Wykonywanie w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie.
Dz.Urz.MON.2015.269
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 373/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 września 2015 r.
w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie
Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 11 lit. f i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
organizacyjne danych według zasad określonych w załącznikach do decyzji;
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
a) liczebności wojsk lądowych i sił powietrznych ustalonej w rozdziale II Aktu kończącego rokowania o stanach osobowych konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie podpisanym w Helsinkach dnia 10 lipca 1992 r. zwanego dalej "Aktem Zamykającym", nie przekraczającej wielkości 234.000 żołnierzy,
b) utrzymywanie stanów ilościowych konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, o którym mowa w art. II Traktatu CFE, nie przekraczających następujących limitów ustalonych zgodnie z porozumieniem zawartym w Budapeszcie w dniu 3 listopada 1990 r. między byłymi państwami Układu Warszawskiego odnośnie podziału limitów określonych w art. IV Traktatu CFE:
- 1.730 czołgów, z tego nie więcej niż 368 w wyznaczonych miejscach stałego składowania określonych w art. 11 par. 1 lit. H Traktatu CFE,
- 2.150 bojowych wozów opancerzonych, z tego nie więcej niż 226 w wyznaczonych miejscach stałego składowania, a w tym:
- 1.700 bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,
w tym:
- 107 bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,
- 1.610 środków ogniowych artylerii, z tego nie więcej niż 291 w wyznaczonych miejscach stałego składowania,
- 460 samolotów bojowych,
- 130 śmigłowców uderzeniowych,
- 60 mostów czołgowych w jednostkach nie będących wyznaczonymi miejscami stałego składowania zwanych dalej "jednostkami czynnymi".
2. Przestrzeganie ograniczeń działalności wojskowej zgodnie z rozdziałem VIII Dokumentu Wiedeńskiego do przeprowadzania:
a) w ciągu trzech lat kalendarzowych nie więcej niż jednego ćwiczenia wojskowego z udziałem więcej niż 40.000 żołnierzy lub 900 czołgów bojowych lub 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm,
b) w ciągu roku nie więcej niż sześciu ćwiczeń wojskowych (w tym nie więcej niż trzech jednocześnie) z udziałem od 13.000 do 40.000 żołnierzy lub od 300 do 900 czołgów bojowych lub od 500 do 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub od 300 do 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm.
3. Stosowanie się do procedur przekazywania poza siły zbrojne lub niszczenia (redukcji) konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, a także wprowadzania na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jego nowych typów (modeli, wersji) zgodnie z postanowieniami art. VIII, IX, X i XII Traktatu CFE oraz rozdziału IX Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji stanowiącego integralną część Traktatu CFE.
4. Uczestniczenie w procesie notyfikowania i wymiany informacji odnośnie:
a) planowania obronnego w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, wydatków na obronność oraz planowania dotyczącego sił zbrojnych, zgodnie z postanowieniami rozdziału II Dokumentu Wiedeńskiego,
b) struktur organizacyjnych i etatowych, dyslokacji formacji i jednostek wojskowych, głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz ich rozmieszczenia i stanów faktycznych zgodnie z postanowieniami rozdziałów I, II i III Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji, rozdziału I Dokumentu Wiedeńskiego, rozdziałów IV i V Aktu Zamykającego oraz pkt 4 porozumienia o Globalnej Wymianie Informacji Wojskowej (GWIW) przyjętego w Budapeszcie w dniu 28 listopada 1994 r.,
c) położenia obiektów weryfikacji, miejsc zadeklarowanych oraz punktów wejścia/wyjścia zgodnie z definicjami zawartymi w rozdziale I Protokołu o Inspekcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE oraz postanowieniami rozdziału V Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
d) dyslokacji i liczebności konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu niewchodzącego w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a należącego do sił ochrony porządku publicznego, stosownie do postanowień rozdziału IV Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
e) przestrzegania kodeksu postępowania państw,
f) planów kalendarzowych działalności wojskowej podlegającej uprzedniemu powiadamianiu, o której dalej mowa w pkt 6 lit. b i c, zgodnie z rozdziałem VII Dokumentu Wiedeńskiego,
g) planowanego zwiększania stanu osobowego formacji lub jednostki wojskowej zgodnie z postanowieniami pkt 10.3 Dokumentu Wiedeńskiego - na okres dłuższy niż 21 dni:
- w wypadku jednostki lub formacji wojskowej, której obsada stanowi do 15% stanu etatowego, zwanych dalej "jednostką nieaktywną" i "formacją nieaktywną", z udziałem nie więcej niż 2.000 żołnierzy,
- w wypadku jednostki wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% stanu etatowego, zwanej dalej "jednostką aktywną", o 1.000 żołnierzy,
- w wypadku formacji wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% stanu etatowego, zwanej dalej "formacją aktywną", o 3.000 żołnierzy,
h) zachodzących w ciągu roku:
- stałych zmian w strukturach organizacyjnych - na 42 dni przed ich wprowadzeniem oraz zmian o 10% i większych stanu faktycznego konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - najpóźniej 5 dni roboczych po zmianie, zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
- faktach przypadkowego zniszczenia egzemplarza konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - w ciągu 7 dni od zdarzenia, z przekazaniem dokumentacji w ciągu następnych 90 dni, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX Protokołu o Redukcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE,
- przypadkach transferu konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu oraz wojsk spoza strefy, wewnątrz strefy oraz poza strefę stosowania porozumień z pozostawaniem w tej strefie przez okres dłuższy niż 7 dni, odpowiednio do ustaleń rozdziału X i XI Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji oraz pkt 40 Dokumentu Wiedeńskiego.
5. Realizowanie obowiązku przyjmowania w kraju i prawa do prowadzenia za granicą przedsięwzięć mających na celu weryfikowanie przestrzegania postanowień porozumień,
a w szczególności:
a) inspekcji na zasadach i w ramach czasowych określonych w art. XIV Traktatu CFE oraz w Protokóle o Inspekcji stanowiącym integralną część Traktatu CFE,
b) lotów obserwacyjnych i tranzytowych oraz certyfikacji samolotów obserwacyjnych i sensorów, o których mowa w TOP,
c) inspekcji lub wizyt na zasadach i w ramach czasowych określonych w rozdziale IX Dokumentu Wiedeńskiego,
d) inspekcji lub wizyt na zasadach ujętych w dodatkowych porozumieniach wielostronnych lub dwustronnych zawartych zgodnie z postanowieniami rozdziału X Dokumentu Wiedeńskiego.
6. Realizowanie następujących działań i przedsięwzięć stanowiących środki budowy zaufania
i bezpieczeństwa:
a) udzielanie odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw w sprawach:
- prowadzonej niezwyczajnej i nieplanowej działalności wojskowej, zgodnie z postanowieniami rozdziału III Dokumentu Wiedeńskiego,
- przekazanych informacji o planowaniu obronnym, zgodnie z postanowieniami pkt 15.5 Dokumentu Wiedeńskiego,
- stosowania zasad cywilnej, demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi określonych w kodeksie postępowania państw;
b) uprzednie powiadamianie - nie później niż na 42 dni przed rozpoczęciem - o działalności ćwiczebnej formacji wojsk lądowych prowadzonej pod jednym dowództwem operacyjnym, samodzielnie lub z uczestnictwem komponentów lotnictwa bądź marynarki wojennej, z udziałem co najmniej:
- 9.000 żołnierzy, lub
- 250 czołgów, lub
- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
- 250 środków ogniowych artylerii
zorganizowanych w strukturę dywizji lub co najmniej w dwie brygady lub w dwa pułki niekoniecznie podporządkowane tej samej dywizji - zgodnie z rozdziałem V Dokumentu Wiedeńskiego
lub
w przypadku braku takiej działalności w danym roku kalendarzowym przekazywanie informacji o najważniejszym ćwiczeniu prowadzonym na terytorium państwa;
c) zapraszanie zgodnie z rozdziałem VI Dokumentu Wiedeńskiego przedstawicieli innych państw na obserwację prowadzonej działalności wojskowej, w czasie której:
- liczebność wojsk przekroczy 13.000 żołnierzy, lub
- ilość zaangażowanego sprzętu przekroczy:
- 300 czołgów, lub
- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
- 250 środków ogniowych artylerii, albo gdy
- przewiduje się 200 samolotowylotów,
- lub też gdy w desancie amfibijnym, śmigłowcowym lub samolotowym weźmie udział więcej niż 3.500 żołnierzy;
d) organizowanie obserwacji działalności prowadzonych powyżej pułapów określonych w rozdziale VI Dokumentu Wiedeńskiego oraz przynajmniej raz w okresie pięcioletnim, wizyty w bazie lotniczej, wizyty w jednej z instalacji lub formacji wojskowej bądź obserwacji działalności wojskowej poniżej pułapów wskazanych wyżej w lit. b i c, na zasadach zawartych w pkt 19-29 i 30.3-30.8 Dokumentu Wiedeńskiego;
e) organizowanie pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż rok po rozpoczęciu wprowadzania, zgodnie z postanowieniami pkt 31-35 Dokumentu Wiedeńskiego;
f) organizowanie wizyt studyjnych w instytucjach zaangażowanych w planowanie obronne, zgodnie z postanowieniami pkt 15.8 Dokumentu Wiedeńskiego.
7. Uczestniczenie:
a) w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających, a także w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia;
b) w spotkaniach szefów komórek lub jednostek organizacyjnych powołanych w poszczególnych państwach do praktycznej implementacji porozumień oraz w pracach grup ekspertów, poświęconych rozstrzyganiu problemów pojawiających się w związku z realizacją porozumień oraz koordynowaniu planów prowadzenia działań weryfikacyjnych;
c) w seminariach, szkoleniach i treningach poświęconych wdrażaniu, standaryzacji i doskonaleniu realizacji procedur działań weryfikacyjnych;
d) w przedsięwzięciach wymienionych w pkt 6 lit. d-f organizowanych przez inne państwa.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZESTAWIENIE INFORMACJI O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
ZESTAWIENIE INFORMACJI O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
I.
W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI
W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI
I.1.
W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA
W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA
Uwaga: batalion, eskadrę lub flotyllę uważa się za oddzielnie dyslokowane, gdy odległość między ich sztabem a sztabem nadrzędnego pułku lub brygady jest większa niż 15 km.
1. JEDNOSTKI CENTRALNEGO PODPORZĄDKOWANIA
1) Ministerstwo Obrony Narodowej, w tym Sztab Generalny Wojska Polskiego;
2) jednostki podporządkowane bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;
3) jednostki podporządkowane bezpośrednio osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) jednostki podporządkowane bezpośrednio dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
5) jednostki podporządkowane Dowódcy Garnizonu Warszawa.
2. DOWÓDZTWA RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH
1) Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ)
- jednostki podporządkowane bezpośrednio Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych;
2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ).
2.1. Jednostki podporządkowane Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych
2.2. Wojska Lądowe (WL)
1) Korpusy, dywizje i jednostki wojsk operacyjnych:
- bojowe: zmechanizowane, zmotoryzowane, piechoty, pancerne lub kawalerii pancernej, desantowo-szturmowe, powietrzno-desantowe, obrony wybrzeża i piechoty górskiej,
- wsparcia: artylerii, artylerii przeciwpancernej, obrony przeciwlotniczej (OPL), lotnictwa wojsk lądowych, inżynieryjne, saperów, obrony przeciwchemicznej, obrony terytorialnej, łączności, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE).
2.3. Siły Powietrzne (SP)
Jednostki SP.
2.4. Marynarka Wojenna (MW)
Jednostki MW bazowania lądowego, wyposażone w konwencjonalne uzbrojenie i sprzęt lub samoloty bojowe lotnictwa morskiego.
2.5. Wojska Specjalne (WS)
Jednostki WS.
2.6. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ)
Jednostki IWsp SZ.
Ponadto: wszystkie formacje i jednostki nie należące do WLąd, SP, MW, WS i IWsp SZ - do szczebla oddzielnie dyslokowanego batalionu, eskadry lub flotylli i równorzędnych.
I.2.
W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU WOJSKOWEGO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU WOJSKOWEGO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1. Czołgi bojowe.
2. Bojowe wozy opancerzone:
2.1. transportery opancerzone;
2.2. bojowe wozy piechoty;
2.3. bojowe wozy z ciężkim uzbrojeniem.
3. Środki ogniowe artylerii o kalibrze 100 mm i więcej:
3.1. armaty i haubice;
3.2. moździerze;
3.3. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych.
4. Samoloty:
4.1. bojowe;
4.2. szkolno-treningowe;
4.3. transportowe.
5. Śmigłowce:
5.1. uderzeniowe:
5.1.1. wyspecjalizowane,
5.1.2. wielozadaniowe;
5.2. wsparcia bojowego;
5.3. transportowe nieuzbrojone.
6. Wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych integralnie zamontowane na pojazdach.
7. Czołgowe mosty towarzyszące.
8. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do transporterów opancerzonych.
9. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do bojowych wozów piechoty.
10. Okręty nawodne o wyporności ponad 400 ton.
11. Okręty podwodne o wyporności w zanurzeniu ponad 50 ton.
Uwaga: nie udziela się informacji odnośnie tych systemów uzbrojenia i sprzętu, które znajdują się na etapie prób, badań lub oceny i nie weszły jeszcze na wyposażenie sił zbrojnych.
II.
W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE
W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE
II.1.
ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
2. Notyfikowania kwot aktywnych i pasywnych działań weryfikacyjnych.
3. Wydzielenia konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu poza konwencjonalne siły zbrojne.
4. Wyprowadzenia mostów czołgowych z miejsc stałego składowania.
5. Wyprowadzenia czołgów, bojowych wozów opancerzonych i środków ogniowych artylerii z miejsca stałego składowania.
6. Łącznych ilości każdej kategorii uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie i wycofanych z wyposażenia w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także ilości uzbrojenia i sprzętu planowanych do wprowadzenia w roku następnym.
7. Zniszczenia uzbrojenia w następstwie wypadku.
8. Powołania rezerwistów na przeszkolenie, zwiększenie stanów osobowych jednostek na okres co najmniej 21 dni.
II.2.
POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU
POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU
2. Zorganizowania pokazu nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.
3. Uzupełnienia albumu uzbrojenia o zdjęcia i podstawowe dane nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
II.3.
ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
2. Zorganizowania obserwacji działalności wojskowej prowadzonej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo.
3. Przeprowadzenia przez Rzeczpospolitą Polską inspekcji obiektu weryfikacji, inspekcji rejonu wskazanego, wizyty oceniającej bądź lotu obserwacyjnego, a także wyrażenia zgody na przeprowadzenie takich działań weryfikacyjnych przez inne państwo.
4. Delegowania przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w certyfikacjach statków powietrznych i ich aparatury obserwacyjnej w ramach Traktatu OP.
II.4.
POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
2. Zaistniałych w ilości uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w poszczególnych jednostkach - o 10 % i więcej w stosunku do ostatniej informacji.
III.
ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO
ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO
Przedstawia się zwięźle w formie opisowej:
1. Politykę, strategię i doktrynę obronną, narodowe procedury planowania obronnego z zachodzącymi w nich zmianami.
2. Bieżącą politykę kadrową z zachodzącymi w niej zmianami.
3. Struktury organizacyjne sił zbrojnych, stany etatowe personelu okresu pokojowego, główne systemy uzbrojenia i dyslokację jednostek oraz przewidywane zmiany w tym zakresie.
4. Wydatki na obronność poniesione w poprzednim roku finansowym, z ewentualnymi wyjaśnieniami różnic między wydatkami planowanymi a faktycznymi.
5. Wielkość środków budżetowych na bieżący rok finansowy (szczegółowo), na dwa kolejne lata (szacunkowo) oraz na dwa następne (ogólne plany), w rozbiciu na: koszty operacyjne, zakupy uzbrojenia i sprzętu, budownictwo oraz prace naukowo-badawcze.
6. Plany zakupów głównych systemów uzbrojenia oraz realizacji ważniejszych projektów budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej w nadchodzącym roku, z rozliczeniem danych o takich planach przekazanych w roku ubiegłym.
7. Programy szkolenia wojsk, z zachodzącymi w nich zmianami.
IV.
ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH
ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH
Informuje się o zamiarze przeprowadzenia ćwiczeń z udziałem wojsk, z podaniem:
1. Liczby uczestniczących żołnierzy, także w jednostkach zabezpieczających.
2. Ilości uzbrojenia i sprzętu poszczególnych kategorii.
3. Rejonów planowanej działalności.
V.
ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
W formie opisowej przedstawia się informacje dotyczące resortu obrony narodowej, obejmujące:
1. Środki stosowane w zapobieganiu i walce z terroryzmem, w szczególności udział w porozumieniach międzynarodowych dotyczących tej problematyki, w tym:
- lista porozumień międzynarodowych, włącznie ze wszystkimi konwencjami i protokołami ONZ dotyczącymi terroryzmu, w których Rzeczpospolita Polska partycypuje,
- uczestniczenie w innych dwu- i wielostronnych porozumieniach oraz działaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem terroryzmu,
- narodowe środki, włączając odpowiednie prawodawstwo, podjęte w celu realizacji porozumień, konwencji i protokołów wymienionych na liście,
- narodowe działania (wysiłki) w celu zapobiegania i zwalczania terroryzmu, włączając w to informacje na temat legislacji wychodzących poza konwencje i protokoły ONZ,
- rola i zadania sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa wewnętrznego w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu.
2. Planowanie narodowe i proces decyzyjny, w tym rola Parlamentu i ministerstw w procesie określenia i zatwierdzenia potencjału wojskowego oraz wydatków na obronę.
3. Dane dotyczące:
- konstytucyjnych ustanowionych procedur zapewniających efektywną, demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi, paramilitarnymi i siłami ochrony porządku publicznego,
- konstytucyjnych ustanowionych organów i instytucji odpowiedzialnych za demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi i siłami bezpieczeństwa,
- roli i zadań sił zbrojnych, sił paramilitarnych i ochrony porządku publicznego oraz środków nadzoru nad ich działalnością określoną w Konstytucji,
- publicznego dostępu do informacji dotyczących sił zbrojnych.
4. Stacjonowanie sił zbrojnych na terytorium innego Państwa-Strony na podstawie wzajemnych umów międzynarodowych jak również zgodnie z prawem międzynarodowym.
5. Informacje odnośnie:
- procedur rekrutacji lub powoływania personelu do służby w siłach zbrojnych, paramilitarnych i ochrony porządku publicznego,
- wyjątków lub alternatyw dla obowiązkowej służby wojskowej,
- prawnych i administracyjnych procedur dla ochrony praw personelu sił zbrojnych.
6. Szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych przepisów międzynarodowych, konwencji i zobowiązań dotyczących konfliktów zbrojnych - z włączeniem tych zagadnień do programów szkolenia wojskowego i regulacji (przepisów),
a w szczególności:
- międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych,
- ochrony dóbr kultury,
- przedsięwzięć szkoleniowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
I.
DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1. INFORMACJE O PLANOWANIU OBRONNYM
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Polityka obronna, doktryna, narodowe procedury planowania obronnego i zachodzące w nich zmiany. | Departament Strategii i Planowania Obronnego | Do dnia 31 grudnia | Dokument Wiedeński 2011 (DW'11) pkt 15.1,ppkt 15.1.1,15.1.2 |
2) Bieżąca polityka kadrowa z najważniejszymi w niej zmianami. | Departament Kadr | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.1.3 |
3) Realizacja wydatków na obronność w poprzednim roku finansowym. Budżet wojskowy na bieżący rok finansowy oraz na cztery kolejne lata. | Departament Budżetowy | Do dnia 30 dni po zatwierdzeniu budżetu | DW'11 pkt 15.3 i 15.4 |
4) Struktury organizacyjne i stany etatowe personelu okresu pokojowego oraz przewidywane zmiany. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień - PI | Do dnia 31 grudnia | DW'11 pkt 15.2, ppkt 15.2.1 |
5) Główne systemy sprzętu wojskowego: stan na rok bieżący; przewidywane zmiany w roku następującym po roku bieżącym. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.1 |
6) Programy szkolenia sił zbrojnych, przewidywane zmiany. | Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia - P3/7 | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.4 |
7) Ważniejsze projekty budo wy/modernizacji infrastruktury wojskowej oraz ich realizacja. | Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 Departament Infrastruktury | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.5 i 15.2.6 |
2. INFORMACJE O STRUKTURACH ORGANIZACYJNYCH I ETATOWYCH STANACH OSOBOWYCH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Struktury organizacyjne i stany etatowe (z rozbiciem na garnizony) żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych w Sztabie Generalnym WP i jednostkach jego zabezpieczenia, jednostkach centralnego podporządkowania, Dowództwie Garnizonu Warszawa oraz w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych i Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień - PI | Do dnia 1 listopada (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI1 rozdz. I, pkt 1a i 1b; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b,c,g,h |
2) Łączne stany etatowe żołnierzy zawodowych, żołnierzy zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Łączne stany żołnierzy w misjach pokojowych. Łączne ewidencyjne stany kadry czynnej wg stopni wojskowych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych Departament Kadr | Do dnia 1 listopada (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) Jw. Do dnia 31 grudnia | "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1, tab. IIC, Globalna Wymiana Informacji Wojskowej (GWIW) pkt 2.1.2 oraz pkt 2.3 tabela 1 i 3 |
3) Dyslokacja formacji i jednostek centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Określenie miejsc zadeklarowanych oraz obiektów weryfikacji. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych; Sztab Generalny WP*) Powyższe instytucje we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI rozdz. I, III i V; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b,c,g,h; GWIW pkt 4.1 |
4) Planowane na kolejny rok zwiększenie stanu osobowego (o więcej niż 1000 żołnierzy w aktywnej jednostce i o więcej niż 3000 żołnierzy w aktywnej formacji) na okres dłuższy niż 21 dni. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień - PI | Do dnia 1 listopada | DW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V |
5) Planowane zmiany organizacyjne. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień - PI | Do dnia 1 listopada (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | DW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V |
*) Sztab Generalny przekazuje dane za jednostki podległe Szefowi SG WP oraz jednostki centralnego podporządkowania i Dowództwo Garnizonu Warszawa
______
1 PNWI - Protokół o Notyfikacji i Wymianie Informacji Traktatu CFE
3. INFORMACJE O GŁÓWNYCH SYSTEMACH KONWENCJONALNEGO SPRZĘTU WOJSKOWEGO
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Ilość sprzętu wojskowego w formacjach i jednostkach centralnego podporządkowania oraz w formacjach i jednostkach Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Ilość sprzętu wojskowego używanego na cele badawczo-rozwojowe oraz wycofanego z Sił Zbrojnych i oczekującego na zagospodarowanie, eksport lub odnowienie. Ilość i rozmieszczenie sprzętu wojskowego (wraz z liczbą personelu) w jednostkach organizacyjnych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w czasie pokoju. | Sztab Generalny WP Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych | Do dnia 1 listopada (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | Traktat CFE art. III, IX; PNWI rozdz. III, tabela IIIA i IIIB oraz rozdz. IV pkt 3-6, tabela IV; GWIW pkt 3.6, 3.8, 3.9; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1g PNWI rozdz. IV pkt 1-2 |
2) Ilość podstawowych systemów sprzętu wojskowego wprowadzonego na wyposażenie i wycofanego z wyposażenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy; .planowanego do wprowadzenia na wyposażenie SZ w roku następnym po roku ważności danych | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 we współdziałaniu z właściwymi Gestorami Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 1 listopada | DW'11 pkt 14; PNWI rozdz. IX pkt 1a i 1b Wg projektu planu wprowadzenia sprzętu wojskowego na wyposażenie SZ na następny rok |
4. INFORMACJE DOT. STOSOWANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
Zwięzła opisowa charakterystyka, według kwestionariusza: - środków stosowanych w zapobieganiu i walce z terroryzmem; - planowania narodowego i procesu decyzyjnego; - procedur rekrutacji lub powoływania do sił zbrojnych; - procedur demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi; - stacjonowania sił zbrojnych na terytorium innych państw, w tym liczba personelu oraz ilości głównych systemów konwencjonalnego sprzętu wojskowego znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego - szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych międzynarodowych przepisów dotyczących konfliktów zbrojnych. | Stosownie do właściwości i zakresu posiadanych informacji: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej, Departamenty Ministerstwa Obrony Narodowej właściwe w sprawach: - budżetowych, - kadrowych, - prawnych, - polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, - wojskowych spraw zagranicznych, - strategii i planowania obronnego, -wychowania i promocji obronności, - komunikacji społecznej, - szkolnictwa wojskowego; Pełnomocnik ministra ON ds. Wojskowej Służby Kobiet | Do dnia 20 grudnia | Decyzja Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa OBWE nr 2/09 |
II.
BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1. INFORMACJE O ZMIANACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Stałe zmiany struktur organizacyjnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
2) Zmiany miejsca stałej dyslokacji formacji i jednostek. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Sztab Generalny WP*) | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
3) Stałe zmiany ilości konwencjonalnego sprzętu wojskowego ograniczonego Traktatem CFE w jednostkach. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni od zmiany | Traktat CFE art. X i PNWI rozdz. VIII pkt 1b |
4) Zniszczenia czołgów, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, środków ogniowych artylerii, samolotów bojowych lub śmigłowców uderzeniowych w następstwie wypadku. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni po wypadku - powiadomienie, do 70 dni po wypadku - przekazanie protokołu powypadkowego | PRed2 rozdz. IX |
5) Wprowadzenia na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego sprzętu wojskowego. W związku z tym dokonuje się: - uzupełnienia albumu zdjęć istniejących typów (modeli) i wersji sprzętu wojskowego; - prezentacji innym państwom w ramach specjalnie zorganizowanego pokazu. | Dowództwo Generalne RSZ, Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne RSZ | Na 60 dni przed wprowadzeniem w dniu wprowadzenia do 12 miesięcy od dnia wprowadzenia | PIT3 rozdz. IV pkt 3 i 4; GWIW pkt 5 |
*) Sztab Generalny przekazuje dane za jednostki podległe Szefowi SG WP oraz jednostki centralnego podporządkowania i Dowództwo Garnizonu Warszawa
______
2 PRed - Protokół o Redukcji Traktatu CFE
3 PIT - Protokół o Istniejących Typach Konwencjonalnego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Traktatu CFE
2. INFORMACJE O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ (ĆWICZENIACH Z UDZIAŁEM WOJSK)
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Roczny plan kalendarzowy działalności wojskowej (obejmuje ćwiczenia wojskowe powyżej ograniczeń liczbowych; w przypadku ich braku - największe planowane ćwiczenia) wraz z podaniem ich nazwy, terminu i planowanej ilości ćwiczących i sprzętu wojskowego | Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZ | Do dnia 15 października | DW'11 rozdz. VII i VIII |
2) Zamiar przeprowadzenia działalności wojskowej podlegającej wcześniejszemu powiadomieniu. | Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZ | Na 60 dni przed rozpoczęciem działalności wojskowej | DW'11 pkt 38, 41 |
3. INFORMACJE O ORGANIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘCIACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowany przez Rzeczpospolitą Polską pokaz nowych typów (modeli) i wersji konwencjonalnego sprzętu wojskowego. Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną przez Rzeczpospolitą Polską wizytę w bazie lotniczej i/lub w obiekcie / formacji wojskowej. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZ | Wstępna informacja o zamiarze podczas Dorocznego Spotkania Oceniającego Implementację (AIAM), zaproszenia - na 42 dni lub wcześniej przed pokazem / wizytą | DW'11 pkt 20, 30.3, 31 w okresach pięcioletnich - licząc od 1 stycznia 1997 r. w praktyce przedsięwzięcia te organizowane są łącznie |
2) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną obserwację ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZ i Dowództwem Operacyjnym RSZ | Na 42 dni lub wcześniej przed obserwacją | DW'11 pkt 30.3 |
3) Potwierdzanie udziału w organizowanych przez inne państwa pokazach nowych typów sprzętu wojskowego, wizytach w bazach lotniczych i obiektach/formacjach wojskowych oraz obserwacjach ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem danej działalności | DW'11 pkt 25, 35 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Uzgodnienie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych listy państw, w których mają być przeprowadzone działania weryfikacyjne. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | - DW'11: do dnia 15 października - CFE: do dnia 10 grudnia - TOP: do dnia 15 września | |
2) Opracowanie rocznego planu działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w porozumieniu z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2 | Do dnia 20 grudnia | |
3) Opracowanie planu wykorzystania kwot aktywnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Bezpośrednio po zakończeniu procesu alokacji kwot aktywnych | Alokacja kwot aktywnych i uzgadnianie wymiany inspektorów odbywa się w ramach sojuszniczej koordynacji działalności weryfikacyjnej |
4) Opracowanie planu udziału w międzynarodowej wymianie inspektorów. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | ||
5) Notyfikowanie zamiaru przeprowadzenia: - inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; - inspekcji rejonu wskazanego DW'11; - wizyty oceniającej; - lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: - 36 godz. - 36 godz. - 5 dni - 72 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Udzielenie odpowiedzi na notyfikowany przez inne państwo zamiar przeprowadzenia: - inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; - inspekcji rejonu wskazanego DW'11; - wizyty oceniającej; - lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: - 3 godz. - 24 godz. - 48 godz. - 24 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
7) Notyfikowanie personelu TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 15 maja Do końca lutego | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych DGRSZ przekazuje do DPBM dane personelu TOP |
8) Organizowanie poszczególnych działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego | Wg planu wykorzystania kwot aktywnych oraz planu wymiany inspektorów | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznych inspektorów zaproszonych do udziału w działaniu weryfikacyjnym organizowany jest zgodnie z harmonogramem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
9) Organizowanie towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym, prowadzonym przez inne państwa. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Departamentem Infrastruktury w sprawach określania terenów zamkniętych o klauzuli "tajne" (rejonów/obszarów zastrzeżonych) oraz Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych - monitorowanie lotów obserwacyjnych TOP | W terminach zależnych od określonych w otrzymywanych notyfikacjach | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznego zespołu organizowany jest zgodnie z harmonogramem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
2. PRZYGOTOWANIE I PRZEKAZANIE DOKUMENTÓW DOROCZNEJ WYMIANY INFORMACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Opracowywanie przekazanych danych i sporządzanie tabel. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Marzec i I dekada kwietnia, Listopad i I dekada grudnia | |
2) Drukowanie dokumentów wymian informacji. | Drukarnia MON | Do dnia 10 kwietnia i do dnia 10 grudnia | |
3) Przekazanie dokumentów wymian informacji do innych państw. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 30 kwietnia i do dnia 15 grudnia | Odbywa się podczas specjalnego spotkania przedstawicieli państw OBWE w Wiedniu |
3. SZKOLENIE INSPEKTORÓW KONTROLI ROZBROJENIA
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Kierowanie na kursy specjalistyczne dla inspektorów kontroli rozbrojenia, organizowane przez Szkołę NATO i krajowe centra weryfikacji innych państw. | Departament Kadr we współpracy z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Zgodnie z "Planem doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą" oraz stosownie do nadsyłanych zaproszeń | |
2) Organizowanie kursów z zakresu praktycznego stosowania postanowień międzynarodowych porozumień w dziedzinie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów | |
3) Organizowanie wewnętrznego szkolenia doskonalącego: - merytorycznego z zakresu znajomości porozumień i ich stosowania; - ze znajomości języków obcych; - innego, w miarę zaistniałych potrzeb. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Departament Kadr Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów |