Wynagradzanie pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1985.12.47

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1988 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 19 grudnia 1985 r.
w sprawie wynagradzania pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.

Na podstawie § 24 uchwały Nr 60 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1974 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej (Monitor Polski Nr 9, poz. 66, z 1978 r. Nr 15, poz. 51, z 1982 r. Nr 11, poz. 79 i z 1985 r. Nr 22, poz. 165) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie stosuje się do pracowników zatrudnionych w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego oraz w zespołach lotnictwa sanitarnego wchodzących w skład wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, zwanych dalej "pracownikami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
"najniższym wynagrodzeniu" - rozumie się przez to obowiązujące w dniu 1 stycznia danego roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określone przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu Pracy;
2)
"dotychczasowych przepisach" - rozumie się przez to przepisy o wynagrodzeniu, obowiązujące z zakładzie pracy przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  3.
Do stawki płacy zasadniczej pracowników, o których mowa w § 1 włącza się:
1)
rekompensaty pieniężne wypłacane na podstawie uchwały Nr 187 Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1981 r. w sprawie podwyższenia cen detalicznych niektórych artykułów żywnościowych (M. P. Nr 22, poz. 200 i z 1984 r. Nr 2, poz. 11) oraz uchwały Nr 24 Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 1982 r. w sprawie rekompensat pieniężnych z tytułu wprowadzenia z dniem 1 lutego 1982 r. nowych cen detalicznych podstawowych artykułów żywnościowych, opału i energii (M. P. z 1984 r. Nr 3, poz. 29),
2)
część premii,
3)
dodatnie różnice z tytułu naliczania dodatku stażowego.
§  4.
Ustala się:
1)
Tabelę kategorii zaszeregowania i miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik Nr 1 do zarządzenia.
2)
Tabelę miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik Nr 2 do zarządzenia.
3)
Tabelę stawek i kategorii zaszeregowania pracowników, stanowiącą załącznik Nr 3 do zarządzenia.
4)
Tabelę kwalifikacji pracowników, stanowiącą załącznik Nr 4 do zarządzenia.
5)
Tabelę dodatków za dodatkowe uprawnienia lotnicze, stanowiącą załącznik Nr 5 do zarządzenia.
§  5.
1. 1
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia tworzy się fundusz premiowy w wysokości 50% wynagrodzeń zasadniczych.
2.
Pracownicy mogą otrzymać premię za wykonanie wyznaczonych zadań, a w szczególności za:
1)
wykonanie w terminie zadań objętych zakresem pracy działu i określonych planem pracy,
2)
nie spowodowania w okresie premiowanym wypadku, wydarzenia lotniczego lub zagrożenia bezpieczeństwa lotu,
3)
nie spowodowania szkody w mieniu zakładu pracy,
4)
przestrzegania terminów ważności dokumentacji lotniczej i osobistej oraz jej prawidłowości,
5)
przestrzegania obowiązków pracowniczych, dyscypliny pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz norm współżycia społecznego w zakładzie pracy.
3.
Szczegółowe zasady wypłaty premii określają zakładowe regulaminy premiowania opracowane w porozumieniu z organizacjami społeczno-politycznymi i związkiem zawodowym działającym w zakładzie pracy, oraz zatwierdzone przez kierownika zakładu pracy. Podstawę do opracowania zakładowych regulaminów premiowania stanowi ramowy regulamin premiowania ustalony przez Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego.
4. 2
(skreślony).
5.
Kierownikowi zakładu pracy premię przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej.
§  6. 3
1.
Personelowi latającemu przysługuje zryczałtowany ekwiwalent pieniężny w zamian za bony żywnościowe z tytułu bezpłatnego żywienia (tzw. dodatek żywnościowy) w wysokości nie wyższej od obowiązującej w przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "LOT".
11.
Wysokość ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1, dla pracowników Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego ustala dyrektor wymienionego Zespołu, a dla pracowników zespołów lotnictwa sanitarnego - dyrektorzy wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, w porozumieniu z dyrektorem Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.
12.
Wysokość ekwiwalentu ustala się w kwocie miesięcznej.
13.
W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, ekwiwalent oblicza się proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia".
2.
Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 przysługuje również pracownikom personelu kierowniczego i inżynieryjno-technicznego, o ile posiadają oni licencję pilota zawodowego oraz starszym mechanikom i mechanikom, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy odbywanie lotów i wchodzą oni w skład zespołów latających.
3.
Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 przysługuje również w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy (urlop, choroba, zawieszenie w lotach przez komisję lotniczo-lekarską i inne), nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy. Jeżeli usprawiedliwiona nieobecność w pracy spowodowana jest wypadkiem przy pracy, ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 przysługuje przez okres nie dłużej niż sześć miesięcy, chyba że wypadek został spowodowany przez pracownika umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa albo w stanie nietrzeźwości.
4.
Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 nie przysługuje, jeżeli zawieszenie w lotach nastąpiło z innych przyczyn niż w wyniku orzeczenia komisji lotniczo-lekarskiej.
5.
Wypłata ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić w ramach posiadanych środków finansowych, przeznaczonych na wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń (§ 21 klasyfikacji budżetowej).
§  7.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za staż pracy po trzech latach w wysokości 3% najniższego wynagrodzenia, wzrastający o 1% za każdy następny rok pracy do wysokości 20% najniższego wynagrodzenia po 20 latach pracy.
2.
Zasady przyznawania i wypłacania dodatku za staż pracy określa załącznik Nr 6 do zarządzenia.
§  8. 4
1.
Za długoletnią pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe. Okres zatrudnienia wymagany do nabycia uprawnień do nagrody jubileuszowej wynosi 15 lat. Uprawnienia do kolejnej nagrody jubileuszowej nabywa się po każdym następnym 5-letnim okresie pracy.
2.
Wysokość nagrody jubileuszowej po 15 latach pracy wynosi 150% podstawy jej wymiaru i zwiększa się po każdym następnym 5-letnim okresie pracy o 50% podstawy wymiaru, a począwszy od 25 lat pracy - o 100% tej podstawy.
3.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagród jubileuszowych oraz zasady ich wypłacania określają powszechnie obowiązujące przepisy.
4.
Procentowy wymiar nagrody jubileuszowej ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego (danej kolumnie transportu sanitarnego) oraz okresu zatrudnienia w Zespole (danej kolumnie).
5.
Podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej stanowi:
a)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego (danej kolumnie transportu sanitarnego) - najniższe wynagrodzenie, obowiązujące w dniu nabycia prawa do nagrody,
b)
za okres zatrudnienia w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego (danej kolumnie transportu sanitarnego), jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat - otrzymywane wynagrodzenie zasadnicze.
§  9.
1. 5
Pracownikom technicznym wykonującym pracę w warunkach uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia przysługuje dodatek od 3 do 11,- zł za godzinę pracy.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1 przysługuje pracownikom jeżeli pracę wykonują w warunkach środowiskowych, w których stężenie i natężenie warunków szkodliwych dla zdrowia przekracza normy dopuszczalne, albo w warunkach w których niemożliwe jest zachowanie innych, higienicznych norm pracy.
3.
Praca, o której mowa w ust. 2 wykonywana jest co najmniej 4 godziny dziennie lub połowę wymiaru czasu pracy w miesiącu.
§  10.
Za pracę w porze nocnej pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 80% najniższego wynagrodzenia.
§  11.
Dyrektor Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego może tworzyć, w ramach planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych, specjalny fundusz nagród w wysokości do 0,5% funduszu wynagrodzeń osobowych, z przeznaczeniem na nagrody dla pracowników za szczególne osiągnięcia. Fundusz taki mogą tworzyć również dyrektorzy wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego.
§  12.
Dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego po zasięgnięciu opinii Dyrektora Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego ustala wysokość wynagrodzenia kierowników zespołów lotnictwa sanitarnego wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, pilotów (starszych pilotów) i mechaników (starszych mechaników) zatrudnianych w tych zespołach.
§  13.
1.
Pracownik może otrzymać podwyższone wynagrodzenie zasadnicze w ramach wynagrodzenia przewidzianego dla danego stanowiska, w okresach nie krótszych niż rok, w terminach 1 stycznia lub 22 lipca z mocą od 1 sierpnia. Nie dotyczy to zmiany wysokości wynagrodzenia w razie:
1)
awansowania pracownika na wyższe stanowisko,
2)
ustalenia wynagrodzenia po okresie próbnym lub wstępnym.
2.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia mogą być na podstawie decyzji dyrektora zwolnieni od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia, jeżeli jest to uzasadnione stażem pracy i wynikami pracy, z tym że pracownicy poniżej 45 lat powinni być zobowiązani do uzupełnienia wykształcenia określonego taryfikatorem.
§  14. 6
1.
Pracownikowi przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką. Minimalny okres zatrudnienia wymagany do nabycia uprawnień do odprawy pieniężnej wynosi 10 lat.
2.
Wysokość odprawy pieniężnej po 10 latach pracy wynosi·100% podstawy jej wymiaru i zwiększa się po każdym następnym 5-letnim okresie pracy o 50%, a począwszy od 25 lat pracy - o 100% podstawy wymiaru.
3.
Przy ustalaniu okresów pracy i innych okresów uprawniających do odprawy pieniężnej oraz zasad jej wypłacania, stosuje się odpowiednio przepis § 8 ust. 3.
4.
Procentowy wymiar odprawy pieniężnej ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego (danej kolumnie transportu sanitarnego) oraz okresu zatrudnienia w Zespole (danej kolumnie).
5.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru odprawy pieniężnej stosuje się odpowiednio przepis § 8 ust. 5.
§  15.
Wprowadzenie zasad wynagrodzenia określonych zarządzeniem może nastąpić wyłącznie w ramach posiadanych środków przeznaczonych na wynagrodzenia i nie może stanowić podstawy do ubiegania się o zwiększenie z tego tytułu środków na wynagrodzenie w roku bieżącym.
§  16.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 sierpnia 1982 r. w sprawie wynagradzania pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego oraz stosowania w tych jednostkach równoważnych norm czasu pracy (Dz. Urz. MZiOS Nr 10, poz. 48, z 1983 r. Nr 3, poz. 21 oraz z 1985 r. Nr 5, poz. 16).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1985 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 7

Tabela kategorii zaszeregowania i miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego

Kategoria zaszeregowaniaStawka w złotych
115.000-18.000
215.500-19.000
316.000-20.000
416.500-21.500
517.000-23.000
617.500-24.500
718.000-26.000
818.500-28.000
919.000-30.000
1019.500-32.500
1120.000-35.000
1220.500-37.500
1321.000-40.000
1421.500-42.500
1522.000-45.000
1623.000-48.000
1724.000-51.000
1825.000-54.000
1926.000-57.000
2027.000-60.000

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 8

Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego

Lp.StanowiskoStawka miesięczna
1Dyrektor8.000-18.000
2Z-ca Dyrektora4.000-13.000
Główny Księgowy
3Kierownicy działów,3.500-10.000
z-ca głównego księgowego,
Kierownik Zespołu Lotnictwa Sanitarnego
4Z-cy kierowników działów,2.500-8.000
kierownicy innych komórek organizacyjnych
szefowie mechaników w CZLS i ZLS
5Magazynierzy, pracownicy na stanowiskach samodzielnych1.500-5.000

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Tabela stanowisk i kategorii zaszeregowania pracowników

Lp.Grupa stanowiskKategoria zaszeregowania
1Dyrektor12-20
2Z-ca dyrektora, gł. księgowy9-18
3Kierownik działu CZLS (technicznego, wyszkolenia, ekonomicznego), z-ca gł. księgowego6-17
4Z-ca kierownika działu CZLS, radca prawny, inspektor nadzoru: technicznego, wyszkolenia lotn., Kierownik Zespołu Lotnictwa Sanitarnego5-16
5St. pilot, st. specjalista, st. inspektor5-14
6Szef mechaników, specjalista5-13
7St. mechanik4-12
8pilot4-11
9mechanik3- 9
10samodzielny referent w działach: ekonomicznym, administracyjnym, technicznym, inspektor5-12
11st. referent d/s technicznych, ekonomicznych, administracyjnych4-11
12referent, kontystka, sekretarka3- 8
13st. magazynier5-12
14magazynier4- 9
15stażyści z wykształceniem:
- wyższym2- 4
- średnim1- 3
16maszynistka poza halą maszyn, telefonistka2- 8
17portier, dozorca1- 8

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Tabela kwalifikacji pracowników

Lp.Nazwa stanowiskaWymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i stażu pracy
1Dyrektor1)wyższe wykształcenie techniczne o specjalności lotniczej, 8 lat pracy w zawodzie, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym,
2)wyższe wykształcenie techniczne lub ekonomiczne oraz licencja pilota zawodowego, 10 lat pracy, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
2Z-ca dyrektora1)wyższe wykształcenie techniczne lub ekonomiczne o specjalności lotniczej, 8 lat pracy,
2)wyższe wykształcenie techniczne lub ekonomiczne i licencja pilota zawodowego, 8 lat pracy, w tym 4 na stanowisku kierowniczym
Główny Księgowywyższe wykształcenie ekonomiczne lub prawnicze, 8 lat praktyki zawodowej w księgowości, w tym przynajmniej 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym w działach finansowych lub księgowych
3Kierownik działu w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego1)wyższe wykształcenie techniczne o specjalności lotniczej, 5 lat pracy w lotnictwie,
a) technicznego2)wyższe wykształcenie techniczne oraz posiadanie licencji pilota, 6 lat pracy w lotnictwie
b) ruchu i wyszkolenia1)wyższe wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego, uprawnienia instruktora lotniczego i 5 lat praktyki w lotnictwie,
2)średnie wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego, uprawnień instruktora lotniczego i 8 lat praktyki w lotnictwie
e) ekonomicznego, gł. ekonomista, z-ca gł. księgowego1)wyższe wykształcenie, 5 lat praktyki na stanowiskach ekonomicznych lub administracyjnych, w tym 2 na stanowisku kierowniczym,
2)średnie wykształcenie, 8 lat praktyki na stanowiskach ekonomicznych lub administracyjnych, w tym 2 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
4Z-ca kierownika działu1)wyższe wykształcenie techniczne o specjalności lotniczej i minimum 4 lata pracy w lotnictwie,
a) technicznego2)wyższe wykształcenie techniczne, 5 lat pracy w lotnictwie
b) ruchu i wyszkolenia1)wyższe wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego, 4 lata praktyki w lotnictwie,
2)średnie wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego i 7 lat praktyki
c) ekonomicznego1)wyższe wykształcenie ekonomiczne, 4 lata praktyki w zawodach ekonomicznych, w tym przynajmniej 2 lata na stanowiskach samodzielnych,
2)średnie wykształcenie ekonomiczne, 7 lat praktyki w zawodzie, w tym przynajmniej 2 lata na stanowiskach samodzielnych
5Radca prawnywymogi kwalifikacyjne określają odrębne przepisy
6Starszy specjalistawyższe wykształcenie i 6 lat pracy
7Specjalistawyższe wykształcenie i 4 lata pracy
8Inspektor1)wyższe wykształcenie techniczne o specjalności lotniczej i minimum 4 lata pracy w lotnictwie,
a) nadzoru technicznego w Dziale Techn.2)wyższe wykształcenie techniczne, 7 lat praktyki
b) wyszkolenia i ruchu w Dziale Szkolenia oraz kierownik ZLS1)wyższe wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego, uprawnień instruktora lotniczego i 4 lata praktyki w zawodzie,
2)średnie wykształcenie, posiadanie licencji pilota zawodowego, uprawnień instruktora lotniczego i 7 lat praktyki
9st. pilotwykształcenie wyższe lub średnie oraz posiadanie licencji pilota zawodowego i licencji radiotelefonisty pokładowego oraz 3 lata praktyki w zawodzie, w tym co najmniej 1 rok praktyki w lotnictwie sanitarnym
10pilotwykształcenie średnie oraz posiadanie licencji pilota zawodowego i licencji radiotelefonisty pokładowego
11Szef mechaników, st. mechanikwykształcenie średnie lub zawodowe zgodnie ze specjalnością licencji oraz licencja mechanika lotnicz. + 3 lata praktyki w tym zawodzie (Szef mech. min. 6 lat)
12mechanik lotniczywykształcenie średnie lub zawodowe zgodnie ze specjalnością licencji oraz licencja mechanika lotniczego
13Starszy inspektor1)wyższe wykształcenie, 2 lata pracy
2)średnie wykształcenie, 10 lat pracy
14Samodzielny referent, inspektor, instruktor, st. magazynier1)wyższe wykształcenie ekonomiczne, techniczne lub prawnicze, 2 lata praktyki w zawodach technicznych lub ekonomicznych w zależności od charakteru zatrudnienia,
2)średnie wykształcenie ekonomiczne, techniczne lub inne średnie, 6 lat praktyki w danej specjalności
15St. referent d/s techn., osobowych, ekonomicznych, socjalnych, kasjerśrednie wykształcenie ekonomiczne, techniczne lub inne, 4 lata praktyki zawodowej
16Referent, kontysta, sekretarkaśrednie wykształcenie, ukończony staż pracy
17Stażysta1)wyższe,
2)średnie zawodowe, szkoła pomaturalna,
3)średnie ogólnokształcące
18Maszynistka poza halą maszyn, telefonistka1)wykształcenie średnie oraz biegłe i bezbłędne pisanie na maszynie
2)wykształcenie średnie

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Tabela dodatków za dodatkowe uprawnienia lotnicze

Lp.Rodzaj uprawnieniaWysokość dodatków w zł
1St. piloci i piloci
1. dodatkowa licencja pilota śmigłowcowego1.000 do 2.000
2. uprawnienia instruktora
a) I klasy600 do 1.200
b) II klasy400 do 800
3. uprawnienia do lotów wg przyrządów (IFR) 600 do 1.200
4. uprawnienia do prowadzenia korespondencji radiotelefonisty w języku obcym400 do 800
2.St. mechanicy i mechanicy
1. uprawnienia mechanika obsługi śmigłowców700 do 1.400
2. uprawnienia do wykonywania remontów sprzętu lotniczego lub napraw*)500 do 1.000
3. uprawnienia mechanika obsługi przyrządów pokładowych400 do 800
4. uprawnienia mechanika obsługi lotniczego wyposażenia radiowego400 do 800
5. uprawnienia mechanika obsługi wyposażenia elektrycznego400 do 800
*) uprawnienia nadawane przez użytkownika (Centralny Zespół Lotnictwa Sanitarnego)

Uwaga: Wymienione w tabeli dodatki przysługują tylko wtedy, gdy czynności wynikające z tych uprawnień są wykonywane.

Przysługują one również personelowi kierowniczemu wymienionemu w załączniku Nr 3.

Fakt wykonywania tych czynności potwierdza Dyrektor CZLS.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

Zasady przyznawania i wypłacania dodatku za staż pracy

1.
Do okresu wymaganego do uzyskania dodatku za staż pracy zalicza się okres zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady z wyłączeniem okresów zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym umowa o pracę:
1)
wygasła na skutek porzucenia pracy przez pracownika,
2)
została rozwiązana przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
2.
Do stażu pracy wlicza się także okresy niewykonywania pracy w danym zakładzie pracy wskutek odbywania czynnej służby wojskowej, jeżeli pracownik po odbyciu tej służby stawił się w ustalonym okresie w zakładzie pracy.
3.
Dodatek za staż pracy wypłaca się w okresach miesięcznych pod warunkiem nienagannej pracy. Dodatek za staż pracy nie przysługuje za miesiąc, w którym pracownik opuścił bez usprawiedliwienia co najmniej 1 dzień pracy.

Kierownik zakładu pracy może pozbawić pracownika częściowo lub całkowicie prawa do otrzymania dodatku za staż pracy w razie naruszenia przez pracownika dyscypliny pracy oraz za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

4.
Podstawę obliczania dodatku za staż pracy stanowi najniższe wynagrodzenie.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
2 § 5 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
4 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
5 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
6 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.
7 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 13 kwietnia 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.6.36) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 kwietnia 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.8.52) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 1987 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.

8 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 23 września 1988 r. (Dz.Urz.MZ.88.6.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.