Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych.
Dz.Urz.GDDKiA.2018.7
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 7
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 19 stycznia 2018 r.
w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH
WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Roboty budowlane w pasie drogowym
Roboty budowlane w pasie drogowym
Rozdział 3
Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót
Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót
Roboty konserwacyjne (remonty cząstkowe) - "kompleksowe" powinny być realizowane w terminach ustalanych przez Dyrektora Oddziału lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami, przy czym:
Roboty konserwacyjne (remonty cząstkowe) z wyjątkiem zdarzeń awaryjnych nie powinny być prowadzone w okresie wakacyjnym.
W każdym miesiącu poprzedzającym określony etap robót konserwacyjnych, w terminach ustalonych przez Dyrektora Oddziału lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami, i każdego roku należy dokonać przeglądu stanu nawierzchni i wyspecyfikować miejsca, w których powinny być wykonane roboty wraz z fizycznym wyznaczeniem tych miejsc na nawierzchni.
Naprawy nawierzchni należy dokonywać tak, aby ubytek został trwale uzupełniony przy czym do niezbędnych prac zabezpieczających należy przystąpić bezzwłocznie, poprzez oznakowanie i ewentualnie niezbędną naprawę doraźną, np. masą mineralno-asfaltową na zimno wykonaną w terminie nie dłuższym niż 48 godzin od momentu stwierdzenia.
Naprawy docelowe należy dokonywać masą na gorąco bezzwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych.
Rozdział 4
Wymagania dla czynności utrzymaniowych
Wymagania dla czynności utrzymaniowych
Lp. | Czynność utrzymaniowa | Warunki realizacji i efekty do osiągnięcia |
I. ROBOTY KONSERWACYJNE | ||
1. | Roboty konserwacyjne nawierzchni | 1) nawierzchnia jezdni na całej powierzchni utwardzonych elementów drogi, również na drogowych obiektach inżynierskich jest pozbawiona ubytków, wykruszeń i spękań o głębokości ponad 3cm; 2) wykonano roboty konserwacyjne w pełnym zakresie i w określonym terminie; 3) wykonano roboty w trybie awaryjnym z naprawami nawierzchni niezwłocznie, w terminie do 48h; 4) naprawy są wykonane zgodnie ze "sztuką budowlaną" m.in. szczelnie wypełnione spękania, krawędź łaty przylega do krawędzi istniejącej nawierzchni, łata tworzy jedną płaszczyznę z sąsiadującą powierzchnią jezdni, itp. |
2. | Roboty konserwacyjne nawierzchni chodników, ścieżek rowerowych | nawierzchnia chodnika, ścieżki rowerowej jest na całej powierzchni pozbawiona ubytków lub spękań zagrażających bezpieczeństwu użytkowników. |
3. | Roboty konserwacyjne nawierzchni dróg dojazdowych/serwisowych | 1) wszelkie stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte (dotyczy pierwszego miesiąca każdego kwartału); 2) wszelkie zagrożenia występujące na nawierzchni zostały zabezpieczone lub naprawione awaryjnie w terminie do 48h po uzyskaniu wiedzy o ich występowaniu a naprawy docelowe wykonane w terminie do 30 dni od momentu stwierdzenia nieprawidłowości; |
3) została wykonana okresowa kontrola stanu nawierzchni (dotyczy każdego ostatniego miesiąca kwartału). | ||
II. UTRZYMANI | EE ELEMENTÓW PASA DROGOWEGO | |
1. | Utrzymanie oznakowania poziomego | 1) niezbędna odnowa oznakowania cienkowarstwowego oraz grubowarstwowego została wykonana w terminie do 15 czerwca każdego roku; 2) malowanie w miejscach wytartych jest na bieżąco uzupełniane; 3) oznakowanie czyste, czytelne, bez przetarć, dobrze widoczne w dzień i w nocy. Oznakowanie spełnia wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.). |
2. | Utrzymanie punktowych elementów odblaskowych | w ciągu całego roku brakuje nie więcej niż 10% faktycznej ilości elementów odblaskowych na kontrolowanym odcinku. Brakującą ilość należy uzupełnić w czasie nie dłuższym, niż 7 dni od stwierdzenia braków. |
3. | Utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego - znaki i tablice | 1) oznakowanie jest kompletne, tzn. znaki ustawione zgodnie z zatwierdzoną stałą organizacją ruchu; 2) barwa i odblaskowość lica znaków zgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach; |
3) słupki znaków ustawione w pionie; 4) tarcze znaków na wymaganej wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach; 5) od poziomu jezdni (zachowana jest skrajnia pionowa i pozioma); 6) konstrukcje nośne zgodne z projektem wykonawczym, bez uszkodzeń, elementy mocujące nie są skorodowane, | ||
4. | Utrzymanie barier ochronnych | 1) bariery są ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu; 2) odcinki barier są ciągłe, nie dopuszcza się występowania przerw w ciągłości bariery spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym; 3) nie występują uszkodzone elementy, w tym elementy odblaskowe oraz elementy nie połączone ze sobą w sposób trwały, 4) bariery posiadają zachowany warunek równości geometrycznej, nie dopuszcza się odchylenia płaszczyzny barier; 5) przegląd elementów barier szybko i łatwo rozbieralnych wraz z oczyszczeniem wszystkich połączeń minimum raz do roku najpóźniej do końca czerwca. |
5. | Utrzymanie poduszek zderzeniowych i terminali zderzeniowych | wszystkie poduszki i terminale zderzeniowe są kompletne, bez śladów uszkodzeń mechanicznych, przegląd elementów minimum raz na kwartał. |
6. | Utrzymanie ekranów akustycznych i przeźroczystych | ekrany bez ubytków, uszkodzeń oraz nie wykazują prześwity pod podwaliną, kompleksowy przegląd stanu technicznego i usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 września każdego roku. |
7. | Utrzymanie osłon przeciwchlapaniowych, przeciwporażeniowych | 1) osłony są kompletne, nieuszkodzone; 2) elementy osłon i ich mocowania bez widocznych śladów korozji; 3) kompleksowy przegląd stanu technicznego i usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 września każdego roku. |
8. | Utrzymanie poręczy ochronnych i balustrad | 1) poręcze i balustrady są kompletne i nie zdeformowane; 2) powłoki ochronne elementów stalowych bez uszkodzeń i widocznych śladów korozji; 3) elementy mocujące kotwy kompletne, bez widocznych śladów korozji; 4) niezbędna odnowa powłok ochronnych została wykonana zgodnie z terminem do 30 czerwca każdego roku. |
9. | Utrzymanie wygrodzeń i ogrodzeń | 1) ciąg wygrodzeń nie wykazuje wad, usterek lub ubytków, tworzy ciągłą barierę, bez przerw, widocznej korozji. Elementy ogrodzenia bez odchyleń od pionu (odchylenie płaszczyzny siatki nie większe niż 5 stopni od pionu); 2) na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby. |
10. | Utrzymanie osłon przeciwolśnieniowych | 1) ciągi osłon są kompletne, osłony są stabilnie zamocowane, proste i łącznie tworzące jednolitą efektywną powierzchnię ochrony przeciwolśnieniowej; 2) na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby. |
11. | Utrzymanie punktów referencyjnych na jezdni | 1) wszystkie punkty referencyjne są oznaczone w sposób prawidłowy; 2) punkty referencyjne wymagające wymiany na jezdni zostaną wymienione w terminie do 15 czerwca każdego roku. |
12. | Utrzymanie słupków referencyjnych, odnowienie oznakowania, wymiana | 1) wszystkie słupki referencyjne są prawidłowo oznaczone i system jest kompletny; 2) niezbędne oznaczenia słupków referencyjnych |
zniszczonego | zostały odnowione w terminie do 15 czerwca każdego roku. | |
13. | Utrzymanie punktów granicznych i świadków punktów granicznych | 1) punkty graniczne i świadki punktów granicznych pasa drogowego są kompletne (na odcinkach o wyznaczonej granicy pasa drogi); 2) punkty graniczne i świadki punktów granicznych są proste i trwale ustabilizowane w gruncie. |
14. | Utrzymanie osłon zabezpieczających U-15b | 1) osłony są kompletne i w pełni sprawne technicznie; 2) kontrola i usuwanie stwierdzonych nieprawidłowości na bieżąco. |
15. | Utrzymanie oznakowania azyli w ciągu dróg | 1) oznakowanie azyli jest kompletne i prawidłowo zamocowane w nawierzchni; 2) kontrola i usuwanie stwierdzonych nieprawidłowości na bieżąco. |
16. | Mycie istniejącego oznakowania pionowego - znaki i tablice | 1) znaki i tablice zostały kompleksowo umyte 2 razy w roku; 2) znaki i tablice zostały interwencyjnie umyte w ciągu 24 godzin od momentu stwierdzenia zabrudzenia oznakowania; 3) znaki i tablice znaków są czyste, czytelne, dobrze widoczne w dzień i w nocy, konstrukcje czyste, bez graffiti; 4) lica znaków i tablic w okresie zimowym są odśnieżone i wolne od lodu. |
17. | Mycie ekranów akustycznych i osłon rzeciwchlapaniowych | 1) ekrany akustyczne i osłony przeciwchlapaniowe zostały umyte kompleksowo |
w terminie pozimowego mycia 1 raz w roku lub według otrzymanej instrukcji obsługi; 2) interwencyjne mycie zanieczyszczonych ekranów akustycznych i osłon przeciwchlapaniowych w terminie do 7 dni od stwierdzenia patrolu drogi; 3) ekrany i osłony przeciwchlapaniowe są czyste, pozbawione zabrudzeń eksploatacyjnych, graffiti i elementów reklam. | ||
18. | Mycie poręczy ochronnych i balustrad | wszystkie poręcze ochronne oraz balustrady zostały umyte 1 raz w roku, w terminie do 15 czerwca każdego roku. |
19. | Mycie całej konstrukcji ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami | 1) raz w roku, w terminie do 15 czerwca każdego roku; 2) usunięcie z mytych powierzchni zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd oraz usunięcie zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali, czyli przede wszystkim usunięcie błota, brudnych zacieków i przebarwień, soli, olejów, smarów oraz produktów korozji betonu i stali. |
20. | Mycie elementów konstrukcyjnych i wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich | 1) usunięcie z mytych powierzchni zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd oraz usunięcie zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali, czyli przede wszystkim usunięcie błota, brudnych zacieków i przebarwień, soli, olejów oraz smarów; 2) usunięcie produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu; 3) raz w roku, najpóźniej w terminie do 30 czerwca każdego roku. W przypadku obiektów niewyposażonych w krawężniki, gzymsy należy myć częściej, |
w miarę potrzeb, każdorazowo po stwierdzeniu zanieczyszczeń spowodowanych zaciekami z pomostu i nie rzadziej niż raz na kwartał. | ||
21. | Utrzymanie odwodnienia liniowego | 1) elementy odwodnienia linowego są kompletne, nie posiadają uszkodzeń, betonowe elementy nie posiadają wykruszeń, a system w pełni spełnia funkcję odwadniania korpusu drogi; 2) ciągi odwodnienia są czyste, pozbawione |
zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 3) elementy pokryw studni i wpustów ulicznych są kompletne i całe; 4) elementy rowów pozbawione namułu i innych zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 5) nieprawidłowości usuwane na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby; 6) wszystkie przepusty są drożne ze światłem min. 90 % oraz czyszczenie przepustów minimum dwa razy roku w terminach do 15 czerwca i 15 października każdego roku. | ||
22. | Utrzymanie poboczy dróg | 1) pobocza pozbawione są rozmyć, zniszczeń i i śladów rozjechań; 2) nieprawidłowości usuwane na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby. |
23. | Czyszczenie urządzeń dylatacyjnych | 1) w zależności od rodzaju urządzenia dylatacyjnego, brak zanieczyszczeń: a) w bruzdach i zagłębieniach urządzenia dylatacyjnego strefy przejazdowej oraz strefy chodnikowej i wyniesionego pobocza technicznego, b) we wszelkich szczelinach oraz wnękach dylatacyjnych, c) w fartuchach, rynnach i rurach spustowych odwodnienia otwartych urządzeń dylatacyjnych (palczastych); 2) czyszczenie pod blachami maskującymi szczeliny dylatacyjne; |
3) oczyszczone wolne przestrzenie między ściankami zaplecznymi przyczółków i tylnymi (pionowymi) ścianami elementów ustrojów nośnych (poprzecznie, dźwigarów, płyt pomostu); 4) przepłukane wodą pod ciśnieniem oczyszczone z zanieczyszczeń wkładki gumowe dylatacji modułowych; 5) umyte blachy maskujące; 6) bieżące usuwanie brudnych zacieków z elementów podpór oraz z elementów ustrojów nośnych tj. ewentualnych skutków wywołanych przeciekami wody przez nieszczelne urządzenia dylatacyjne; 7) na bieżąco, w razie zaistnienia potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. | ||
24. | Utrzymanie separatorów i piaskowników wraz z utylizacją zanieczyszczeń | 1) separatory są czyste, drożne pozbawione zanieczyszczeń ograniczających efektywność systemu odwodnienia; 2) na bieżąco usuwać nagromadzone zanieczyszczenia. |
25. | Utrzymanie zbiorników retencyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą | 1) zbiorniki retencyjne są czyste, pozbawione zanieczyszczeń, skarpy zbiornika wykoszone; 2) na bieżąco usuwać nagromadzenia wokół zbiornika i samym zbiorniku. |
26. | Czyszczenie elementów konstrukcyjnych obiektu | 1) usunięcie produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu; 2) w miarę potrzeb i nie rzadziej niż raz na rok, najpóźniej do 30 czerwca każdego roku; 3) usuwanie ptasich odchodów z elementów konstrukcyjnych ustroju nośnego powinno być realizowane minimum raz na kwartał. |
27. | Usuwanie skutków zdarzeń losowych - rozsypanych ładunków z samochodów, | 1) suwanie wszelkich przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników drogi pozostawionych w obszarze pasów ruchu i pasów |
porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków samochodów | awaryjnych lub na poboczu/chodniku, z powiadomieniem odpowiednich służb; 2) przedmioty niemożliwe do natychmiastowego usunięcia powinny zostać bezzwłocznie zabezpieczone i oznakowane do czasu przybycia odpowiednich służb lub sprzętu; 3) odpady i materiały ropopochodne (powstałe w wyniku zdarzeń drogowych i pozostawione przez służby ratownicze w pasie drogowym) należy usunąć przy użyciu odpowiednich środków, zgodnie z obowiązującymi przepisami; 4) czas na usunięcie zagrożeń z drogi - w ciągu 24 godzin, a zabezpieczenie miejsca zdarzenia 60 minut. | |
28. | Zbieranie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z pasa drogowego wraz z utylizacją | 1) pas drogowy na całej szerokości wolny jest od zanieczyszczeń. Usuwanie martwych zwierząt, zgodne z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r., poz. 21) z pasa drogowego natychmiast po ich zauważeniu lub otrzymaniu informacji. Postępowanie w przypadku żywych i rannych zwierząt należy prowadzić w oparciu o obowiązujące przepisy, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1840) oraz ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134, z późn. zm.) oraz aktami wykonawczymi do tych ustaw; 2) na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby; 3) czas na usunięcie zagrożeń z drogi - w ciągu 24 godzin, a zabezpieczenie miejsca zdarzenia 60 minut. |
III. ZIELEN W PASIE DROGOWYM | ||
1. | Ręczne i mechaniczne | 1) koszenia z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru |
koszenie roślinności niskiej, | przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) | |
z wyłączeniem pnączy | odbywać się będą w ściśle określonych terminach z zachowaniem zakresu prac charakterystycznego dla każdego terminu. Wysokość trawy po koszeniu - do 5 cm od powierzchni gruntu. 2) Całkowity czas trwania jednego etapu nie może być dłuższy niż 3 tygodnie (21 dni kalendarzowych). 3) Skoszoną trawę należy zebrać, wywieźć i zużytkować albo odpowiednio zutylizować: a) w obrębie systemów odwodnienia - dla zapewnienia sprawnego ich funkcjonowania, b) na terenie miast oraz gęstej zabudowy mieszkaniowej - dla zachowania odpowiedniej estetyki pasa drogowego; 4) Nie wymaga się zbierania i wywożenia skoszonej trawy na pozostałych obszarach objętych koszeniem. 5) Skoszona trawa w każdym przypadku powinna być usunięta z jezdni, pobocza, chodników i ścieżek rowerowych. 6) 4 koszenia w ciągu roku (2 całe + 2 częściowe.) Terminy i zakresy koszenia określane przez Oddział: a) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) nie wykasza się roślinności niskiej w strefach najść i migracji na przejściach górnych i dolnych, b) nie wykasza się roślinności nadbrzeżnej wzdłuż cieków, rzek. | |
2. | Usuwanie oraz chemiczne zwalczanie roślinności niepożądanej (chwasty, samosiejki, itp.) z obszarów nasadzeń zieleni pełniącej funkcje ozdobne i ochronne | 1) powierzchnie skupin zostały wypielone w terminie określonym, jak dla kompleksowego koszenia traw; 2) na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby; 3) dopuszcza się stosowanie selektywnych środków chemicznych w miesiącach czerwiec 1 październik. |
3. | Formowanie żywopłotów, odchwaszczanie podłoża z uporządkowaniem terenu i odwiezieniem gałęzi | 1) powierzchnie żywopłotów zostały uformowane i oczyszczone we wskazanym zakresie zgodnie ze sztuką ogrodniczą; 2) na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby. |
4. | Zwalczenie gatunków inwazyjnych | 1) kompleksowe zwalczanie z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) w momencie pojawienia się; 2) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) w okresie lipiec - sierpień coroczny przegląd obszaru stref migracji oraz najść i usuwanie gatunków w miarę ich pojawiania się. |
5. | Odmłodzenie lub formowanie korony drzew | 1) z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wskazane drzewa zostały uformowane w określonym zakresie w okresie spoczynku - od 16 października do końca lutego; 2) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji): a) na przejściach górnych - wysokość roślinności drzewiastej należy kształtować w taki sposób, aby nie przekraczała 2-2,5 m i była zbliżona do wysokości ogrodzeń lub osłon antyolśnieniowych oraz nie ograniczała możliwości dokonywania kontroli przez służby utrzymaniowe, |
b) na przejściach dolnych - roślinność drzewiastą należy usuwać w miejscach, gdzie jej pozostawienie mogłoby doprowadzić do naruszenia lub zawilgocenia obiektu, np. w okolicach podpór, stożków, bezpośrednie sąsiedztwa konstrukcji; należy ją kształtować w sposób zachowujący odpowiednią odległość korony drzewa od znajdującego się w jego sąsiedztwie obiektu. W przypadku zadrzewień tworzących łącznie z konarami i liśćmi prześwit mniejszy niż 4-5 metrów od krawędzi gzymsu, należy wykonać zdecydowaną redukcję korony drzewa, c) dopuszcza się ogławianie, podcinanie, przycinanie oraz inne formy kształtowania wysokości i pokroju roślinności drzewiastej, tak aby ograniczyć jej wzrost - w zależności od miejscowych uwarunkowań i typu przejścia, d) materiału pochodzącego z wykoszeń, ogławiania, itp. nie usuwa się z terenu przejść - dopuszcza się jego zrębkowanie, czy też rozrzucenie na powierzchni przejść lub układanie w niewielkie stosy, e) czynności wykonuje się w terminie październik - marzec po zakończeniu sezonu wegetacyjnego i zakończeniu sezonu lęgowego raz na 2-3 lata. | ||
6. | Utrzymanie ciągów ogrodzeń ochronnych z wyłączeniem ogrodzeń dogęszczających dla małych zwierząt w tym płazów | 1) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wykasza się roślinność zielną do wysokości maksymalnej 10 cm, w pasie o szerokości do 20 cm po obu stronach ogrodzenia; |
2) dopuszcza się używanie środków chemicznych w miesiącach czerwiec 1 październik, w pasie o szerokości do 20 cm po obu stronach ogrodzenia zarówno w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt jak i z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji); 3) czynności wykonuje się w miarę zaistnienia potrzeby, w miesiącu czerwiec - październik. | ||
IV. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W PASIE DROGOWYM | ||
Utrzymanie czystości oraz estetyki | 1) sprzątanie pozimowe: a) wszystkie prace po zimowym utrzymaniu wykonuje się w terminie określonym przez Dyrektora Oddziału lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami - nie później niż do końca czerwca każdego roku (uzależnione od warunków atmosferycznych), b) powłoki malarskie urządzeń zabezpieczenia ruchu odnowione, o ile występują takie potrzeby; 2) bieżące utrzymywanie czystości w pozostałym okresie: a) odcinek drogi na całej długości i na wszystkich jej elementach pozbawiony jest piasku i innych zanieczyszczeń, b) na całej powierzchni pasa drogowego brak jest nieczystości organicznych i nieorganicznych, c) nawierzchnia dróg, w szczególności w strefie przykrawężnikowej oraz nawierzchnia zamkniętych przejazdów awaryjnych w pasie rozdziału wolna od zanieczyszczeń, zanieczyszczenia usunięte na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby, | |
d) obiekty mostowe bez zanieczyszczeń nagromadzonych w załomach wystających elementów konstrukcji lub elementów wyposażenia, zanieczyszczenia usunięte w miarę zaistnienia potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu. | ||
V. URZYMANIE ELEMNTÓW DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH | ||
1. | Uzupełnienie lub naprawa uszczelnień styków między elementami | 1) styki między krawężnikami oraz między krawężnikami a elementami chodnikowymi i nawierzchnią, szczelne bez ubytków; 2) styki między prefabrykatami chodnikowymi, prefabrykatami gzymsowymi, szczelne, bez ubytków; 3) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. |
2. | Likwidacja lokalnych ubytków i wykruszeń w elementach betonowych drogowych obiektów inżynierskich | 1) elementy betonowe monolitycznych konstrukcji mostowych, belek gzymsowych, elementów podpór i fundamentów bez wykruszeń i lokalnych ubytków; 2) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. |
3. | Utrzymanie sprawności technicznej dylatacji mostowej | 1) śruby mocujące elementy dylatacji kompletne, bez uszkodzeń, bez śladów korozji, wymienione najpóźniej do 30 czerwca każdego roku; 2) elementy gumowe dylatacji przetarte gliceryną najpóźniej do 30 czerwca każdego roku; 3) śruby w połączeniach dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są dokręcone (brak luzów); 4) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne; 5) styki elementów pomostu z elementami urządzeń dylatacyjnych szczelne, bez ubytków; |
6) elementy systemu odwodnienia dylatacji palczastych (fartuchów oraz ich zakotwień) bez uszkodzeń; 7) styki urządzeń dylatacyjnych z warstwami nawierzchniowymi uszczelnione; 8) bitumiczne przykrycia dylatacyjne bez spękań i rozszczelnień; 9) pozostałe elementy na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby. | ||
4. | Utrzymanie prawności technicznej łożysk | 1) łożyska toczne lub ślizgowe są posmarowane; 2) połączenia śrubowe w konstrukcjach łożysk dokręcone, bez zbędnych luzów; 3) konstrukcja łożyska kompletna bez skorodowanych łączników; 4) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. |
5. | Utrzymanie elementów odwodnienia obiektu | 1) połączenia rur odwodnienia szczelne; 2) wpusty wyposażone w kratki ściekowe, kompletne (bądź doraźnie zabezpieczone); 3) kanalizacja deszczowa kompletna i bez uszkodzeń; 4) elementy prefabrykowanych skarpowych ścieków odwadniających bez wzajemnych przemieszczeń, bez uszkodzeń oraz bez ubytków w uszczelnieniu pomiędzy nimi; 5) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. |
6. | Utrzymanie skarp i stożków przy obiektowych | 1) stożki i skarpy bez lokalnych wyrw, zapadlisk i ubytków ziemi; 2) elementy prefabrykowane umocnień stożków i skarp stanowią jedną płaszczyznę, bez uskoków i nierówności; 4) styki między prefabrykatami umocnień i skarp uszczelnione i bez pęknięć; |
5) elementy umocnień skarp i stożków bez śladów podmycia; 6) schody skarpowe oraz prefabrykaty konstrukcji oporowych betonowych bez lokalnych ubytków i wy kruszeń; 7) siatki koszy i materace gabionowe z kompletnym wypełnieniem, bez uszkodzeń, 8) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. | ||
VI. INNE | ||
1. | Utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych | 1) stanowisko spełnia wszystkie wymagania dotyczące miejsc do ważenia pod kątem stanu nawierzchni, w tym równości nawierzchni, wnęk wagowych, malowania; 2) nawierzchnia parkingu pozbawiona jest ubytków, wykruszeń i spękań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego i wyłączająca miejsce do ważenia z użytkowania z punktu widzenia zgodności z warunkami określonymi w przepisach szczególnych; 3) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze są opróżnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony na wymaganą minimalną szerokość; 4) utrzymanie na bieżąco, w miarę zaistnienia potrzeby; 5) kontrola, co najmniej dwa razy w roku - pierwszy przegląd do końca lutego, drugi - do końca września każdego roku. |
2. | Utrzymanie parkingów w zarządzie GDDKiA | 1) nawierzchnia parkingu, w części jezdni i elementów chodnikowych jest czysta; |
2) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze są opróżnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony na wymaganą minimalną szerokość; 3) toalety czyste, opróżnione; 4) utrzymanie w miarę zaistnienia potrzeby. | ||
3. | Utrzymanie na obiektach elementów metalowych, w tym oczyszczenie z rdzy, gruntowanie miejsc skorodowanych, malowanie farbą podkładową i nawierzchniową | 1) prace zostały wykonane w miarę zaistnienia potrzeby; 2) elementy bez śladów rdzy i korozji, zabezpieczone farbą podkładową i nawierzchniową. |
4. | Utrzymanie innych elementów betonowych - oczyszczenie powierzchni, gruntowanie, malowanie farbą nawierzchniową | 1) prace zostały wykonane w terminie do 30 września każdego roku; 2) powierzchnia równa, bez wykruszeń (dotyczy nowych obiektów), ubytków, pomalowana w miejscach tego wymagających. |