi,c)
ćwiczenia;4)
na etapie planowania, organizacji i prowadzenia zajęć praktycznych należy uwzględniać strukturę i podział kompetencji w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz obowiązujące procedury w zakresie współdziałania organów administracji publicznej z ćwiczącymi strukturami wojskowymi przy realizacji zadań obronnych;5)
na potrzeby organizowania i prowadzenia ćwiczeń obronnych należy wykorzystywać,jako dokument pomocniczy, "Jednolite tło strategiczne do ćwiczeń w Siłach Zbrojnych RP", zawierający ustalenia i informacje umożliwiające, po odpowiednim przystosowaniu, opracowywanie ogólnych
i szczegółowych założeń scenariuszy oraz sytuacji wyjściowych do kompleksowych i działowych ćwiczeń obronnych oraz treningów i gier;
6)
umiejętności kierowania realizacją zadań obronnych w DAR będących we właściwości Ministra należy doskonalić przez przeprowadzanie ćwiczeń działowych stosując zasadę, o której mowa w pkt 3;7)
cel oraz ogólny charakter (temat) ćwiczeń powinien wynikać z miejsca i roli DAR będących we właściwości Ministra w systemie obronnym państwa oraz funkcjonalnego ich przeznaczenia i zmierzać do sprawdzenia i weryfikacji przyjętych rozwiązań formalno-prawnych i organizacyjnych oraz obowiązujących procedur działania, a także dokonania oceny współdziałania Ministerstwa i jednostek realizujących zadania obronne;8)
dla przedsięwzięć szkoleniowych prowadzonych wspólnie z Siłami Zbrojnymi RP przyjmować należy cele zapewniające określenie miejsca i roli współpracy cywilno-wojskowej podczas prowadzenia operacji obronnej oraz w warunkach współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa, w szczególności obiegu informacji pomiędzy DAR a elementami dowodzenia Sił Zbrojnych RP i administracji wojskowej;9)
kierowanie ćwiczeniem powinno być realizowane osobiście przez Ministra bądź inną osobę z Kierownictwa Ministerstwa upoważnioną do działania w jego imieniu;10)
ćwiczenia obronne należy prowadzić w miejscach (rejonach, obszarach) przewidywanego działania ćwiczących, z uwzględnieniem pracy w zapasowych miejscach pracy ćwiczących grup operacyjnych Ministerstwa i jednostek;11)
czas trwania ćwiczeń obronnych powinien wynikać z zakładanych celów oraz przyjętych rozwiązań organizacyjnych;12)
dopuszcza się organizowanie szkolenia praktycznego w formie zdalnej (np. gry decyzyjne, treningi on-line) z wykorzystaniem technologii cyfrowej, co służyć będzie także weryfikacji przygotowania szkolonych do funkcjonowaniai wykonywania zadań obronnych w środowisku teleinformatycznym.
5.2
Tematy ćwiczeń powinny wynikać z:1)
przeznaczenia ćwiczących struktur organizacyjnych i zadań szkoleniowych określonych przez koordynatora szkolenia na ustalony okres szkoleniowy;2)
założeń wynikających ze strategii narodowych i dokumentów normatywnych;3)
miejsca, roli oraz zadań ćwiczących w strukturze podsystemu niemilitarnego;4)
poziomu indywidualnego oraz zespołowego wyszkolenia ćwiczących w dziedzinie przygotowania i prowadzenia działań przewidywanych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny;5)
najnowszych poglądów dotyczących przygotowania i prowadzenia działań przez podsystem niemilitarny;6)
doświadczeń, wniosków i zaleceń z ćwiczeń przeprowadzonych w przeszłości, wniosków i zaleceń wynikających z prowadzonych kontroli wykonywania zadań obronnych.6.
Ustalenia końcowe6.1
W imieniu Ministra proces szkolenia obronnego w Ministerstwie organizuje i realizuje Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, zwanego dalej "BDG", do którego obowiązków należy w szczególności:1)
opracowanie wytycznych do planowania i realizacji szkolenia obronnego w roku 2021;2)
opracowanie i uzgodnienie z Ministrem Obrony Narodowej rocznego planu szkolenia obronnego w DAR na rok 2021;3)
zgłaszanie kandydatów do udziału w Wyższych Kursach Obronnych;4)
zapewnienie środków finansowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych;5)
organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;6)
dokumentowanie szkolenia obronnego;7)
kontrola realizacji szkolenia obronnego w jednostkach.6.2
Dokumentacja szkolenia obronnego obejmuje:1)
program szkolenia obronnego, którego wzór określa załącznik nr 1 do Wytycznych, zawierający:a)
cele szkolenia,b)
problematykę szkolenia realizowaną przez:-
Ministra w sześcioletnim okresie planistycznym z aktualizacją co dwa lata,-
kierownika jednostki w trzyletnim okresie planistycznym z aktualizacją co dwa lata,c)
zasadnicze przedsięwzięcia szkoleniowe:-
podmiotu sporządzającego program,-
innych organizatorów szkolenia, w których jest planowany udział przedstawicieli podmiotu sporządzającego program,d)
grupy szkoleniowe;2)
plan szkolenia obronnego, opracowywany w cyklu rocznym przez jednostkę, którego wzór określa załącznik nr 2 do Wytycznych, określający:a)
cele szkolenia wynikające z programu szkolenia,b)
tematy szkolenia opracowane na podstawie problematyki ujętej w programie szkolenia,c)
formę, termin i miejsce szkolenia,d)
grupy szkoleniowe podlegające szkoleniu,e)
ustalenia organizacyjne;3)
sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego, którego wzór określa załącznik nr 3 do Wytycznych;4)
dokumentację pomocniczą:a)
plan zajęć,b)
listy obecności.6.3
Sprawozdawczość z realizacji szkolenia obronnego należy prowadzić zgodnie z załącznikiem nr 3 do Wytycznych.ZAŁĄCZNIK Nr 2
Schemat organizacji szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne
Schemat organizacji szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - rodzina i zabezpieczenie społeczne
1 Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej - jest dokumentem dotyczącym bezpieczeństwa państwa, opracowywanym przez Radę Ministrów zgodnie z art. 6 ust. 1 i zatwierdzanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Strategia w sposób całościowy ujmuje zagadnienia bezpieczeństwa narodowego oraz wskazuje optymalne sposoby wykorzystania na potrzeby bezpieczeństwa wszystkich zasobów pozostających w dyspozycji państwa w sferze obronnej, ochronnej, społecznej i gospodarczej.