Wypadki i incydenty lotnicze.
Dz.Urz.ULC.2008.5.53
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 kwietnia 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
W dniu 16 kwietnia 2006 r. skoczek wykonywał skok treningowy z wysokości 4.000 m. Podczas podchodzenia do lądowania w warunkach silnego i porywistego wiatru, skoczek wybrał miejsce do lądowania w sąsiedztwie zabudowań, gdzie występowały szczególnie silne zawirowania wiatru. Tuż przed lądowaniem, na skutek gwałtownego podmuchu z prawej strony skoczek upadł na lewy bok, doznając poważnych obrażeń ciała.
2. Przyczyna wypadku.
Komisja ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na złej ocenie wysokości przed wykonaniem manewru lądowania.
3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Komisja zaakceptowała następujące zastosowane środki profilaktyczne:
- prowadzenie cyklicznych wykładów omawiających różne techniki lądowania i uzależnienie ich wyboru od umiejętności i doświadczenia skoczka,
- zaleca się położyć główny nacisk na technikę lądowania z rozpędzaniem w zakręcie oraz określenie wymagań dla skoczków, którzy takie manewry lądowania chcą stosować.
4. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie podjął dodatkowych działań profilaktycznych.
5. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H5"