Wymagania dotyczące drogowych obiektów mostowych i przepustów na etapie przygotowania i realizacji zadań inwestycyjnych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2021.27

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 listopada 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 8 listopada 2021 r.
w sprawie wymagań dotyczących drogowych obiektów mostowych i przepustów na etapie przygotowania i realizacji zadań inwestycyjnych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządza się, co następuje:
§  1. 
Mając na względzie wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra Infrastruktury w " Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów " i w " Wytycznych projektowania elementów powiązania drogowych obiektów inżynierskich z terenem i drogą ", dla drogowych obiektów mostowych i przepustów należy stosować typowe i trwałe rozwiązania konstrukcyjne, efektywne pod względem kosztów budowy i utrzymania oraz niezawodne i funkcjonalne pod względem eksploatacji.
§  2. 
Projektowanie przebiegu trasy głównej, w odniesieniu do obiektów mostowych, wymaga spełnienia następujących wymagań:
1)
usytuowanie obiektów mostowych w planie w taki sposób, aby krzyżowały się z przeszkodą pod kątem zbliżonym do kąta prostego - wartość kąta powinna zawierać się w przedziale od 75° do 90°;
2)
kształtowanie obiektów mostowych w taki sposób, aby wartość kąta mierzonego w rzucie poziomym pomiędzy osią podłużną konstrukcji przęsła i osią podparcia przęsła na podporach (tzw. kąt skosu przęsła) była zbliżona do kąta prostego - wartość kąta powinna zawierać się w przedziale od 75° do 90°;
3)
usytuowanie obiektów mostowych na odcinkach prostoliniowych w planie;
4)
podział obiektów mostowych na przęsła o rozpiętości teoretycznej nie większej niż 40 m.
2. 
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczy również przepustów, w odniesieniu do których wartość kąta powinna zawierać się w przedziale od 75° do 90°.
§  3. 
1. 
W przypadku braku możliwości spełnienia wymagań, o których mowa w § 1 i § 2, projektant przedstawia w dokumentacji projektowej szczegółową analizę techniczną z uwzględnieniem, w szczególności:
1)
wariantów geometrycznych,
2)
rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych,
3)
aspektów technicznych,
4)
kosztów budowy i eksploatacji obiektów,

- biorąc pod uwagę, w szczególności koszty nasypów, wzmocnień, przebudowy dróg i innych przeszkód oraz koszty dodatkowego wykupu nieruchomości i wyburzeń oraz ewentualnych przebudów sieci.

2. 
Analizę, o której mowa w ust. 1, ocenia Zamawiający w trakcie odbioru dokumentacji projektowej.
§  4. 
Właściwy Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad koordynuje realizację postanowień zarządzenia.
§  5. 
Zarządzenie stosuje się do wszystkich zadań realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które w dniu jego wejścia w życie znajdują się na etapie:
1)
opracowywania dokumentacji przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę lub zgodę na realizację inwestycji drogowej - dotyczy zadań realizowanych w systemie "Buduj", o ile rozwiązania projektowe spełniające wymagania zawarte w § 1 i § 2 nie wymagają zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i ewentualne wydłużenie czasu na realizację umowy na dokumentację jest akceptowalne dla Zamawiającego (Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad);
2)
przed ogłoszeniem przetargu na projektowanie i budowę - dotyczy zadań realizowanych w systemie "Projektuj i Buduj", o ile rozwiązania projektowe spełniające wymagania zawarte w § 1 i § 2 nie wymagają zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i ewentualne wydłużenie czasu na realizację umowy na dokumentację jest akceptowalne dla Zamawiającego (Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).
§  6. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.