Wytyczne do opracowywania regulaminu pracy bocznicy kolejowej, sporządzanego przez jej użytkownika.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2010.3.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 lutego 2010 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 10 lutego 2010 r.
w sprawie wytycznych do opracowania regulaminu pracy bocznicy kolejowej, sporządzanego przez jej użytkownika

§  1.
Ustala się warunki:

- techniczne,

- organizacyjne,

- prowadzenia ruchu kolejowego,

- obsługi punktów ładunkowych,

jakie powinny być zawarte w regulaminie pracy bocznicy kolejowej, sporządzanym przez jej użytkownika.

§  2.
Każdy użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest do sporządzenia i posiadania aktualnego regulaminu pracy bocznicy kolejowej, zgodnego ze stanem rzeczywistym, uzgodnionego w zakresie techniczno-ruchowym z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica jest połączona.
§  3.
Regulamin pracy bocznicy kolejowej, zwany dalej w skrócie "regulaminem" - jest to ustalony w formie opracowanego i zatwierdzonego przez użytkownika bocznicy kolejowej dokumentu, zbiór zasad i wymagań dla bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego ze stacji obsługującej na bocznicę i odwrotnie, określający wymogi w zakresie obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz wskazujący sposoby bezpiecznego wykonywania ruchu kolejowego na bocznicy, z uwzględnieniem obostrzeń techniczno-ruchowych wynikających z warunków miejscowych na danej bocznicy kolejowej oraz postanowień przepisów wewnętrznych.
§  4.
Regulamin powinien zawierać w szczególności:
1)
postanowienia ogólne, dotyczące:

- podstawy prawnej i celu opracowania regulaminu,

- prawnej eksploatacji bocznicy kolejowej,

- zakresu obowiązywania regulaminu,

- użytkownika bocznicy kolejowej,

- współużytkowników bocznicy kolejowej,

- przeznaczenia bocznicy kolejowej,

- zakresu stosowania własnych przepisów wewnętrznych, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,

- zakresu stosowania przepisów wewnętrznych, jeżeli zostały one pozyskane od zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona lub przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ch bocznicę;

2)
opis techniczny bocznicy kolejowej:

- położenie bocznicy kolejowej ze wskazaniem miejsca odgałęzienia od linii kolejowej, z którą bocznica jest połączona,

- okręgi nastawcze i posterunki ruchu oraz ich obsada,

- lokalizacja punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych,

- tory bocznicowe - ich układ, numerację, przeznaczenie, długości ogólne i użyteczne (ze wskazaniem "od - do"), pojemność oraz ich pochylenia podłużne,

- rodzaje i typy rozjazdów oraz skrzyżowań torów, położenie zasadnicze rozjazdów w torach, sposób przestawiania zwrotnic rozjazdów,

- wykolejnice, ich położenie zasadnicze i sposób ich nastawiania,

- uzależnienia zwrotnic rozjazdów i wykolejnic,

- przyporządkowanie zwrotnic rozjazdów i wykolejnic do okręgów nastawczych,

- urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym,

- kolejowe obiekty inżynieryjne,

- przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,

- oświetlenie bocznicy kolejowej,

- punkty ładunkowe,

- urządzenia ładunkowe,

- wagi wagonowe,

- bramy kolejowe,

- skrajnie budowli i taboru oraz skrajniki,

- lokalizacja budowli lub urządzeń, dla których nie jest zachowana skrajnia budowli,

- sygnały, wskaźniki i tablice,

- urządzenia i środki trakcyjne,

- tabor kolejowy własny lub dzierżawiony oraz tabor kolejowy specjalny, urządzenia i środki jego utrzymania,

- środki łączności;

3)
zasady prowadzenia ruchu kolejowego między bocznicą kolejową, a torami zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którymi bocznica kolejowa jest połączona, opracowane w oparciu o przepisy dotyczące tego zagadnienia obowiązujące u zarządcy infrastruktury kolejowej;
4)
warunki techniczne obsługi bocznicy kolejowej:

- podstawianie wagonów na bocznicę kolejową,

- liczba obsług i czas ich wykonywania,

- masa hamująca składów manewrowych,

- dopuszczalny nacisk osi na szynę,

- ograniczenia w kursowaniu pojazdów kolejowych,

- ruch lokomotyw przewoźników kolejowego po torach bocznicy kolejowej,

- ruch lokomotyw użytkownika bocznicy po torach zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z którym/i bocznica kolejowa jest połączona;

5)
warunki prowadzenia pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:

- podział bocznicy kolejowej na rejony manewrowe,

- maksymalne prędkości jazd manewrowych pojazdów kolejowych po torach bocznicy kolejowej,

- dozwolone sposoby wykonywania pracy manewrowej,

- usytuowanie pojazdów trakcyjnych (lokomotyw) w składzie manewrowym,

- sprzęganie i rozprzęganie wagonów i lokomotyw,

- obsada drużyn trakcyjnych i ich wyposażenie,

- obsada drużyn manewrowych i ich wyposażenie,

- jazdy manewrowe przez przejazdy i przejścia dla pieszych w poziomie szyn,

- dozwolona liczba wagonów przetaczanych w jednej grupie manewrowej bez obsadzania hamulców ręcznych lub włączania hamulców zespolonych,

- przetaczanie taboru kolejowego siłą ludzką, przy użyciu ciągników drogowych lub podciągarek wagonów,

- układanie dróg przebiegu dla manewrów oraz przekładanie zwrotnic rozjazdów,

- gospodarka płozami hamulcowymi i ich użytkowanie,

- zabezpieczenie taboru kolejowego przed zbiegnięciem;

6)
organizację wykonywania pracy manewrowej na bocznicy kolejowej:

- planowanie i organizowanie pracy manewrowej,

- zadania w zakresie wykonywania pracy manewrowej,

- czynności ładunkowe oraz zasady obsługi punktów ładunkowych bocznicy,

- ważenie wagonów,

- praca manewrowa w złych warunkach atmosferycznych i zimowych,

- warunki zachowania bezpieczeństwa pracowników i taboru kolejowego w czasie wykonywania pracy manewrowej i obsługi punktów ładunkowych;

7)
organizację obsługi punktu/ów zdawczo-odbiorczego/ych:

- przyjmowanie wagonów na punkcie/tach zdawczo-odbiorczym/ch,

- przekazywanie wagonów po wykonaniu czynności ładunkowych na punkt/y zdawczo-odbiorczy/e;

8)
zagadnienia dotyczące przewozu koleją towarów niebezpiecznych:

- charakterystyka towarów niebezpiecznych przewożonych transportem kolejowym na terenie bocznicy kolejowej,

- postępowanie z towarami niebezpiecznymi na bocznicy kolejowej,

- kwalifikacje i szkolenia pracowników uczestniczących w procesie przewozu koleją towarów niebezpiecznych oraz obsłudze urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,

- wyposażenie i oznakowanie taboru kolejowego;

9)
nadzór nad stanem technicznych i utrzymaniem obiektów i urządzeń infrastruktury kolejowej bocznicy, przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego;
10)
wymagania kwalifikacyjne dla pracowników związanych z transportem kolejowym na bocznicy (łącznie z pracami związanymi z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy);
11)
obowiązki pracowników związanych z pracą transportu kolejowego bocznicy (dla poszczególnych stanowisk pracy związanych bezpośrednio z realizowanym na bocznicy ruchem kolejowym oraz z pracą ładunkową wagonów kolejowych);
12)
postępowania w razie wypadku z ludźmi lub wypadku z taborem kolejowym;
13)
wykaz adresów i numerów telefonów zarządcy/ów infrastruktury kolejowej, z torami którego/ych bocznica kolejowa jest połączona oraz przewoźnika/ów kolejowego/ych obsługującego/ych bocznicę kolejową;
14)
postanowienia końcowe, w tym:

- rozdzielnik regulaminu,

- obowiązek wprowadzania zmian i uzupełnień w treści regulaminu,

- obowiązek przyjęcia treści regulaminu do wiadomości i stosowania;

15)
skorowidz zmian i uzupełnień treści regulaminu;
16)
załączniki do regulaminu, stanowiące:

- plan schematyczny bocznicy kolejowej z naniesionymi wymaganymi danymi, określonymi w § 4 pkt 2 oraz kilometrację charakterystycznych punktów, urządzeń i obiektów,

- plan schematyczny urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, które winny być uzgodnione z zarządcą/ami infrastruktury kolejowej, z którego/ych torami bocznica kolejowa jest połączona.

§  5.
Regulamin pracy bocznicy kolejowej winien uwzględniać zakres zagadnień określonych w § 4 obwieszczenia, obowiązujący dla danej bocznicy kolejowej.
§  6.
1.
Z postanowieniami regulaminu pracy bocznicy kolejowej powinni zostać zapoznani pracownicy: użytkownika bocznicy kolejowej, licencjonowanego/ych przewoźnika/ów kolejowego/ych lub innego podmiotu dokonującego kolejowej obsługi bocznicy oraz czynności związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na bocznicy.
2.
Użytkownik bocznicy kolejowej zobowiązany jest prowadzić rejestr osób, które zapoznały się z treścią regulaminu, potwierdzając przyjęcie jego postanowień do wiadomości i stosowania.